Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat. Så for alle praktiske formål så er det en sovende regel, slik at de som vil, i det offentlige, kan også ta ut poeng. Jeg syns det er greit.
     
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Blir interessant å se hvordan de skal løse dette. Vedrørende staten så vil jeg tro de heller mot et totalforbud slik at de slipper utgifter til å administrere.

    Gullkort betyr mye når en reiser økonomi, som de fleste gjør hos staten. Et totalforbud vil gjøre longhaul-reiser enda kjipere for oss som reiser mye.

    Jeg bruker mange av poengene på jobbreiser når de ikke dekker. Så da blir det i så fall en dobbel beskatning.
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    I følge artikkelen blir det arbeidsgivers plikt og gi beskjed når poengene brukes privat. Så dermed må arbeidstaker gi beskjed til arbeidsgiver?
    Lurer på om noen gjør dette? Eller om man da selv sier hva de er brukt på?

    EDIT:
    Isåfall er det vel kjøp av ting i EB shoppen ombord et bra forslag som gir deg marginalt med skatt. Så går det vel på ærlighet om det er det som er gjort. Du får vel ikke kvittering for det?
     
    Last edited: 31. juli 2018
    Robert H and Malmo like this.
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Blir artig å følge med på poengbruk og alternativkostnad, regner med det er LIFO prinsippet som teller.

    Er enig med at inntekt stort sett skal skattes, men det må være enkle ordninger og gå i arbeidstakers favør ved sjablongregler.
     
    Xflipper liker dette
  6. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jobben ikke dekker det så er det vel ikke en jobbreise per definisjon, eller?
     
    Ursa liker dette
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Må si meg forbannet som bare det over den fullstendig tankeløsheten i departementet. Som sagt før så gir det jo ingen mening overhodet å pålegge arbeidsgiver dette ansvaret når han uansett må spørre arbeidstaker som etter Departementets egne folk utsagn angivelig underrapporterer! Hvis man virkelig mener at det er så mange skattekroner som blir borte her så får de forby alt av lojalitetsbonus igjen. Det skal normalt sett faktisk redusere prisene for alle.

    Jeg har en svær industribedrift med nesten tusen ansatte som har problemer nok med å overleve i Norge og så må jeg bruke penger på å ansette en fyr som bare skal sitte å finne ut hvor mye Trumf enkelte ansatte har opptjent for å legge ut for selskapet? Jeg blir så oppgitt....
     
    Ursa, Baldrick, DanH and 3 others like this.
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Opptjent på jobbreiser, skattes, for så å brukes på jobbreiser (som de ikke vil dekke). Internasjonalt nettverksarbeid f.eks. Hilsen staten..
     
  9. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke en sjanse i havet for at arbeidsgiverne kommer til å gidde å bry seg med å holde oppsyn med dette, og staten kommer helt sikkert ikke til å bruke ressurser på å håndheve denne talentløse forordningen.

    Mot formodning skulle det vel forsåvidt bare være å etterregistrere bonuspoengene ...


    Snacky
     
    Ursa liker dette
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med det blir innført fra arbeidsgiver et generelt forbud mot opptjening på arbeidsreise. Kostnadene til administrasjon blir for store og krevende vil jeg tro.
     
  11. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Det er nok den veien det går. Spørsmålet blir jo om flyselskapene vil legge til rette for at bedriftsavtaler uten bonusopptjening. Mulig det finnes i dag?

    Flyselskapene tjener jo veldig godt på at bedrifter betaler feriereiser for ansatte slik det er i dag. Så tviler jo på at de ønsker å tilrettelegge for noe annet. Men nå kjenner jeg ikke så godt til bedriftsmarkedet.
     
  12. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    33
    Lykke til med å få folk til å dra på jobbreise fremover. Det er ikke akkurat noe morsomt og som tidligere diskutert her så blir det svært vanskelig å anslå verdien Eurobonuspoeng og poeng i andre programmer. Blir sikkert en eller annen sjablongmessig beskatning som med mobil..skrekk og gru.
     
  13. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Regner jo egentlig med at folk som drar på jobbreise primært gjør det for å utføre jobben sin(og få lønnen/oppfylle kontrakten med arbeidsgiver), og ikke for å få bonuspoeng/gullkort? Om noen velger å bytte jobb pga dette så er det sikkert andre som vil ta over de jobbene. :)
     
  14. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Har det blitt glemt at dette ikke er skattepliktig før det brukes og dermed kan vi tjene så mange poeng vi bare vil? Bruker du det på jobbreiser vil det heller ikke være skattepliktig, det er i det øyeblikket du BRUKER poeng privat opptjent igjennom jobbreise at det utløser skatteplikt.

    Så om ikke en opplyser om at en har brukt jobbpoeng så skal det utrolig mye til og bli skattet, men det vil igjen være skattefusk.

    Den store utfordringen ligger for de av oss som har en stor opptjening av EBP igjennom andre kanaler enn jobbreiser, tjener du 200K igjennom trumf, amex etc og 50K EBP igjennom jobbreiser og du bruker 190K på en CT pr år så er jo CT turen skattefri siden ingen kan spore hvert enkelt poeng slikt som i en aksje i en VPN konto.

    På den andre siden er jeg jo utrolig spent på hva staten legger som verdi på en EBP da dette vil varierer sterkt.

    Samme prinsipp vil gjelde for alle andre bonusprogrammer man er medlem av og opptjener fordeler, her vil staten få det morsomt og skal verdsette hvert enkelt bonusprogram for avregning av skatt.
     
  15. MoonLander

    MoonLander Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Dette er så lite gjennomtenkt at det bare kunne komme fra byråkrater og politikere. Hvordan skal man f.eks. håndtere EB poeng opptjent på reiser for tidliger(e) arbeidsgivere? Poengene kan jo benyttes inntil 5 år etter at de er opptjent.
     
    Ursa liker dette
  16. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Slik jeg leser det er det lagt opp til at du som skattebetaler skal rapportere dine forbrukte poeng i privat sammenheng, opptjent etter 1.1.19 i jobbsammenheng. Det er ingen sporing idag på om poeng kommet fra jobbreise eller privat reise hos SAS. Det finnes heller ingen sporing på hvor poengene som forbrukes kommer fra, dvs at de eneste sporingen pr idag på poengene er når det er opptjent. Med farten til SAS IT så vil vel en slik sporingsfunksjon komme i 2070.
     
    Bernd, morradi, Baldrick and 2 others like this.
  17. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir naturligvis veldig knotete. Spent/redd for hvordan resultatet blir.

    Det jeg er redd for er at arbeidsgivere nekter opptjening pga dette og at man da også mister mulighet for å oppnå status. Det å ha gull/diamant er uendelig mye mer verdifullt for meg enn de 20-30.000 poengene jeg tjener i året.
    Kanskje flyselskapene kommer med mulighet for å opptjene status, men ikke poeng?
     
    Ursa liker dette
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    La oss ta et annet eksempel. Jeg reiser til USA og opptjener 20.000 poeng på turen. I dette tilfellet er jo det samme om det er Eurobonus eller Avios. Dette er da skattbar inntekt når jeg bruker poengene privat. 6 måneder seinere skal jeg til USA igjen på jobbens regning. Jeg opptjener nye 20.000 poeng men ønsker å oppgradere til business som koster 48.000 poeng ekstra. Da har jeg tjent 40.000 poeng på 2 turer med jobben til sammen, men bruker 48.000 poeng for å oppgradere en jobbreise. Dette er vel da ikke skattbart?

    Hva med de siste 8000 poengene, kan jeg trekke fra dette på min neste privattur? Si at jobben betaler en reise der jeg tjener 16.000. Skal jeg da kun skatte av netto poengene som er 8000 poeng?
     
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Denne bekymringen deler jeg. Overlever en sjablongmessig beskatning, men direkte ødeleggende å ikke ha status mht lounge, fast track og fordel ved irr-ops.
     
    Last edited: 01. aug 2018
  20. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Du skal ikke betale skatt av fordeler opptjent i jobb, brukt i jobb. Du skal betale skatt av fordeler oppnådd i jobb som er brukt privat. Det er hele prinsippet av dette, og prinsippet er forsåvidt et generelt godt prinsipp, men det hele strander jo i gjennomføringen.

    Konkret svar på spørsmålet ditt ja om disse poengene hadde vært tjent etter 1.1.19 skulle du skattet av de 8000 poengene. Hvordan og verdisettingen, det er for meg ukjent.
     

Del denne siden