Skatteetaten jakter bonusjegere

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av milehigh, 08. juli 2024.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,125
    Likes mottatt:
    9,255
    Bonuspoeng:
    183
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret på hvordan å slippe skatt på bonusreise er vel dette avsnittet:

    Men som det også står:

    Hvis dette betyr at flyturen i kroner må koste 5000,- eller mindre for at arbeidsgiver skal kunne gi det som gave, så er dette trikset vel ikke så interresant for de fleste her
     
  3. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,662
    Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel sjelden at alle bonuspoeng utelukkende er opptjent gjennom arbeidsgiver. I tillegg blir de eldste poengene brukt først. Så om man f.eks. slumper til å få med 10.000 poeng opptjent på en jobbreise på en tur til, si 165.000 poeng, året etter, så utgjør det 6% av reisen. Om turen koster 40.000 kr i utgangspunktet utgjør arbeidsgivers "bidrag" 2400 kroner.

    Når det er sagt, skal det ganske nitid Excelarbeid til før den ansatte, arbeidsgiver eller skatteetaten klarer å skille mellom poeng opptjent for bananer på Kiwi eller på den lunsjen du betalte med kredittkort når de skal regne ut nettogevinst for en gitt reise i fremtiden, gjerne år frem i tid.

    Og de må jo faktisk vente og se hva poengene blir brukt til, for om man velger å kjøpe fire pakker Ahlgrens bilar i Eurobonusshoppen for de nevnte 10.000 poengene, da utgjør arbeidsgivers bidrag plutselig bare 18 kroner..
     
    Last edited: 08. juli 2024
    petrate, milehigh, Wiolenze and 3 others like this.
  4. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Likte argumentet med Ahlgrens bilar til overpris, men dette tror jeg skattemyndighetene elegant ignorerer.
    Antar de lager en fast konverteringsverdi til NOK basert på det de gjennom litt drøfting mener eurobonuspoeng er verdt, og fortløpende beskatter poengene man tjener via jobben som inntekt, uavhengig av om man senere velger å kjøpe overprisede skumgummibiler eller finner seg en ekstremt bra deal til Tokyo med
    Lufthansa First (og at man teoretisk får kreve fradrag senere dersom poengene ble devaluert, løp ut på dato, etc såfremt noen orker å ta den kampen)
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Gjeldende praksis er at bonuspoeng opptjent i et arbeidsforhold blir grunnlag for fordelsbeskatning øyeblikket de brukes. Verdien skal da settes ut fra markedspris på varen/tjenesten som om man skulle kjøpt den uten bruk av poeng.

    Som diskutert i sist fredagstråd er rapportingsplikten lagt på arbeidsgiver, slik at det er opptil den enkelte bedrift finne ut av rutiner for verdisetting osv.
     
    milehigh, Trent600 and WingmanWizard like this.
  6. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Riktig
    Riktig. Men skatteplikten er på den enkelte person. Så man har det ultimate ansvaret når man sender sin personlige skattemelding, helt uavhengig av om det er rapportert eller ikke (eller rapportert med feil beløp).
     
  7. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Litt viktig å huske at den 5000 grensen er totalt fra arbeidsgiver gjennom hele året, altså ikke per gang/per gave. Mange arbeidsgivere bruker opp denne på andre ting. Hos oss gjør de også en avregning i desember og gir resten som fradrag på telefoni beskatning. Så egentlig er det lite å hente her av flere årsaker.
     
    btm liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,715
    Likes mottatt:
    872,433
    Bonuspoeng:
    293
    Godt jeg er pensjonist …
    Før var 95% av poengene opptjent i arbeid, nå er 100% opptjent privat.
    … og jeg lever godt med det
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,309
    Likes mottatt:
    6,459
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, samtidig er det nok også i arbeidsgivers interesse å sikre rett grunnlag for beregning av arbeidsgiveravgift ol.
     
    btm liker dette
  10. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Absolutt. Ingen arbeidsgiver ønsker et negativt søkelys på at de har rapportert feil(les for lite inntekt). Derfor har jo en del som en policy at ansatte ikke skal få lov til å opptjene poeng i det hele tatt. Det er jo bare for å slippe alt dette trøbbelet som diskuteres her.
     
  11. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,662
    Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er jo fortsatt at de kan brukes flere år etter at de er opptjent, og at det er tilnærmet umulig å få full oversikt over opptjening. Hvis man bare skal benytte en blankoverdi må det jo være mulig å kreve skattefradrag for tap på bonuspoeng hvis det i ettertid viser seg at du har gjort noen dumme valg.

    Her er oversikten min for de siste par dagene. Av den ene av to 1350 poeng mottatt fra Norgesgruppen ligger det en baguett fra reiseregning til 49 kroner som gir 0,49 Trumfkroner, og da utgjør 6 av de 1350 poengene jeg fikk den dagen. Check. Men jeg betalte muligens baguetten med Amex, og da må vi jo gå tilbake en uke og finne den transaksjonen også, slik at vi kan innrapportere 6+8 eurobonuspoeng for å betale riktig fordelsskatt av mindre enn en kvart bil (type Ahlgrens) om et år eller to. Lykke til med å booke en halv dag med regnskapsavdelingen i uken for å finregne på tallene til den jevne bonusnissen.

    IMG_3245.jpeg
     
    milehigh liker dette
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,507
    Likes mottatt:
    4,016
    Bonuspoeng:
    113
    I Tyskland, som heller ikke er kjent som skatteparadis, har skattemyndighetene bare blitt enig med Miles& More at bonusprogrammet selv betaler en flat skatt for alle poeng som opptjenes av medlemmer med bosted i Tyskland. Usikker på det nøyaktige beløpet, men poengene verdsettes av M&M og så betaler dem 2,25% skatt på denne verdien, uansett om poengene er opptjent/brukes privat eller i jobb.

    Noen vil sikkert rope "urettferdig", men det er i hvert fall enkelt og sparer alle parter for mye arbeid.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,562
    Likes mottatt:
    63,326
    Bonuspoeng:
    293
    Jobben min sender meg ingen steder med fly, så her må alt tjenes opp privat. Enklere å holde styr på i skattemeldingen. :cool:
     
    Grooo and WingmanWizard like this.
  14. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke uenig med deg at det er utfordrende å finne hva som er hva. Det vil gjøre det vanskeligere å "ta en person". Kommer først skatteetaten så går de ikke for "småpoenger", så ikke vær bekymret fra baguetten.. Vær heller bekymret for billetter for penger som gir mye poeng.. Så er det ekstremt sjeldent ettersyn, så du skal ha mye uflaks eller blitt tipset om.
     
  15. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,662
    Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg snyter aldri på skatten eller gjør noe annet ulovlig for den saks skyld, og det har ikke med frykt for å bli tatt å gjøre. Det tror jeg gjelder de fleste. Men her blir man jo "kriminell" av et Kafka-lignende regelverk. Når det er sagt, er jeg ganske sikker på at jeg er greit i pluss på poeng brukt på arbeidsgiver enn motsatt.
     
    milehigh and WingmanWizard like this.
  16. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Bakgrunnen for denne endringen var den siste justeringen hvor Skatteetaten flyttet rapporteringsplikten fra den enkelte skatteyter over til arbeidsgiver. Dette skjedde etter et budsjettforlik mellom Høyre, FrP, Venstre og KrF, hvis jeg husker riktig. De måtte "finne" 200 millioner kroner for å balansere budsjettet. Noen ansatte i Finansdepartementet, som lenge hadde ønsket å finne en måte å få inn denne skatten (som i mange år har vært skattepliktig, men vanskelig å inndrive), hadde regnet ut at staten ville tjene 200 millioner kroner hvis de implementerte denne endringen.

    Politikerne tenkte nok at det var rettferdig at folk skulle skatte av slike fordeler (det er jo et gode som noen få får), men de vurderte ikke hvordan dette skulle gjennomføres i praksis.

    Resultatet ble at alle de største arbeidsgiverne (inkludert min) bestemte at man ikke får lov til å bruke jobbpoeng privat, men må bruke dem på jobbreiser. Dette fordi de ikke ser hvordan de skal håndtere innsamlingen og rapporteringen av denne informasjonen. Derfor bruker jeg alle mine jobbpoeng (og sikkert litt ekstra, for å være ærlig) på å oppgradere mine premium economy-billetter (som er selskapets policy) til business class. Dette fungerer bra for både meg og arbeidsgiveren.

    Når det gjelder Norges statsbudsjett, tviler jeg på at de har sett noe til de 200 millionene per år som Finansdepartementet trodde de skulle "spare" på denne endringen. Men du kan være sikker på at de 200 millionene som KrF skulle bruke på et eller annet tiltak, har gått ut av kassa.

    Som noen andre nevnte tidligere, det er ikke småfiskene som kjøper biler i EuroBonus-shoppen med poeng tjent på en baguett de er ute etter. Det er heller de som betaler store regninger med kredittkort (typisk millioner i året for online reklame osv.) som er i faresonen.
     
    EndreD, Insomnia4u, Flyrlavt and 14 others like this.
  17. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    112
    Bonuspoeng:
    43
    fordelen skulle vært beskattet før dette også, men det lå det ikke en ‘ekstra’ rapporteringsplikt på arbeidsgiver (eller flyselskapet som også noen mente var lurt). Greia er at det var en mistanke om at mange som hadde disse poengene ikke rapporterte dem inn.
    Skulle likt å vist hvor mye som blir rapportert totalt nå..
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,304
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Tror kostnadene ved å administrere dette for skatteetaten blir større enn de inntektene de vil få for å drive inn pengene. Men så er ikke skatteetaten noe særlig smartere enn hva en datamaskin er i forhold til dette, så da vil de ryke ut mer skattepenger på å fakke en bonus jeger enn de ville fått på å gi blaffen i forhold til dette :oops::rolleyes:
     
    tobeornot999 liker dette
  19. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror neppe at de kommer til å gå målrettet etter bonusjegere som en gruppe, men du skal absolutt ikke se bortifra at dette blir en del av "verktøykassa" når de ser på litt mindre selskap hvor daglig leder har veldig stor mulighet til å påvirke hvor og hvordan penger blir brukt (type daglig leder som handler på privat kredittkort for å få det refundert og tjene opp poeng).
     
    pepperminte liker dette
  20. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    443
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan stiller dette feks ved kjøp av travelpass privat, som dekkes gjennom utlegg av arbeidsgiver?
     

Del denne siden