Javisst, om det bare var slik det fungerte. De ER jo ikke tilgjengelige store deler av flighten. Til tider husjer de endog folk til toaletteene bak i flyet. Og de har også gått ut offentlig og sagt at call-button kun skal brukes ved "emergency" og ikke for service. Til tross for at det faktisk er bilde av en person med et brett på knappen. Du har muligens heller ikke sett at de ofte lar være å resette lyset etter å ha bli tilkalt? Og går du frem foran gardina for å be om noe eller spørre om et eller annet risikerer du et stygt blikk som tydelig sier at du har ikke noe der å gjøre. Slettes ikke alltid, men alt, alt for ofte.
Har skjedd meg, ja. Riktignok bare 1 gang. Da tok jeg på mitt største smil, spilte amatør-passasjer, og sa "Å? Er det noe feil med doen foran? Jeg sitter på rad 1, så dette er jo nærmeste do for meg" Da var plutselig alt OK med å bruke doen likevel. Så rart?!
Er det mulig å ta all syting i en annen egnet tråd, ev. opprette en, så en slipper å sjekke nye innlegg i tråden bare for å finne mer syting... Skjønner ikke at dere orker å reise med SAS.
Forumet har en rimelig habil ignoreringsfunksjon. Eneste ulempen er at hvis de du har ignorert starter en tråd ser du det ikke, men det er en del tråder som har blitt utrolig mye mer fornøyelig for min del.
Håper ingen skal innom BRU imorgen. Eller dvs ingen kommer via BRU imorgen… Alt kansellert https://www.aviation24.be/airports/...flights-cancelled-affecting-50000-passengers/
Så er det på’an igjen. Berlin er helt stengt mandag 10 mars, og ti andre tyske byer delvis stengt. Det passer jo dritt akkurat når man skal dit på jobbreise
Ser Reuters melder nesten full stenging av Frankfurt, i tillegg til Munich, Stuttgart, Cologne/Bonn, Duesseldorf, Dortmund, Hanover, Bremen, Hamburg, Berlin and Leipzig-Halle.
Jeg har nå sittet og hørt på dårlig jazz i nærmere en time, mens en hyggelig dansk dame har prøvd å finne ut om Tyskland virkelig er lukket på mandag. Det viser seg at det ikke ligger inne noe melding på dette i SAS meldingssystem, Det er nå ett døgn siden tyske myndigheter offisielt gikk ut om streik og full lukking: https://ber.berlin-airport.de/en/news/2025-03-07-warnstreik-10-03-2025.html. Norwegian kansellerte sine flights en time etter varselet gikk ut i går. Jeg har fått beskjed om å ringe senere i dag, så skal SAS backoffice sjekke: a) om det blir noen streik, eller b) om SAS blir unntatt fra denne streiken. Helt utrolig!
Haha, minner meg om den gangen jeg måtte fortelle SAS at det var en tyfon på vei mot Hong Kong, og at absolutt alle andre flyselskaper hadde kansellert alle flighter i området. Men nei da, SAS skulle fly. Mente hen på telefonen.
Ny time på den utslitte SAS-saxofonen. Ny hyggelig dame på telefonen, nå på Svorsk. Fortsatt ingen endring på offisiell status hos SAS - man tenker fortsatt å fly til Tyskland på mandag! Tipper at flere som har oppdaget streiken på egen hånd, for i mellomtiden har backoffice bestemt at alle som ringer inn kan få gratis endring mellom 8-12 mars. Hvis man googler litt, så finner man ut at dette er en årlig "varselstreik" som tydeligvis er en vanlig del av tysk lønnsforhandling. De samme flyplassene ble stengt rundt samme tid både i 2023 og 2024. Det at SAS ikke går ut med melding til kundene sine er jo på grensen til uansvarlig. Man reiser jo gjerne av en grunn (OK, ikke alle her inne da...), og det kan være kritisk for folk om man får beskjed i tide. Nesten så man burde kjørt en VG-sak på dette
Samme greia i høst når AMS meldte at de skulle stenge hele morgendagen pga dårlig vær og KLM hadde kansellert flyet mitt på millionjakt og SAS booket meg om på SK flight som fløy litt senere. Endte med å ringe USA kontoret som ordnet rute via WAW
SAS (eller andre flyselskap) kan jo ikke alltid vite alt om alle destinasjon-flyplasser. Men dette burde de hadde systemer for å formidle internt i alliansen, uansett om den heter Star, OneWorld eller SkyTeam. Skulle jo trodd at akkurat det var en god ting med alliansene: det er alltid et allianse medlem som holder til nære der noe skjer, liksom?
Ikke uenig i at selskaper i en allianse bør ha et samarbeid på utveksling av informasjon. Men… Er det noe et flyselskap bør ha fersk status på, så er det potensielle situasjoner på flyplasser de frekventerer. Tyskland er et viktig marked for SAS, jeg kan ikke få meg til å tro at de ikke har visst. Men tatt et valg. Helt sikkert nøye kalkulert og antagelig forberedt grep der hvor det ville gjort mest vondt. Men ellers holdt kjeft og tvunnet tommeltotter.
Finnish Aviation Union, som jeg oppfatter at er noen bakkefolk herunder sikkerhet?, skal ha «industrial action» på HEL og 30 mai, 2 juni og 4 juni. De har allerede hatt et par runder nå i mai, hvor det ser ut som at noen holdt på noen timer bare? Det behøver ikke være likt, men noen som vet om alt/noe blir påvirket og om/når Finnair booker om? Jeg skal bare melllomlande, så å unngå HEL hadde vært det mest ideelle.
Vanlig sommer-moro på HEL det der. Pleier aldri å bli noen problemer ut av det. Da er CPH adskillig verre, hvis det først blir sommer-streiker. Det var allerede gå-sakte aksjon i security der i går da jeg gikk gjennom med ca 1 time venting foran 2 åpne sluser for vanlig kø. Fast track tok meg "bare" 25 minutter med 1 åpen sluse.