SQ FIRST vs SQ BIZ

Tråd i 'Reisebrev' startet av FFlyer, 23. aug 2017.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med han henviser til den spanske kaviar.

    Krug hadde de sikkert nok av. Ikke OZ-style som går tom, håper jeg.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. Ja jeg ser at det kan leses sånn, men det var altså kaviar jeg ikke fikk påfyll av. Krug ble det servert nok av hele turen så ingen OZ approach hos SQ nei:)
     
  3. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    IFE
    Brydde meg ikke så mye om IFE på turen, men så at de hadde mye filmer tilgjengelig. Av nyere filmer noterte jeg at "Ghost in the shell" med bla Scarlett Johannsson og Juliette Binoche var tilgjengelig. Kjørte stort sett flightshow (3D flyer fra Panasonic) underveis og det funka fint. SQ har tydeligvis også lov til å fly over Russland (æddabædda DY). Vi fløy bla. over Aralsjøen som virket abnormt stor (uttørket?) og imponerende der den lå badet i en flott ettermiddagsol med en snorrett oransje horisont i bakgrunnen.


    WIFI
    Jeg ble informert av relativt sikre kilder i forkant av turen at wifi var tilgjengelig iht følgende plan:

    IMG_2834.JPG

    Ombord viste det seg derimot at følgende plan var tilgjengelig:

    IMG_2600.jpg

    Jeg gikk for 50 mb plan, men dette betø at kommunikasjon ila turen var begrenset til meldinger/sms, noe som var deprimerende i 2017.
     
    Last edited: 25. aug 2017
    Sunnfjordingen, Mbj, SAJblue and 2 others like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Å ta betalt for WiFi fra First (og Business) passasjerer i 2017 er ganske håpløst.
    Det er i alle fall noe SAS har forstått.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Skammelig av SQ
     
    SAJblue, petterel and Sjefen1234 like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes det noen som gir wifi gratis i F ... ?
     
    petterel liker dette
  7. sjabby

    sjabby Medlem

    Innlegg:
    159
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    10-20MB inkludert hos Thai F :)
     
    petterel and Sjefen1234 like this.
  8. TO-777

    TO-777 Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Når jeg fløy QR F for en måned siden, fikk jeg voucher på gratis wifi. ( dog usikker på om det var noen begrensninger, men fikk surfet fra meg )
    Funket veldig bra :)
     
    petterel liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, tydeligvis følger jeg ikke godt nok med..
    OZ, LH, NH og UA tar betalt for wifi i F ..
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Swiss ga meg voucher på 50mb. Eneste problem var at det var helt håpløs connection. Det gikk så tregt at det var helt ubrukelig.
     
  11. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Til SQ's magre forsvar skal det sies at wifi fremsto som stabilt hele turen. I tillegg var det god info om den ene utkoblingsperioden jeg fikk med meg (ca 2 timer). Oppkobling etterpå gikk veldig lett og uproblematisk
     
    CrotchRocket liker dette
  12. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Nydelig reisebrev så langt :)


    Da jeg reiste til SIN i mai var første plan tilgjengelig på A350 AMS-SIN, siste plan på A380 SIN-LHR hjem igjen. Har nok noe med alder og tilbyder av utstyr tenker jeg. Ble ganske skuffa da jeg kom ombord på hjemreisen og ikke hadde forberedt noe særlig innhold på ipadden.
     
    FFlyer liker dette
  13. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takker:)
    Fløy SQ007 tidligere idag og det var en 2 år gammel 777-300ER som hadde første plan som funka veldig bra! Det bekrefter nok det du sier om alder på flåten og utrulling av wifi.
     
    Last edited: 26. aug 2017
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner virkelig ikke at så mange selskap ikke skjønner at innkludert Wifi anses som en selvfølge i 2017... og når man flyr business eller First så burde man ihvertfall ha tilgang.
    Men godt å høre forbindelsen funket greit da selv om den kostet :)
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Litt av poenget er nok å begrense antall brukere til de som faktisk trenger det.. med en full A380 har du et stort antall mennesker i F/C og om kun 10 % trenger nett og vil betale litt for det, så får de en bedre hastighet enn om 90% skal koble seg opp fordi det er gratis..
     
    SAJblue, petterel, Chrisbgg and 2 others like this.
  16. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, jeg ser den... det er jo irriterende på tog eller buss når linjen går tregt siden det er så mange pålogget, men synes likevel det burde vært innkludert når man tenker på hva prisen for en billett kan være i business eller F... Uten sammenlikning forøvrig så klarer jo Norwegian å ha fri wifi til alle ombord, selv om farten ikke er super på den heller
     
  17. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Mid-flight snacks

    IMG_2620.JPG IMG_2621.JPG IMG_2622.JPG

    Frokost

    IMG_2586.JPG

    Ca 2 timer før landing var det tid for å bestille frokost. Ingen vekking var nødvendig og jeg valgte div frukt og nypresset appelsinjuice som "starter".

    IMG_2624.JPG

    Blåbærene var ypperlige og det var nok knyttet til at flighten startet i Norden. Appelsinjuicen var nok ikke nypresset (som annonsert av cc), men den var søt, helt smooth og uten fruktkjøtt.

    IMG_2626.JPG

    Fruktyoughurten var nydelig og kjentes ikke som den var helt ut av en boks og oppi porselensskålen. Eggerøren var lagd av egg og baconet var sprøtt og deilig. Croissanten ble heller ikke stein hard av å hvile 5 minutter på tallerken etter servering, som tyder på ar den var fersk og hadde fått fin varmebehandling i fremre galley. Akkompagniert av, jepp du har nok gjetta det allerede - Krug Grande Cuvee Champagne, var dette en helt herlig frokost ombord!
     
    Last edited: 26. aug 2017
  18. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Service

    Jeg opplever SQ er litt sånn halv-asiatisk i servicen de leverer. Hvis det er noe de ikke kan levere (ref feks 2 forretter og mer kaviar) så er det bare nei liksom. Ikke noe unnskyld eller forklaring. Føles litt 'top-down' og hierarkisk, og ikke sånn som F bør være hvor pax 'alltid' har rett. Kulturkløften føles mindre enn hos OZ ettersom de fleste cc ombord hos SQ behersker engelsk ganske bra.

    Den gode og proaktive service forsvant uansett etter at osten var servert. Da forsvant også Brandon og Elisabeth, for sin pause antar jeg, også dukket de opp igjen etter et par timer. På dette tidspkt var kl 22-23 Singapore tid, men jeg vet ikke om det hadde noen betydning. For meg var klokken kun 16-17 og jeg var sugen på mer drikke og snacks. Det passet derfor fint med litt potetgull og sjokolade som ble servert i 18-tiden. All drikke var tilgjengelig på "demand" resten av turen. Brandon viste seg som en meget proaktiv medlem av cc i den resterende del av flighten.

    Et par "serviceeksempler" fra turen;


    1. Jeg la ladekabelen oppi smøret mens cc serverte suppe, men ingen hjelp ble tilbudt. Litt rart.


    2. Bestilte løk- og timiansuppe og da tilbø cc å fjerne løkbiter i suppa ettersom jeg ikke er noen fan av løk (som dere ser ble det aldri noe løksuppe ettersom denne var en slags purè). Veldig bra at de tilbyr seg sånn service.

    3. Påfyll av champagne mens vi taxet til rullebane 22R ca 15 min etter rutetid er kult og sånn det skal være i F.

    4. Spurte om begge forrettene, laks og kaviar, men det var visst ikke mulig? Dette synes jeg var merkelig og ingen forklaring ble gitt. Det var heller ikke mulig å få mer kaviar som nevnt.

    I tillegg fylles 0,5 l vannflasker opp igjen hvis du trenger mer vann. Ikke noe problem så klart, men det lukter innsparingstiltak og det besudler desverre F opplevelsen. Sånne tiltak bør settes inn der det monner og man sparer vesentlig med kroner spør du meg.

    Oppsummering følger......
     
  19. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra med service eksempler. Utenom Krug GC og annen eksklusiv F mat & drikke så er det jo på service man forventer at det er merkbar forskjell fra biz. Herlig tur @FFlyer og takk for at du deler!!
     
    FFlyer liker dette
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig kult det bilde av han som serverer Krug, bra glis der. Bekreftelse på at det blir en bra tur med mye bra varer som skal konsumeres.
     
    FFlyer liker dette
  21. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Brandon var en kul fyr og sånne som han er gull verdt både for oss (noe kresne og kvalitetsbevisste) passasjerer og de flyselskaper som har ambisjoner om å gjøre oss fornøyd:)
     
    TigerTravel liker dette

Del denne siden