tanzania i november

Tråd i 'Bonushjelp' startet av HaraldOslo, 28. mai 2019.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker å ta med samboer og voksne barn fra frankfurt til tanzania i november ved hjelp av to oppsparte CT (en fra i fjor og en fra i år). Reiselengde er ikke bestemt enda men vi ser for oss november, 1-2 uker.

Vil helst fly fra Frankfurt fordi familie bor i området.

Har nok poeng til både first og business, så det hadde jo vært artig om man kunne få fire first. Kan godt dele oss opp i 2 fly for å få til dette.

Noen begynnertips?

Når burde vi se etter ledige billetter, og med hvem?

Kommer man inn i FCL med Swiss?

Lufthansa, eventuelt operated by swiss, til Zürich og Nairobi før Dar Es Salaam ser jo ut til å være en enkel rute uten for mye omveier, men så var det tilgjengelighet da.

Jobber med å få på plass en safari og en tur til mafia island men usikker på hvilke datoer jeg må spikre først, fly eller utflukter :)

Edvard liker dette
  2. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,517
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikke booket Swiss F med eurobonuspoeng, så hvis du vil ha F til Tanzania må du kjøpe billettene med penger.

3. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Alternativ 1:
    Skal man ha F til Afrika er det vel bare LH F til Johannesburg / Cape Town som er mulig. Du kunne jo flydd dit også tatt ET C til ADD også booket seperat billett ADD-Tanzania :)

Ellers er alternativ 2:
    OSL-ADD i ET C (via ARN) og der etter ADD-Tanzania i ET C. Her finner du nok lett 4 seter på samme flight også.

Edit:
    Akkurat nå er det forøvrig 2 seter i ET C OSL-ARN-ADD ledig 19 og 22 november.
    8 seter ledig i OSL-FRA-ADD med LH C hele veien 21 nov.
    7 seter ledig FRA-ADD med LH C 12 nov. osv

Last edited: 29. mai 2019
    milehigh liker dette
  4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Skal dere på safari er det kanskje lurest å fly til Kilimanjaro Airport JRO med Turkish eller Ethiopian ..
    Alternativet er Swiss eller South African (via JNB) til DAR og lokalfly inn i Serengeti ..
    82925194-9C2B-48C7-B7DE-587183EBF594.jpeg

Edvard, drsyk, Keikrem and 2 others like this.
  5. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har foreløpig siktet oss inn på safari i Selous, så da er det DAR og lokalfly typ propell (eller bil i 5-6 timer) inn i bushen :-D

Vi ønsket å fly fra frankfurt og foreløpig har jeg funnet god kapasitet i business med et tidlig fly med Lufthansa og Swiss, 08:00 FRA-ZRH-DAR 22:05

Hjemreisen er jeg ikke så veldig begeistret for:
    23:20 DAR-ZRH-FRA 08:05

Hvor tidlig kan jeg få sjekke inn på et hotellrom på FRA? :-D

Jeg er ikke så begeistret for nattfly, så FRA-ADD ser ikke ut til å være en god ting med ET. Ei heller ARN-ADD.

Da ser det ut til at jeg forsøker å reservere FRA-ZRH-DAR i C, og hvis jeg har forstått det rett så slippes LH F 2 uker før, så da kan jeg booke om til FRA-JNB med LF F og JNB-DAR med South African Airways C gitt at det er ledige seter? Eller vil Tallin avvise den rutingen?

Er det en sjans for at de vil rute opp OSL-FRA-JNB-DAR også kanskje?
    http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-FRA-JNB-DAR

6. Fideco

Fideco Medlem

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Det er vel noe som heter at CT skal utgå fra Skandinavia. Vet ikke om de har lempet på dette, men viktig å få sjekket det opp.

7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    SAS star alliance award search lot meg søke med utgangspunkt i FRA ihvertfall. Også hvis jeg velger å bruke en CT, og den oppdaterer pris og viser skatter og avgifter. Jeg trodde også det var slik, men mener å ha hørt at de har løsnet litt på det kravet.

Samboeren og jeg flyr sånn sett uansett fra Oslo hvis det står om det, men vi har familie i frankfurt vi skal ta med, og helst uten å fly de til skandinavia først :-D

8. Kalsnes

Kalsnes Medlem

Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i Selous og det er veldig bra. Tok et lite fly inn fra DAR og det var en opplevelse i seg selv. Vil også sterkt anbefale deg å ta Turkish og ikke ET, da sistnevnte skuffet veldig. Tilslutt kan jeg legge ved et bilde av meg og min gode venn Kim, som ser etter ville dyr etter landing.

upload_2019-6-13_9-26-8.png

ELEM, drsyk, Henrik and 2 others like this.
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet styrer vi unna Tyrkia av politiske årsaker men skal vurdere Turkish siden det tross alt bare er snakk om transit. Hadde jo vært interessant å sett den nye flyplassen også.

Sjekket litt nå og ser ut til at de flyr A330-300 på ruten IST-DAR, og ifølge https://www.travelcodex.com/review-turkish-airlines-a330-business-class/ har de flyene dårlige business-seter? Har det blitt noen forbedring der?

Skal uansett sjekke ut flytider, kanskje vi tar hjemturen via istanbul. Dette ser jo mildt sagt fristende ut for en som hater nattfly:
    09:35 Utreise DAR
    16:40 Ankomst IST
    overnatting
    08:45 Utreise IST
    10:45 Ankomst OSL

Betaler turkish overnatting også på bonusreiser?

..og når jeg nå prøver å søke opp kun fly DAR-IST så finner jeg ikke 09:35-flyet på websidene til turkish. Jeg finner faktisk ikke 09:35-flyet i det hele tatt når jeg søker det originale søket mitt heller :-O Jeg må ha blingset på et eller annet, kanskje valgt feil flyplass istedenfor DAR?

Nnnngh! *frust*

10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    En liten oppdatering:

Vi håper å kanskje kunne finne en bedre reiserute hjem, men nå har vi fått booket!
    Alt er søkt opp med SAS award booking. Først booket jeg Frankfurt-Dar es Salaam t/r. Utreise fra Frankfurt kl 08:00, og vi kommer hjem igjen til Frankfurt kl 8. Gitt regelen med at under 24 timer er en layover, ikke en stopover, så søkte jeg etter fly med bonusseter som ville ankomme Frankfurt etter kl 8 den første dagen (og en natt på hotell), og et fly som ville gå fra Frankfurt før kl 8 dagen etter vi kommer hjem. Det første ble SAS, det andre ble Lufthansa. For å få lagt til disse ringte jeg gulltelefonen og de kunne hjelpe. Det var også praktisk for dem at jeg kunne gi de flightnummerene.

Så reiseruten ble
    OSL-FRA 08:55-11:05 SAS Plus Pro
    Overnatting på Frankfurt flyplass
    FRA-ZRH 08:00-08:50 Lufthansa Business
    1 time 5 minutter layover
    ZRH-DAR 09:55-22:05 Swiss Business, med 1 time mellomlanding i Nairobi
    Overnatting i Dar es Salaam (de har jaggu en Hilton her også)
    -- så går vi over til ikke-bonus-fly:
    DAR-Zanzibar
    Zanzibar-Selous
    Selous-Mafia Island
    Mafia Island-DAR
    -- ferdig med ikke-bonus
    Overnatting i Dar es Salaam
    DAR-ZRH 23:20-06:15 Swiss Business
    40 minutter layover (uh oh, hvor lang tid tar det å komme seg inn i schengen?)
    ZRH-FRA 06:55-08:05 Swiss Business
    Overnatting på Frankfurt flyplass, håper på early check-in hos Hilton
    FRA-OSL 07:05-09:05

Alt i alt, 2 uker ferie i November, 2 stk CT brukt (vi er 4 som reiser), 210.000 eurobonus-poeng fattigere og ca 4000 kr betalt i skatter og avgifter. Propellflyene i Tanzania koster oss vesentlig mer :-D

Last edited: 21. juni 2019
    drsyk, jgroneng, Henrik and 5 others like this.
  11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    plutselig tok denne turen en ny vending, da OSL-FRA plutselig har forsvunnet fra "mine bestillinger", uten at jeg har fått noe som helst beskjed. Hadde vært kjedelig om jeg ikke fant ut dette før jeg møtte opp på OSL.
    Har sendt mail til gull-service og håper de kan hjelpe meg å spore opp reservasjonen

12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Mysteriet oppklart. Hun første jeg snakket med for å få lagt til OSL-FRA-OSL glemte å ta betalt for endring. Løste seg da jeg ringte inn i dag. Måtte betale 800 kr for endringen, men det var det jo verdt. Bookingen ser nå ok ut igjen

drsyk, Travellingalf and Eddie47 like this.
  13. esop99

esop99 EBD

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Forsøker å gjenopplive denne tråden.
    Vi (4 pax) skal til Tanzania til sommeren - flyr Swiss C til Dar Es Salaam og sikter på Zanzibar og vurderer å fly til Serengeti for safari før vi drar tilbake til Norge.
    Fant dere et safari-selskap som kan anbefales? Ser det er mye å velge mellom - mye er bra også er det sikkert noen sorte får innimellom. Noen råd om hva du ikke ville gjentatt om dere reiste på nytt?

14. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,532
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg var på safari gjennom TEMA Reiser hos TUI (Star Tour) tilbake i 2013 var det dette selskapet som kjørte oss rundt den uka vi var der nede.

https://www.andersons.co.za/index.shtml

Mitt inntrykk av sjåfører/guider var at de var meget dyktige og kunnskapsrike.
    Vi var innom 4 parker i løpet av 6-7 dager.
    Arusha -> Lake Manyara -> Serengeti -> Ngorongoro krateret (passeres på tur til Serengeti) -> Tarangire - Arusha.
    Ca. samme rute som denne turen: https://www.tema-reiser.no/reiser/afrika/tanzania/safari-til-serengeti-med-zanzibar/

Fra Arusha kunne man enkelt reise tilbake til Europa eller videre til Zanzibar.

Vi hadde med en svensk guide som rullerte mellom de 3 bilene vi hadde den uka, så vi var sammen med kun sjåføren det meste av tiden.

milehigh, Edvard and esop99 like this.
  15. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,020
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har også tenkt oss til Tanzania/Zanzibar i april. Ser det er flere muligheter, både med Ethipoian 787-9, Swiss A330-300 samt Turkish A330-300 i business. Har flydd en gang tidligere med Thurkish A330-300, var egentlig fornøyd med det:) Hva tenker dere andre om disse tre opp mot hverandre?

Og er det noen som har vært på safari både i Kenya og Tanzania? Er det stor forskjell/hva er best? Tenker evt Masai Mara vs Serengeti for eks.

16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Nå føler jeg virkelig det begynner å bli på tide at jeg skriver reisebrevet mitt.. ;-)

Ut i fra mitt inntrykk, så er Serengeti veldig turistifisert og folksomt, så hvis dere vil slippe unna folkemengdene se heller til Selous i syd. Vi bodde på Selous River Camp og det var greit nok. Dyktig guide (Anton), maten var ok, men standard i mud hut var litt for lav for min smak. Synes det ble for varmt og selv om de hadde et solcellesystem med batteri og en ventilator så gikk den tom for strøm i løpet av natten og jeg våknet av pipet fra UPSen.. Kanskje det hadde vært mer aircondition i Serengeti :-D Om sommeren er det vel litt kaldere uansett så da blir det ikke så varmt som jeg opplevde det som.

Hvis du ser på google maps ser du flere camper langs elven der. Er bare å booke selv, og så kommer de og henter deg på Mtemere-flystripen når du forteller at dere kommer.

Vi booket alt selv, fra Hilton i Dar es Salaam til småfly med Auric Air og Coastal.

paron, esop99, Eddie47 and 1 other person like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært i Serengeti ... et svært område og selv om det er mange turister der, så kjører man ikke i kø og noen ganger var det som om vi var alene. Vi kjørte også mot Victoriasjøen og inngangen fra vest og der var det små spesielle og koselige lodger.
    Skal man «treffe alle» turistene må man reise inn i Ngorongoro-krateret.
    Vi hadde spesielt bedt om at safarien skulle omfatte en fiskelandsby ved Victoriasjøen.

drsyk and esop99 like this.
  18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tanzania åpner Zanzibar og Kilimanjaro (og resten av landet) for turister.
    Tipper du får bra deal på safari, overnatting og stranden for deg selv.

https://africa.cgtn.com/2020/06/06/tanzanias-zanzibar-reopens-for-tourism-activities/

https://ourworldindata.org/covid-cases?country=NOR~TZA

http://immigration.go.tz./index.php/en/services/visa-information

https://www.tripadvisor.com/ShowForum-g293747-i9226-Tanzania.html

https://www.regjeringen.no/no/tema/...asjon/velg-land/reiseinfo_tanzania/id2415554/

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/tanzania

Mexico har vore åpent hele COVID-19 perioden.

milehigh, Henrik, RoadKing and 3 others like this.
  19. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tanzania ligger foreløpig på min topp 10 liste av mulige destinasjoner utenfor Europa denne høsten. Turkish har Economy til DAR for 3800 NOK retur.

Ankomst sent på natta er minus. Qatar, KLM og SWISS flyr også.

Upsaker, milehigh and Kristian like this.
  20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Tanzania er topp ..!
    En annen populær destinasjon i Africa er Namibia

Edvard liker dette

Del denne siden