Det jeg er redd for er at Stortinget kan finne på å gjøre ett hodeløst vedtak som gjør at flere arbeidsplasser går tapt her. For gjengen der inne i Oslo blir mer styrt mer av ideologiske følelser enn rasjonanelle avgjørelser basert på en god utredning av konsekvensene av sine vedtak. Resultatet nå er at Stortinget i ytterste konsekvens kan ofre 1000 arbeidsplasser + påføre næringslivet en belastning på nærmere 1000 årsverk for å drive inn 10 mill i året. Vær ikke overrasket om de er så dumme der inne på stortinget, for i såfall blir det ikke første gangen de kommer til å imponere meg med sin dumskap i ideologiens navn
Illustrerende tall, som ikke nødvendigvis er nøyaktige, men som illustrerer poenget med at AS Norge garantert vil tape mer enn de vil tjene på å gjennomføre dette tiltaket. Dette blir like dumt som å lage en rundkjøring i 110 sona på Drammensveien i tro om at dette vil bringe bedre flyt i trafikken...
Ok. Ikke meningen å være vanskelig her, men for meg er ikke dette en selvfølge. Jeg har ikke lest meg opp på disse endringene og spør for å få en bedre forståelse av tematikken. Jeg klarer liksom ikke helt se sammenhengen av at staten skal kreve inn skatt på bonuspoeng og at 1000 arbeidsplasser/10mill NOK går dunken.
Skjønar ikkje heilt kvifor arbeidsplassar skulle forsvinne? Endar vel heller med at ein må tilsetje fleire byråkratar til å følgje opp regelverket? Er vel ingen verksemder som kjem til kutte ut jobbreiser som følgje av dette, dei vil vel heller berre nekte opptening. Tvilar på at SAS Eurobonus og Norwegian Rewards må seie opp 1000 personar som følgje av dette.
Misunnelse eller ikke så er åpenbart dette den smarte måten å gjøre det på, når man først skal ha en lov. Gi arbeidsgiver ansvaret, arbeidsgiver vil ikke ha noe med saken å gjøre og forbyr opptjening på jobbreiser. Så er det sikkert noen som vil velge å ikke overholde arbeidsavtalen, som antagelig allerede skjer i staten i dag. Dette er neppe noe skatteetaten vil bruke mye ressurser på (om noen i det hele tatt), selvom et par saker hendig lekket til media antagelig ville hjulpet på håndhevelsen. Dette er åpenbart ikke noe regjeringen ser på som en potensiell inntektskilde.
Det blir så vanskelig for folk å finne ut av hvordan man skal betale skatt på bonuspoeng, så folk velger heller å la vær å fly -> færre passasjerer -> færre avganger -> folk mister jobber. #konspirasjonsteori
Ble helt oppgitt da jeg så dette her komme igjen. Som alle skjønner så blir rapporteringen et fullstendig mareritt for både arbeidstakere og arbeidsgivere. Som arbeidsgiver for 700+ har jeg veldig liten lyst til å stoppe all opptjening fordi jeg gjerne vil at mine ansatte blir prioritert ved ombooking på jobbreise og synes det er topp når de velger å bruke poeng på oppgradering på en jobbreise. Fordeler som ekstra bagasje sparer vi også mye penger på når servicefolkene må ta med seg deler. Men når rapporteringen blir så innmari komplisert så må jeg jo øke bemanningen på HR/Lønn for å klare å holde track på noe slikt, som kanskje fort er enda mer komplisert å forsvare for eier. Clusterfuck er ordet man kan bruke her men som jeg ikke kan bruke i avisen. Syns man virkelig at det er et problem med denne «naturalytelsen» som jeg mener er helt marginal for den vanlige ansatte men kanskje betydelig for noen ytterst få så får en heller bannlyse alle bonusprogrammene slik som tidligere (så ikke de som rapporterer får fordelen med feks prioritering over de som ikke rapporterer og stopper all opptjening). Jeg får sette min lit til at Venstre stopper dette tullet. Vi drepes jo allerede av rapporteringskrav (ikke start meg om SSB!!) og trenger ikke mer! Skal kontakte NHO og få de på banen. Anbefaler alle andre som er NHO-bedrift om å gjøre det samme.
Nå trur jeg ikke man skal krisemaksimere dette. Økt byråkrati blir det selvsagt og det kan være svært vanskelig for virksomhetene og kontrollere bonusuttaket hos ansatte. Skal verdien av gullkortet også beskattes eller er det kun poeng? Hva med maten og drikken man får gratis på pluss-billetter eller loungtilgang? Mye gøy som kan beskattes. Dagens regjering har ikke akkurat brydd seg om hva som er byråkratisk eller ikke. Skatt på kilometergodtgjørelse og diett som to håpløse eksempler.
Reint praktisk trur ikkje eg det vert so vanskeleg. HR kan sende ut til mail til alle tilsette at dei kan melde inn når dei brukar bonuspoeng opptent i verksemda på privaten. Deretter kan dette registrerast ved lønnskjøring og rapporterast i altinn. Då må det nesten kome ein mal for kor mykje eit poeng er verd. Eit Eurobonuspoeng er kanskje verdt 7 øre medan eit CashPoint kanskje er verd 80 øre. Nokon kjem sikkert til å melde inn noko, andre ikkje. Kontroll vert frykteleg vanskeleg, for å ikkje seie umogleg. Skatteetaten må trass alt kunne bevise at dei poenga du har nytta privat er opptent i jobbsamanheng.
Sikkert greit når man har 10 ansatte, men har man hundrevis så blir det mye tid. Så må man jo også da ha et lønnssystem som støtter dette her eller gjennomføre systemendringer tidsnok. Jo mer jeg tenker på dette jo mer sinnssvakt høres det ut. Vi MÅ ha en sjablong hvis dette skal gjelde allerede i år!
Jeg tjener ca 25.000 poeng årlig på jobbreiser. Privat drar jeg inn over 200.000 på kredittkort, diverse tilbud ala Fjordkraft, trumf etc. Når man da booker en bonustur, hvordan skal man skille på jobb og private poeng? Hvilke poeng ble brukt når man booket en F-tur til 190.000 poeng? Dette blir kompliserte greier. Enkleste hadde vært å sagt at et eurobonuspoeng er verdt feks 10 øre. Tjener du da 25.000 poeng ila et år blir du fordelsbeskattet for en ekstra inntekt på 2500 kroner. Enkelt og greit hvis man først skal ha skatt på dette.
Systemstøtte er sjølvsagt ein føresetnad. Mitt poeng var at det på sikt må kunne gjerast på ein rasjonell måte. Helst må dei tilsette sjølv kunne rapportera inn i Expense eller liknande.
Det som blir verkeleg artigt er korleis ein gjer dette når ein bruker Amex via Viatrumf, samt at ein får bonus hos Expedia+ som ein bruker på eit Vip+ hotell det expedia+ poenga har dobbelt verdi, samt at ein plutseleg ikkje får viatrumfen som lova, og ein må vende i minst 6 mnd, og må så søke om refundering av skatt etter mykje fram og tilbake.
Kanskje det var dette Skatteetaten tok høgde for når dei innførte skattemeldinga. No kan du sjølv endre denne i opp til tre år etter likningsåret.
Enig... og muligens burde det være flyselskapene som rapporterte hva man hadde brukt privat. Det er jo de som vet når det blir brukt og det er deres programmer. Så må det enkelte fortelle selskapet hver gang de flyr om det er privat eller jobb for å sikre at opptjeningen og bruken kommer riktig. Men summa summarum så tror jeg dette uansett er å skyte spurv med kanon. Privat bruk av poeng KAN bare ikke være et stort problem etter min mening...
Fra 41 0000 fot virker diskusjoner om skatteforhold i Kongeriket Norge så uvesentlige. Her er det fokus på et mer alvorlig tema i kveld: https://www.theguardian.com/news/2018/may/15/has-wine-gone-bad-organic-biodynamic-natural-wine (long read; Malbec, roasted nuts and Purple Rain recommended) Bamseklem
Forøvrig er det vel ikke forbud mot å opptjene poeng selv i dag om man jobber i staten. Det som er forbudt er vel å bruke dem
https://www.dn.no/nyheter/2018/05/15/1537/Arbeidsliv/regjeringen-vil-kreve-skatt-av-flybonusen-din Endelig!