Spørsmål om leiebilforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 16. mars 2016.

1. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Kan jo nevne at jeg også har fått nei på at reiseforsikringen kunne dekke et gjenglemt kamera (på restaurant på cruise) som så ble stjålet, men at jeg faktisk fikk størstedelen av verdien på kameraet igjen på innboforsikringen. Var totalt uventet! Har innboforsikring i Tryg. Verd å høre med sitt forsikringsselskap!;)

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Fant ut at det kan være greit med en tråd hvor vi kan konkret beskrive hva reiseforsikringens leiebil del dekker.

Hvis man kan legge inn et selskap her, skriv navnet som overskrift og deretter bullett point med referanse til leiebilselskapenes terminologi.

Gullars, jgroneng and NoLimit like this.
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    American Express Elite leiebil forsikring
    I henhold til selskapets dokumentasjon på reiseforsikringen, trenger man ikke trenger ekstra forsikringer som tilbys av leiebilselskapet (utover de obligatoriske).
    Så lenge man har betalt minst 75% av leien med American Express, så dekker din reiseforsikring dette:
    • CDW - Collision Damage Waiver (Bilskade)
    • LDW - Loss Damage Waiver (Tap)
    • CDW/LDW - Removal/reduction of excess (Opphevelse/reduksjon av egenandel)
    • TP - Theft Protection (Tyveribeskyttelse)
    • SLI - Top Up/ Supplemental Liability (Utvidet ansvarsforsikring)
    • PA - Personal Accident (Personskade)
    • Kost på bil: Maks 750 000 NOK
    • Juridisk assistanse USA opptil $1 000 000

Last edited: 20. mars 2019
    jgroneng and NoLimit like this.
  4. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Basert på (riktignok kun en) personlig dårlig erfaring, vil jeg anbefale at folk sjekker LDW ekstra nøye. Hadde en leiebil i Bergen for et par år siden som ble påkjørt mens den sto parkert. Hadde kjøpt absolutt alt jeg kunne få av forsikring ( som også innebar svært lav egenandel). Likevel fikk jeg altså en regning på "Avsavn" (Tapt inntjening mens bilen ble reparert = LDW). Og har etter dette fått atskillig sans for AmEx sin "deal".

RoadKing liker dette
  5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke en del leiebilforsikringer som har begrensninger på hvor mye bilen er verdt også? Mener dette har blitt diskutert her inne tidligere og at denne grensen ofte er lav?
    Kanskje greit å ta med dette i oversikten over de forskjellige forsikringene også?

Uansett, bra tiltak!

Joe, Zflyingviking and RoadKing like this.
  6. Zflyingviking

Zflyingviking Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om og evt hva som er dekket i forhold til leiebil forsikring med SAS eurobonus premium MasterCard

7. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilte nylig europeiske reiseforsikring. Den dekker ev egenandel som måtte oppstå. Så da trenger man ikke de ekstraforsikringene leiefirmaene selger.

Zflyingviking liker dette
  8. Radio

Radio Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Europeiske standard reiseforsikring dekker ikke for skade på leiebil.

9. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Gjensidige Reise pluss/topp/ekstra eit eller anna: 15000 i egenandel, heile verda

NAF medlemskap, 20 000 kr i Europa, Super CDW, ikkje glass-skade og maks ein kvart år.

Bra tilta, får du til ei liste i fyrste/andre post @RoadKing ?

10. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    Er det helt sikkert? I vilkårene om leiebilforsikringen står det "Forsikringen gjelder under en Reise og gjelder for alle førere, opptil maksimalt 5 stk., som er navngitt i billeieavtalen. Forsikringen gjelder kun dersom minst 75 % av kostnadene for leiebil betales med SAS EuroBonus American Express Elite-kort."

Det er vel ikke noe spesifikt krav at resten av reisen er betalt med Amex?

RoadKing liker dette
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Kan legge det inn, men det hadde vært fint om du kunne formatert med de samme bullet punktene. Hvis noe ikke dekkes kan du skrive N/A

12. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Fikser det i morgon!

RoadKing liker dette
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Ojsann, den spesifikasjonen overså jeg. Det har tidligere vært slik at minst 50% av den totale reisekostnad måtte være kjøpt med AmEx, det er jo en stor forbedring om det bare gjelder billeie. Dog litt tullete krav, hvem betaler leie med flere kort?
    Skal lese meg opp. Stemmer det så skal jeg korrigere.

14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,844
    Bonuspoeng:
    293
    Maks en forsikring i året, eller maks en skade i året?

15. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,358
    Bonuspoeng:
    183
    Maks ein skade

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,844
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvis du skal på langtur, og er uheldig ut fra Avis garasjen i Vika i Oslo. Så bør du kjøre skadefritt resten av ferien.

17. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Nei må ha super.

18. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,413
    Bonuspoeng:
    183
    Codan Reise Pluss:

16.11 Egenandel for leiebil på feriereise
    Ved skade på leiebil i løpet av feriereisen dekkes egenandel sikrede er ansvarlig for i henhold til leiekontrakten inngått med utleiefirmaet inntil:
    • Kr 20 000 per skadetilfelle.

Står ingenting om noen betingelser som makspris osv, det som står over her er alt som står vilkårene. Har heldigvis ikke hatt behov for å prøve den ennå. :)

19. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,801
    Bonuspoeng:
    183
    DNB Reise Best har følgjande vilkår på leigebil:
    Ubegrenset - dekker egenandelen du har avtalt iht. kontrakt med bilutleiefirma.

I tillegg har dei dekningsgaranti slik at dersom nokon dekker det so dekker også dei det.

EDIT:

Det står ikkje spesifisert i vilkåra kva forsikringa dekker, so eg antek difor at den dekker eigenandelen på alle typar skade som skuldast skade eller tjuveri.

Vilkår:
    15.0 Egenandelsdekning for leiebil
    15.1 Forsikringen dekker Egenandelen ved skade på/tyveri av leiebil til eget privat bruk i løpet av feriereisen. Forsikringen dekker egenandelen du blir holdt ansvarlig for i henhold til leiekontrakten du har med utleiefirmaet.
    15.2 Forsikringen dekker ikke Leiebil i forbindelse med flytting eller hjemkjøring av varer. 15.3 Skadeoppgjør og erstatningsberegning Selskapet dekker egenandelen i henhold til leiekontrakten.
    15.4 Dokumentasjonskrav Leiekontrakt og kvittering for betalt egenandel skal sendes inn ved krav om erstatning

Last edited: 20. mars 2019
    Gullars liker dette
  20. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tråd!

Litt krøkkete med disse maksimumsgrensene på bilens verdi - spesielt når man ikke har snøring på biler. Noen som vet hva en Holden SV6 Sedan koster i Australia?

Er det slik å forstå at DNB Reise Best (og det er vel den som følger med DNB PB MC?) ikke opererer med maksimumsbeløp? I så tilfelle virker det jo noe tryggere å konsekvent dra dette kortet på leiebil.

Del denne siden