Sommerreisen til heffalompene i The Golden Triangle...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 22. juli 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk. Det var tilbudet jeg benyttet ja. Aner forøvrig ikke hvilken kategori man kunne velge, men jeg har følelsen av at det var minste. Men på Koh Samui ville ikke det hatt nevneverdig betydning. Med mindre du skal ha med svigermor da.

    Alle er store non
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk skal du ha. Jeg er småidealistisk selv, men ikke rå-idealistisk. Mer 50/60 idealist/realist.

    Campingturen var slett ikke billig, men det var som sagt all-inclusive og man brukte ikke mye penger på stedet. Tips var ikke schnakk om, for eksempel. Fikk smøte litt til guidene og rengjøringsgjengen men ellers ikke.

    Men det er en tur man sparer til og planlegger.
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk skarru ha.

    We aim to please… Takk skal du ha

    Takk skal du ha. Vedr dusjen… Joda, kult det. Men det finnes jo mye gøy man kan gjøre på et så stort bad.
     
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Rapporter må fullføres, og jeg er i ferd med å komme meg etter en relativt hard økt i Danmark, og tidenes døveste dagcruise hjem med Stena Saga igår.

    Anyway… Neste stopp på turen var BA26 fra Hong Kong til London. Jeg var dødsklar for å sjekke ut First på A380 og hadde gledet meg lenge.

    BA har First i første etasje, mens mange har det i andre etasje. Fordelen er åpenbar, nemlig MYE PLASS. 1-2-1 konfigurasjon i første etasje på A380 gir ufattelig tumleplass. En annen ting er at det er enda mer stille enn oppe (ihvertfall føltes det sånn). Faktisk så stille at det ble plagsomt når andre snakket sammen. Selv 3 rader frem.

    Ulempen er like åpenbar, nemlig knøttsmå toaletter, og det at man hører ALT. Om crewet slipper en smyger i galley så hører du den før du lukter den, noe som er uvant på fly. Så er du blant dem som stripromper under dyna og peker på sidemannen mens du rister oppgitt på hodet, så er dette feil fly for deg.

    Flight: BA26
    Selskap: British Airways
    Rute: Hong Kong - London
    Flytype: Airbus A380
    Sete: 3K

    Opprinnelig hadde jeg sete 1A. Så byttet jeg til 1K. Men rett før avreise leste jeg en rapport fra Ben Schlappig og byttet til 3K. 1K er faktisk relativt klaustrofobisk. Det er ekstremt privat, siden galley strekker seg ut imellom 1A og 1K, men de ligger også inntil toalettene. Så jeg byttet, og angret aldri. Det var uansett ikke mulig å se sokkene til noen andre.

    Jeg er en kødd (eller iflg kompisen min - er jeg ei j@vla bikkje), men ikke den som prøver å bølle meg til fordeler. Alle andre metoder er derimot tillatt. Denne gangen gikk jeg i verktøyboksen og hentet opp verktøyet "dådyr-ing".

    Sjefen for høyresiden av First var i et strålende humør der jeg kom med 3 digre kolli håndbagasje.

    - I am sooooo so sorry to bring what must look like my entire belongings with me on the plane, sir.
    - No problem at all, sir. You could bring an elephant in here.
    - Oh… I actually have two elephants with me. Is that going to be a problem then?


    Isen var brutt og bagasjen var null problem. Selv denne digre bagen med Emirates artikler som jeg hadde fått på anna vis. Lite visste vel han at jeg faktisk hadde to elefanter. To elefanter som var strifysne på Cola.

    Flytiden var satt til 12:40, og planen min var å få minst 9 timer søvn. Noe som også lyktes bra.

    Det var ikke så lett å ta bilder ettersom det var mørkt ute under hele flighten, og dimmet lys inne, men jeg prøver meg litt her.

    K-raden i kabinen sett "von hinten":
    [​IMG]
    Den er bra mye større enn tilsvaren på trippel7 eller dumbojet.

    Setene er også innmari mye breiere. Skikkelig mye breiere faktisk. Du får følelsen av at du har et rom for deg selv. Faktisk følelsen av noe vesentlig større enn Emirates Suites eller det jeg har opplevd av Cathay First.

    Her er sete 4K sett for/ovenfra:
    [​IMG]
    Den store, mer spesifikke, fordelen i forhold til de andre flyene til BA er at du har lagringsplass. Det er døvt i 777/747 når du får på deg pysjamasen før take-off og ikke har noe skikkelig sted å legge mobiler og småting.

    Her har du uendelig mye plass, i tillegg til en diger boks med lokk som har plass til bøker og headphones og alt mulig rart.
    [​IMG]
    Og til sist, plassen sett fra meg selv, sittende i setet. Stor fin skjerm og i boksen bak skjermen er det ikke lenger bare garderobeskap, men plass til bagasje også. Ganske mye bagasje, faktisk. Pluss en hendig skohylle.
    [​IMG]
    Er det bare meg, eller ligner den skjermen sykt mye på en mikrobølgeovn???

    Jeg spiste noe biffstyr og ble tvangsforet med GinTonic. Hver gang jeg nærmet meg bunnen av glasset stod han der med et nytt. Helt til jeg ga opp midtveis i et glass, og tryglet om nåde. Jeg skippet forrett og dessert og sånt. Bare tok et par sjokkiser til kaffen. Dermed ingen store middagsbilder.

    I Business pleier jeg å spise og gomle i meg det ene og det andre. Men i First er jeg som regel mer på burger, GT og rett i køya. Mat i fly er jo uansett ikke noen stor opplevelse, selv om den er dyr og heter kalveegg med strutsebærsmedaljonger.

    Sove:
    Senga er bred og fin, men litt hard. De kunne fint hatt en tjukkere madrass. Men jeg sov flott i 9 timer.

    Så var det tid for frokost og her kom nok en opptur. Den var nemlig dødsgod

    [​IMG]
    Skikkelig fresh og fin. Faktisk så frisk at jeg spurte hva i himmelens navn de hadde gjort. Jeg har hatt mange sånne, og de smaker sjelden særlig bra.

    Men i A380 er det altså dampovner, som ikke tørker ut maten. Dessuten har de fått nye måter å skille matvarene fra hverandre på slik at de ikke tørker ut.

    Helt til slutt ble det bittelitt sirkling over London. Vi var første fly som skulle lande når flyplassen åpnet kl 04:30.

    Jeg var klar som bare hyssing, og det var kun en flight til på denne turen.
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Det han antagelig sa var "You could bring your elephant...", det står nok på iPaden :D
     
    Islending, Glean ebg and Fnate like this.
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for meget så flott rapport! Men du, nå har jeg altså gått siden sist tirsdag og fundert på hva som var oppi den posen fra Emirates:confused:
     
    Fnate liker dette
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Mindre enn jeg ønsket og mer enn jeg fortjente ;)
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Måtte jo inn og se hva et slikt opphold på Fnatkollen måtte koste. I november var det ca 15k NOK pr natt. Heftig for å bo i telt........:eek:
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Tenk hva det ville koste om de skulle brukt penger på skikkelige hus :confused:
     
    Bizflyer and Fnate like this.
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer siste del av trip reporten...

    Etter landing i London bar det igjennom security. Siden vi landet på Terminal 5C var det noen som hadde fått sneket seg foran oss inn i security for connections, og det var kø i fast track. Da er trikset å skli under båndene og nedover i slow-track kontrollene. Disse er, som på Gardermoen, ofte raskere i rushtiden.

    Ca kl 05:00 var jeg igjennom, og det passet 100% med at loungene åpnet. Det var bare å få seg en dugelig dusj, og deretter inn i Concorde Room. Eeeeeegentlig kan man ikke bruke det på innkommende First billett om det ikke er en sammenhengende booking til neste flight. Men som regel er de greie om man er grei selv.

    Billetten min videre til Oslo var til og med en tilbudsbillett i economy, så de var ekstra greie som slapp meg inn nå .

    Egentlig fortrekker jeg den vanlige Gullstuen, Galleries First, siden denne er selvbetjent - jeg kaller den Superkantina. Concorde Room er kun for dem med F-billett og har utelukkende kelnerservice. Men i det siste synes jeg at gjengen som frekventerer Superkantina er i ferd meg å bli shabby. Folk ligger slengt med bare føtter trødd oppover veggene og slenger rundt seg med søppel. En oppførsel man aldri ser i en vanlig SAS-kantine, for eksempel. Det er litt ekkelt. Så denne gangen gikk jeg på Concorde Room for å kule'n

    [​IMG]
    Concorde Room slipper du i og for seg også inn til med noe som heter et CCR-kort (gjett hva forkortelsen står for...). En liten del av meg ønsker meg sånt. Men en større del ønsker det ikke. For å få det trenger man 4500 Tier Points på et år. Med 40 Tier Point for en business class reise Oslo-London, så krever det en del reising. Selv har jeg drøyt 3500 i året og, tro meg, det er mer enn nok.

    Frokost Nr 2 ble "soft boiled eggs and soldiers". Følte meg nokså Britisk bare av å bestille det. Det var blod-digg.

    [​IMG]
    Så var det omsider dags for tur.

    Hadde sikret meg første rad bak Business Class, der det er ledig midtsete for at galley skal bli nokså rett. Det er ikke første gangen jeg gjør dette og jeg har hatt sabla flaks. Har faktisk aldri blitt pælmet ut. Men issuet er at om en gjøk kjøper business i siste liten så gardina går bakover... Vel, da pælmes du til 27B, eller noe i den duren.

    Flight: BA762
    Selskap: British Airways
    Rute: London - Oslo
    Flytype: Airbus A319
    Sete: 4C

    Så det var en spent Fnate som leverte boarding pass til dama. Hun scannet... og...

    - PIIIIIIIP - sa maskinen
    - F@en - sa jeg impulsivt - Oh, no I've been moved to 27B haven't I?
    - Sorry about that, sir

    Men hun blunket og ga meg boarding kortet. Det var slett ikke 27B, men 1D. Min første short haul oppgradering med BA. Det passet mildt sagt perfekt ettersom jeg hadde et bra stramt programm etter ankomst.

    Jeg strenet nedover gaten, i full fryd og glede. Med min trillebag, stupfulle døffelbag og store Emirates bag.

    - Stop, sir... stop, stop, stop!

    BUSTED!!! Dama som holdt vakt i tunellen hade ikke tenkt å slippe meg videre.

    - That is way too many bags
    - Oh... I knoooow. It just totally snowballed on me on the last flight. I am so so so sorry. But there have been luggage issues on Gardermoen, and there is a lot of people waiting for me at the other end. We need to catch a boat, miss. Please?
    - Hmmm... Are you sure you can't gate check some of them?
    - Please, please, please...
    - Ok, but ask the CSM. If he says yes, I'm ok with it.


    CSM'en ga blanke beng og ba meg slenge driten opp.

    Det var en stup full flight og ja - jeg skal innrømme at jeg hadde bittelitt dårlig samvittighet når en av de siste slet med å få plass til en "tepose" i overhead bins.

    But off we went

    Dermed bar det løs på frokost nummer 3 - og den var bedre enn den man får ut fra Oslo på BA761. Ferdig med det.

    [​IMG]
    1:50 varte flighten. Det var smud og fint og vi landet omtrent samtidig som ei Norwegian Dreamliner balje.

    Nå bar det bare rett hjem for å bytte bag og hente sykkelen. Det ble også tid til nesten 5 minutter hvile før det bar inn til Oslo og sjølveste Stena Saga.

    [​IMG]
    En fantastisk båt, som byr på alt man kan drømme om.

    Fantastiske trylleshow:
    [​IMG]
    Og billig øl

    [​IMG]
    Men det blir ikke trip report av den.

    Håper dere som gadd klure dere igjennom alt våset mitt fikk noe ut av det.
     
    Last edited: 05. aug 2014
    watchaddicted, mhsalv, Dag V and 7 others like this.
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Brillefint!
    Var den oransje melonpersonen også inkludert i romantikpakken på lugaren?? :eek::p:D

    Men blir det ikke bilder fra sykkelturen, Løkken og suiten på vesterhavshotellet??
     
    Fnate liker dette
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Meget fornøyelig rapport :) Mye snadder her! Satser på å få flydd en F flight til Asia i løpet av kort tid, dette ser for bra ut..
     
    Fnate liker dette
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du får ta et par turer til Asia med Qatar, det hjelper rikelig på tierpointbeholdningen..

    Takk for fin rapport!
     
    Fnate liker dette
  14. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk skal du ha.
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo ikke så spennende å se en fyr sykle på en helt rett vei.
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ok? Hvor mye points får man på en tur/retur i biz der da?

    Nedsiden er jo uansett at man ikke opparbeider OnBusiness på partner flights, desverre. Og man får heller ikke doble Avios.
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    560, så det er ganske raust.
     
    Fnate liker dette
  18. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en, som alltid, strålende rapport! :)

    Man får doble avios med en del partnere, men QR er ikke blant dem. http://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/collecting-avios/flights
     
    Fnate liker dette
  19. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    90
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Herlig lesning!

    w
     
    Fnate liker dette
  20. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig rapport! Takk for turen, @Fnate! :)
     
    Fnate liker dette

Del denne siden