Skatt på bonuspoeng ved jobbreise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magnusha, 15. mai 2018.

1. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vel det beste man kan gjøre å bruke poeng opparbeidet på jobb reiser til oppgraderinger på seinere jobbreiser? Så lenge man bruker mere poeng til oppgradering enn det man tjener på jobbreisene så er det jo ok? Men det blir vel til at opparbeidelse av poeng gjennom jobbreiser ikke er tillatt lenger for mange.

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Kan tenke meg en grei løsning er at du skriver under på en kontrakt i jobben, hvor du signerer på at opptjente bonuspoeng i jobb, utelukkende skal brukes på jobbreiser. Eller at dette er implementert i signert kontrakt/HR-bibel for ansatte.

Det er jo flere skattemessige forhold i jobbreiser, f eks tilknyttet diett, kjøregodtgjørelse osv osv som ikke arbeidsgiver verken gidder bruke tid eller ressurser på å følge opp, selv om det er arbeidsgivers ansvar.

Bernd and Logiflyer like this.
  3. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir opp til hver enkelt arbeidsgiver og bestemme sine interne regler rundt opptjening av bonuspoeng. Men som jeg beskrev over her så at du bruker alle dine poeng opptjent på amex, trumf etc i privat regi og bruker på CT billetten din, ja det vil ikke utløse skatt.

Min pragmatiske holdning blir litt som du skisserer, bruke poengene jeg tjener på jobbreiser til oppgradering og privat poeng på CT turene og/eller fly premium.

veeegard liker dette
  4. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Du har helt rett. Selvsagt snakker folk her mest om skatten men Finansdepartementet vil jo at arbeidsgiverne skal betale arbeidsgiveravgift for dette. Så fem år etter at noen sluttet hos deg så kommer det plutselig krav om 14,1% ekstra lønnskost på en fyr som sluttet for fem år siden og som bestemte seg for å ta familien med til Australia?

Og så kommer Diamantene som ikke mister poengene... da kan det jo bli veldig mange års forskjell mellom opptjening og bruk....

Og glem nå ikke Trumfkroner som kan stå i åresvis...

Det er så åpenbart hvor lite gjennomtenkt dette er.

milehigh, DanH, Insomnia4u and 3 others like this.
  5. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Back the truck up litt her nå, og ikke bland kortene.

Dette er snakk om opptjente poeng i jobbreiser, som brukes privat. Ikke bananen du kjøper på trippeltrumf.

6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Har allerede lagt ei linje på billagsskjema som spør om dette, så da kan arbeidstaker skrive poengene ned dette på billaget. Hvis arbeidstaker ikke oppgir poengene billaget, så vil jeg anse det som at arbeidsgivers plikt i forhold til rapportering av poeng er utført. Da hviler ansvaret på arbeidstaker i forhold til om de opplysningene som er gitt til arbeidsgiver er riktige. Min onkel som er jurist for skatteetaten tror at det vil bli så dyrt å etterforske slike saker at det vil koste statskassa mer enn hva de vil tjene på å gjøre dette. Derfor kommer ikke skatteetaten til å prioritere dette :)

Last edited: 01. aug 2018
    TigerTravel liker dette
  7. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Kunne jo ønske seg at selskapene kom med mulighet for to kontoer til poengene. En privat og en til jobb. :) Litt mer usikker på hvordan de skal løse det med gullkortene. :)

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Fra lovforslaget linka til tidligere i tråden (vet ikke om dette er siste reviderte versjon):

Flybonuspoeng som er tente opp på reiser som er dekte av arbeidsgjevar, og som vert brukte privat, vert rekna som ein fordel vunnen ved arbeid og er skattepliktig. Det same gjeld privat bruk av andre rabattar, «kickback» o.l. som ein har fått gjennom kjøp i arbeidsforholdet som er refunderte av arbeidsgjevar

9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Cashback på et kort som en privat har betalt for å ha(feks SAS mc) som gir poeng på utlegg i bedrift kommer ikke til å bli skattet. Det er jeg sikker på. Funker bare ikke

10. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Derfor de skal forby dette da vet du. :(

11. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Det funker heller ikke og holde styr på at 50K EB som er opptjent et år ikke er brukt neste år.

Slik at prinsippet om at fordeler opptjent igjennom jobb og brukes privat skal beskattes er jo slått fast.

Jeg er forøvrig helt enig med deg om at dette funker ikke i praksis og vil bli som andre lover og regler vi har, de er der men håndheves ikke.

12. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Trur ikke selskapene ønsker å tilby dette. De tjener jo godt på at private poeng og jobbpoeng blandes.

Mange velger jo selskap etter bonuspoeng og om man ikke selv får utbytte av poengene mister jo litt av lojalitetseffekten med poengene bort.

Så om eksempelvis SAS har gitt bedriften din en konto der bonuspoengene hadde blitt samlet så ville jo du som ansatt ikke hatt den samme egeninteressen av å reise med SAS om du selv ikke kunne opptjene poeng eller status.

Har egentlig full forståelse for at staten ønsker å stramme inn grepet. Husker jo selv fra jeg var barn og vi dro på ferie betalt av mammas bonuspoeng opptjent på jobbreiser. Det er jo ikke ubetydelige summer det er snakk om.

13. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes tiltaket i seg selv er fair, derimot så lurer jeg på hvilken planet den godeste statssekretæren har vokst opp på.

Jeg er villig til å vedde 2kr og 50 øre på at hverken Norwegian eller SAS er så veldig villig til å hjelpe til med dette her :) Så i likhet med forbudet mot opptjening av bonuspoeng hos statsansatte så tipper jeg at dette er like vanskelig å følge opp.

14. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Den enkleste løsningen for arbeidsgivere, og verste for oss, er jo som flere har nevnt å innføre forbud mot å opptjene bonuspoeng i jobbsammenheng. Jeg er ikke i tvil om at dette blir løsningen for mange firma når (?) dette blir innført fra nyttår.

15. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Men det hindrer jo fortsatt ikke folk å etterregistrere poeng?

16. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    For noe klaging....
    Tror ikke dette er så vanskelig som alle vill ha det til.

Vi har jo allerede gode regler for jobb telefon som "nesten ingen" klager over lenger. Men dette ble jo spådd til katastrofe for hele verden, pluss de som bor på månen.

Jeg har jobb telefon, og den må jeg skatte for. Om jeg bruker den eller ikke, tlf abb. løper og jeg betaler skatt på det.

Håper det blir samme regler for bonuspoeng, du skatter på alle poeng som blir generert, også kan du velge selv om du vil bruke de eller ikke.

De som ikke liker dette kan jo bare slutte å reise, finne seg en annen jobb på Dressman f.eks.

Verden forandrer seg.... tilpass deg...

Blaa liker dette
  17. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det er selvfølgelig riktig, men da har i tilfelle arbeidsgiver ryggen dekket og det er du som aktivt bryter reglene om du da bruker de poengene privat uten å skatte for det.

18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har konkludert med at poeng som er opptjent med kredittkort ikke er skattepliktige uavhengig av om bruken er i jobbsammenheng. Den enkelte har stilt fri kreditt til selskapet (har lagt ut for selskapet). Denne kreditten er en tjeneste som selskapet ellers ville ha måttet betale en bank for. Kapitalkostnadene vil typisk være mellom 7% og 15% avhengig av bransje per år og et kredittkort har gjennomsnittlig 30-45 dagers kreditt. Dette blir omtrent 1 til 1,5% av beløpet som er tilsvarende omtrent den verdien som poengene/cashback bruker å gi.

Skulle selskapet ikke betale tilbake innen kredittfrist så blir kostnadene enda større for den enkelte. I tillegg løper vedkommende kontinuerlig en risiko for konkurs av selskapet med påfølgende tap av utlegg. Det kan således ikke hevdes at cashback/poeng på kredittkort utelukkende er en fordel som skal beskattes fullt ut.

Edit: Jeg forutsetter i dette tilfelle at kortet er personlig og ikke et bedriftskort.

milehigh and Xflipper like this.
  19. netrom84

netrom84 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28

Mulig reglene endres i fremtiden, men det er jo ikke dette som er et faktum nå. I motsetning til fri telefon er det altså uttaket som er skattepliktig for bonuspoeng.

Sammenligningen med fri telefon er egentlig svært lite aktuell da fri telefon er en fordel som kan sjablongbeskattes da det ikke er så mange som får økt fordel om du får flere telefoner. Man har liksom dekt sitt behov med den første telefonen.

For arbeidsgiver som betaler faktura er det svært få problemer å gjennomføre beskatningen av fri telefon.

Bonuspoeng er derimot noe som står på den ansatte og som arbeidsgiver ikke har oversikt over.

20. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Du bryter jo isåfall også arbeidsgivers retningslinjer, og det er ikke så attraktivt tenker jeg.

Del denne siden