Setevalg Air France som EBG

Tråd i 'Bonushjelp' startet av btm, 02. sept 2024.

  1. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    53
    Allerede før jeg har fått dratt på min første *A-bonustur så har jeg fått booket min første ST-bonustur også. Som et par medforumister har opplevd så må man betale for setevalg på long haul business med Air France (noen lokasjoner ekskludert?). Jeg tok kontakt på chat med Air France og spurte om ikke setevalg på long haul skulle vært kostnadsfritt for Sky Team Elite-medlem (EBG). Agenten bekreftet at det skulle det være, og at han kunne legge det inn for meg. Men, på oppløpssiden sa Air France IT (AFIT?) "nope".

    "Upon verification I am not able to confirm the seats because It is indeed operating by Air France but the ticket is Marketing by Luxair. [...] It is an Air-France plane but the ticket is marketing by luxair."​

    Agenten kunne ikke gi så mye mer informasjon, men jeg fant to ting interessant:
    1. Det kan være verdt å ta en chat til Air France om man har en long haul man ønsker å velge sete som EBG+.
    2. Kanskje dette sier noe om hvordan bonusbilletter handles? Eventuelt hvorfor man opplevde spøkelsesseter på en del flyvninger første døgnet etter at partnersøket åpnet?
    Det er selvsagt en mulighet for at AF-agenten ikke visste helt hva hen gjorde, men jeg tenker å la tvilen komme hen til gode. Hvis noen etter hvert kommer på noen måter å reservere seter på, eller kontrollere hvem som er marketing carrier, så kan kanskje denne tråden fungere til slikt.

    Edit: det selges ingen seter til min destinasjon på luxair.lu, så kanskje jeg ikke burde latt tvilen komme agenten til gode?
     
    Last edited: 02. sept 2024
    puckno and Wiolenze like this.
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,129
    Likes mottatt:
    7,445
    Bonuspoeng:
    293
    Det er definitivt ikke "marketing by luxair". Marketing carrier er den som har utstedt billetten, altså SAS. Mulig datasystemer en eller annen plass ikke tar høyde for at SAS har blitt med i alliansen ;)
     
    Shyneno liker dette
  3. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Så det skal være gratis å velge sete?
     
  4. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    kan noen oversette?
     
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    "
    [16:29, 2.9.2024] Air France: Thank you for providing the details. I have taken your request into account. I’ll get back to you in a few moments, in the meantime I’ll check some information.
    [16:36, 2.9.2024] Air France: We are back, as promised. As per checking for your flight from Oslo to Paris, we can see that your flight is operated by Amelia. In this case, we kindly suggest contacting them directly to allocate your preferred seats with them.

    For your flight from Pris to Hong Kong, the seats 30J will cost you 30 euros.

    For your flight from Paris to Oslo, the seat 10D will cost you 20.00 euros. Moreover, the only free seats for this flight are regular seats.

    Moreover, if you wish these seats to be free, we highly suggest contacting your frequent flyer to assist you better regarding this matter. Thank you for understanding. We remain at your disposal.
    "

    kan noen oversette?
     
  6. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,295
    Bonuspoeng:
    113
    note to self: unngå reiser med Air France.......
     
  7. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,082
    Likes mottatt:
    14,755
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig at Air France kundestøtte snart kommer til å beklage at SAS og hele IF-gjengen nå har byttet allianse . . . .
     
    Cumulus, Kristian, btm and 8 others like this.
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,160
    Likes mottatt:
    8,468
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har gått fra "tyvärr" til "désolée" :p

    Tilogmed svenske versjonen er morsommere enn den sure franske utgaven med nedlatende stemme, slik Frenchies alltid har.
     
    stekus, sutenai, Kristian and 5 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,008
    Likes mottatt:
    33,204
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må bare spørre, er det noen som tar ansvar og tar dette opp med SAS?
     
    Wiolenze, The_Dude and Shyneno like this.
  10. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Innkjøringsproblemer var vel varslet av SAS, samt at en del folk (altså meg) predikerte et allianseskifte på et senere tidspunkt, nettopp fordi de (altså jeg) visste at disse selskapene ikke er i stand til å snu seg på såpass "kort varsel".

    Tror dette ordner seg etterhvert, selv om det er en skikkelig sur pille for FFere (og IFere).

    Selvfølgelig var jeg ikke alene om dette :)
     
    Berlioz liker dette
  11. Stones

    Stones Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg booket bonusreise med KLM og AF i business i dag, og fikk fint valgt seter kostnadsfritt via nettsidene til AF. Kanskje det er måten å gjøre det på?
     
    Adrian E liker dette
  12. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg får valgt på kortdistanse-legs til CDG, men ikke på LH legs til CAY, der må jeg betale 1600kr per sete...
     
    Shyneno liker dette
  13. puckno

    puckno Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    361
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mener også å ha lest at dette kanskje er forskjellig på long haul vs kortere distanser... Men uansett veldig uklart for meg hva reglene er ment å være. Jeg har ikke funnet noe sted som sier dette skal være gratis for EBG/D/Elite Plus, noen som har referanse til at dette er sagt noe sted?
     
    Shyneno liker dette
  14. Loffen

    Loffen Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    209
    Bonuspoeng:
    33
    Shyneno liker dette
  15. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    Hurra for skyteam :)
     
  16. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg fikk også valgt seter via sidene til AF på gratis. Fikk ikke lagt til EB nummer hos SAS, men det syntes på bookingen på AF
     
  17. puckno

    puckno Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    361
    Bonuspoeng:
    63
    Hva slags type flights var det dere fikk langt inn gratis på? Jeg får lagt til gratis på CDG-OSL, men ikke til Peru...
     
  18. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,108
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    113
    fikk gratis på osl-cdg men ikke videre på langdistanse..
     
  19. puckno

    puckno Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    361
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var på chattern med Air France nå nettopp. Svar;

    "... We must inform you that Advance Seat Reservation is an Air France paid seat option until 72 or 48 hours before departure of the flight for most of the passengers. When the check-in of the flight opens, the customer can select a standard seat without a fee.

    ==> Ok, i understand, so just to confirm - this is a paid option also for Skyteam Elite Plus with award flight bookings in Business class? Thanks

    Yes, Indeed. Seat pre allocation is a paying option offered when you purchase your ticket. It is free when you check in online 30 hours before your flight’s departure via this link https://bit.ly/3gRsVCv. We hope this clarifies. "
     
    Shyneno and btm like this.
  20. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    OSL - CDG - MEX - AMS - OSL (både AF og KLM)

    Alle leg gikk helt fint. Er EBD men det burde jo ikke ha noe å si
     

Del denne siden