Vi skal for første gang fly med Queen of the Skies - Boeing 747-8i (LH)! Men bare for å ha punktert spenningen for durkdrevne reisende i C og F: vi skal fly bak gardinen. Ok, ikke alle kan hoste opp kronasjen eller poengene som skal til for å ligge flatt og bli vartet opp av tyske frauleins som sirlig serverer de lekreste herligheter, både tørt og vått. Nei, vår virkelighet fra FRA til EZE blir nok en ganske annen: desperate, ufordragelige mennesker som kjemper som ville dyr om hver eneste centimeter når det gjelder beinplass og hylleplass på økonomi, samt crew som med tysk autoritet og streng mine får en til å være livredd for å spørre om påfyll i glasset. Nuvel. Spørsmålet mitt (ja, jeg innser at det ikke akkurat kommer til å ry inn svar, men forsøker likevel) er: hvor i kabinen er det best å sitte for å øke velværeopplevelsen på eco en smule? Jeg har gjort en del forarbeid, som det så fint heter, og funnet ut følgende alternativer som vi kan forhåndsbooke på nettet (pris i parentes): 1) Rad 27 et hav av beinplass, men stiv pris (975NOK) 2) Rad 16 (eller 18) Noe mer beinplass, men ikke så mye som på rad 27, man sitter i en liten atskilt kabin med bare fire rader, hvilket vil si mindre fottrafikk og først servering (535NOK) 3) Rad 45 eller 46 Man sitter på en toerrad og slipper å ha andre ved siden av seg, det er litt ekstra plass til å strekke ut beina samt litt ekstra plass til oppbevaring av bagasje, siden flyskroget smalner her og det ikke er noe sete ved siden av. Det er nok på den annen side mer støy bakerst i flyet og noe mer turbulens (340NOK) Jeg ser også at vi kan oppgradere til PY, men det synes jeg er liten valuta for pengene i forhold til hva man får. Hvis det er andre setealternativer jeg har oversett, så er jeg glad for tips.
Ville satset på en 3-seter og reservert A og C (eller tilsvarende på den andre siden) og krysset fingrene for ledig midtsete.
Her er det bare å håpe på et hav av flaks og bli plassert i 3DG, behagelig opplegg. Av de alternativene du lister så ser vel en oppgradering til PE bra ut da dere kan på en 2 seter.
Til EZE hadde jeg definitivt oppgradert til Premium Economy. Hva må dere betale? Jeg mener jeg slapp unna med et bud på rundt 100 EUR en gang fra SFO og det var verdt hver eneste Eurocent. LH premium economy er helt greit og på høyde med SAS, om ikke bedre. Mindre kabin og jeg ble tiltalt med navn av kabinpersonalet. Med PE har du vel minst 100% opptjening også. Alle vil selvfølgelig helst fly C/F, men jeg er ikke kjemperedd for å fly premium economy igjen senere (kanskje ikke til EZE). Blir derimot litt uvel av tanken på 14 timer i vanlig økonomiklasse...
Betalte rundt 1700kr for upgrade til PE (og nødutgang) ORD-FRA med LH i 747-8i under SAS streiken da jeg hadde Plus men ble nedgradert. Alt i alt satt jeg igjen med overskudd etter kompensasjon var utbetalt
Er ikke en dårlig deal det heller. Med mine ~190cm er det STOR forskjell på economy og premium economy.
Minste bud på ugrade til PY er ca 2300NOK. Garantert oppgradering koster 3300. Det er det IKKE verdt. Blir i så fall ca 13000 kroner ekstra for oss to (dobbel pris av utgangspris). Det er å kaste penger ut av (fly)vinduet!
Vi satt helt bakerst på en slik 2-seter en gang (dette var KLM), og det var veldig greit. Jeg husker ikke om det var begrensing på reclining slik det står på seatguru, men det var ganske praktisk å kunne gå ut av setet uten å gå over naboen (gikk bakover) selv om man satt ved vindu.
Har tidligere siddet på række 16. Det bedste er 16C eller 16H, da man kan strække benene ind på business class foran. Der er en solid væg mellem række 11 og 16, så selvom der er mere benplads (kan sidde med benene over kors), kan man ikke strække dem ud på 16AB eller 16JK. Kan ikke huske hvor stor plads der er på 16DEFG. Var personligt glad for at have købt række 16.
Støtter denne. Flydde FRA EZE i eco plus og det var veldig bra. NB: Styr unna setet på bakerste rad i eco plus. Det er rett fremfor eco og serveringsvognen dundret og krasjet i ryggen på meg 5 ganger i timen og folk holder seg i setet og drar....
Vi endte opp med alternativ 2: rad 18 D, E, F, G. Vi er fire stykk. Tror det blir bra. Og legroomet ser faktisk bedre ut her enn f. eks første rad på PY (rad 22) hvis man nøye studerer kabinen på LH's egne sider over flyene. PS! Det finnes ikke rad 16 D, E, F, G. Du mente nok rad 18