Taiwan - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 02. jan 2014.

  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut til at jeg får en 17 timer layover i TPE rett over nyåret. Lander rundt kl 16.30 og flyr igjen ca 09 lokaltid. Hovedfokuset er å få med meg mest mulig mat på natt markendene og så sove før videre reise. Noen som har anbefalinger for sted å bo som ikke er altfor dyr, ikke viktig med frokost, lounge eller bar. Enkelt å komme til med mrt / tog og videre til nattmarkendene samt rent og pent er viktigst! ;)
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,850
    Bonuspoeng:
    293
    Flytoget går direkte til hovedjernbanestasjonen. Derfra har du 1km/10min å gå til Ximen Red House. Mellom de to punktene finner du garantert flere billigere og dyrere hoteller uten at jeg kan anbefale noe spesifikt før i november.. Ximen er shopping/uteliv/marked/ungdomskultur med mere.
    Huaxi night street marked vil være mer tradisjonelt og også en gå tur unna.
     
    mrt liker dette
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Nice! Akkurat det jeg trengte for som en start. Tusen takk! Regner med at du mente Ximending (med Ximen)
     
  4. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vurderer å finne en tour for en kveld siden jeg har 17 timer i Taipei. Har tidligere brukt Airbnb, men finner ingenting for Taipei der. Er det andre plattform som brukes istedenfor?
     
  5. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Sammen med en kompis, blir det tur på 7 netter til Taiwan i månedsskifte april/mai.

    Vi ønsker å bo bra til rundt 2500 per natt og spise god lokal mat / Ramen.

    Utenom Taipei vil vi ta Express toget og ønsker å besøke en, maks to andre byer langs denne toglinja.

    Noen forslag på bosted, restauranter, byer å besøke og andre ting å få med seg? :)
     
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Søk gjerne litt på nett om byen Tainan som hurtigtoget stopper ved. Ellers anbefaler jeg Hualian på østsiden av øya. Men litt avhengig hva dere vil oppleve. Syv dager in Taiwan vil jeg foreslå å bruke Taipei som base og ha et par dagsturer til nærliggende turistattraksjoner. Da er dere ikke nødvendigvis låst på vestsiden av øya. For 2500 kr pr natt, har dere mange valg muligheter. Jeg har skrevet en guide om Taipei, https://insideflyer.no/forums/threads/taiwan-en-reiseguide.7399/page-2 Ta en titt på den.
     
    Last edited: 14. jan 2023
    Reisegal, paron, jgroneng and 3 others like this.
  7. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Liker dere whisky? Vi besøkte Kavalan i Yilan, på østkysten. Vi fikk gratis engelsk omvisning i destilleriet i tillegg til at vi betalte for smaking og blanding. Det var vel verdt en "arbeidsdag", og ennå hadde vi en hel kveld til overs. Vi tok tog fra Taipei til Yilan, og taxi videre til selve destilleriet.
     
    Duxton and Finnks like this.
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Er Taiwain et bra badedestinasjon? Vi tenkte å ta en uke+ i Thailand, men etter å ha vært innom Taipei nylig, fikk jeg mersmak...
     
  9. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for forslag!
    Er mer på øl, men setter det opp på lista:)
     
    Fly med oss liker dette
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Kenting er et bra sted.
     
    Fly med oss and mrt like this.
  11. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Kan anbefale Penghu, men det er litt utenfor allfarvei. Det er en liten øygruppe utenfor vestkysten, og åpner opp for både nye flyselskap og nye flyplasser ;)

    Vi har flydd dit fra Kaohsiung, Taichung og Taipei Songshan. Vi leide scooter og kjørte rundt og fant flotte strender med veldig få mennesker.

    IMG_3679.JPG
     
    mrt and holmen like this.
  12. MrBonus

    MrBonus Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    13
    Blir drøye 3 dager i Taipei i vinterferien sammen med jr. Nattmarked, biffnudelsuppe og golf står på programmet. Noen som vet siste nytt der ift covid? Virker som det fortsatt er krav til en form for selvisolasjon, men litt usikker på hva dette faktisk innebærer. Noen steder står det at man ikke kan dele rom, men har foreløpig ikke hørt noe fra hotellet om dette.
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Dere reiser sammen og kan bo på samme rom under selvisolasjon(*1). Utifra det jeg leser nå, vil alle over to år få fire hurtigtester ved innreise, og regelen sier hurtigtest tas på innreisedagen (dag 0), dag 2, 4 og 6. Regelen sier også at man ikke bør gå ut med mindre man tester seg negativt og testresultat er gyldig i to dager. Samtidig er det annonsert at ingen vil gjennomføre noen form for kontroll. Så det man kan gjøre er å teste seg hvis man har noen symptomer. Når det gjelder munnbindbruk, er det faktisk såpass masse detaljer at jeg ikke ramser opp her. Krav om bruk av munnbind utendørs er avskaffet. Det enkleste er å gjøre det samme som taiwanere gjør. Du vil neppe bli konfrontert hvis dere bryter noen regler, men lokalbefolkningen setter pris på besøkende følger gjeldende regler.

    *1: Der gikk det selvsagt litt fort i svingen. Det er ingen selvisolasjon lenger, men "Self-Health Management/Monitoring", såkalt "0+7".
     
    Last edited: 23. jan 2023
    MrBonus liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,850
    Bonuspoeng:
    293
    Selvisolasjonskravet skal være fjernet. mener @trygveat skrev om det i tråden tidligere.

    I høst fikk vi med selvtest og info om hvor vi kunne ta kontakt hvis vi var positive ved innreise. Men det var ikke krav om selv isolasjon.

    Ved innreise nå for 1 uke siden måtte vi verken dokumentere noen tester eller legge frem corona sertifikat el.

    Det ble ikke delt ut selvtest og heller ikke informasjon om kontakt ved positiv test.

    De fleste men ikke alle bruker maske på off komunikasjon og når de er ute og går, men alle tar av seg maske på utesteder og når de spiser.

    Det gikk helt fint for oss å booke og bo på felles rom.
     
    kosvines and MrBonus like this.
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer. Det gikk fort da jeg svarte tidligere i dag. Det er ingen selvisolasjon lenger, men "Self-Health Management/Monitoring", begrepet som Taiwan bruker, varer syv dager, såkalt "0+7" og er ennå ikke avskaffet.
     
    Last edited: 23. jan 2023
  16. pongi13

    pongi13 Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har funnet en reise med EVA med mellomlanding i TPE som jeg gjerne vil bestille. Planen er å bli på flyplassen. Jeg får ikke til å finne informasjon om restriksjoner/covid-relaterte krav til mellomlanding. Vet noen hva som trengs for å mellomlande her? :)
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,850
    Bonuspoeng:
    293
    I teorien ingen ting. I praksis ville jeg hatt med en vaksine bekreftelse. Også må du ta med en maske som du kan ha på deg litt på snei når du tusler rundt på flyplassen.
     
    pongi13 liker dette
  18. pongi13

    pongi13 Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar, @ccurrahee !
     
  19. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring med fjellturer i Taiwan? Skal reise om to uker, og har veldig lyst til å ta noen dagsturer i en av nasjonalparkene. Litt vanskelig med informasjon på nett, for mye står ikke på engelsk.

    Shei-Pa National Park som ligger øst for Taichung virker interessant. Muligens enklest å leie en bil for noen dager fremfor tog, buss o.l? Er vel kanskje forholdsvis kaldt og evt snø nå?
     
    snus_mumrikken liker dette
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelte deler av nasjonalparken krever at du søker om innreisestillatelse på forhånd. På den kinesiske siden står det om hvilke deler av nasjonalparken er fritatt for innreisestillatelse, men jeg finner ikke samme informasjon på den engelske siden. (Mulig jeg ikke har letet godt nok).

    https://npm.cpami.gov.tw/en/news_4....2d37-4346-8f5d-6e538353e0c2&type=A&pageset=20
     

Del denne siden