Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Til alle dere som poster. Det hadde vært fint om dere kunne gjort som meg,lagt ut vilkårene i forhold til de punktene som bilutleieselskapene benytter, for da er det faktisk mulig å sammenligne de forskjellige forsikringene. Hvis det er en eller flere punkter selskapet ikke dekker, så skriver dere bare N/A, eventuelt hvis det er delvis så skriver dere hva det innebærer.

    Ber om at alle som har lagt ut på selskap justerer formatet slik at det passer. Slik det har blitt nå så gir det ingen mening for den som ønsker å se hva en forsikring dekker og hvilken som ikke gjør det.
     
    Gullars and Travellingalf like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror du trygt kan regne med at forsikringen dekker de fleste vanlige biler. Unntaket er når du beveger deg opp i Porsche segmentet. Da bør du nok tenke litt.
     
    Gullars liker dette
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tja... en leiebil i de øvre normalklassene koster da fort mer enn 750k i dag? I hvert fall her til lands?
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Mener å ha lest her inne at noen har en enda lavere grense også? 500k? Mulig jeg tar feil og det er ikke sikkert at dette er noe stort issue i det hele tatt, men viss det ikke er det så hvorfor blir det satt slike grenser i det hele tatt?
     
    Joe liker dette
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Synes ikke denne tråden fikk helt den farten den fortjente. Veldig bra hvis vi klarer å oppsummere relevant info her :)

    Jeg leier en Holden SV6 Sedan (eller bedre, hvis de gir ok upgrades) i Australia til uken. Har SAS Amex Elite, DNB PB MC og SAS MC Premium. Hvilket kort bør jeg betale bilen med for å ha best dekning?

    Slik jeg leser tidligere informasjon i tråden har ikke DNB maksimumsverdi på bilen, men Amex har 750kNOK. Er dette riktig oppfattet?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan garantere deg at 750k holder i massevis for en Holden :)
    Ja, 750k er maks for Amex
     
  7. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Hvorfor er det en grense på verdien av bilen? Er ikke maks 20 000,- i egenandel nok? Eller kan det bli dyrere?
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk bekreftet av DNB i dag at det ikke er noe maksverdi der på forsikringen som medfølger DNB PB MC, så da drar jeg det hvis jeg får en snasen oppgradering.
     
    Maggie liker dette
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Deilig da :)
     
    Gullars liker dette
  10. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43

    Klarer ikke helt å se at denne beløpsgrensen skal utgjøre noe faktisk problem (ei heller teoretisk). Sånn jeg leser vilkårene er det beløpsgrensen som er 750k, ikke verdien av leiebilen. Altså er man dekket opp til 750k, uavhengig av hva bilen koster. Skulle man havne i den situasjonen at man må betale for ny/hel bil har man gjort noe som gjør at man ikke er dekket av noen standardforsikring uansett.
    F.eks fyllekjøring eller banekjøring.

    For mitt personlige behov dekker uansett 750k normalt mine leiebiler uansett. Men en gang eller to i året leier jeg et leketøy og blåser rundt i alpene noen dager. Jeg vil ikke nøle med å benytte meg AMEX Elite for disse.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 09. juni 2019
    KVTL, RoadKing and DanH like this.
  12. Axxsv

    Axxsv Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Det er ikke så enkelt med egenandel-forsikring for leiebil i AMEX Elite. I forsikringsvilkår 1.10.1 står følgende:
    «Forsikringen gjelder kun dersom minst 75% av kostnadene for leiebil betales med SAS Eurobonus Am Ex Elite kort». Enkelte naive folk (som meg) etter å ha lest disse vilkår kan begynne å tro at det er nok med å betale leiebil med Amex Elite. Det er dog ikke tilfelle. For å få egenandelsforsikring til å funke, må 75% av reisekostnader være betalt med Amex Elite. Nylig kom vi fra rundreise i Kroatia, Bosnia og Montenegro. Familie på 5, overnattet på 6 eller 7 forskjellige hoteller (inkludert opphold på et hus fra Airbnb). Noen skrapet vår leiebil; veldig snille folka fra Avis takserte skaden til bare 3000 kroner. Jeg trodde det var nok at leiebil var betalt med Amex. Nei da, jeg måtte dokumentere at 75% av reisekostnader var betalt med Amex. Jeg holdt på med veeeeldig lenge å samle alle kvitteringer (10 forskjellige PDF filer fra SAS, kvitteringer fra hotels.com, Airbnb, booking.com, diverse utskrifter fra AMEX) i tillegg til nødvendig dokumentasjon ang leiebil (kontrakt, skaderapport osv). Jeg måtte sende alle kvitteringer med e-post til AXA (forsikringsselskap til Amex). Toppen av det hele at datasystemet av AXA kunne ikke ta imot min e-post, jeg måtte sende alle filer på nytt til en annen e-post slik at alle PDF-filer (ca 20) skulle legges manuelt inn i systemet til AXA. Jeg måtte også lete etter BIC/SWIFT til DnB, samt IBAN. Registreringen av skaden var på tlf, jeg måtte stave navnet mitt, og e-post adresse. Det var altså mye styr, hovedsakelig pga krav om dokumentasjon at 75% av reisekostnader må ha vært betalt med Amex Elite. Heldigvis/ tilfeldigvis var det meste betalt med Amex... AXA har akseptert krav om refusjon av egenandel som jeg måtte betale til AVIS.

    Jeg hadde fra før Amex Platinum fra DnB, da var det helt uproblematisk med leiebil forsikring. Jeg skal aldri mer bruke Amex Elite for å betale leiebil. Jeg vil nok bruke mitt Saga Platinum (SAS oppgradert), der er ingen krav om slik dokumentasjon. Har nå tegnet for sikkerhets skyld også helårsvirkning fra Europeiske
     
  13. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Flere reiseforsikringer spesifiserer at det er leiebil på ferie som er dekket. Noen erfaringer hva som regnes som ferie i den forbindelsen? Vil en gratis leiebilretur for kos (kjøre en leiebil ene veien og tilbake med en annen) i løpet av en helg være en "ferie"?
    Interessant rapport om Amex sitt krav om 75% betaling av bilen. Hva skjer da med feks nevnt gratistur hvor man ikke betaler for bilen i det hele tatt? Eller hvis man er på en arrangert tur - som leder - hvor flyreisen er betalt av andre og man ikke dekker denne selv men legger ut for leiebilen?
    Har sedd litt på forskjellige forsikringer men ikke funnet en som passer perfekt til mitt bruk av leiebiler, ser frem til flere svar her. Heldigvis ikke hatt noen skade, så ikke noe å rapportere om i så måte.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jøsses...

    Men, går ut fra at du siterer direkte her (jeg har ikke betingelsene foran meg) er korrekt, og da ville jeg akkedert med forsikringsselskapet. For det står da virkelig "minst 75% av kostnadene for leiebil" ikke "minst 75% av kostnadene "for reisen i sin helhet"...

    Ja, den der hadde jeg virkelig tatt en fight på.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,302
    Bonuspoeng:
    293

    Hvis du lesere hele punkt 1.10 så tolker jeg det at for leiebil er det nok å betale 75%.

    «
    1.10 Leiebil – Tyveri, Skade og Ansvar
    1.10.1 Hva forsikringen omfatter
    Forsikringen omfatter dekning for slike forsikringstilfeller som typisk tilbys som valgfrie tilleggsforsikringer fra bilutleieselskapet. Med denne forsikringsdekningen trenger ikke den Forsikrede tegne kompletterende eller ekstra forsikring fra bilutleieselskapet såfremt ikke tegning for et høyere forsikringsbeløp eller annet forssikringstilfelle anses nødvendig.
    Forsikringen gjelder under en Reise og gjelder for alle førere, opptil maksimalt 5 stk., som er navngitt i billeieavtalen. Forsikringen gjelder kun dersom minst 75 % av kostnadene for leiebil betales med SAS EuroBonus American Express Elite-kort. .....
    »

    https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/reiseforsikring/sas-elite.pdf
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Med andre ord er det bare tull det @Axxsv opplever.
     
    NoLimit liker dette
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,302
    Bonuspoeng:
    293
    Men det står også følgende i punkt 1:

    «
    1. OVERSIKT OVER GRUPPEREISEFORSIKRING – SAS EUROBONUS AMERICAN EXPRESS ELITE CARD
    1.1 VIKTIG Å VITE (Gjelder alle ytelser i gruppereiseforsikringen)
    A. Les definisjonene på side 3.
    B. Minst 75 % av reisen må betales med American Express eller EuroBonus-poeng.
    Vær oppmerksom på at EuroBonus-poeng ikke betales tilbake ved avbestilling.
    ....
    ....
    »
     
  18. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Du har helt rett. Både reisen og leiebilen må være betalt minst 75% med American sexpress kortet. Som jeg har skrevet tidligere så er dette betydelig dårligere vilkår enn tidligere. Dessuten er det krav om en overnatting eller flyreise, jfr. kortets definisjon av reise.

    Når DNB hadde kortet holdt det at leiebilen var betalt med American Express kortet i sin helhet, EE hadde dette som en egen forsikring.

    Nå er det større usikkerhet om forsikringen faktisk vil dekke skaden da kravet om dekning gjelder for hele reisen, og ikke bare frem til skadetidspunktet.
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,302
    Bonuspoeng:
    293
    For et opplegg!

    Glad jeg har reiseforsikring (Europeiske) dekt av jobben.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Da gir det jo lite mening i å presisere ytterligere på leiebil at denne må være betalt med minst 75%.
    Dette er tullete av AmEx, det var mye bedre før (er som regel det ;) )
     
    jgroneng liker dette

Del denne siden