http://journalisten.no/2015/02/sas-dropper-papir-pa-flyene Ryktes at SAS slutter med aviser ombord, hva syns folket?
Det synes jeg faktisk er ganske kjipt. Det er en av de tingene jeg setter pris på hos SAS og som skiller de fra f.eks. Norwegian. Jeg kan selvfølgelig kjøpe min egen avis og har uansett (nesten) alltid med meg eget lesestoff, men benytter meg alltid av muligheten til å ta med meg dagens DN.
Sålenge opplevelsen av å lese papiravisen i appen har blitt bedre siden sist jeg fløy SAS i høst har jeg ikke noe mot dette. DN har jeg kun hatt digitalt i over et år nå. Kanskje dette vil gi SAS mulighet til å tilby flere aviser?
Jeg tror nok dette er fornuftig. Det sløses enormt med papir på dette, og mange tar med seg en avis bare fordi det er kjekt og ha, så legger de den igjen på flyet uten å engang åpne den..
Man kvitter seg med mange tonn 'død' last og siden man kan laste ned aviser og magasiner 22 timer før avgang til app'en, synes jeg det er et greit alternativ. Litt slitsomt å lese på telefon, kanskje, men for de med nettbrett er det suverent.
Enig. Når man ser hvordan setene på de 2-3 første radene ser ut når man går av, er det lett å skjønne. Selv er jeg "avhengig" av sudoku på DNs siste side, så tar som oftest med meg DN hjemmefra eller fra kiosk.
Er det mulig å laste ned avisen til PC? For oss som ikke har pad, så blir det utrolig upraktisk å lese en avis på en telefon...
Jeg må si at jeg synes det er litt synd, liker å ta med avisen på flyet. Blir ikke det samme å myse inn i telefonen.
Forhåpentligvis gjør de noe med tilgangen til avis også for de av oss som har en Surface Pro 3 før dette blir en realitet. Per i dag får man vel kun mulighet til å laste ned aviser via appen, og den er vel kun tilgjengelig på Android og iPhone. Regner vel ikke akkurat med at de kommer med en app for Windows, men i det minste kan de vel gjøre det mulig å laste ned avisen enten via en e-post-link eller via nettsidene eller noe.
SAS-ansatt røpte papiravis-hemmelighet: http://www.nettavisen.no/na24/sas-ansatt-rpte-papiravis-hemmelighet/8541435.html
Flere enn ti fly bør få WiFI først, er ikke alle som tenker på det eller rekker å laste ned avisen for boarding.
Litt kjipt. Jeg grabber alltid avis på SAS, og leser den. Driver aldri og kuker med å laste ned og styre med ting før en flight. Da har man annet å gjøre. Man kuker ikke en halvtime med å få tak i aviser over wifien på hotellet før hver flight om man har 100+ flighter i året. Den tiden jobber man eller bruker på fam/venner. Så negativt, men isolert sett ingen katastrofe. Norwegian har ikke avis de heller. Nå kan man jo også lett booke Fast track og lounge med DY så da er det jo same-same.
Vist dem får flere fly med -700,800 737 fly og A319,320,321 så er det vell bedre med eaviser men det er jo fremtiden.
Jeg er nok litt old-fashioned, men for min del så foretrekker jeg papir mellom fingrene. Man blir vant med det meste, men ikke usannsynlig at det i begynnelsen kommer til å ryke en del mer aviser fra loungene pga dette vil jeg tro. Før de også kuttes naturligvis (pga mye svinn)
First House er ikke flinke til å regne heller .... Dette tyder på at SAS bare laster 20 av disse avisene per dag - systemwide ...
Ryanair tar det ett skritt videre. For å spare vekt, og miljøet, kunne Ryanair på gårsdagens pressekonferanse avsløre at de dropper dopapir om bord. Istedet kan man laste ned virtuelt dopapir i deres app før avgang.
Den lista over hva som er gratis med SAS blir bare kortere og kortere. Jeg håper ikke de er så dumme at de går fra å si at de vil kjøre ett prøveprosjekt til å kutte ut aviser fullstendig fra månedsskiftet. Selv om aviser på pad er gode greier, er markedet langt fra modent nok til å gjøre dette trekket fullt ut nå. Så da blir det kun utelukkende ett kostnadskutt, intet annet. SAS bør ikke forsøke å sminke det som at det er noe annet. Det er flere åpenbare problemer: -- SAS har ikke Wifi ombord på majoriteten av flyene. Om de får wifi, er en e-avis ofte 50 meg. INGEN vil få avisen sin med den båndbredden SAS har. Ikke en eneste en. -- Dersom SAS gjør e-avisene tilgjengelig i en portal, vil samme åpenbare problemer som med wifi melde seg. Kjøper du f.eks. billetten hos diverse reisebyråer, Star partnere mv, får du "finner ikke PNR". -- For folk som ikke bor i landet der SAS flighten går ut fra, vil ha store roamingkostnader for å laste ned 50 meg. For meg vil det f.eks. koste 12.50 USD for en avis. -- Mange har ikke tablet, mange har ikke tablet som er på nett. -- Forretningsfolk har ikke tid til å laste ned avisen hjemme, på kontoret mv. Jeg tipper 10% av kundene MAX vil benytte seg av tjenesten. -- Det er for komplisert - period. De som er savvy på e-avis har allerede abonnementene og vil ikke bruke tjenesten. Så da sitter vi igjen med -- Nesten ingen poeng, 100000 t/r for en gratisbillett for de som fyller opp 70% av flyet -- En kopp kaffe -- Ett glass vann fra en veldig lite miljøvennlig miniflaske -- kanskje... Men ofte ikke. -- En gratis innsjekket bag Enn så lenge.
Har ikke 99.99% av alle flyplasser en eller annen form for gratis wifi? Det tar ikke spesielt lang tid å laste ned en enkel avis. Har personlig klart å laste ned et par to tre av de som blir tilbudt mens jeg likevel satt og ventet på at alle andre skulle komme seg på plass.
Teknisk har løsningen blitt betydelig bedre siden første gang jeg forsøkte den i SAS-appen.. Om man har iPad fungerer det rimelig bra.. Likevel er jeg enig i mye av det @tommy777 skriver og det er ingen tvil om at dette ene og alene er for å spare penger. Jeg skulle svært gjerne sett en løsning for Surface ettersom det er det jeg primært har med meg.. Lesing av avis på iPhonen blir litt lite og smått i lengden.