Virker som de kanskje ikke tar betalt for setvalg på den ruten uansett, fikk valgt gratis sete til mine foreldre RUN-CDG uten at noe EBnr var lagt til. Gjorde det i Air France app. Fikk dessverre tilbakemelding at maten som ble servert RUN-CDG var "helt forferdelig". Uspiselig fisk til hovedrett og knusktørr kylling på andre måltid. Får håpe det har skjedd noe feil med catering kun denne dagen for dere andre som har booket reise på denne ruten.
Jeg fikk setereservasjonen ordnet av support på telefon. I dag oppdager jeg at de setene de hjalp meg med har forsvunnet, altså at jeg ikke har bookede seter likevel. Noen som vet hva det kan skyldes? Dette skjedde etter at Diamant-mailen hjalp meg med å legge til reservasjonen i SAS-appen (skjønt det hjalp de meg med for et par dager siden, og da lå fortsatt setereservasjonen inne).
Jeg er EBG med kvalifiseringsperiode 1.3.-28.2. - fikk ikke fornyet statusen, men det ser ut som jeg er i en grace-periode? Skal fly Air France innenrisk i Frankrike i økonomi i morgen og de krever betalt for setene. Er det vanlig? Har lagt inn nummeret i EBGxxx format - fikk ikke lagt det inn uten EBG foran. I appen vises det som "SkyTeam", vet ikke om det burde stått "SkyTeam Elite Plus" der? Er det vanlig?
Det er bare helt tragisk. SAS sier de ikke har tilgang til bookingen siden det er en Air France-booking. Hos Air France kom jeg først til en dame som mente hun ikke kunne hjelpe, så hun sendte meg videre til Flying Blue-avdelingen. Dama fra Flying Blue-avdelingen sa jeg bør ringe SAS for de vet ingenting om hvilke fordeler man har som SAS-kunde, det er jo åpenbart noe SAS må ordne. Det minner meg om da SAS fortsatt var med i *A jeg kontaktet SAS for å høre om man kunne sjekke inn bagasje gratis i Go Light dersom man er *A Gold via A3. "Det må du høre med A3 om. Vi hos SAS vet ikke hvilke fordeler Aegean gir til deres kunder." Til slutt fant jeg svaret på nettsiden til SAS. Det er en total katastrofe. Hvordan er det mulig at de ikke forstår at det er en fordel som det utførende flyselskapet gir til statuskunder fra hele alliansen? Det er jo en alliansefordel. Skulle ønske det fantes flere Oneworld-selskaper i Europa. Hos Oneworld har jeg aldri opplevd problemer med statusfordeler...
Ringte Air France i Frankrike nå, i håp om at de har bedre agenter. "Gratis setevalg er jo ikke en statusfordel. Det får du bare hvis du har status gjennom Flying Blue. Du har bare fordeler som lounge-tilgang osv." Hun hadde aldri hørt om SAS, og hun visste heller ikke hvordan man kunne legge inn noe annet enn et Flying Blue-nummer. Til slutt kom hun på at hun kunne google det, og der leste hun at EBG-medlemmer faktisk skal ha gratis setevalg. Jøss. Men hun fikk fortsatt ikke lagt inn nummeret. Til slutt fikk vi det inn på en eller annen måte (kanskje fordi jeg la det inn på nytt via SAS-appen), men systemet skjønte fortsatt ikke at jeg har status. "Kanskje fordi du la inn nummeret for sent, du var jo allerede sjekket inn nå." Å avbryte innsjekk og prøve på nytt hjalp heller ikke. Hun foreslo til slutt at jeg kunne spørre på flyplassen. Tragisk altså...
Samme skjedd med meg. Jeg spurte i chatten på Air France.com og hun mente det var feil at jeg hadde fått setene gratis og derfor var de fjernet , MEN hun skulle la det gå for denne gang og la de inn på nytt. Jeg fikk det bekreftet på mail 2 min etterpå.
AF stenger setevalget rundt det tidspunktet online-innsjekk starter. Tips til neste gang er å legge inn EB-nummeret på bookingen og velge seter i KLM-appen. Jeg har aldri hatt problemer med å legge til EB-nummer eller velge seter på noen KL/AF-flighter siden vi ble en del av SkyTeam, uavhengig av kabinklasse. Om man ikke får til å legge til EB-nummer i KLM-appen kan du legge bookingen til i SAS-appen og legge til EB-nummer der og deretter velge seter i KLM-appen.
Jeg la til EB-nummeret da jeg booket, men det hjalp tydeligvis ikke. Jeg håpet å kunne velge seter gratis ved innsjekk i det minste, men det fungerte altså ikke... Burde nok sjekket dette tidligere.
Om du har flying blue konto vil det overstyre en status du evt. har. Løsningen min var å avslutte flying blue konto. Aldri vært et problem siden.
He, ja, Air France-billetten var en cash-booking. Prøvde med en KLM-flight som var en Flying Blue-bonusbillett. Fikk ikke oppdatert nummeret, hverken via KLM- eller SAS-appen. Får alltid feilmelding. Kan liksom ikke avslutte Flying Blue-kontoen heller, jeg overfører fra tid til annen bonuspoeng dit fra Amex (USA) for å booke bonusbilletter... At det går an å ha så dårlige IT-systemer...
Overhodet ikke nødvendig å avslutte Flying Blue-konto, det gjelder bare unngå å slå opp bookingen mens man er innlogget. Kontoen trenger man tross alt for gratis tilgang til Starlink-nett ombord osv.
Diamond support ordnet seter på AF199 BKK-CDG et par timer etter sendt epost. SK billett og SK9968 på den.,1700NOK skulle AF ha i appen.