Smartest å bruke SAS MC eller Amex Elite ved kjøp hos SAS?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Tharayman, 21. juli 2024.

  1. Tharayman

    Tharayman Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvis jeg har forstått det riktig så gir SAS MC 5 poeng mer pr. hundrelapp enn Amex. Men Amexen gir jo opptjening mot CT, så kommer vel litt an på hvordan man vil verdsette det. Er reiseforsikringen på kortene likestilte? Noe annet man som hører hjemme i vurderingen?
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,484
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    113
    Har du begge kortene allerede?
    Det er høye årsgebyrer som må inngå i vurderingen FØR du bestiller kortene.
    SAS Amex Elite bør kun vurderes dersom du klarer 300000 kr forbruk på brukersteder som aksepterer Amex. Eventuelt at du har bruk for 20000 statuspoeng.

    Forutsatt at du klarer 300K utenom SAS.no, ville jeg brukt SAS MC Premium der, pga økt. bonus.
    Husk at du trenger en drøss poeng for å utnytte 2 CT'er.
    Og både reiselyst og reisemuligheter.
    En del CT'er ender opp med å selges på forumet.

    Du bør ha en helårs reiseforsikring. Jeg bryr meg sjelden om å optimalisere kredittkortbruk med tanke på forsikring. Poeng og fordeler er viktigere.
     
    Last edited: 21. juli 2024
    Nordlands and eventyrer like this.
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    5 poeng mer gjelder bare for kjøp av flybilletter på sas.no. SAS MC gir 5 poeng mindre enn Amex Elite for kjøp i norske kroner og samme poengmengde for kjøp i utenlandsk valuta.
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du av en eller annen grunn ikke har noe nivå å kvalifisere deg til, så ville jeg slått ett slag for Amex Premium, årsavgift på 1620 kroner mens SAS MC Premium gir ett årsgebyr på 2335, altså 715 kroner dyrere enn Amex. På Amex Premium får du en Companion Ticket etter omsetning på 150.000 kroner igjennom kortet, mens med SAS MC får du SAS Plus for prisen av SAS GO, for noen bare i Europa, men for andre som greier å hanke inn 100.000 Poeng eller mer så eller der SAS flyr langdistanse også.

    Når det er sagt så bruker du kanskje 250 kroner ganga på Gardermoen, så de pengene slipper en unna å bruke når en har lounge, så med det så kan tre ganger på SAS Plus spise opp tapene du har hatt på å ha det kortet, så fremt du greier å fly så mange ganger via gardermoen og Kastrup i løpet av ett år da.

    Det andre er at SAS Plus er ikke noe særlig fortjeneste på i forhold til en CT på Business class da, og det kan ha noe å si, og Skyteam vil nok samlet sett ha mer avganger enn det SAS vil ha alene så det er jo en vurderingssak. Amex Premium er det kortet jeg vil bruke etter nyttår da ideen med å tjene poeng for å ha status da vil være oppbrukt for min del eller å ha hatt det i ti år strekk, men som sagt det er en vurderingsak det der.
     
    Last edited: 21. juli 2024

Del denne siden