Ja, tok bortimot 1 uke etter at de bekreftet status match på mail. Hos noen har det gått fort, hos andre har det tatt litt tid (inkl hos meg). Så lenge de har sendt mail og sagt at match er godkjent, så skjer det.
1. Q- klasse er som regel fast pris. Tilbudsbilletter kan ikke oppgraderes. 2. Du bør ringe Thai Airways (kun tlf i Thailand, norsk kontor lagt ned), sjekke hvilke datoer som kan oppgraderes, så kjøpe billetten. Så ringe opp igjen når den er ticketed. Først da legger agent inn upgrade request. Back office i Thai kan bruke mange uker på det. 3. Oppgradering av økonomibillett koster ca. 15 000 THB (rundt 5000 NOK). 4. OSL-BKK Q-klasse (og oppover) koster fra 18K NOK. Du får kun poeng for original klasse. 5. Ingen check-in agenter vet hvordan de manuelt oppgraderer, så de må ringe til Thailand. Oppgradering gjøres i innsjekk, selv om en har reservert.
Takk for grundig gjennomgang! Med GUP slipper man noen kostnad i pkt 3, ja? Er prosessen forøvrig den samme? Jeg kan leve med litt treg back office behandling, men det virker jo som det er en risiko for at ikke oppgraderingen går i orden hvis en uerfaren check-in agent ikke "får det til" selv om back office har bekreftet upgrade. Må dette gjøres manuelt ved innsjekk i begge retninger? Og står man uten mulighet til å plukke sete i biz, siden ene-setene ved vindu på 787 hvertfall alltid er tatt lenge før avgang?
1. GUP1* koster ca 5000kr å oppgradere. Så du havner på ca 23k NOK++ OSL-BKK t/r. 2. Setet reserveres når du bestiller på tlf. 3. Manuell prosessering for hver innsjekk. *Kan ikke huske om avgifts-mellomlegget fra økonomi til business class er med i denne summen.
Takk igjen, for detaljert svar. Bedre å kjøpe discount biz en å drive sjonglering med mulig GUP i ROP, da
Er en risiko for at en blir stuck med en dyr økobillett siden det er endel ting som kan gå galt ja. Var verdt det pre-covid med lavere billettpriser og minimale avgifter. Nå not so much. Skal en beholde gullkortet gir Q-klasse (100% opptjening) ca 10k poeng for t/r OSL-BKK, en må ha 50k på et kalenderår.Altså 80k NOK. Poengreiser med Thai er helt hinsides dyrt, så tar lang tid å spare opp. Usikker på hvor stor kostnad det er å beholde senatorstatus hos LH, men antar at en får mer bruk for de poengene intra-europa f.eks. Vet ikke om noen har regnet på kostnad der?
14 oktober 2024. Status match med Thai. Gikk på få minutter. Fikk bekreftelse på mail: Thai Airways Royal Orchid Plus Status Match Approved
Søkte status match på Lufthansa og fikk innvilget. Men nå angrer jeg som en hund og ville heller søkt mot Thai. Kommer nok aldri til å fly noe særlig Lufthansa, men Thai er det flere muligheter for. Finnes det et trix her så del det gjerne på DM
Jeg matchet med Turkish pga en inneværende reise med de snart. Er det noen som kan dele tips for Thai? Edit: Trenger ikke tips. Fikk godkjent søknad uten triks.