St. Petersburg

Tråd i 'Reisemål' startet av WannaBeFrequentFlyer, 30. mars 2016.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Fant ingen egen tråd under reisemål om St. Petersburg.
    Har aldri vært i Russland og tenker at LED må jo være et greit sted å besøke.
    Wikipedia har jo litt info (https://no.wikipedia.org/wiki/St._Petersburg) men hva sier dere? Når bør man besøke byen? Hvilket flyselskap bør man bruke dit og hvor bør man bo? Vil helst ikke betale mer enn 1000kr natta.. Bruker stort sett hotels.com når jeg booker. Ser at SAS sine Plus-billetter i juli er omtrent like billige som Go!

    Visum er jo også en greie skjønner jeg.. Fant denne infoen fra den russiske ambassaden!
     
    Baldrick liker dette
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    St. Petersburg er en fantastisk by! Jeg var der nå i mars, og storkoste meg :)

    Visum er litt styr har jeg skjønt, jeg hadde en turoperatør som gjorde det for meg når jeg var der på vei til en konferanse i Moskva, og selv da synes jeg det var styr. Men ja, alltid styr når skjemaer må fylles ut og pass må leveres inn i en uke... Eneste positive er at du kan fylle ut skjemaet online, men du må printe ut og skrive under på det før du leverer det inn.

    Vinterpalasset er et must. Om du vil ha en annerledes, kul opplevelse kan jeg anbefale å dra på kamp med Zenit St. Petersburg, Russlands beste fotballag!

    Denne restauranten bør du også innom, en restaurant med veldig russisk særpreg, og en del historie: http://www.saint-petersburg.com/dining/restaurants/literaturnoye-cafe/ Relativt dyrt, men kun etter russisk standard, etter norsk standard var det vel billig.

    Jeg bodde på Corinthia Hotel St. Petersburg, midt på Nevskij Prospect (hovedgata) og som GHA Black hadde jeg et fantastisk opphold. Mulig at dette koster litt i overkant av 1.000 kroner natta i sesong.

    Når det gjelder transport fungerer Uber ekstremt bra. Billige og trygge turer rundt om (ca. 20-40 kr. som regel) og 124 kr. til/fra flyplassen.

    Kunne skrevet mye her merker jeg. Hva slags opphold ønsker du?

    Et siste tips er å kombinere det med opphold i Moskva. Book OSL-CPH-LED, SVO-ARN-OSL og ta tog mellom St. Petersburg og Moskva. Du kan ta hurtigtoget Sapsan eller gå for det ikoniske nattoget Red Arrow som er en opplevelse i seg selv.

    Russland er et undervurdert land, planlegger selv å dra en tur til Kazan og Sotsji også etterhvert, og må selvfølgelig tilbake til St. Petersburg og Moskva en dag også :D
     
  3. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. Vet ikke helt enda. Jeg er litt den typen at så lenge jeg reiser alene, så er jeg bare maks 2-3 dager på et sted og det viktigste er å se mest mulig (gjerne typiske turiststeder) hvis jeg ikke har vært der før! :)
     
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, Piter (russisk kortversjon av Sankt-Peterburg) er ein flott stad.

    Etter å ha budd der eit års tid har eg følgjande tips:

    Stader å sjå (ikkje i prioriert rekkjefølgje)
    1) Aleksandr Nevskij-klosteret (Aleksandro-Nevskaja lavra)
    - Ligg heilt i bortste ende av paradegata Nevskij prospekt, annleis og ganske fint

    2) Nevskij prospekt (Neva-avenyen)
    - Hovudgata gjenom det historiske sentrum av byen, eit must å vandra opp og ned fleire gongar (vanskeleg å unngå)

    3) Smol'nyj-katedralen (Smol'nyj sobor)
    - Ligg litt nordaust i det historiske sentrum (veldig fin frå utsida, men det ligg litt utafor allfarveg)

    4) Rubensjtein-gata (ulitsa Rubensjtejna)
    - Krysser Nevskij prospekt (fin arkitektur og eit par greie matplassar)

    5) Området frå Fontanka-kanalen (Fontanka) til Neva-elva (Neva)
    – a) Kazan'-katedralen (Kazanskij sobor), fin på utsida, diger inni
    – b) Mikhajlov-slottet (Mikhajlovskij dvorets) med 'Russisk museum' (Russkij muzej) og statuen av Russlands største forfattar gjennom tidene, Aleksandr Sergejevitsj Pusjkin. Russarane seier at "Pusjkin er vårt alt", som en stilsikker poet og skapar av det moderne russiske litteraturspråket tidlig på 1800-talet
    – c) Gostinyj dvor (litt kjipt "kjøpesenter, styr unna)
    – d) Oppstandelseskyrkja (Spas na krovi (Kyrkja på blodet (til tsar Aleksandr II)), fantastisk eksteriør og interør)
    – e) Vinterpalasset (Zimnij dvorets), eit must, ofte kø, spesielt på fridagar
    – f) Isak-katedralen (Isaakievskij sobor), diger, flott og god utsikt frå tårnet
    – g) Bronseryttaren (Mednyj vsadnik), statue inspirert av ein roman på vers skrive av Aleksandr Pusjkin (sjå punkt 5b)

    6) Peter-Paul-festningen (Petro-Pavlovskaja krepost')
    - Ligg på andre sida av Neva-elva vis-à-vis Vinterpalasset, lett synleg med den gullforgylte kuppelen og spiret på kyrkja der ute.

    7) Vasilij-øya (Vasiljevskij ostrov)
    – a) Kunstkamera (litt spesielt museum oppretta av tsar Peter I, mannen som grunnla St. Petersburg)
    – b) Sjøfartsmuseet (Morskoj muzej) rett over brua frå Vinterpalasset

    8) Krestov-øya (Krestovskij ostrov), rekreasjonsområde, tilgjengeleg med metroen.

    9) Ete pannekaker på Teremok, prøv gjerne dei litt odde variantane med rogn (ganske spenstig), sopp, potet ol. Teremok er ein hurtigmatkjede som du finn fleire stadar i byen.

    10) Ete mat på Tsjajnaja lozjka, hurtigmatkjede som russarane brukar flittig. Pannekaker og andre ting blir servert.

    11) Mat på restauranten 'Krokodil' "bortafor" Isak-katedralen, sjokoladefoundanten her var fantastisk, ser litt sjuskete ut både ute og inne, men maten var god då eg budde i byen.

    12) Mat på restauranten 'Teplo' i Malaja morskaja ulitsa (mellom Nevskij prospekt og Isak-katedralen), god service, bra mat, men litt turistifisert.

    13) Mat på restauranten 'Podvodnye jajtsa' i Fursjtatskaja ulitsa (Furschtadt-gata). Litt spesielt, men fint område og veldig god dessertplass litt oppi gata.

    14) Utflukt til Pusjkin og Peterhof (tog er mest praktisk) dersom tida strekk til (store keisarpalass begge stadar), reisetid på 1 time kvar veg til kvar av plassane.

    15) Oppdag snarvegane gjennom gardsromma slik at du går parallellt med Nevskij prospekt.

    16) Tur i rulletrappa på metroen, du skal laaaaangt ned. Stasjonen Admiralitejskaja ved Vinterpalasset er vel den stasjonen som ligg djupast under bakken.

    17) Ikkje kjøp den billegaste vodkaen på supermarknaden for noko anna enn å vaske tastaturet (det er det russarane brukar billigvodkane til.

    18) Få med deg når bruene over Neva-elva blir opna rundt midnatt (sørg for guds skuld at du er på riktig side, omvegen er ofte lang, kanskje over ein time i bil).

    Elles vile eg ha styrt unna stadar der det står vodkamuseum og sjokolademuseum, dei er, slik eg hugsar det, berre butikkar med dyre suvernirar. Marknaden ved Oppstandelseskatedralen er ein stad der det er innafor å prute, men ikkje for mykje.

    Visum får du først etter å ha fått tak i ein invitasjon. Fleire av dei større hotella sender deg ein invitasjon (mot betaling, sjølvsagt) som du tek med til ambassaden i Oslo (eller til visumsenteret) i lag med pass og alsken. Her startar visumsøknaden. Behandlingstida er rundt ei vekes tid eller to, ev. éin dag om du betalar det kvite ut av auga.

    Ok, dette vart mykje, men eg har vel eigentleg meir på lager :)

    EDIT tillegg:
    Transport rundt i byen:
    – Buss/trolleybuss var det eg brukte (i tillegg til metroen).
    – Drosje og alt anna synst eg var slitsamt.

    EDIT 2:
    8) Krestov-øya: Du tek metroen til Krestovskij ostrov-stasjonen og så går du ut til Jelagin ostrov (Jelagin-øya). Dette er kanskje plassen for å komme seg litt bort frå storbymaset :)
     
    Last edited: 15. sept 2019
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har selv vurdert en tur til Piter en stund og her var det sannelig mange gode tips! Tusen takk til alle dere som kjenner byen og deler med oss her inne! :)
     
  6. helifalcon

    helifalcon Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan er St. Petersburg i månedsskiftet januar/februar?
     
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Vanligvis vinterlig og kald. Grunnet mye salting av fortau og veger er det nokså mye 'brunt slaps', spesielt dersom det snør. Samtidig er det færre turister i byen, noe som reduserer køene til de store attraksjonene betraktelig (utenom i helgene da mange av de lokale gjerne benytter seg av disse). Har mange fine vinterbilder og -minner fra St. Petersburg.
     
  8. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Om ikke annet kan du oppleve den nye flyplassen de har fått.
    Åpnet for to år siden tror jeg det var.
    Fin og moderne sammenlignet med den andre.

    Kan anbefale nattklubbene, Metro, Rossi, XXXX og coyote ugly.

    Alle typer visum kan lett kjøpes på nettet, fra firma som tilbyr det.
     
    Last edited: 28. nov 2018

Del denne siden