Slutt på for mye håndbagasje

Tråd i 'Nyheter' startet av freddyen, 05. juli 2019.

  1. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    VG: Hadde for tung håndbagasje – snudde i protest

    Jeg har alltid trodd at varer kjøpt i taxfree kommer i tillegg til vektbegrensningen på håndbagasjen, men det må altså inkluderes hos Norwegian. De varsler også økte kontroller fremover.

    Jeg lurer på om de også veier forhåndsbestilte varer? Da får du 4 liter sprit for prisen av 3 og det skulle bli ca 6 kilo :cool:
     
  2. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, sønnen min klarte å få med seg 35 kg overvekt fra LAX for tre uker siden. Fordelte overvekten på venner, bekjente og ukjente gjennom sikkerhetskontrollen, og fylte det opp i taxfree-poser på innsiden. Han er nok unntaket - og jeg må si jeg digget kreativiteten :):)

    Men ja, Norwegian fremstår som mer og mer no-go på stadig flere områder.
     
    OyvindN and freddyen like this.
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke mye sympati med «offeret» fra min side. Lukter ikke akkurat håndbagasje det de har stablet opp rundt seg på bildet der.
     
    ina, TommyL, Jonkebassen and 9 others like this.
  4. einarlol

    einarlol EBD

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Ingenting er så annoying som folk som har med seg alt de eier inn på flyet, spesielt på vinteren når alle har med seg svære jakker også.

    At han ikke fikk lov å ta med seg den store tax-free posen i tillegg til en fullpakket carryon mener jeg bare er bra.

    Alle flyselskap har klare retningslinjer på dette, bør ikke være vanskelig å følge de. Jeg og hundrevis av andre flygere klarer å følge disse hver uke.

    Håper politiet gir han bot for å ha smuglet sprit og sigaretter også, ettersom han tok disse med seg ut av flyplassen uten å ha forlatt landet i 24 timer.

    Null sympati.
     
    ina, Qee, wilhelm and 12 others like this.
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    No er eg EBD og sjelden å sjå på DY eller andre low-cost carriers, men eg har ingen sympati, og synes dette er heilt på sin plass.
    Han kan vel ikkje vera slik kjempegodt skrudd saman han her?
     
    ina, wilhelm, Travellingalf and 4 others like this.
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle alle flyselskap gjør det samme som Norwegian i et slikt tilfelle.
     
    freddyen liker dette
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har alltid med meg Mac, høretelefoner, diverse ladere, Kindle og et nødskift. Da er jeg oppe i 8-9 kilo. Har aldri falt meg inn at jeg ikke kunne handle Taxfree utenom.
     
    Hanen and freddyen like this.
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer ikke å fatte å begripe hvorfor tax-free skulle være noe unntak fra bagasjereglene. Flyselskapene har da ingen særskilt plikt til å frakte tex-free...
     
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Vel, når de selger tax-free ombord tenker jeg de burde tillate tax-free fra flyplassen og. Uansett er jeg helt for (overholdte) begrensninger i håndbagasje, men da basert på volum, det er tross alt det som gjør at bagasjehyllen er full når jeg kommer ombord..
    At SAS aldri slår ned på folk i dress med to (nesten) full-size kofferter +PC veske er for meg ett mysterium..
     
  10. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    613
    Likes mottatt:
    1,302
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre bildet er tatt ved ankomst Nice?
     
  11. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    På Billund står det flere steder at til og med Ryanair tillater tax-free-poser i tillegg til vanlig håndbagasje.
    Tenker de har stilt det som et krav for å la de fly der...
    Men er en stund siden jeg har vært der, kanskje norwegian har særregler.
     
  12. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor skal flyselskapene likestille dette? Alkohol de selger selv om bord tjener de penger på. Alkohol passasjerene drar med seg om bord er kun en ekstra utgift.

    Enig, det er volumet som er plagsomt for oss andre passasjerer, men flyselskapet tenker nok mer på at ekstra vekt gir ekstra kostnad i form av ekstra drivstoff

    Veldig enig i dette også, og SAS burde definitivt også skjerpe seg på dette punktet
     
  13. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Du har sikkert rett, men det har bare aldri falt meg inn at jeg må beregne overvekt for det jeg har handlet i utallige flyplassbutikker rundt omkring i verden. Hvis dette blir gjengs, må man bare legge om handlevanene litt :)
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    Taxfree-salg på flyplasser kommer selskapene indirekte til gode ved at det bidrar til å holde flyplassavgiftene lave.
     
  15. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    At taxfreesalget skal finansiere flyplassinfrastrukturen er vel omtrent som å la politifolk selge whisky langs E18 for å finansiere veiutbygging, men vi lar politikken ligge :p
     
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Må innrømme jeg aldri har tenkt over problemstillingen før, men ser at også SAS har tilsvarende regler . Skulle dette vært praktisert fullt ut så burde det vel stengt talt Innebære at en måtte pakke alt en handler i sekken/bagen en har med som håndbagasje, og da selvsagt uten å overskride vekt eller volumbegrensninger. Heldigvis har det ikke funket så firkantet når jeg har vært ute å reist.
     
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Da høyner jeg og avslører at min personlige rekord for håndbagasje er 60 kg på CPH-OSL.:D
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Sweet jesus...
     
    Hanen liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,730
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ofte lurt å lese bagasjereglene (i alle fall før man løper til VG) og hos Norwegian står det klart at totalvekten på håndbagasje inklusive tax-free ikke skal overstige 10 kg:
    upload_2019-7-6_9-32-38.png

    Han hadde sjansen til å betale 750 kr, men valgte å betale 9500 kr til bolaget ...
    Kan noen sjekke om mannen hadde hvite sokker og badesko?
     
    Last edited: 06. juli 2019
    ina, RoadKing, Are and 6 others like this.
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Mistenker han har seilersko og rød bukse.
     

Del denne siden