Strategi høsten 2024 - kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 06. sept 2024.

  1. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Forresten. Pleier det å gå bra å få poeng fra kampanjene om man har et platinum fra før, men ikke SAS Amex?
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,806
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har to CT med Amex Elite og Lifetime Elite nå, så tar ett års pause angående CT, the er opp en ny neste halvår om behov for en da o_O
     
  3. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    850
    Bonuspoeng:
    93
    I lys av de nye endringene er amex elite her også sagt opp. Verdien av CT og EB poeng er altfor usikker for meg mtp. hvordan SAS innfører restrksjoner på såpass kort varsel og uten å kommunisere tydelig. SASMC beholdes foreløpig for FP4, men kan se for meg at dette også ryker snart om årsavgift blir enda høyere uten at biz tilgjengelighet blir bedre. Trekker generelt litt i bremsene for EB opptjening for å se hvordan situasjonen blir fremover.

    Har de siste månedene gått over til Amerikanske kort, og anbefaler alle her som ønsker flere muligheter å legge ned innsatsen det krever innledningsvis. For vedlikeholdskostnaden etter man har foten i døra er ikke særlig stor, og velkomstbonusene for hvert kort ligger fort på 100 000 poeng+ med utallige aktører man kan velge mellom.
    Forbruk fremover vil for meg hovedsakelig gå på 3 kort:

    CapitalOne Savor One: Dagligvarer og mat(der amex ikke er akseptert). 3% i ren cashback som tilsvarer trippel Trumf hver dag, i alle matbutikker, i hele verden. Ingen årsgebyr eller valutapåslag, kan fortsatt bruke Trumf/Æ/Coop fordeler oppå dette.

    Amex Green: Alle reiserelaterte utgifter og mat. Gir 3x MR poeng per $ i disse kategoriene som tilsvarer 6% cashback etter TPG sin valuering av Amex poeng. Amex sin definisjon av "Reiserelatert" er veldig bred, og inkluderer alt fra flybilletter og hotell til parkering og månedskort.

    Disse to dekker mesteparten av mitt forbruk, og resterende diverse kjøp blir gjort på SASMC som uansett ikke gir noen bonuser for spesifikke kategorier.
    Noe jeg definitivt har begynt å verdsette mer i det siste er diversifisering, og å ikke være 100% investert i Eurobonus. USA Amex poeng kan overføres til rundt 20 partnere, slik at jeg til enhver tid kan vurdere verdi/tilgjengelighet/restriksjoner i div. bookingsystemer. Generell cashback slår heller aldri feil, og funker godt i ustabile tider som nå.
    Så selv om det er begrenset med lokale korttilbydere finnes det altså muligheter, og anbefaler alle å være åpne og se hva de kan få til i sin situasjon.
     
    EndreD, Cumulus, Kjetil L and 7 others like this.
  4. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Poeng fra de, hvor føler du at du får mest for de ved bruk? Eller overfører du avhengig av hvor og når du skal bestille tur fra de forskjellige selskapene?

    Syns dette virker meget spennende, hvertfall om ting fortsetter den veien det går nå og ikke retter seg opp. Jeg har jo kun poeng og CT på forbruk og null på flights. Savner *A allerede og har flighter booket innad i systemet der nå siden ST ikke flyr til flere destinasjoner. så Hadde hvert digg med poeng over til *A, men ut ifra hva jeg har lest igjennom forumet er bruk av poeng mye dyrere enn hva vi er vandt med i EB, hvertfall da med CT også.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,172
    Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du si noe mer om innsatsen som kreves for å få amerikanske kredittkort?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    De skal ha det hos Amex, de er høflige. Selv om jeg forlater dem:

    «Takk for forespørselen din angående kansellering av din American Express-konto…»
     
    EndreD and ina like this.
  7. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    850
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket bonusprogram man overfører poengene til avhenger veldig av hva man ønsker. Tidligere har Avianca Lifemiles vært bra for bl.a. LH F, men etter nylig økning der er Air Canada Aeroplan ganske attraktivt. Noe jeg liker der er muligheten for å legge til stopovers for bare 5000 poeng ekstra. Å kunne booke Emirates first er og en fin mulighet å ha. Ikke veldig store poengforskjeller sammenliknet med EB, men enkelte program har surcharges man må være obs på.

    Jeg pleier og å vente på div. transfer bonuser som ofte kommer hos Amex. Nå får man blant annet 30% mer Avios ved transfer til BA, så fin mulighet for tur med Finnair til London i a350 biz;)
     
  8. MarkSS

    MarkSS Medlem

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    850
    Bonuspoeng:
    93
    Det er hovedsakelig 2 ting man må skaffe seg for både bankkonto og kredittkort.

    1. ITIN/SSN
    2. Proof of address

    Ligger litt mer info i USA-kort tråden, poster om min opplevelse i mer detalj der så kan vi holde denne tråden for folks kredittkortstrategi fremover
    https://insideflyer.no/forums/threads/kredittkort-i-usa-uten-statsborgerskap.20098/
     
  9. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    @MarkSS , kort oppsummert.
    Det behøver ikke være noe særlig dyrere med kort fra USA, heller ikke med tanke på valuta konvertering.
    Poeng-utnyttingen er kanskje ikke helt på høyde med EB, men ikke alt for langt unna og du kan flytte til de selskapene du selv ønsker så gir mer fleksibilitet.

    Hmm, noe å sjekke ut da EB virker helt ubrukelig for meg nå.
     
  10. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Noe som er skammelige med Amex Platinum i Norge er at vi kun kan overføre til SAS EB og BA (av flyselskaper). Med flere selskaper så kunne den points-plus saken være helt ok. Overføring av points mellom Skyteam-partnere hadde hjulpet litt. Det er vel slik med avios.

    Og de kunne gjerne gitt fasttrack i Norge, slik som de gir noen steder i Sverige..
     
    EndreD liker dette
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    2,140
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Anbefaler at du sender et forslag til amex og spør om muligheten for å legge til flere transferpartners, spesielt da en *A carrier. Jeg har allerede gjort det.

    Men du kan hvertfall overføre avios "lossless" til Finnair, Qatar og Iberia.
     
    lohelle liker dette
  12. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    2,140
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ser det litt an og venter til slutten av måneden. I fjor dro jeg inn 3 CT med premium + elite. I tillegg har jeg BN, SASMC og Amex Plat.

    Hvis SAS reverserer den nye regelen om forbud mot segment-for-segment: Jeg beholder strategien as-is.

    Hvis ikke men AF/KL biz er tilbake: Nedgraderer til premium, oppgraderer plat til plus points

    Om alt ser like dårlig ut om 2 uker: Alt av SAS-kort sies opp.

    Vil også se på mulighetene for å skaffe kredittkort i USA.

    SASMC Premium vurderer jeg uansett å si opp og erstatte med Saga, da det ikke virker å være verdt pengene lenger. Har ikke booket en eneste longhaul award etter de innførte 750kr gebyret. Risikoen er for stor for at man må kansellere da man ikke klarer å bygge en komplett reise. De slipper heller ikke noe østover.
     
    magnusant, EndreD, marekz and 2 others like this.

Del denne siden