Setereservasjon hos KLM med EBG/EBD -

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av stashorizor, 28. sept 2024.

1. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Godt tips, dessverre får jeg en feilmelding når jeg prøver å legge inn EB-nummer i SAS-appen:

Sorry, we are unable to process your request.
    Please try again or contact SAS customer support for assistance.

Det fungerer bare å legge inn EB-nummer direkte hos KLM/AF. Jeg får bare vente på at KLM gidder å svare på iMessage.

2. tkrunning

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Og da fikk jeg svar fra KLM, og agenten mener på at som SAS ST Elite og Elite Plus kan man bare velge seter på SK-operated flights... :rolleyes:

Da jeg pushet tilbake med skjermdump fra SkyTeam.com så sier agenten at det kun gjelder når innsjekk har åpnet (selv om det klart også står "during reservation" på skjermdumpen).

De går i alle fall med på å sjekke at EB-nummeret er korrekt registrert, som det er. Men de er ikke villige til å velge seter for oss manuelt uten kostnad.

Ikke så lett å HUCA når man melder med KLM også. Svarer jeg på nytt via iMessage kommer jeg jo kun til den samme agenten. Sente melding på WhatsApp og Messenger også, satser på å høre tilbake i morgen...

3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    De skulle ha betalt av meg også. Ba han om å reservere setene, og så fikk jeg aldri noen betalingslenke.. Fortsatte bare å si "its free for SkyTeam Elite+", men samtidig be om å reservere

4. coccifera

coccifera Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg fikk i hvert fall velge seter gratis i KLM sin app etter å ha registrert EBG-nummer på et par KL-legs med SAS-appen. Før jeg gjorde det ville de ha betalt.

Får samme feilmelding som deg på et par andre KL-legs i samme reisen.

5. tkrunning

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk det til for en ny booking for meg selv nå. Jeg kunne ikke velge sete under selve bookingen (på KLM.com), og fikk fortsatt feilmelding når jeg prøvde å legge inn EB-nummeret hos SAS (app og nett, bare feilmeldinger). Men det fungerte etter at jeg la det inn hos Air France—da fikk jeg umiddelbart lov til å velge sete uten gebyr. Kunne sikkert ha gjort det via KLM også, men prøvde ikke.

På bookingen til foreldrene mine (som er EBS) så klarer jeg fortsatt ikke velge sete uansett hva jeg prøver. Kom gjennom til en ny KLM support agent, men fikk beskjed om at systemet deres ikke lot dem velge seter uten gebyr for den bookingen... Jaja, foreldrene mine overlever sikkert :p

6. saetershagen

saetershagen Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Har forsøkt å velge sete under booking av en revenue ticket på klm.com, men uansett hva jeg prøver på så er det ikke mulig å få fordelene. Er det noen som har erfaringer med at eurobonusnummeret faktisk blir registrert under bookingen eller er det manglende søk mot database som er problemet? Burde jo ha fått orden på dette når det nesten har gått 1 år

tkrunning liker dette
  7. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,649
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan får dere opp bookingen i KLM appen?
    Legger den inn manuelt med PNR og navn?

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Sol i de fleste flyapper: My trips -> + oppe til høyre -> PNR og etternavn -> velg seter
    EB-nummer må da ligge riktig på alle flighter i bookingen.

Lillegutt liker dette
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Det virker som det er noe som ikke helt funker på nettsiden, og man får dermed ikke velge seter gratis ved booking. Legg til i appen og det funker umiddelbart etter at bookingen er gjort. Min erfaring er at når man legger til EB-nummer ved booking blir det liggende riktig.

10. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Har en tur med KLM og Delta til uken. Rett etter booking gikk jeg inn på KLMs nettsider og logget på med reiseinfo og valgte seter. Kunne velge blant gratis og to nivåer av betalte.

11. tkrunning

Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Følger opp mitt eget innlegg over. Nå som innsjekk har åpnet for flyvningene så prøvde jeg å velge seter lenger frem i flyet, men nå koster plutselig alle seter penger igjen, inkludert bakerst i flyet... :mad:

Kontaktet KLM på chat, de sier bare "Sorry, vi vet du er STE+, men vi får opp i systemet at det koster penger å bytte sete. Du må få SAS til å gi deg gratis sete."

SAS sier (selvfølgelig) at de ikke kan hjelpe med dette og at jeg rett og slett ikke kan bruke denne fordelen siden de tekniske systemene har for store forskjeller.

Reisefølget sitter allerede sammen så jeg gidder ikke bruke mer tid på dette, men måtte bare dele frustrasjonen min her... For en ubrukelig "fordel"!

EDIT: Vil legge til at jeg også prøvde å fjerne EB nummer, legge det til igjen leg-for-leg i SAS-appen, sjekke inn på nytt, osv, men ingenting fungerer denne gangen.

Kristian liker dette
  12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Samme frustrasjon her.. igjen. Denne gangen nekter KLM Chat å reservere setene. Vurderer mail til SAS med klage snart.

tkrunning liker dette
  13. TrondTK

TrondTK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Booket akkurat en bonusreise på SAS sine sider, hvor EB-nummer ligger inne Jeg er EBG og booket CPH-AMS-CTG med KLM. På Airfrance sine sider brukte jeg referansenummert på "My bookings". Reserverte seter på begge fly - gratis.

kongenamundsen liker dette
  14. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Screenshot 2025-08-29 at 10.14.47.jpg

Fikk dette som svar fra Diamond support i dag.. lenken de delte er denne: https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/

Har også prøvd å søke opp på KLM sine nettsider, og deres vilkår for setevalg finnes på norsk her: https://www.klm.no/information/lega...ion#regular-seats-and-extra-comfortable-seats

Så det kommer litt an på hva "ekstra komfortable seter og vanlige seter" betyr i denne sammenhengen, men leser man hele vilkårslisten kan det virke litt som om de faktisk mener bare i økonomi.

Fant også noen spor på nett om at det skal være mer åpent for setevalg til og fra Nord-Amerika. Så det kan kanskje forklare at jeg har hatt problemer til/fra Sør-Amerika, og nå fra Asia?

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Vi skal ha gratis valg av standardseter, uavhengig av klasse. I business er alle seter standardseter og du skal kunne velge seter fritt (KLM tar vel bare betalt for setevalg i biz på long haul uansett, usikker på AF). I økonomi er det mange forskjellige seter: Standard, ekstra benplass, seter langt fram og "ekstra komfortable seter". Vi i Eurobonus har bare gratis valg av førstnevnte (ved bestilling). Flying blue sine egne medlemmer har også gratis valg av alle seter bedre enn standard (72 timer før avreise for gull og ved bestilling for platinum. Sølv har ikke gratis ekstra komfortable seter, men kan reservere de andre typene gratis 24 timer før avreise).

Ekstra komfortable seter (eller Economy Comfort på engelsk) er i økonomi, men med bedre beinplass. På short haul er dette seter som også kan brukes i Business, men akkurat på den flyvningen har de valgt å ha gardina litt lenger fram. Litt forvirrende at det også er en egen kategori for "ekstra benplass", men dette er nødutgang osv.

Last edited: 29. aug 2025
    yki, Preference, holmen and 1 other person like this.
  16. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Fint og bra det, men har du noen kilde på dette? For det er ikke hva som står på de nettsidene jeg har funnet. Vil gjerne påpeke min rett ovenfor SAS, og få de til å fikse opp slik at alle får denne fordelen, og ikke bare noen som er heldige/uheldige med systemet

17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,239
    Bonuspoeng:
    93
    Har skrevet det før, men slet mye med en booking der jeg ikke fikk valgt seter. Både EBG og EBD på booking. Prøvde å melde til gullmail (var da gull), og chatten (både messenger og whatsapp) med KLM, AF og gudene vet hvem jeg ikke var i kontakt med... Alle bekreftet at riktig nr var lagt inn på alle legs.

Da jeg ble EBD sendte jeg mail til diamant, litt desperat og spurte om ikke de kunne sjekke at riktig nr lå inne på alle legs. Da svarte en norsk hyggelig frøken at hun hadde lagt inn alt riktig. Og vipps, plutselig kunne jeg velge seter...

Mistenker at det er noe med formen/måten de legger inn. Selv om alle bekreftet tidligere at riktig nr lå inne på alle legs, også SAS via tlf, var det denne frøkna fra Norge som fiksa det for meg.

RoadKing and Preference like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre.. mener jeg fant en side sist jeg researchet dette, men finner bare den siden du allerede linket til nå. Pluss oversikten over Flying blue sine fordeler når det gjelder setevalg, men den nevner ikke Skyteam Elite Plus.

Hva slags billetter reiser du på? Ser det var noen endringer for Economy Light fra februar av, som er etter jeg sist reiste den klassen og der er ikke Skyteam Elite Plus nevnt under unntak. Men den endringen skal jo egentlig bare gjelde valg av sete ved innsjekk, mens Elite Plus har hatt valg av standardseter fra bestilling av.

19. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,897
    Bonuspoeng:
    113
    Bonus biz. Akkurat dette legget SIN-AMS står det:
    Booking Class: O
    Service Class: C
    Som er helt samme som for legget etterpå, AMS-BGO, og der har vi fått valgt seter uten kostnad.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    På flyvninger i Europa tar ikke KLM betalt for setereservasjoner i business, så der får du nok valgt sete uavhengig av om Skyteam Elite Plus er registrert korrekt eller ikke

Del denne siden