Skattemyndigheter vil ha opplysninger om SAS Eurobonus-Medlemmer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sam11net, 13. okt 2020.

  1. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Kom over denne informasjonen idag.

    https://finalcall.travel/no/skattemyndigheter-vil-ha-opplysninger-om-sas-eurobonus-medlemmer/


    Svenske skattemyndigheter krever nå at SAS utleverer opplysninger om EuroBonus-medlemmer.

    Det svenske Skatteverket har krevd at SAS utleverer opplysninger om alle Diamond-medlemmer i EuroBonus. Grunnen er at de vil bruke disse opplysningene til å kontrollere om disse er blitt beskattet for bonuspoeng opptjent i jobben.

    I mars 2019 besluttet det svenske Skatteverket å be SAS om å komme med opplysninger om svenske Diamond-medlemmer i EuroBonus så myndighetene kunne sjekke om disse har oppført bonuspoengene som er opptjent gjennom jobben på selvangivelsen. De anmoder om opplysninger som gjelder for 2017.

    Det er vel bare et tidsspørsmål før dette kommer her også.
     
  2. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    538
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel snart formuesskatt på bonuspoeng også
     
    markus liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo greit når man ikke misbruker systemet? For det er vel ingen som bruker bonuspoeng opptjent i jobb på private reiser? ;)

    For oss som ikke reiser i jobb er dette ganske overkommelig.
     
    SilverBird, ejoa, NoLimit and 5 others like this.
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Good luck with that... Stakkars lærling i skatteetaten som skal regne verdien på eurobonuspoeng... I seg selv har de vel ingen verdi, per vilkårene. De forrentes heller ikke, og man er når som helst eksponert for en devaluering. Først når de tas i bruk kan man med litt umake sånn halvveis klare å gjøre en sammenligning mellom betalt pris i kroner for avgifter, antall poeng brukt, og hva en lignende billett ville kostet på nøyaktig samme flight i rene penger. Så er det jo slik at SAS ikke selger en nøyaktig tilsvarende billett for penger som de gjør for poeng, med samme avbestillingsvilkår etc. som en bonusbillett har. De er unike, på godt og vondt. Cashpoints derimot... De er jo matchbare, krone mot krone. Men skal de beskattes, så må det også ligge en sikringsordning bak, for fradrag ved tap. Norwegian får kjørt seg ekstra nå, og jeg ville selv aldri funnet meg i å bli beskattet for cashpoints eller bonuspoeng om ikke det lå en gjensidig fradragsordning bak, om f.eks. Norwegian gikk konkurs. Det står jo veldig tydelig i vilkårene til Norwegian at cashpoints ikke kan konverteres til penger, og at man risikerer å tape kontoen hvis Norwegian går under.
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, jante loven telles vel ikke her? Fy fy å beskatte EBD med stress koffert som absolutt skal trenge seg forbi alt og alle spesielt på ARN... :rolleyes:
     
    SilverBird, Eddie47 and holmen like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor setter de bare lærlinger på disse sakene? Og har de lærlinger i Skatteetaten?

    Spøk til side, det er jo alltids mulig å lage løsninger for dette. Om alle som blir rammet av det er enige i hvordan det blir regnet ut, det er et helt annet spørsmål. Det gjelder vel for alle mulige skatter og avgifter?
     
    jgroneng liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Skatteetaten kommer nok til å sette en pris pr poeng, uansett vilkår med bestilling, avbestilling og annet rask. Og så kan vi like det eller ikke.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Timingen er jo perfekt. Som om ikke flyselskapene har nok å stri med om dagen.
     
    vanillacoke and RescueMe like this.
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt klart en misunnelse her, hvor man vil til pers disse kaksene som har råd til å fly i jobb, men skåne hvermannsen som bruker trumf:
    Det virker derfor helt innafor å legge ut for en restaurantregning for bedriften på et utested som har eurobonus shopping-bonus på 200 poeng per 100 kroner i tillegg til bonuspoeng man får fra kredittkortet. :-D

    Jeg var ute med en gjeng tidligere kolleger og utlegget mitt ga meg 30.000 eurobonuspoeng eller så.. Nå var dette i privat regi og ikke med arbeidsgiver, men skulle tatt seg ut om jeg måtte skatte av dette. Teller det isåfall som svart arbeid?
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skal du ikke skatte av fordeler du får gjennom jobben?

    Jeg skjønner at folk ikke ønsker å skatte av bonuspoeng (opptjent gjennom jobb), det sier seg jo selv. Men hva er årsaken til at noen mener at dette burde vært unntatt fra beskatning?

    Se det på en annen måte: Hvis du bruker et kredittkort med 1% cashback på alle utlegg gjennom jobben, og du i løpet av et år får la oss si 10.000,- inn på din private konto i cash back, på grunn av dette. Burde dette være unntatt fra beskatning?
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er å slå inn åpne dører. Verdien av bonusreiser opptjent i jobb skal rapporteres inn og beskattes. Slik har det vært i mange år i Norge, men i statsbudsjettet for i fjor (eller var det året før) så ble reglene endret, slik at det er arbeidsgivers ansvar å rapportere inn dette og ikke arbeidstakers som tidligere.

    Vi vet også at myndighetene i de skandinaviske land, inklusive Norge, har forsøkt å få denne informasjonen ut av SAS tidligere, og det er blant annet derfor SAS velger å lagre denne informasjonen der den er "utilgjengelig" for myndighetene.

    Jeg er slettes ikke uenig i at det er helt rimelig at bonuspoeng opptjent i jobb beskattes på linje med andre frynsegoder. Problemet er verdsettelsen og å definere hva som faktisk er opptjent i jobb og generelt hva som er hva.

    For min del har vi firmakort, så jeg slipper i alle fall "problemet" med poeng opptjent på kredittkort, og flyreiser utgjør en nokså liten del av totalen av poeng inn. Foreløpig har min arbeidsgiver rett og slett valgt å overse problemstillingen, ettersom det vil medføre masse ekstraarbeid. Blir spennende å se hvor lenge det kan vare for det er en del folk som hanker inn masse poeng, noe som kan illustreres med at vi har faktisk flere med Pandion kort her (minst 4 stykker som jeg vet om).

    Jeg antar at den eneste praktiske måten å gjennomføre dette på er å sette en eller annen sjablongverdi på bonuspoengene. Spørsmålet er om kostnaden for å administrere dette faktisk kan lønne seg, men det bryr sikkert ikke staten seg om så lenge de kan kreve at bedriftene gjør denne jobben.
     
    Last edited: 14. okt 2020
    drsyk, Sprinkle and holmen like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel mulig at noe av poenget med dette er ikke å få inn mest mulig penger, men sørge for at bedriftene vet at det er billigere å la være å sende sine ansatte på flytur..
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo akkurat problemet. Mye jobb for lite skatteinntekt. Det er også tvilsomt om det lar seg kontrollere.

    Lufthansa skatter et sjablongbeløp av bonuspoeng opptjent på jobbreiser:

    https://www.miles-and-more.com/row/...uivalent-benefits-and-flat-rate-taxation.html

    Hvorfor er en slikt, enkel løsning ikke mulig her? Føles det virkelig så urettferdig for folk at noen med høy marginal skattesats kunne kommet seg bedre ut en noen med lav skattesats?
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Og hva er dette beløpet? Lufthansa-siden sier ikke hvor mye det er, og loven snakker bare om, oversatt:
    2.25% av verdien på bonuspoengene? Eller verdien av billetten som ga deg bonuspoengene?

    Eller er jeg enig: Dette er mye jobb for lite gevinst. Jeg flyr ikke i jobb-ærend selv, så jeg taper ingenting på beskattning av bonuspoeng, men jeg synes fortsatt det er unødvendig å beskatte det.

    Samme med utlegg for jobb. I praksis låner man arbeidsgiver penger, og at man da får 1% bonus fra kredittkortselskapet for dette er helt greit og ikke nødvendig å skatte IMHO.

    Når man bruker flere ressurser på å skattlegge enn det man får inn i skatt, så må det sies at det er en bortkastet skatt.

    Foreløpig er gratis parkering på arbeidssted skattefritt (men ulogisk nok må bussjåfører skatte av gratis reisekort de får av arbeidsgiver..)

    Frustrasjonen min kommer av at vi allerede har et høyt nok skattetrykk. Det er ikke lenger slik at frynsegoder kommer istedenfor jobb for å unndra seg skatt. Frynsegoder som bonuspoeng er en tilleggsbonus som ikke betales ut istedenfor lønn, og derfor synes jeg skatteetaten kan holde fingrene unna. Hadde det vært unndragelse av lønnsbeskattning hadde jeg vært enig, da bør det skattes av (ref firmabil, betalt hushjelp, andre ting). Men bonuspoeng? Nei.
     
    drsyk, Xflipper and RoadKing like this.
  15. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, ikke mulig og ikke mulig... Jeg antar det er svært lite realistisk at SAS, som ikke er direkte kjent for å ha en bunnsolid økonomi, skal begynne å betale skatt av våre bonusreiser. Jeg klarer heller ikke helt å forstå hvordan LH faktisk skiller mellom jobbreise og privatreise (eller ev. bonuspoeng opptjent på annen måte)
     
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg bestiller billetter i forbindelse med jobbreise så oppgir jeg et Partner Plus Benefits nummer (der arbeidsgiveren får poeng).

    Hvordan dem beregner verdien av poengene vet jeg ikke. Kanskje dem bruker samme verdien som dem også bruker for regnskapsføring av poengene (dem står sikkert som gjeld i balansen)?
     
  17. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    381
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det blir ikke rimelig. Det er selskaper, bl.a. det jeg jobber for, som lar deg tjene poeng på jobbreiser, men du har ikke lov til å bruke dem privat. Da blir det fullstendig feil å skulle skattebelaste det.
     
    Last edited: 14. okt 2020
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    I praksis så blir kredittkortregningen betalt før det påløper renter, og du får 1% bonus utbetalt. Hvorfor skal ikke det beskattes? Det er jo omtrent som en bonus fra arbeidsgiver, eller overtidsbetalt.

    Arbeidsgiver kan løse dette "problemet" veldig enkelt, ved at de gir deg et kredittkort som de får en god bedriftsavtale på. Så slipper man å "legge ut" med eget kort, som jeg regner med at mange gjør for å få bonuspoeng/Cash back.

    Det at gratis parkeringsplass ikke beskattes, mens månedskort man får av arbeidsgiver skal beskattes, det er helt høl i hue. (Og egentlig en annen diskusjon)
     
    drsyk and Arvid1410 like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke bruker poengene privat, men på nye jobbreiser, så skal det ikke beskattes. Det er poeng som tjenes opp på jobb som brukes til privatreiser som skal beskattes.

    (Jeg kan ha misforstått, men da synes jeg dette er helt på trynet)
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mye som er ulogisk når det kommer til skatte og avgiftspolitikk og generelle forordninger fra politikere. Dette fordi de har en refleks for å hoppe på tilsynelatende populære saker for å sikre seg stemmer.
    Kvalitetssikring på konsekvens av vedtakene deres derimot, ja den snakkes det ikke høyt om.
     
    holmen, themichael and Arvid1410 like this.

Del denne siden