Sommerferien 2020,noen med gode tips?

Tråd i 'Reisemål' startet av Maggie, 12. aug 2019.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Singapore er jo kjent for å være et "matland" med godt utvalg av restauranter i ulike prisklasser. Særlig hawker-senterne (streetfood i ordnede former) er billige og populære. Bali har også mange veldig gode restauranter i ulike prisklasser og kjøkken.

    5-stjerners hoteller er definitivt billigst på Bali. Prisene på 5-stjerners hoteller i Singapore, California og på Hawaii er nok forholdsvis like, men kanskje noe billigere i Singapore. For min del har det aldri føltes nødvendig med 5-stjerners hoteller på Hawaii eller i California.

    Når det gjelder generelt prisnivå er Bali helt klart mye rimeligere enn de andre reisemålene. Hawaii og California er ganske likt, men litt dyrere på Hawaii siden det meste må importeres. Singapore er kanskje marginalt rimeligere enn California/Hawaii, men fortsatt er forholdsvis dyrt reisemål. Særlig alkohol er dyrt etter innføring av 25 % skatt på alkohol for noen år siden.
     
    Maggie liker dette
  2. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med at den ruta er veldig god, eller via LHR sånn at det blir 380 og eventuelt ny biz (ikke helt lest opp om hva som flyr hvor og om man for bestilt alt med eurobonus).

    SQ Suites var meget bra, synd at turen «bare» var 6 timer. Det er noe veldig privat med å fly med lukkede dører og du har suiten for deg selv. TG F var også veldig bra, 12 timer.

    Det er ikke store forskjellen i lufta, servicen er veldig bra hos begge, de tiltaler paxen med navn, maten er veldig god og det er mye av den, Krug vs Dom P og gode viner og greit utvalg av brennevin. Senga hos SQ følte vi begge var litt bedre enn TG, jeg er 182 og 80 kg og syntes at overmadrassen var litt i tynneste laget på TG, litt for varmt i cabinen hos TG.

    På bakken så er The Private Room eksklusivt, lite med folk, ala carte meny med god mat og drikke, må prøve Singapore sling, veldig rolig følelse. TG sin bakkeopplevelse i BKK må oppleves, blir henta rett ved gangbroen ved connection, guida helt til first loungen, vi fikk spørsmål om massasje med en gang, men utsatte det litt, massasjen er veldig bra og spaet er meget bra. Maten var ikke like bra som FCT eller TPR, champagnen (Moet) var ikke det samme som Krug/Dom P.

    Uansett om man velger SQ eller TG F så har man det meget bra både i lufta og på bakken. Setene er store nok og man føler seg konge. Jeg skal lage en tripreport om turen når jeg får tid til det, der kommer det en del info som kan være kjekk.
     
    drsyk, Maggie and animals like this.
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for kjempe gode tips :)

    Om det blir Bali hvor bør vi bo?
    Vi er 2+2,barna er 5 og 10.
    Samt hvilken flyrute foretrekker du dit?
     
  4. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Var rundreise Bali, Kualalumpur, Phuket(Thailand), Singapore, Doha i sommer.
    Thaifood slår maten på Bali ned i støvlene etter min mening, men Bali har vel generelt litt mer stabilt vær enn f.eks Thailand på sommeren, selvom jeg absolutt anbefaler Thailand på sommeren.

    Var to dager i Singapore, og vil anbefale deg å ta en liten stopp der hvis mulig.
     
    Maggie liker dette
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk Bali-tråden for tips om bosted. Både jeg og @bighc har kommet med en del tips til områder. Spør gjerne om du lurer på noe etter å ha lest tråden. :)

    Når det gjelder rute har vi denne gangen valgt å reise med SQ OSL-LHR-SIN-DPS med SQ og retur fra Singpore via AMS. Får da testet både ny A388 og A359. Korteste rute er imidlertid med TK via IST.
     
    Maggie liker dette
  6. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Når er seaweed et problem hvilke måneder?
     
    Maggie liker dette
  7. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Var spesielt mye på sommeren, juni-august. Var i Punta Cana i fjor (juli) og da var det helt greit, noen dager var det en del. Men de jobber jo hardt på hotellene for å fjerne det. Men det er noen steder som ikke treffes like hardt, og da er det ikke noe problem. Det kan være store forskjeller fra hotell til hotell på Bavaro stranden, så vanskelig å gi noe konkrete tips. Gikk i sykluser tidligere, husker ikke helt hvilke år som var verst. Men ett år så traff vi virkelig, og da var det ikke digg.

    Men det er veldig deilig med hvite strender og god temperatur. Så treffer man godt så er det jo helt perfekt
     
  8. Michel

    Michel Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Sjøgress er aldri et problem i Cuba.
     
    Storbaba and Maggie like this.
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble det Bali til sommerferien,dette blir familiens første tur til Asia så jeg har null erfaring med fly framover med tanke på tidssoner,kun bakover :)
    Vi er to voksne og to barn 5 og 10 år ved avreise.

    Ruten er som følgende,noen tips her om endringer jeg bør gjøre?
    Evt andre gode tips,mottas med stor takk :)

    Osl -Ist(A321 100/200)-Dps(787-9) Turkish Airlines biz
    Dps-Sin-Cph(A350-900) Sq biz,avventer Sk hjem til Osl.

    Tallinn fant kun 2billetter i go og 2 i plus på veien tilbake cph-osl,så enten må jeg få de til og splitte opp bookingen noe de ikke ville gjøre i går,eller vente til Sas slipper 4billetter i samme klasse.

    Flyet fra Osl går på ettermiddagen og flyet videre fra Ist går på natta,ankomst Dps kveld.
    Returen går fra Dps på kvelden lokal tid der og ender opp på cph tidlig på morgenen lokal tid Norden.
     
    Last edited: 13. sept 2019
    Lnbre and ChrisTW like this.
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har reist vestover, har du kanskje reist østover for å komme hjem. Hva som funker best er individuelt, for min egen del så liker jeg å sove godt på flyet og lande i Norge om morgenen norsk tid.
     
    Maggie liker dette
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Sant det,men jeg har aldri flydd 11timers flight før som det er mellom ist-dps.Samt så mange tidsoner. Mener jeg har hørt et utryk om west is best,east is a beast ;-)

    Hvilket tidspunkter er best å reise på fra fra Europa til sør øst asia?
    I mitt tilfelle går flighten fra Ist 01.20 lokal tid og ankomst Dps er 19.30 lokal tid der.
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ideelt ville jeg tatt et ettermiddagsfly. CPH-SIN har ca tider 12:00-06:00. Lufthansas FRA-SIN har ~22:00-16:00. Tok den til Bali sist og det gikk helt fint.
     
    Maggie liker dette
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Er det store forskjeller på Turkish og Sq i biz?
    Hva med flytypen,Boing 787 vs A350?

    Jeg ser en liten fordel med 2 barn at det kun er 1 stopp på vei,returen blir det to stopp. Om jeg ikke ender med endring da ;-)
     
  14. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville unngått tur med TK. Fint med OSL-IST-DPS ganske direkte, men avgang fra IST er på såpass ugunstig tidspunkt at jeg ville unngått det med barn.

    Skal fly samme ruten med pointearner til vinteren, og har slengt på DPS-IST i tillegg. Som voksen tenker jeg at dette er en super plan, men en litt sein fredagskveld/lørdagsnatt på flyet, sove fem timer, fremme i SIN midnatt og rett og legge seg igjen. Komprimerer to døgn til 40 timer og to korte netter.

    K
     
    Maggie liker dette
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med tilgangen til lounge underveis?

    Osl -Ist-Dps Turkish Airlines biz Osl loungen? Hva med Istanbul,er Turkish loungen bra?

    Dps-Sin-Cph Sq biz. Er det Singapore sine lounger som gjelder her?
     
    democomputer liker dette
  16. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,225
    Likes mottatt:
    5,399
    Bonuspoeng:
    183
    Oslo så er det SAS-loungen som gjelder. I *A så er det vel bare TAP og Ethiopian som har avtale med OSL-lounge?

    IST er jo ny og har fått jevnt over ok tilbakemeldinger på lounge. Jeg flyr også SQ bis hjem igjen og ser for meg at det er SQ sine egne lounger som er plan A.

    Jeg har ikke førstehåndserfaring med noen av dem, men det er mulig å finne infor her på forumet.

    K
     
    Maggie liker dette
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183

    Vet du,eller noen andre her inne om det er Turkish eller Singapore sine egne lounger som gjeder på denne ruten?
    Eller har man tilgang til andre som er bedre med tanke på gjennomgående biz billetter?
     
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183

    Da ble det Bali :)

    Har nå lest gjennom Bali tråden,takk for anbefalingen :)
    I vårt tilfelle er vi to voksne og to barn på 5 og 10 år.
    Vi blir totalt der i 14 dager. Ville du delt oppholdet opp i to,fks Ubud og Seminyak?

    Hva med diverse utflukter? Barna er tøffe og er med på det meste :)

    Andre gode tips mottas med stor takk :)
     
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    På IST er det delt opp i *A GOLD og ren C billett, skal ikke være større forskjeller på dem to loungene. På SIN har du SilverKris sine egne og Royal Silk.
     
    Maggie liker dette
  20. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    De gånger jag har att möjlighet att titta inom lounge har jag använt denna:
    https://www.staralliance.com/en/lounge-finder

    Se till att du fyller i allt av info så får du ett bra svar på vilka lounger som ger tillgång.
    //Mathias
     
    Maggie liker dette

Del denne siden