Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,952
    Bonuspoeng:
    293
    Shopping regnes nok ikke inn i dette regnestykket. Jeg er redd for at det er opp til deg å bevise at 75% er betalt med kortet, derfor har jeg egen reiseforsikring.

2. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror det er transportkostnader

3. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, du er inne på noe der, men jeg tenker at i mange tilfeller så kan man være overforsikret, men forsikring igjennom kredittkort dekker kanskje ikke med en gang man er utenfor hjemmet?

Fant forøvrig ut at jeg har leiebilforsikring gjennom reiseforsikring i jobben, så ved en rask opptelling så har jeg da 5 reiseforsikringer.
    Gjennom min jobb, samboerens jobb og 3 ulike kredittkort.

Last edited: 10. nov 2019
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,952
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror den største forskjellen ligger her.

Jeg bruker ulike kredittkort, og da er helt kanskje hotell, fly og leiebil betalt med ulike kort, og jeg er da usikker på om jeg er dekket. Denne sikkerheten er jeg villig til å betalt en håndfull hundrelapper for i året.

Jeg er sikkert overforsikret, men for meg er det viktigst å ha en god reiseforsikring som gjelder fra jeg går ut døra hjemme. I tillegg til at det er sikkert at den gjelder når jeg reiser.

kjeid, Axxsv, furlong and 1 other person like this.
  5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Spielhaug and Maggie like this.
  6. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er fremgangsmåten?
    1.Levere bil
    2. få krav som trekkes på kortet
    3. fylle ut dokument hos forsikringsselskap.

skaden er en parkerings bulk som de fleste biler i spania har minst 2-3stk av.

NoLimit liker dette
  7. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,131
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke bidra så mye angående AMEX, men føler at jeg må dele positive erfaringer med Coop Visa:

I løpet av de siste 8 år (tror så lenge har jeg hatt kortet) har jeg hatt to skader:

En gang kjørte jeg bilen bakover inn i en stolpe i Ukraina og en annen gang ble bilen utsatt for hærverk i Romania, med 600 Euro, hhv. 650 Euro egenandel.

Begge gangene var det svært enkelt å få pengene tilbake. Jeg måte først betale skaden ved tilbakelevering av leiebilen. Kvittering, leiekontrakt og et forholdsvis enkelt formular ble deretter sendt til forsikringsselskap. Begge gangene kom det ganske straks en bekreftelse fra Crawford om at skadene var godkjent og pengene var tilbake på kontoen min etter mindre enn 7 dager.

Det skal sies at jeg aldri har hatt noe som helst annen omsetning enn leiebilene på kortet. Selvfølgelig går jeg glipp av poeng/CT og lignende, men kortet har så langt gjort seg betalt og gir meg mye piece of mind mens jeg leier bil.

8. firsetttt

firsetttt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Last edited: 19. okt 2022
  9. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har tydeligvis ikke fulgt godt nok med i overgangen fra DNB til Amex sin håndtering av SAS Amexen. Jeg hadde leiebil fra Hyre som skulle brukes lokalt i Trondheim. Denne ble betalt med SAS Amex Elite og jeg trodde jeg var all clear. Det var jeg ikke..

Amex krever at man kan dokumentere overnatting eller flybillett som er bestilt forut for skaden. Uten dette er det ikke en reise etter deres definisjon.

Jeg har også helårs fra Fremtind (Sparebank 1). De har valgt å definere Hyre som bilpool og ønsket derfor ikke å dekke dette. Jeg er usikker på hvordan jeg som forbruker skal kunne holde meg orientert om hva som til enhver tid er innafor og ikke.

Selvsagt svært ergerlig. Jeg blir nok sittende med hele egenandelen selv. Dyr lærepenge, jeg var på forhånd sikker på at jeg hadde flere dekninger, men jeg har tydeligvis ikke orientert meg selv godt nok.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,627
    Bonuspoeng:
    293
    Kjedelig, men takk for at du deler. At bilpool har spesielle vurderinger hos forsikringsselskap var ikke jeg klar over. Kjekt å vite.

11. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Lenge siden siste bil leie.
    Har forhåndsbestilt bil gjennom rentalcars men betaler ved pickup.
    DnB saga eller sas mc noe å gå for.
    Har pause på Amex om dagen

12. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    SAS MC må du vel tegne egen leiebilforsikring for.

leeds1979 liker dette
  13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 22. juli 2023
    leeds1979 liker dette
  14. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
  15. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    793
    Bonuspoeng:
    93
    Betal med Saga, og egenandel inntil 30k er dekket:

https://www.dnb.no/portalfront/nedl...grade_Forsikringsvilkaar_SAGA_PrB_GL23_vf.pdf

Det finnes også helårs reiseforsikringer (eksempelvis den som følger med DNB Private Banking) som dekker egenandel på leiebil uavhengig av hvordan du har betalt. Sjekk gjerne vilkårene på den forsikringen du har.

Last edited: 23. juli 2023
    leeds1979 liker dette
  16. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Perfekt:)
    Det var den jeg har lett etter. Takk

Del denne siden