Inspirert av dagens hendelser: Hva er din verste snikehistorie? Alle har opplevd det. Man står i boardingkø, innsjekkingskø, kø i sikkerhetskontrollen eller hva det skal være, og plutselig kommer det en luring som (forsøker å) snike forbi. Hva er dine verste opplevelser? Hvem var frekkest? Eller har du kanskje noen tips selv for å bli en mestersniker™? Snikeformer - Sniking: når man rett og slett bare sniker. Ingen spesielle knep. - DYKWIA-sniking: når man durer forbi køen mens man vifter med armene. Gjerne med et sølvkort klistret i pannen. Trekker fokus til at man sniker, men det forsøkes rettferdiggjort fordi man er råkkestjerne. - Unnskyldende sniking: når man faktisk beklager seg og spør pent om man kan snike i køen fordi man har en god grunn. - Snike-sniking: når man sakte men sikkert sniker litt mer og mer helt til man har oppnådd målet og sneket forbi. Gjerne ubemerket, det er målet. Har du noen morsomme snikehistorier? Eller noen snikemetoder du vil dele? Har jeg glemt noen snikeformer? ------------- Her er en fra i dag for å starte tråden. Har anonymisert det ene partiet. Kommer til gate på vei til Stavanger, og blir sittende i et par minutter. Gate åpner og det danner seg fort en kø på vei inn til maskinen som scannet BP. Naturlig nok kommer jo folk litt fra alle kanter, og jeg kommer nesten samtidig med en dame. Uthevet nesten, for jeg var der litt før henne, så hun ble stående litt på skrå bak meg. Køen var nesten to i bredden. Dere vet hva jeg snakker om. Standard kø. Så kommer det morsomme. Jeg rynket litt på nesen og tenkte at det var et kjent ansikt. Lurte først på om det var Mette Marit. Slo det raskt fra meg, selv om hårfargen og alder stemte sånn roughly. Tenkte litt mer. Smugkikket på boardingpasset hennes. Og da skjønte jeg hvem det var og hvorfor ansiktet virket kjent. Dette er en dame som til fest har et stort gullkjede med en blå logo på. Hun legger føringer for hvordan mye i Stavanger skal være. Også ord. Fører ord altså. kremt. I det vi gikk gjennom ved gate var hun plutselig før meg, til tross for at hun klart var bak meg da vi kom til køen. Så det var den gang ordsjefenføreren i Stavanger sneik foran meg i køen. Snike-sniking på sitt beste.
Tror en av mine verste må ha vært da jeg sto og ventet ved gaten på CLT og skulle høre om det var mulig å kjøpe upgrade til Premium Economy siden jeg hadde dårlig tid på transfer i ORD da flyet var 30 min forsinket. Etter en evighet blir dem ferdig med han som står foran meg som pushes til et senere fly grunnet overbooking seff. Og når jeg skal til å gå frem til skranken så kommer det en eller annen fra midtøsten og bare går inn foran meg og begynner å snakke med henne. Hun i gaten bare godtar det og bruker så lang tid på å få han til å forstå at det koster ekstra penger vis han ønsker håndbaggasjen omgjort til insjekket baggasje. Så innen det var ferdig så var det selvfølgelig klart for boarding og jeg ble sittende på absolutt bakerste rad, uten mulighet til å justere seteryggen eller noe. I en liten Embraer 175. Men klarte så vidt å nå mitt fly videre til CPH med nød og neppe. Jeg var sistemann inn døra. Så jeg slapp et døgn der Det er ok med folk som sniker vis dem har god grunn. Men når dem bare kutter inn foran køa for å endre en hånd bagasje til innsjekket fordi man ikke gidder å dra den inne på flyet og personalet godtar det. Da synes jeg det blir litt ille
Du har glemt den kanskje aller slueste formen for sniking, nemlig koffert med 4 hjul sniking. Her later man som om kofferten triller avgårde gjennom sikkerhetskontrollen, gaten etc. og man må løpe etter for å fange den. Det kan selvfølgelig være tilfeller hvor kofferten faktisk triller avgårde frem til innsjekk og gjennom sikkerhetskontrollen, da er det selvsagt bare synd på vedkommende eier. Kofferter med 4 hjul er som kjent vanskelige å kontrollere. Selv synes jeg sniking er en fryktelig uting. Når jeg kommer med sølvkortet bør folk gå til siden og pent vente til jeg har passert, men det er dessverre ikke alle som hensyntar dette.
For de av dere som er kjent med TV-serien Curb Your Enthusiasm: Min favoritt innen sniking. Oppleves ofte!
Verste jeg vet er kinesere, spesielt fruentimmer, på tur som pløyer raskere gjennom køer enn oss med 2 eller 4 hjul... Gubben på to bein, inget hjul..
En litt morsom "forsøke-seg-på-sniking-litt-sånn-ubevisst"-historie. Skulle fly United, som som kjent har et utall boardinggrupper. Som flyvende i First men uten status mener jeg at jeg var i gruppe to, og stod i en kø for de som hadde gruppe to. Så kommer det en herremann bakfra som til hver eneste passasjer i køen kommer med et "excuse me" før han fortsetter videre fremover i køen. Like etterpå kommer han tilbake igjen, mens han på nytt spør hver eneste person i køen: "Group 2? Group 2? Group 2?" Også var det den gangen jeg skulle sjekke inn i en SAS-skranke på OSL. Mener jeg fløy i Plus, så jeg kunne sjekke inn i en skranke med forholdsvis lite kø. Jeg er nestemann, og venter på at en av to skranker foran meg skal bli ledige. Den ene blir deg, det oppnås øyekontakt med damen bak den, og vi virker begge enige om at jeg skal få lov til å komme fram til henne for å få sjekket inn... Da kommer det plutselig et par inn fra venstre, som tydeligvis mente at de var mye viktigere enn meg. De fikk også sjekke inn først. Også en litt annen variant, som jeg av en eller annen grunn kom på her om dagen. Ikke direkte sniking (da det ikke påvirket min plass i noen for for kø), men allikevel. Sjekker inn hos SAS på OSL. Siden jeg skulle til USA, måtte jeg visst innom en skranke (mener det var sånn før), så jeg gikk altså i en skranke, men hadde egentlig ikke tenkt å sjekke inn bagasje. Midt i innsjekkingseansen kommer de som hadde vært før meg i køen, og gir en telefon til mannen bak skranken. Det var en gjeng damer som skulle fly Lufthansa, det var noen problemer med noen seter, som SGS ikke kunne ordne, så damene ringte reisebyrået sitt, og mente det var vedig viktig at SGS-mannen fikk prate med reisebyrået akkurat da.
Ikke opplevd selv, men lest om på et forum. Men historien er god, så jeg tillater meg å gjengi den. En kar brøyter seg frem i køen og gjør det helt klart for andre at han er Pandion, så han har krav på å kunne gå først ombord. Det gikk helt til han prøvde å komme seg forbi de to karene som sto først i køen. Han fikk da klar beskjed om å holde seg bak. Tok igjen den Pandion historien, hvorpå de 2 karene flippet opp hvert sitt pandion kort og sa "det er vi også, så bare bli hvor du er du". Skulle likt å se trynet på den fysakken da gitt.
På OSL har jeg både sneket og blitt sneket på ved SAS´ skranken. Elendig køsystem gjør det til et virrvarr av feltskifter mellom "Plus bagdrop", "Plus innsjekk" og "Star Gold/First". Da jeg snek, var det p.g.a. en flokk asiater som ikke klarte å få fingen ut (type 25 mennesker, et fjell av kofferter, pass, papirer og en hjelpeløs reiseleder), kaos overalt, smatt forbi og sjekket inn, ble skjelt ut av reiselederen og løp til flyet mitt. Noen ganger må man! Har også klart og tydelig bedt folk holde seg bak meg i køen på samme flyplass. Da er det som oftest dresskledde, travle herremenn som tolker det dithen at junior og jeg er feilplassert i køen og forsøker å gå rett forbi. "Unnskyld, men køen begynner der", pleier å få de tilbake på plass. Å studere konflikt- og menneskesky norske statuskortholdere forsøke å sikre seg sin rett til prioritert ombordstigning med SAS er ellers et vakkert skue. Kommer snikende inn fra siden, later som om de trykker på telefonen, triller forbi den lange køen og stopper sånn 2-3 personer fra fronten på køen ved gaten. Deretter merger de inn når køen kommer i bevegelse. Flaks at folkene i køen er like konfliktsky Og så har du HON Circle-karen i Berlin. Med all respekt så han ut som om han nettopp hadde rømt fra galehuset (lilla fløyelsjoggedress, langt tjafsete "Høggern"-hår og "tysk turist i syden"-rød i ansiktet). Det var fysisk umulig å komme seg først frem, køen var for tett, men han gav ettertrykkelig beskjed til gate agent at dette var en absolutt skandale i det han klasket HON-kortet på skranken. Jovial og fin type. Jaja, 600.000 miles i Business/First gjør vel noe med menneskesynet ditt over tid. Generelt sett er sniking en uting, men det skjer som regel kun der flyselskapene selv ikke har gode nok rutiner for å gjete flokken. SAS er et lysende eksempel på dette. Null kontroll, every man for himself, ingen "hjelp" å få fra gate agent mot åpenlys sniking (noen hederlige unntak av og til).
Skulle fra OSL til BKK for et par år tilbake og skulle sjekke inn på vanlige måte på OSL (Eco uten status). Vi var flere som stod pent og pyntelig men plutselig kommer det en som sniker/dytter seg foran oss alle i køen fordi han av en eller annen merkelig grunn MÅ sjekke inn først. Det morsomste var at når han først kom fram til skranken, da også faktisk som førstemann viste det seg at det var problemer med passet hans så etter mye krangling med personen i skranken måtte han pent ta seg et besøk i politi bua for og få orden i passet sitt. Det ble for øvrig rimelig god stemning og latter i køen når han ble avvist i skranken (Kan også legge til at jeg så samme personen på flyet senere den dagen).
Jeg "sniker" i sikkerhetskontrollen hver gang på jobb, så jeg har fått et uheldig godt forhold til sniking nå. Det gøyeste er når hele Oslo-gjengen står og stamper i køen, som av og til strekker seg forbi rulletrappa (vi snakker Bodø flyplass her nu) og jeg bare traver galant forbi som den største selvfølgelighet, med ID-kortet mitt blafrende i vinden.
Sniking og sniking .. taktisk plassering kan være like viktig. Skulle fra Tel Aviv en gang, med Lufthansa. Grunnet Fnating-style håndbagasje (pga ulovlig connection), hadde jeg ikke tid til å få sjekket inn bagasje, så derfor inntok jeg først observatør-rollen i gaten. Ble etterhvert obs på en eldre tysker (stasjonssjefen) som med liv og lyst beslagla håndbagasje og viste liten nåde. Så da jeg så en diger neger komme ruslende med rullekoffert (tohjuls), ryggsekk, pc-bag og diverse poser, kjappet jeg meg og skle diskret inn tre plasser bak ham. Tyskeren på gaten lyste opp i inderlig glede da han fikk øye på neger'n, og vi som lå bak kunne smette ubemerket forbi mens de to 'gatens giganter' satte igang showet. Crewet så litt stygt på meg da jeg kom ombord, men jeg smilte pent og sa '20 minute connection' og ble tydeligvis tilgitt.