Sommerferie med familie og unger er et tilbakelagt kapittel. Nå er det tid for solotur igjen. Sitter i gullstua og drikker med begge hender for å roe nervene. Ruta er som følger: OSL-FRA 16:30-18:35 C FRA-HND 20:45-16:45 (+1) C HND-GMP 20:05-22:20 (C) La inn layover i korteste laget kanskje (2:10?) i Frankfurt. Første jeg ser når jeg er forbi security er at det er delayed til 17:05. Tåler vel ikke veldig mye mer i Frankfurt. Men det får bli som det blir. Planene i Seoul er ikke veldig mange foreløbig, men mitt kjære Tottenham spiller 2 kamper der nede og jeg har sikra meg billetter til begge, hvis jeg klarer å møte klubbrepresentanten som skal overlevere billettene til meg. Disse kampene blei solgt ut på 20 minutter og man måtte ha en app med koreansk mobilnummer. Via mitt medlemskap i den norske supporterklubben gikk det allikevel i boks, forhåpentligvis. Har betalt men det er tydelig at asiatene ikke er like tekniske som man skulle tro.. så papirbilletter må plukkes opp på et hotell. Svært lite forberedt til denne turen, men har bunkra opp med YT-videoer som skal ses på flyet og hotell er booka. Så resten får bli som det blir. Hele ruta er i C. Dukka opp options i F, men hadde gått på bekostning av en kamp. I tillegg gikk (alt for mye) av sommerferien på awardfares og awardhacks så på et tidspunkt i forrige uke sa jeg bare til meg selv at jeg var fornøyd med ruta og det var det. Retur er via BKK: ICN - BKK TG C BKK - MXP TG C MXP - OSL SK Plus Er ikke spesielt flynerd, men den returen med 787-9 med TG ser mye smoothere ut enn de variantene jeg har prøvd med de før. Forhåpentligvis snart i lufta på vei til FRA!
La inn 11t i BKK. Rekker forhåpentligvis da en tur både på Thailands mest undervurderte marked Pattavikorn og en tur på MBK for å sikre klær til ungene. Pattavikorn omtalt i reisebrevet mitt her. https://insideflyer.no/forums/threads/solotur-til-thailand.18874/
Shilla Stay Mapo til 4. aug Hotell nær flyplassen 5. aug (ikke booka) BKK tidlig 6. aug BKK-MXP 00:40 den 7. aug
E-Sim: Hey, have you tried using an eSIM? Get USD $3.00 off your first eSIM package from Airalo. Use code CHRIST98587 when you sign up or check out. https://ref.airalo.com/PHh1
Jeg brukte Mobimatter i sommer og brukte esim fra "3" som fungerte utmerket. Billigste de har er $9.99 for 30d og 15GB, men det er kanskje mer enn du trenger. Priser fra $3.99 for 7d og 1GB med "eSIMGo" som vi også brukte på denne ferien, og fungerer utmerket. Bruk gjerne min kode (sender den på PM) hvis du ikke allerede er medlem så får vi begge $5 cashback. EDIT: For andre tips/anbefalinger så anbefaler jeg "Seoul" tråden under "Reisemål".
Beklager veldig lite oppdateringer underveis. Lover å kompensere med grundig rapport (inkl. bilde) etter fullført reise! Gode tips i tråden her har hjulpet meg godt på vei. Hotell i Gongdeok (Shilla Stay Mapo) har vært helt genialt. 50 meter til Metroen som jeg har brukt. Billig og meget effektiv. Har kun tatt taxi de 2 gangene jeg har vært ute etter 24:00 og metro har vært stengt. Størrelsen på byen er helt vill. Skal nyte siste kvelden her nå før hjemreisen starter om ca 11 timer. Regner ikke med å måtte stille opp på flere intervju, som jeg måtte gjøre noen ganger utenfor stadion i forbindelse med kamp Ikke mange andre caucasians her..
Bedre sent enn aldri! Det tok litt tid å få skrevet om denne turen, men her er et lite reisebrev delt opp i kategorier: Flyreise: OSL -> FRA (Lufthansa C): Satt på rad 1 med en hyggelig tysk servitør som var raus med champagnen. FRA -> HND (ANA C): Dette var min første tur med ANA, og jeg ble veldig imponert. Flyvertinnene oppdaget at jeg hadde bursdag på avreisedagen, så jeg fikk en hyggelig overraskelse . Opplevelsen var helt på nivå med EVA Air. Jeg husker vagt at flyvertinnen anbefalte meg å sove i stedet for å ta enda et glass rødvin. Da jeg våknet, innså jeg at hun hadde helt rett ANA Lounge HND: Dette var den fineste business-loungen jeg har vært på. Alt var nytt og rent, med et utmerket tilbud av både mat og drikkevarer. Dette må oppleves igjen! HND -> GMP (ANA C): En enkel transportetappe til Seoul. ICN -> BKK (TG C): Jeg ønsket å ta en tur innom Bangkok på hjemreisen og fant en rute med 12 timer i Thailand. Sov stort sett hele flyturen! BKK -> MXP (TG C): En tur innom Italia på vei tilbake til Europa. Jeg sover alltid godt på fly, og denne turen var intet unntak. LH Lounge MXP: En skuffende lounge-opplevelse i Milano. Dårlig mattilbud og ingen stillerom. Denne loungen vil jeg unngå i fremtiden. MXP -> OSL (SK «C»): Transportetappen hjem. Landet akkurat i det Jakob tapte 1500-meteren på oppløpet. Alt i alt: Det var en nydelig reise i businessklasse, med masse god mat og fine lounger!
Ankomst Seoul: Landet på Gimpo International Airport (GMP) og kom enkelt inn i landet. Kjøpte et T-moneycard på 7-11 for å bruke på kollektivtransport. Selv om det også selges i skranker i ankomsthallen, er det enklere å kjøpe det direkte på metroen. Seoul har enda flere 7-11-sjapper enn Bangkok! Metroen i Seoul er ekstremt effektiv og enkel å navigere. Jeg tok metroen fra GMP til Gongdeok-stasjonen uten problemer. Brukte metroen til alt hele uka. De eneste gangene jeg tok taxi, var etter midnatt når metroen var stengt. Hotell: Booket et hotell anbefalt i Seoul-tråden: Shilla Stay Mapo. Rent og pent hotell, men jeg brukte knapt noen av fasilitetene i løpet av mine seks overnattinger. Hadde utfordringer med døgnrytmen på denne turen. Uteliv: Var ute i to områder: Itaewon: Kort T-banetur fra Gongdeok. Yrende natteliv med mange gode restauranter, koreanske barer, og «irske puber». For de som ønsker å bo i nærheten av alt dette, anbefales Hamilton Hotel. En kort metrotur unna fra steder som Gongdeok. Det var i dette området den tragiske hendelsen skjedde under Halloween for et par år siden, hvor mange døde i en «stampede». Hongdae: Også et område med yrende natteliv. Foretrekker likevel Itaewon for atmosfæren. Markeder: Besøkte flere matmarkeder, som bød på mange interessante og deilige matopplevelser.
Original fried hotdog på Gwangjang-markedet. Det "advares" litt mot dette markedet pga høye priser og mye turister men verdt en tur! Fried chicken og øl. Veldig populært i Korea! Trenger du ny fiskestang eller har mistet en del hadde denne karen løsningen for deg! Gikk inn på ei litt "øde" sjappe. Folk hadde ikke sett en europeer før og fikk helt sjokk! Krigsmuseum. Et lite kulturelt alibi. Typisk lunch. Dette fra inneseksjonen på Seoul folk flea market. Nydelige "rice sandwiches" (?). Blei sulten igjen nå..