Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

  1. Axxsv

    Axxsv Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kranglet ikke med AMEX, sendte bare all nødvendig dokumentasjon og kravet ble innfridd. Hovedmeningen av mitt innlegg var å gjøre andre reiseglade mennesker oppmerksom på 75%krav fra reiseforsikring. Jeg mener fortsatt at det er dårlig spesifiserte vilkår i AXA/AMEX, og at det burde ha stått mer info under punkt 1.10.1.
    Anyway: Som jeg skrev i et annet innlegg, jeg skal ikke betale flere leiebiler med AMEX. Heldigvis har jeg oppgradert Saga Platinum (som har egenandelsforsikring inkludert), samt nå har jeg også tegnet reiseforsikring (helårs SUPER) fra Europeiske, just in case, hvis DnB kommer plutselig på en «genial» ide å kutte helårsforsikring for Saga Platinum og «glemmer» å informere alle sine kunder. Det blir kjipt å oppdage det mens du er på tur langt borte (f.eks. i USA) og plutselig trenger hjelp
     
    Last edited: 23. juli 2019
    RoadKing liker dette
  2. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Men kan de kreve at 75% av reisen skal være betalt for at leiebilforsikring skal gjelde? Det er vel strengt tatt to forskjellige ytelser vel?

    Hva hvis arbeidsgiver betaler reisen, og jeg benytter en leiebil i privat regi når jeg først er i utlandet. Da er jo reisen strengt tatt ikke betalt med Amex og leiebilforsikring gjelder ikke selv om reisen for min del ikke har hatt en kostnad?
     
    Axxsv liker dette
  3. Axxsv

    Axxsv Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Det kan bli litt vanskelig. Kanskje vil det være nok med at leiebilskostnader og bensin er betalt med aktuelle kort, men jeg hadde ikke lyst på en slik diskusjon med AXA (eller noen annet forsikringsselskap), etter evt. skade har skjedd. Bør nok avklares på forhånd, eller brukes annet kredittkort eller helårsvirkning.
     
    Last edited: 22. juli 2019
  4. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Har lest denne tråden med stor interesse, og det inntrykket jeg sitter igjen med er at for meg er den aller beste løsningen å fortsette slik jeg gjør det i dag: Ha en solid helårs reiseforsikring i bunn og tenke at eventuelle dekninger gjennom kredittkort bare blir et supplement til denne.

    Hva gjelder dekning i forhold til leiebil tenker jeg at det enkleste ofte er det beste. Jeg har reiseforsikring gjennom Tryg (konas utdanningsforbundet-forsikring) og der står det i forsikringsbevisets del om erstatning i forhold til leiebil:

    14.2. Slik beregnes erstatningen
    Tryg erstatter egenandelen ved skade på eller tyveri av leiebil.

    Enklere kan det ikke sies. :)
     
  5. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    I second that:
    Forsøkte meg på et krav fra Amex tidligere i år; kommunikasjonen var så vilkårlig, rotete og tungvint at jeg bare droppet det. Sendte kravet til Winterbergh (helårsreiseforsikring) som ila 2 timer bekreftet erstatningsbeløpet. Kunne ikke vært enklere.
     
    Axxsv liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    For meg har forsikringen i Amex vært en sv incentivene til å ha kortet. Nå er det statuspoeng og ct igjen. Ville heller hatt en solid reiseforsikring enn statuspoeng :(
     
    Axxsv liker dette
  7. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Europeiske tjenestereiseforsikring for bedrift med privat reiseforsikring for faste ansatte:

    4. Hva som er forsikret (...) Refusjon av egenandel ved skade på privat leiebil.
    5.1.10 Forsikringen erstatter egenandelen du som leietaker blir holdt ansvarlig for i henhold til leiekontrakten dersom (...) leiebilen blir stjålet eller påført ytre skade, nøkkelen blir tapt eller skadet. Skaden må skje i løpet av en feriereise med minst en overnatting i leieperioden.
    5.2.14 Forsikringen omfatter ikke egenandeler for moped, scooter, ATV, snøscooter og andre kjøretøy som ikke er bil eller motorsykkel. Forsikringen omfatter ikke leiebil ved tjenestereiser, leiebil som skal disponeres av andre eller leiebil fra en privatperson eller lånebil i forbindelse med at annen bil er inne til service eller reparasjon.
    9.8.1 Leiekontrakten og kvittering for betalt egenandel må sendes inn ved krav om erstatning.
     
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ingen forsikring som dekker leiebil uten krav om ferie / overnatting og andre reiseutgifter?
     
  9. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Lei sak, men så fort jeg leste hun kjørte en leiebil hun ikke var registrert som sjåfør på tenkte jeg dette ender ikke bra. Hadde ikke blitt så god stemning i Norge heller for den saks skyld vil jeg tro. Håper likevel hun får hjelp til å komme seg ut av denne blemmen, ser for meg Tyrkia kan være ganske kjipt å havne i trøbbel.
     
  11. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det er virkelig en jungel å orientere seg i dette her.. Vi skal til USA i løpet av høsten, på bonusbiletter (avgifter betalt med AmEx Elite). Skal til å bestille hotell og leiebil nå snarlig. Har Curve, Revolut, SAS MC, AmEx Elite og AmEx Platinum. Har reiseforsikring gjennom KLP (vilkår under). Hva er egentlig lurt i forhold til betaling? Bruker jeg AmEx Platinum får jeg vel gebyr på 2,5% (er snakk om ca. 3000-4000 USD for hotell og bil, og skal stå i det gebyret altså, men ingen vits dersom det ikke har noen hensikt), men er vel da fullt ut dekket gjennom AmEx sin forsikring? Hva tenker dere fomumister om dette??

    EGENANDEL LEIEBIL
    HVA SOM DEKKES
    Forsikringen dekker egenandelen du blir holdt ansvarlig for ved skade på eller tyveri av leiebil på feriereise med minst en overnatting, i henhold til leiekontrakten med utleiefirma.
    Det gjelder for egenandel inntil 15.000 kroner per skadetilfelle. Skriftlig avtale og krav fra godkjent utleiefirma skal fremlegges.
    HVA SOM IKKE DEKKES
    Egenandel som gjelder
    • andre kjøretøy enn bil
    • bil leid fra privatperson, leasingbil eller bil som tilhører bildelering eller bilkollektiv
    • leiebil i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer
     
  12. Axxsv

    Axxsv Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har leid bil i USA flere ganger, hovedsakelig via hertz.no, da var alle nødvendige forsikringer inkludert i prisen. Såvidt jeg forstod, var det ingen egenandel, derfor brydde jeg ikke meg hvilket kart jeg brukte (men jeg brukte likevel mest gamle Amex Platinum fra DnB som hadde helårsvirkning og egenandel-forsikring inkludert). Jeg vet ikke hva slags forsikring er inkludert i det nye Amex Platinum, og om det krav om at 50-90% av alle reiseutgifter er betalt med kortet. Nylig erfaring med Amex Elite gjør at jeg ikke skal satse på forsikring fra Amex. Du har forsikringen fra Klp, den vil jo dekke evt. problem, men som sagt er det neppe problem med egenandel ved billeie i USA, hvis billeie er bestilt via norske nettsider
     
  13. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøper du egenandelsfrihet da? Det koster gjerne mye mer enn de fleste andre løsninger. Eller så kan du sjekke en tidligere leiekontrakt, da ser du hvordan egenandeler du hadde betalt ved skade. Pleier å stå på kontrakten.
     
  14. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    For utlendinger i USA er det ofte en spesiell ordning knyttet til egenandel. Fordi typiske bilforsikringer på privatbil i USA ofte også dekker skader/ulykker med leiebil, så blir det valgfritt for amerikanere om hvorvidt de ønsker forsikring, forsikring med egenandel eller forsikring uten egenandel. Utlendinger (som oppgir Norge som bosted eller booker gjennom norske nettsider) får derimot leiebilkontrakt med en såkalt LDW ('Loss Damage Waiver') som fritar deg for alt ansvar ved skade på bil så lenge du ikke har brutt leiekontrakten. Jeg har mye erfaring med både Avis og Hertz i USA og en LDW er IKKE valgfritt hos disse.
     
  15. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Vedrørende leibilforsikring i Flying Blue premiumkortet, så finner jeg følgende betingelser på Dinero.no. Kortet dekker 10 000 kr i forsikringssum pr skade, men det kreves at minst 50 % av reisens samlede transportkostander er betalt med kortet.
    Jeg regner med at jeg da ikke kan bruke flying blue MC da flybilletter er betalt med Amex.
    Jeg har også SAS EB World mastercard, og her står det at jeg kan betale 828 kr pr år, men 69 pr mnd i parantes. Kan jeg her feks bare kjøpe denne forsikringen for den måneden jeg trenger deg?

    I tillegg så har vi i familien DNB Saga ( Uten EB), WF visakort og Amex Premium.

    Tips til hva jeg kan gå for?

    (Beklager at jeg ikke får lest igjennom alle sidene i tråden her nå)
     
  16. kjeid

    kjeid Once you go C...

    Innlegg:
    89
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Europeiske Best Reiseforsikring igjennom IF. Gjelder fra du går ut døren hjemme til du kommer hjem igjen, hele året.
     
  17. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Blir vel fryktelig dyrt å kjøpe en egen reiseforsikring når de fleste på dette forumet har igjennom kredittkort:)
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Men ulempen er da at du må sjonglere ørten kort, og ørten reiseforsikringer.
     
    holmen liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg på min side, tenker at hvis man reiser en del (som mange på dette forumet), så er det galskap å ikke ha en dedikert (og god!) reiseforsikring.

    Som nevnt over her, så gjelder den bare du går ut døra hjemme. Og av de 3 reiseforsikring-sakene jeg har hatt opp gjennom, så var 2 av dem i nærområdet hjemme.
     
    kjeid, Maggie and jgroneng like this.
  20. FlyingMoney

    FlyingMoney Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Kun av ren nysgjerrighet, hvordan skal Amex vite om jeg har betalt minst 75% av reisen med deres kort eller ikke? Fort gjort å betale flyreise og hotell med dem, også bruke 20.000 på shopping & betale med et annet kort
     

Del denne siden