Ha ha ha… Dævver. Ser nå at posten kunne misforståes. Nei, altså det var ikke noen kleine ting. Da hadde jeg nok holdt det for meg selv. Bare lurte. Kan virke som om jeg skal være glad jeg ikke har lest boka.
Det ville jeg ikke nølt et sekund med Ditto. Satser på litt mindre pøsregn denne gangen, så jeg slipper ta hele kvelden i sokkelesten igjen. Det var ikke dør. Ikke vegger heller. Bare en plattform inni skauen Laughing ending, og rulling av benk etter mislykket forsøk på radbrekking av rygg… Det må telle, eller?
Vel, alle gode ting har en slutt. Her var programmet så tett og nytelsen så total at jeg mistet alle begreper om tid og rom. I går kveld var det oppholdsvær på verandaen og da hadde de båret opp en champisflaske i tilfelle jeg skulle ville ha det. complimentary, så klart. Under middagen drakk jeg litt rødvin, som jeg plukket selv i vinkjelleren deres. Når jeg var ferdig med å spise stod de der med en veske med en ekstra flaske til å ta med opp på verandaen i tilfelle jeg ville ha det istedenfor champagne. Complimentary - of course. Men nå styres snuta retning hjem… Det er ca en times reise sørover til flyplassen i Chiang Rai. Den første biten gikk med longboat. Det var nitrist å reise altså. Deretter fortsatte man med bil. Denne gangen med Thai mainland. til Bangkok. Innsjekk gikk som en drøm, men det var ekstra sikkerhetskontroll ved inngangsdøra. Det har jeg ikke sett før i Thailand. Men faktisk hadde de innført unntakstilstand her oppi nord, så de gangene jeg var i et tettsted måtte jeg registrere meg hos politiet og levere fra meg passet til folk med maskingevær. Så det er vel sånn det må være. Masse sjekkpunkter, i det store og det hele. Etter alle disse tok en Thai fyr og geleidet med til Thai loungen i Chiang Rai. Svære greier (rulleøyer) Men det var comfy, og de hadde kruttsterk kaffe. Det er jo ikke dødsmye flighter ut herfra, så noe særlig større enn et bøttekott er jo ikke helt nødvendig. Flight: TG131 Selskap: Thai Airways Rute: Chiang Rai - Bangkok Flytype: Boeing 737-400 Jeg fløy i business her også. Husker ikke prisforskjeller eller noe. Husket knapt at jeg hadde booket det. Det var sånn gamle breie seter. 12 stykker, foran i balja. De stod imidlertid så tett sammen at knoketesten nesten feilet. Ikkje bra. Og når dundra foran meg forsøkte å legge setet helt bakover kunne jeg kysset henne i panna uten å lene meg forover. VELDIG INTIMT!!! Her har hun ikke lagt det ned. Men kort oppsummert er setene helt fullstendig ubrukelige om du er høyere enn 1:40. De er harde og det finnes ingen komfortable posisjoner å blund øynene i. Du kan ikke lene deg mot vinduet heller, da det er for langt unna. Det eneste som er mer ubrukelig er maten. Jeg smakte på en ert og en drue. Blæh! Heldigvis hadde jeg også sjekket bag så jeg slapp å gå rett i Emirates kantina. Dobbelt-blæææh Men til slutt kom bagasjen og jeg rekker akkurat å skrive dette her i kantina… … før det bærer ut i 1K på Emirates A380...
BTW… Her skimtes forøvrig en liten røver som kanskje ikke så mange har på brikka enda? Thai Airways Dreamliner...
Åj åj åj… Da er man ferdig med en av de morsomste flyturene noensinne, men jeg tror jeg skal vente litt før jeg skriver den rapporten. Imidlertid har jeg nå blitt oppgradert fra håndbagasjemonster til sjefshåndbagasjedrage. Da Emirates jentene hørte jeg skulle fly BA videre var det ikke måte på hva de mente jeg kunne trenge for å overleve, og jeg ble sendt ut med en diger bag med greier som vistnok var tvingende nødvendig. Dette blir sikkert satt pris på.
Næææh, den måtte jeg drikke opp pga security i HKG. Men det var innmari morsomt når jeg kom ombord på BA med alt dette skramlet og beklaget meg dypt for å slepe med så innmari mye. Men sa det som det var, at ei hos Emirates synes så synd på meg som skulle fly BA at hun pakket alt hun mente jeg kunne måtte trenge for å overleve. - So we are reduced to a bloody third-world airline now, are we??? Bloody hell (responderte han) - I suppose that is how she felt, although I certainly don't agree. Men 5 minutter etter kom han tassende tilbake og spurte om han kunne få romstere i posen og se hva de hadde. Han konkluderte så klart med at alt deres eget var bedre. Men det er jo en annen sak.
Ja, så var det altså klart for tur med Emirates fra Bangkok til Hong Kong. Det høres kanskje tungvindt ut, men greia er at BA ikke tilbyr First ut fra Bangkok, og når hverken points eller availability er noe tema så flyr man så klart First. Fra Hong Kong flyes i tillegg A380 og den har jeg aldri testet i First. Bare i business, noe jeg virkelig misliker. Men tilbake til Emirates. Det er ganske mange korte ruter som opereres med long haul fly. Vi har en egen tråd om det her: http://forum.bonusfeber.no/threads/...y-fly-og-internasjonal-service.823/#post-8203 Oftest kan man da få oppleve long haul service og seter, til en brøkdel av prisen. Emirates har en slik rute mellom Bangkok og Hong Kong. Den opereres med Airbus A380 og du kan få kjøpt enveis med First Suites for +/- 4000,-. En bargain, ettersom en vaskeekte fyllik lett ville klart å drikke opp dette på turen. Jeg valgte så klart First Suites, og slik er det… Flight: EK384 Selskap: Emirates Rute: Bangkok - Hong Kong Flytype: Airbus A380 Sete: 1K Etter å ha slaffet litt i loungen roper de opp når det er dags å tusle til boarding. Det er i sannhet ei diger balje. Emirates har First Class i andre etasje og man boarder opp dit sammen med Business Class gjengen. Men man får utdelt en assistent med det samme og hun dro meg svært entusiastisk inn til venstre. - Oh… are you the one? Great! You know, you are the only one today? This will be great. - I shall try to be a handful Slik begynte en mildt sagt strålende flight. Den er bare drøyt to timer lang, men det er utrolig hva man rekker om man bare går inn for det. Man rekker for eksempel en hel flaske Dom Perignon 2004. Og det er fordi jeg tryglet om å få la være å drikke mer. Setet til Emirates First er utrolig bra og 1K er også ekstremt privat. Noen mener det er tacky, men nå har jeg gjort dette noen ganger og kan bare bekrefte at følelsen går over. Det er først og fremst sykt digg. Sett fra andre vinkelen ser man setet, som er sånn som dette; Både sitte og ligge comforten er ekstremt god, og jeg liker det faktum at det er egen minibar, fruktkurv, skrivesaker, 4 lamper, skuffer, skap, hudkremer og håndkremer og og og og og… ALT er stappet inn i suiten. Minibar… Motorisert, må vite, og med vann fra "voss". Det er også full middagsservering med fire retter, ostebrett og alt mellom himmel og jord på denne flighten, men det var så mye som foregikk at det bare ble til en rett på meg. Det var biff, og det var skikkelig tabbe. Den var 100% som viskelær. Ved tidligere flighter her har jeg valgt andre ting, og maten har faktisk vært svært god. Denne gangen valgte jeg åpenbart feil. En fordel med å ha First Class i andre etasje er såklart toalettene. Disse er enorme, og inneholder også dusjkabinetter. Her kan man ha mye morro, eller rett og slett bare gå på do. Det var en gladbrisen og lykkelig Fnate som stod med en bærepose Emirates stæsj og ventet på de-boarding i Hong Kong - You told me that you think every airline has a certain soul. What soul would you say we have? - Difficult to say, but I always have A LOT more fun on board Emirates than any other carrier - Tiihiiii… Bye bye Så var det bare å komme seg igjennom transit security i Hong Kong. Sjekket inn via mobil appen og duret igjennom security. British Airways og Qantas deler lounge på HKG. Du kan så klart også bruke Cathay sine. Har du gullkort eller reiser First kan du så klart bruke sagnomsuste The Wing, som ligger rett ved gatene til BA. Jeg valgte imidlertid Qantas/BA loungen, og det var ikke noen skuffelse. Den hadde blitt totalrenovert i April, og fremstod som usedvanlig fresh. På en måte hadde de tatt litt af kafé greiene til SAS, men såååå mye bedre. Skikkelig utvalgt mat og drikke var det også. Personalet var skikkelig entusiastiske, og lounge manageren tok meg med rundt og viste og veivet med armene. Masse små kroker og arealer med ulike tema og typer seating. Betydelig større hadde det også blitt. eller… Dette er absolutt verd et besøk når du er i bygda. Men så… BA26 til London… Dette kan risikere å ta litt tid, for jeg skal jo rett på Stena Line og sykkeltur i Danmark. Men det kommer plutselig.
Farsken. Dette betyr at jeg må teste Emirates en dag også. Jaja det finnes vel større problemer i verden en akkurat det
Rapporten sin det! Skulle gitt en hundredalerseddel for å være flua på veggen ombord hos BA BTW, benyttet du tilbudet betal 3 netter på Heffalump Inn, få to gratis på uansett 4S i Thailand? If so, hvilken kategori kunne du velge?
Herlig lesning (selv om jeg både er småidealistisk og luftdyselukker selv ). Fikk veeldig lyst til å treffe de Heffalompene! Får en liten følelse av at den campingturen ikke var helt billig? Og den Emirates-ruta mellom Bangkok og Hong Kong skal jeg sjekke ut litt nærmere, med tanke på min First time to Asia-reise senhøstes. Tanken på å teste F blir jo av en eller annen grunn sterkere jo mer man leser her... Yeager/Kirsti
Kongelig rapport dette !!! Når det gjelder EK sin kortrute mellom BKK og HKG er det F som gjelder, og booke tid i dusjen. Sykt kult å dusje i 30,000 fot - etter ei helflaske DP( jeg fikk 2002-årgangen kastet etter meg )