Dette var betjent innsjekk på OSL. Dei eg reiser med snakker med aviapartner no (ikkje min bag som er mista) får håpe det gir resultater
For å følge opp: Fikk kofferten senere på kvelden etter jeg skrev dette innlegget. Etter hva jeg kunne tyde på taggene så ser det ut som kofferten har vært på ARN siden 26. Juli, altså litt over en måned. Kontaktet deretter Turkish med beskjed om at jeg ønsket erstattet nødvendige utlegg jeg hadde hatt mens baggasje var borte. Dagen etter ble jeg bedt om å sende inn kvitteringer på utgifter jeg hadde hatt. Ca. èn uke etter dette fikk jeg beskjed om at behandlingen var ferdig. Fikk dekket alle innkjøp(5500 NOK). Pengene var på konto ca. èn uke etter det igjen. Godt fornøyd med behandlingstiden fra Turkish når bagasjen først kom.
Absolut Ikke verst det da & total forskjell fra KLM som enda ikke har greid å svare annet enn en enkel autobekreftelse for krav mail på over 3 måneder angående en liknende episode.
Godt å høre at det fremdeles er seriøse flyselskaper der ute. Utrolig synd at SAS nå velger å legge seg på «Ryanair» nivå på service. Kan ikke tro at SAS i nåværende form eksisterer veldif mye lengre, desverre..
Har jeg noe krav når bagasjen var borte i 28 dager. Sendte inn en melding til SAS etter 21 dager, da bagasjen anses som tapt. Fikk svar på denne mailen i dag (2 måneder etter innsending). Og det var ingenting de kunne kompensere meg for. Er dette riktig? Rimelig irriterende å ikke ha sommerklær når det var bra sommer i august også. Svarte opp med følgende: Fikk raskt svar tilbake:
Du har jo fått kofferten tilbake, så hva slags kompensasjon ønsker du? Det er vel vanlig praksis å melde inn kofferten ikke kommer frem samme dag som det skjer så du får en PIR-rapport. Det er vanlig å dekke kjøp av klær og toalettsaker ved utreise dersom bagasjen ikke kommer frem sammen med flyet du var på, ikke hjemreise. Lurer på om du blander to forskjellige typer kompensasjoner.
PIR rapporten fikk jeg på flyplassen. Jeg la inn en ny behandling som man kan legge inn etter 21 dager på sas.no som går på tapt bagasje. Vet at man ikke får kompensasjon for forsinket bagasje på hjemreise, men 28 dager uten bagasje er mye. Og er det virkelig forventet at man har alt hjemme? Var jo på reise i Asia og hadde med meg alt av undertøy, så det måtte jeg kjøpe nytt eller vasket hver dag Den er per def. ansett som tapt etter 21 dager. Tenkte det var noe standard kompensasjon man kunne får selv om den kom til rette. Litt som forsinket fly i henhold til EU 261.
Minst to forsikringsselskaper jeg vet om sier at hvis du får kompensasjon i form av tapt koffert, er det de som eier kofferten hvis den kommer til rette senere. Jeg velger å tro at de har undersøkt og finner ut at de har det juridiske på sin side.
Montral konvensjonens Artikkel 17.3 sier at bagasjen er å anse som tapt etter 21 dager. Da forplikter flyselskaper å utbetale SDR 1288 som tilsvarer snaue EUR 1700. Jeg har en identisk sak hvor jeg i dag fikk denne responsen: «Jag har talat med legalavdelningen om hur de tolkar detta. Eftersom väskan är återfunnen klassar vi den inte som försvunnen. Därför kan vi inte hålla med om din bedömning av frågan och jag har på grund av det inte möjlighet att betala ut någon ersättning för väskan eftersom jag inte har något kostnadsunderlag för detta. För vidare ersättning så kanske ditt försäkringsbolag har möjlighet att hjälpa till. Med vänliga hälsningar, Rami William SAS Customer Service Customer Claim» Interssant at de bekrefter reglene på sin egen hjemmeside…. https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/forsinket-tapt-skadet/ Har saken allerede til behandling hos transpoerklagenemda ettersom det da hadde gått totalt 7 uker fra ankomst. Utrolig synd at SAS setter seg i en slik posisjon. Personlig har jeg nå satt SAS på svartelisten og velger heller å fly med seriøse selskaper.
Artikkel 19 i montreal konvensjonen gir deg rett til utlegg du har hatt grunnet forsinket bagasje. Det er ingenting som skiller på utreise eller hjemreise her. Bare forsikringsselskapene som har denne regelen. Som nevnt tidligere i tråden her fikk jeg uten problem dekket rundt 5000 fra Turkish(mot kvitteringer) etter min koffert var borte i rundt en måned. Det var alt fra toalettartikler til Hoka sko
Jeg skrev en klage hvor jeg pekte på regelverket som SAS sin saksbehandler overhodet ikke kjenner til for et par dager siden. Fulgte opp i dag med en tydelig purremail. Fikk i dag dette svaret: "Jag skickade en betalning till approvals 12/10, det kan ta ett par dagar innan det går igenom. När approvals godkänt betalningen skulle du ha fått ett mail utskickat med nedanstående information. Jag har fått ett okej att betala ut max liability till dig. Utifrån detta beslut hoppas jag att det underlättar för dig att få vidare ersättning från försäkringsbolaget. En överföring på 17590 NOK har nu gjorts till ditt konto och kommer att nå dig inom ett par dagar. Hoppas du får en fortsatt fin dag. Med vänliga hälsningar, Rami William SAS Customer Service" Lærdommen her er at man må virkelig stå på for krava sine. Tipper SAS sparer enorme summer på kategorisk avvise legitime krav. Dette er årets andre seriøse fight med SAS hvor de gir etter etter hvert. Første sak var i forbindelse med kanselering av leg på bonusreise 12 timer før avgang hvor de hevdet at bonusreiser ikke var regulert av EU261. Til tross for at jeg leste opp regelverket for de to første jeg snakket med endte det bare med at de la på. 3. person jeg snakket med kunne heldigvis reglene.
Litt på siden av temaet. Jeg har en sak mot SAS som nå ligger og venter på behandling hos Transportklagenemda. SAS har ikke svart innen fristen, og dro gjennom de nyeste sakene som faktisk har blitt behandlet (så det er vel fort saker som ble innklagd for 5-6 måneder siden) - og der er det et overveldende flertall av sakene hvor SAS ikke engang har gitt uttalelse til Transportklagenemda. Når Transportklagenemda da praktiserer at dersom innklagede ikke svarer, så legger de opplysningene fra klager til grunn. Det forteller meg at SAS har store kapasitetsproblemer med å håndtere disse henvendelsene, for det er lite gunstig for dem å tape sak på sak i Trransportklagenemda.
Dette er baggasje som var borte i 8-9 uker. Reglene er krystallklare på at etter 21 dager er baggasjen å anse som tapt og transportør må dekke inntil 1288 SDR.
Enig. Ikke så rart de har mangel på resurser når de gidder å bruke masse kostbar tid på å krangle på tilfeller hvor de åpenbart har feil. SAS er blitt skikkelig skakkjørt og der blir spennende å se hvordan dette ender.
Litt overrasket over dagens hendelse og det ble agenten til WGH også For noen dager siden kom jeg inn fra AMS, etter lang venting, last bag on belt og ikke en person igjen ved båndet gikk jeg å rapporterte bagasjen som forsvunnet. Dette tok litt tid og bagasjen fra CPH hadde begynt å gå i det jeg var i ferd med å forlate hallen og der var jaggu bagasjen min sammen med bagasjen fra CPH. Kanskje jeg burde gått tilbake å sagt fra, men det gjorde jeg ikke. Ble uansett litt overrasket i dag når jeg først fikk ubesvart anrop fra Avinor, og deretter både mail og sms om at bagasjen min nå var landet på BGO og ville bli levert hjem til meg så fort som mulig Lurer på hvor ofte dette skjer og om denne nå har blitt flydd inn fra AMS så lurer jeg på hvor i verden denne egentlig hører til…
Hvorfor holde seg til en allianse? Jo, her er historien om bagasjen min. 23. Juli reiser jeg LPA-LGW med BA og deretter LGW-BGO med DY. Jeg er jo blitt litt bortskjemt med å ikke måtte tenke på sånne ting, men hun i skranken til BA sier at bagasjen kan sjekkes inn helt til BGO. Siden jeg hadde god tid sjekket jeg for sikkerhets skyld på LGW, det dukket aldri opp noe på bagasjebåndet, tipper den ble stuck en plass i systemet da BA og DY ikke har noe samarbeid? Fremme på BGO dukker den jo heller ikke opp. BA har jo ingenting på BGO og jeg henvender meg derfor til DY. Får rapportert bagasjen, men nummeret på bagasjelappen er ifølge DY feil og ikke mulig å spore. Ok…. Jeg reiser på ferie og bagasjen går litt i glemmeboken. Hjemme igjen fra ferie 10 dager senere har det fortsatt ikke skjedd noe som helst. Jeg ringer både BA og DY, men jeg blir jo bare en kasteball mellom flyselskapene som skylder på hverandre. Norwegian gidder faktisk å se litt nærmere på det hele og sender en melding til sine folk på LGW hvor de etterlyser bagasjen. Det går noen dager til og ingenting skjer. Jeg kontakter nok en gang BA og treffer faktisk på en fyr som kan gå tilbake i tid og finne nummeret som bagasjen ble sjekket inn med. Nice, er det håp? Nope, dagene går og det skjer fortsatt absolutt ingenting. Jeg fortsetter å purre på både DY og BA i håp om at noe skal skje. Tilslutt treffer jeg på en kar i telefon med BA, han sier at bagasjen min har havnet i Bridgetown?! Jeg lurer jo litt på hvordan dette kan ha skjedd, men kan forstå at det er mulig å ta feil mellom BGI og BGO. Dagene fortsetter å gå, BA nekter for å ha noe å gjøre med dette her da mitt siste fly var med DY. Feilen har jo egentlig skjedd fra BA (og min) sin side da bagasjen ble sjekket inn hele veien til BGO fra LPA. Fortsatt lite hjelp å få fra BA, folkene der har aldri hørt om DY og noen tror DY=Delta Ellers er de stort sett opptatt med å fortelle meg at jeg har gjort feil og at her har de null ansvar. Først i går kom jeg i prat med en fra DY som ga meg en mail direkte til LGW, jeg forklarte situasjonen og la ved bilde av bagasjen i mailen. Fikk aldri noe svar på mailen, men i dag tikket det inn sms om at de hadde funnet bagasjen min på LGW og at den ville komme med DY1317 til BGO i dag. Kom bagasjen? Nope, bagasjen er fortsatt på LGW da det var noe rot med noe papirarbeid Nå vet de i det minste hvor bagasjen min er, og DY flyr jo LGW-BGO 2 ganger daglig, jeg lever i god tro. Konklusjon? Ikke gjør som meg! Det er nok best å holde seg til en allianse, og ikke minst bruke air tag eller lignende. Jeg er uansett litt sjokkert over spesielt BA sin kundeservice, det virker som at det er viktigere å finne noen å skylde på enn å faktisk finne ut av problemet. Jeg holder meg stort sett til SAS og allierte, og de har ikke rotet bort bagasjen en eneste gang så langt i år. Dette er uansett tredje gangen i år at bagasjen forsvinner, 2 ganger med KLM og nå med BA/DY. Og ja, nå er det dag 19 og jeg håper jo at bagasjen min faktisk kommer nå som de har funnet den…
Jobber mye med savnet bagasje for DY og kan nevne at LGW er et lite mareritt når det kommer til ettersending av bagasje (de vet blant annet ikke at det er 31 dager i Juli...) Kan ofte ta 2-3 forsøk med videresending før den faktisk blir lastet ombord i et fly og ofte de klarer å rushe første leg med DY og neste med SK som gjør at det stopper opp igjen da DY ikke har avtale med SK. Ikke svarer de på meldinger som vi sender nedover heller. Selv om du skulle hentet bagasjen i LGW, så skal jo egentlig BA sende den videre til BGO så lenge de har rush avtaler med flyselskapet som flyr dit. Men du vil aller mest sannsynlig måtte hente bagasjen selv, da DY ikke har avtale med BA (og BA er heller ikke representert på BGO). Tok en titt på AHLen din, lang og spennende sak - men det er ihvertfall DY som nå har baggen din, enten det er i LGW (mest sannsynlig) eller BGO. DY i LGW som laget til rush flighten.
Ja og jeg er glad DY nå har baggen, de har vært litt mer medgjørlige enn BA i denne saken. Tolket det slik at BA hadde rotet til noe papirarbeid og derfor kom den ikke med flyet i går. Satser på at den dukker opp før streiken på LGW, vil ikke tro det blir noe mindre kaotisk der borte da. Uansett god fremgang, det er jo bare noen dager siden BA sa den var i Barbados….
Etter 20 dager er jeg endelig gjenforent med bagasjen. Er i nærheten og tok turen innom da jeg lurte på om de bare ikke hadde fått registrert den enda. Det stemte bra det, kom tydeligvis til BGO i går.