Spørsmål ang test ved hjemreise fra utland

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sopranoss2, 14. jan 2022.

  1. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Beklager hvis dette var unødvendig tråd å starte. Planlegger en fotballtur til London, og lurer på om det er slik at man må teste seg på Gardermoen på retur, eller om jeg kan velge å teste meg ved endelig reisemål, som for min del er Tromsø, så lenge jeg gjør det innen 24 timer? Svært lite lysten på å ende på karantenehotell i Ullensaker kommune på retur.
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, dersom du har gjennomgående billett med SK/DY kan du handle tax-free på avgangsplanet, deretter dra til gate D2 for hurtigtest som er gratis. Ved negativ test drar du rett gjennom tollen og direkte til gaten din hvor flyet til Tromsø går.
     
    sopranoss2 liker dette
  3. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, men det jeg lurer på er om jeg er nødt til å ta testen i Oslo, eller kan jeg velge å ta den i Tromsø, så lenge det er innen 24t? Heller i karantene hjemme i egen leilighet enn på et hotell i Oslo.
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,424
    Likes mottatt:
    29,328
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan også reise videre uten gjennomgående billett, men må dokumentere at du ikke rekker å vente for å slippe testing på OSL.

    Jeg har 4 ankomster siden siste testregime begynte, 3 av testene har jeg tatt lokalt dagen etter ankomst(innen 24 timer). En dag «valgte» jeg å stå i kø «halve natta».

    PS; smått merlelig at innreise til Norge er så mye mer smittefarlig enn innreise til andre land i Europa?
     
    tobeornot999 and sopranoss2 like this.
  5. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Takk så mye for svar! Vil ha en gjennomgående billett. Er det da opp til meg sel vom jeg tar tesen på Gardermoen eller i Tromsø? Hvis ikke, hvordan dokumenterer jeg at jeg ikke har tid til å vente? Er det en grense for hvor lang tid du kan ha mellom avgangene eller noe sånt?
     
  6. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ankom fra Tyrkia for noen dager siden, og du blir loset til det massive testanlegget etter at du er gjennom bagasje og toll. Jeg antar at så lenge du er 'in transit blir du ikke sendt på hotell. De spør også om du skal videre, så får du prioritet.
    En av vaktene fortalte meg forøvrig at de testet alle så lenge de hadde kapasitet, før de vurderte å la folk teste selv, hjemme.
     
  7. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke sendt på hotell selv ved positiv test?
     
  8. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Nei, du kan ikke bestemme selv hvor du skal teste deg. Du må gå til D2 for test og videre transfer. Diskusjon om evt dårlig tid til neste fly feks pga forsinkelse inn til OSL må du ta der.
     
    jonss and sopranoss2 like this.
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Om du har forsvarlig transport hjem hvor du ikke kan smitte andre slipper du det. Men ved positiv test får du ikke boarde et fly eller ta kollektivtransport. Dette er noe av risikoen vi må finne oss i når vi reiser disse dager
     
    sopranoss2 liker dette
  10. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Aner ikke. Har heldigvis ikke vært i den situasjonen ;)
     
  11. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    519
    Likes mottatt:
    2,676
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var innom D2 for test sist tirsdag. Nå slipper du å vente lenger. Du blir testet og kan forsette direkte gjennom tollen. Du får svar på prøven via SMS, hvoretter du må logge inn på Furstpasient.no med en kode du fikk ved testen.
    Hva som skjer ved positiv test vet jeg ikke:)
     
    Jeanette liker dette
  12. Teletori

    Teletori Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Var gjennom transfer 3 januar. Ingen mulighet å forhandle ift kort transfer, som både vi og andre prøvde på.
    Eneste som redda oss var en 20 minutters forsinkelse på videre connection.

    så tydelig litt bingo
     
  13. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også sett minst 1 rapport en plass om at pax som hadde innlandsforbindelse ble sendt videre fra D2 ned forbi tollen og måtte testes i avgangshallen som alle andre da teststsjonen ved D2 av en eller annen grunn ikke var bemannet. Dette bekymrer meg litt før min reise neste måned med domestic transfer.
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Til info, så har man et valg ved lang kø og kort tid på D2; bare gå gjennom tollen og sørg for at det gjøres en hurtigtest innen 24 t så har du gjort det du skal.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men rett utenfor tollen blir man sluset inn i test-buret oppe på sjekk-inn nivået uten mulighet til å gå andre veier (masse vektere på jobb) enn å stå i kø opptil flere timer og ta testen der. Hvis man følger oppskriften din :)

    For jeg regner med at du ikke mente at man kan gå forbi testene *på D2* og så til domestic transfer tollen? Det er heller ikke mulig, etter min (begrensede, siden jeg som regel hopper av på OSL) erfaring.
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Min kommentar gjaldt domestic transfer kun; man kan gå rett forbi testkøen og gjennom tollen ved D2 altså.
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan gjør du dette i praksis?

    Finnes det en vei inn i "domestic tollen" ("C" på kartet over OSL) som ikke går via testkøen på D2 i disse dager?


    upload_2022-1-15_23-7-7.png
     
  18. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre dette har blitt gjort om siste uken så sjekker ingen noen test for å gå gjennom tollslusene på domestic transfer. Den lange køen som alle blir herdet inn i ved D2 for testing er det mulig å spasere rett forbi og inn i domestic transfer gate hvor man scanner boarding passet på vanlig måte. Jeg gjorde dette da det stod 100+ i testkø og jeg var bekymret for å rekke neste fly, vekterene ville ikke la meg slippe foran i testkøen så da gikk jeg bare gjennom og reiste videre. Måtte skaffe hurtigtest selv da.
     
    snik liker dette
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å gjøre en dummy booking videre innenlands neste gang jeg lander på OSL da. Jeg tester meg selvsagt uansett, og følger alle regler. Men er ikke super-fan av å stå 2 timer i kø på retur fra utlandet når jeg skal hoppe av på OSL.

    Med denne informasjonen er det jo en god ide å ha en innenlands-transfer... Og det er lov å ombestemme seg når man kommer gjennom tollen. Og gå ut av OSL likevel...
     
  20. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    På Avinors sider om Domestic transfer står det at ordningen kun omfatter reisende med visse flyselskap, og som reiser på gjennomgående billett. Jeg vet ikke om selve porten krever gjennomgående billett eller om det kontrolleres på noe vis.
     

Del denne siden