Slutt på papiraviser for SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 11. febr 2015.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,396
    Likes mottatt:
    3,334
    Bonuspoeng:
    113
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Det synes jeg faktisk er ganske kjipt. Det er en av de tingene jeg setter pris på hos SAS og som skiller de fra f.eks. Norwegian. Jeg kan selvfølgelig kjøpe min egen avis og har uansett (nesten) alltid med meg eget lesestoff, men benytter meg alltid av muligheten til å ta med meg dagens DN.
     
    agrims liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Sålenge opplevelsen av å lese papiravisen i appen har blitt bedre siden sist jeg fløy SAS i høst har jeg ikke noe mot dette. DN har jeg kun hatt digitalt i over et år nå.

    Kanskje dette vil gi SAS mulighet til å tilby flere aviser?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror nok dette er fornuftig.
    Det sløses enormt med papir på dette, og mange tar med seg en avis bare fordi det er kjekt og ha, så legger de den igjen på flyet uten å engang åpne den..
     
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Man kvitter seg med mange tonn 'død' last og siden man kan laste ned aviser og magasiner 22 timer før avgang til app'en, synes jeg det er et greit alternativ. Litt slitsomt å lese på telefon, kanskje, men for de med nettbrett er det suverent.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    God ide, digital avis er fremtiden.
     
  7. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Enig. Når man ser hvordan setene på de 2-3 første radene ser ut når man går av, er det lett å skjønne. Selv er jeg "avhengig" av sudoku på DNs siste side, så tar som oftest med meg DN hjemmefra eller fra kiosk.
     
  8. LN-TKP

    LN-TKP Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Er det mulig å laste ned avisen til PC? For oss som ikke har pad, så blir det utrolig upraktisk å lese en avis på en telefon...
     
  9. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må si at jeg synes det er litt synd, liker å ta med avisen på flyet. Blir ikke det samme å myse inn i telefonen.
     
  10. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Forhåpentligvis gjør de noe med tilgangen til avis også for de av oss som har en Surface Pro 3 før dette blir en realitet. Per i dag får man vel kun mulighet til å laste ned aviser via appen, og den er vel kun tilgjengelig på Android og iPhone. Regner vel ikke akkurat med at de kommer med en app for Windows, men i det minste kan de vel gjøre det mulig å laste ned avisen enten via en e-post-link eller via nettsidene eller noe.
     
    Jørgen and pjotr like this.
  11. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
  12. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Flere enn ti fly bør få WiFI først, er ikke alle som tenker på det eller rekker å laste ned avisen for boarding.
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Litt kjipt. Jeg grabber alltid avis på SAS, og leser den. Driver aldri og kuker med å laste ned og styre med ting før en flight. Da har man annet å gjøre. Man kuker ikke en halvtime med å få tak i aviser over wifien på hotellet før hver flight om man har 100+ flighter i året. Den tiden jobber man eller bruker på fam/venner.

    Så negativt, men isolert sett ingen katastrofe. Norwegian har ikke avis de heller.

    Nå kan man jo også lett booke Fast track og lounge med DY så da er det jo same-same. ;)
     
    Last edited: 12. febr 2015
    Dash and stalek like this.
  14. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Vist dem får flere fly med -700,800 737 fly og A319,320,321 så er det vell bedre med eaviser men det er jo fremtiden.
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,855
    Likes mottatt:
    1,929
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er nok litt old-fashioned, men for min del så foretrekker jeg papir mellom fingrene. Man blir vant med det meste, men ikke usannsynlig at det i begynnelsen kommer til å ryke en del mer aviser fra loungene pga dette vil jeg tro. Før de også kuttes naturligvis (pga mye svinn) :eek:
     
    Travellingalf liker dette
  16. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Fnate liker dette
  17. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Ryanair tar det ett skritt videre. For å spare vekt, og miljøet, kunne Ryanair på gårsdagens pressekonferanse avsløre at de dropper dopapir om bord.
    Istedet kan man laste ned virtuelt dopapir i deres app før avgang.

    [​IMG]
     
    agrims, Trety, GinTonic and 5 others like this.
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Den lista over hva som er gratis med SAS blir bare kortere og kortere. Jeg håper ikke de er så dumme at de går fra å si at de vil kjøre ett prøveprosjekt til å kutte ut aviser fullstendig fra månedsskiftet.

    Selv om aviser på pad er gode greier, er markedet langt fra modent nok til å gjøre dette trekket fullt ut nå. Så da blir det kun utelukkende ett kostnadskutt, intet annet. SAS bør ikke forsøke å sminke det som at det er noe annet.

    Det er flere åpenbare problemer:

    -- SAS har ikke Wifi ombord på majoriteten av flyene. Om de får wifi, er en e-avis ofte 50 meg. INGEN vil få avisen sin med den båndbredden SAS har. Ikke en eneste en.
    -- Dersom SAS gjør e-avisene tilgjengelig i en portal, vil samme åpenbare problemer som med wifi melde seg. Kjøper du f.eks. billetten hos diverse reisebyråer, Star partnere mv, får du "finner ikke PNR".
    -- For folk som ikke bor i landet der SAS flighten går ut fra, vil ha store roamingkostnader for å laste ned 50 meg. For meg vil det f.eks. koste 12.50 USD for en avis.
    -- Mange har ikke tablet, mange har ikke tablet som er på nett.
    -- Forretningsfolk har ikke tid til å laste ned avisen hjemme, på kontoret mv. Jeg tipper 10% av kundene MAX vil benytte seg av tjenesten.
    -- Det er for komplisert - period. De som er savvy på e-avis har allerede abonnementene og vil ikke bruke tjenesten.

    Så da sitter vi igjen med

    -- Nesten ingen poeng, 100000 t/r for en gratisbillett for de som fyller opp 70% av flyet
    -- En kopp kaffe
    -- Ett glass vann fra en veldig lite miljøvennlig miniflaske -- kanskje... Men ofte ikke.
    -- En gratis innsjekket bag

    Enn så lenge.
     
    agrims, Dash, vegardg and 3 others like this.
  19. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Har ikke 99.99% av alle flyplasser en eller annen form for gratis wifi? Det tar ikke spesielt lang tid å laste ned en enkel avis.
    Har personlig klart å laste ned et par to tre av de som blir tilbudt mens jeg likevel satt og ventet på at alle andre skulle komme seg på plass.
     
  20. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Teknisk har løsningen blitt betydelig bedre siden første gang jeg forsøkte den i SAS-appen.. Om man har iPad fungerer det rimelig bra.. Likevel er jeg enig i mye av det @tommy777 skriver og det er ingen tvil om at dette ene og alene er for å spare penger.

    Jeg skulle svært gjerne sett en løsning for Surface ettersom det er det jeg primært har med meg.. Lesing av avis på iPhonen blir litt lite og smått i lengden.
     
    Fnate liker dette

Del denne siden