Skjønner ikke helt Phuket flyplass

Tråd i 'Reisemål' startet av Norfindir, 15. okt 2016.

  1. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Det nærmer seg min CT tur til Phuket.. På returen skal jeg fly Phuket - Bangkok - Frankfurt, og tenker å bruke noen timer utenfor BKK. Har da blitt fortalt at jeg må la være å gå igjennom imigration i Phuket for å få lov til å gå ut fra BKK.. Og det skjønner jeg ikke helt. Flyvningen er jo innenlands og det samme flymaskina om man skal videre internasjonalt ut fra BKK eller om man skal innenlands.

    Noen som kan forklare? :) Er det ulike innsjekkingssteder også? Reiser med Thai
     
  2. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det er samme innsjekk i Phuket, og agenten vil forklara deg kvar du skal gå. I tillegg får du mest sannsynleg eit deilig lite klistremerke på t-skjorta di, som gjer det enkelt for security/immigration å sei kvar du skal gå.

    Samme flyet, men to forskjellige boarding gates :)
     
    Norfindir liker dette
  3. Bragemann

    Bragemann Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Dette stemmer
    Går du igjennom immigration i Phuket er du ute av Thailand og må derfor igjennom immigration igjen i Bangkok hvis du skal ut i byen og så immigration igjen i Bangkok for å reise videre til Frankfurt
    Sjekk bare igjennom på vanlig innenlandsreise i Phuket ,det finnes oppbevaring i 4 etasje avgangshall på Suvarnabhumi som du kan eventuelt få oppbevart bagasje før du reiser videre
     
    Norfindir liker dette
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,515
    Bonuspoeng:
    183
    Reiste samme rute for 2 uker siden, ble kjørt til innenriksterminalen. Ble der nektet å sjekke inn siden jeg skulle videre til FRA, måtte "ut av landet" i HKT. Så da var det Hiace til Internasjonal terminal og innsjekk der..

    PS; forbered deg tidenes dårligste loungeopplevelse i HKT, 30seter totalt og såpass med støy at QC35 ikke hadde en sjanse.
     
    Norfindir liker dette
  5. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Fant ut at jeg heller vil bruke 4 timer mer i Phuket, så nå har jeg fått endret returen slik at jeg dropper å gå ut i BKK og lar meg heller bli kjørt fra fly til lounge :)
    @Wiolenze har hørt rykter om egne sitteplasser for F-pax i den loungen.. Så du noe til det?

    Takk for svar forøvrig!
     
  6. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er køa for imigration på vei ut av Phuket forresten? Finnes det fast-track? Må bestille transport til flyplassen og vil helst bruke minst mulig tid der.
     
  7. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis det er Thai Lounge du meiner, så er det ein liten lounge med svært begrensa utvalg. Som F-pax får du tilgang til ein sitteseksjon som er litt avlukka i samme lounge. Toaletter utanfor loungen. Ingen ting verdt å skriva heim om :)
     
    Norfindir liker dette
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer Phuket og Koh Samui som CT tur i år - noen som har vurderinger mellom disse ? (eller andre steder i området forsåvidt).

    Hva gjør dere med Visum - "visa on arrival" = greit og raskt eller er det noe vits i å ordne noe på forhånd?
     
  9. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det spørs litt på kva tid på året du reiser. Om du reiser utanfor høgsesongen (november-april) KAN det være bedre vær på Koh Samui.

    Hvis du er ute etter fest og moro, så er nok Phuket den beste destinasjonen. I tillegg er det veldig fint å leige seg scooter og farte rundt på øya. Mange moglegheiter.

    Koh Samui VAR ei veldig roleg øy, men har etter kvart vokst seg stor den også.
    Hvis det er ro og "natural beauty" du er ute etter, så er Koh Phangan rett nord for Koh Samui å anbefale.

    Visum får du ved ankomst, no stress (utanom lange køar, som du uansett ikkje slepp unna).
     
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir nok Oktober / November tenker jeg....så da er det vel regntid.


    "KØ" .... Skjønner ikke hva du mener - Diamant kortet skal jo hjelpe mot alt sånt ? :) (prøvde på toalettkøen på Bastøyfergen en gang....de synes ikke det var noe morsomt der heller....)
     
    Henrik, Shyneno, Stuttfeiten and 2 others like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Det er regntid ja, i den grad slikt er normalt nå for tiden.

    Vi var på Koh Phangan som @sexten referer til nå rett før jul (dvs 1-10 desember). Det skulle i utgangspunktet være helt på tampen av regntiden, men det regnet ikke med måte 3-4 av dagene, og ellers var det en del skyer og.

    Vi fikk sett litt sol og blå himmel, men hvis det er veldig viktig for deg, så vil jeg anbefale en annen destinasjon. Riktignok, i følge de lokale var været vi opplevde helt utenom normalen.

    Dog, leste jeg at de hadde en skikkelig regnskyll igjen nå forrige uke, så noe kan nok komme uansett sesong eller ikke.

    Vi reiste også på CT. Hadde OSL - MUC - BKK - USM, USM - BKK - FRA - OSL. Vi reiste F og det var relativt greit å få billetter utenom sesong når vi flexa reisetidspunkt 1 dag eller 2. Faktisk opplevde vi mer problemer med forbindelsen fra OSL til aktuell HUB enn selve F.

    Dessuten, det ER biz (Type US Domestic First) på 737 som går til USM, men de legger ikke ut bonusbilletter på den. Så du blir sittende bak gardina for en rundt regnet 50 minutter.

    Her er der vi var på Koh Phangan:
    http://www.saladhut.com/Home.html

    Anbefales på det varmeste, især om du får en av de to beachfront bungalowene.

    @sexten nevner at det er mer liv på Phuket, det er nok riktig, men det er blitt fart på Koh Samui også, og Koh Phangan er der den opprinnelige Full Moon Party foregår.

    Visum on Arrival gikk smokk, pang, bang. Vi var gjennom før vi visste vi skulle ha visum, men slik er det når man reiser First :).

    Vi var veldig fornøyd med turen vår og oppholdet på Koh Phangan (hadde også noen dager på Koh Samui) og har ingen problemer med å anbefale det.

    Det man også kan gjøre, dersom man er litt fleksibel, ikke book rom for hele oppholdet, men ta en dag av gangen, følg med på værvarselet og flytt rundt om det slår seg vrang.
     
    TomF66 liker dette
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Er kjent med regntiden og da kan det komme en solid skur i landene der nede - men som regel varer det jo ikke så lenge. Har vært mye på jobb i landene i området der - og sikkert vært 20 ganger på flyplassen i Bangkok......men aldri vært inne i landet - så kanskje på tide :)


    Ah...jeg visste det var en mulighet å unngå kø :) Ruta di har ledig i F på en hel haug av dager i høst (og faktisk i C fra BKK-USM også)
     
    RoadKing liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Bon Voyage :)

    Hvis du vil ha med det beste fra to verdener, kan du jo forsøke å få LH F fra FRA eller MUC via SIN/HKG. Vi prøvde, men det ble bare en ledig :(
     
    TomF66 liker dette
  14. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Da er vel beste løsningen LH på utreisen og Thai på hjemreisen (så får man "hjemmeloungen" til begge selskaper) - men kanskje ikke "F" treatment på immgration i thailand som LH passasjer ?
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Visa kan man få like fort i økonomi også.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig. Det var slik jeg tenkte. Du får F treatment på immigration, fordi Thai flyr med F class fra SIN og HKG til BKK :), ruta nedover blir da slik:

    OSL - FRA/MUC - SIN/HKG - BKK, med unntak av OSL - FRA er det F på alle legs, og da jeg så på det, var det masse tilgjengelighet mellom SIN/HKG og BKK.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Fortell :)
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Da jeg fløy OSL-DOH-BKK-USM for nesten nøyaktig ett år siden var det ikke antydning til kø. Da landet jeg i Bangkok kl 07 og fløy videre et par timer senere :)
     
    RoadKing liker dette
  19. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    TG F SIN-BKK? Er det noe de har begynt med nylig? Eller blander du litt nå? Hadde jo vært mer enn velkomment....
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener de hadde F på SIN-BKK, men når det er sagt, jeg hadde mest fokus på å få LH F FRA - HKG, og Thai HKG-BKK hadde definitivt F.
    Hvis jeg tar feil her, så ber jeg ydmykt om unnskyldning, men det skal jo være raskt å finne ut av :)
     

Del denne siden