Hvor mye kan jeg forvente å få tilbake fra NSB etter en slik hendelse? Toget mitt på vei til OSL ble stående på Oslo S (og kansellert etter ca 10 min). Anbefalt reiserute var Bryn (T-bane) - Lillestrøm (buss) - OSL (taxi), men jeg hev meg i en taxi fra Oslo S for å rekke flyet. Erstatningsskjema allerede sendt inn, men har skjønt at det er litt ventetid for behandling..
Spørs hvor mye slingringsmonn du hadde. De krever vel at du blir forsinket et visst antall minutter..
Selv når toget kanselleres? Hadde relativt god tid, kanselleringen kom ganske nøyaktig 1400, med flyavgang fra OSL 1540
Om det alternativet opplegget de ga deg ville fått deg til Gardermoen over 30 minutter etter at toget ditt skulle vært der, da har du krav på å få dekket ihvertfall noe av taxi-regningen. Kanskje minus det som var billettprisen til å begynne med, eventuelt halvparten av billettprisen, som er det du har krav på å få tilbake om toget ditt er over 30 min forsinket. I praksis har jeg, og andre så vidt jeg har hørt, gode erfaringer med NSB sin refusjon. Så lenge utgiften og begrunnelsen er fornuftig, noe det høres ut som om den er i ditt tilfelle, så dekker de et fornuftig beløp, jeg vil tippe taxi-regning minus prisen på billetten.
Også dersom alternativet er å miste flyet? Jeg fikk dekket taxi når flyet var så forsinket at jeg mistet siste toget fra OSL.
Poenget er at man skal ha god nok tid til at en "mindre forsinkelse" på eks 1 time ikke skal velte hele turen.