Jeg og familien reiser om ca et døgn ALC-OSL og OSL-SVG. 1:45 mellom ankomst og avgang. Begge billetter er med SAS, men de ble ikke kjøpt som gjennomgående. Da jeg sjekket inn på flight 1 valgte jeg å legge til flight 2 som en connecting flight (som var en option da jeg sjekket inn via appen), så nå er vi sjekket inn på begge flightene. Det er jo fortsatt ikke en gjennomgående billett pr def, men SAS sitt system har jo linket flightene sammen på et vis. Vil Domestic Transfer funke for oss...?
Noen som vet om domestic transfer fungerer med Airbaltic på Gardermoen? Har gjennomgående billett, men det er SAS som flyr videre til Bergen på code share.
Reisen selges også som gjennomgående billett hos SAS, så jeg krysser fingrene for at jeg slipper ny innsjekk. Jeg oppdarer med fasiten. Edit: Ikke helt overraskende - domestic transfer fungerer ikke med Airbaltic.
Noen som vet om det er mulig å ankomme OSL utland med Norwegian og kun håndbagasje, stikke innom tax-free, og deretter benytte domestic transfer på ny innenriksbillett med SAS? Og hva med eventuelt innsjekket, ikke gjennomgående, bagasje? Det var jo en sånn "Connecting Norway"-sluse ved tax-free tidligere, men jeg har aldri testet det.
Er det ikke enveissluse til taxfree? Da kommer du deg ikke tilbake. Måtte evt være om du gikk til taxfree utreise, det funker?
Nesten sikker på at det ikke fungerer, men jeg har ikke prøvd: https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/transfer/domestic-transfer Dersom noen likevel har avvikende erfaringer, så hører jeg gjerne om dem .
Da ser det ikke ut til at det går. Datteren min som kommer fra utlandet, og skal videre innenriks sammen med meg. Men det ser ut til at gjennomgående billett er en forutsetning. Ja, kanskje det? Hvis hun reiser med håndbagasje burde vel det være mulig. Men hun får nok ikke handle på tax-free uten utgående billett. Får klare seg uten snus denne gangen
Taxfree avreise bryr deg bare om du har boardingkort til eller fra utlandet, uavhengig av om du skal videre innenlands i ditt tilfelle.
Mener de alltid pleier å si "og du skal til blablabla?" når jeg viser BP i tax-free ved utreise. Men det hadde jo vært moro å teste.
I tilfelle du ikke er klar over det. Snus (General løs iallefall) er billigere i vanlig butikk Sverige enn på taxfree Gardermoen.
Det visste jeg ikke (men så snuser jeg ikke selv). Skal be henne teste tax-free utland hvis hun dropper innsjekket bagasje i morgen.
Hun kan helt sikkert kjøpe tax free i å både avgangshallen og bagasjeområdet - riktig alder forutsatt . Ikke glem å forsegle varene (jeg har nok ved flere anledninger møt folk som diskuterte i sikkerhetskontrollen da dem måte gi fra seg varene...). Men hun kan jo likevel spørre ved domestic transfer om hun kan bruke det med kun håndbagasje og ikke gjennomgående billett (eller kanskje scanne billett - både for ankomst og avreise - først og spørre etterpå når det ikke virker). Det er jo ikke 100% utelukket at det kanskje fungerer likevel. Da får du oppdatere oss etterpå .
Da kan jeg opplyse om at separate, ikke gjennomgående billette er no-go. selv med kun håndbagasje. Ved test i dag ble den unge lovende avvist i bilettscanneren med beskjed om «invalid transfer, På den hyggelige siden har det dukket opp en egen tax-free rett ved siden av scannerne for domestic transfer