Tapt baggasje

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av frafoss, 23. febr 2022.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,863
    Bonuspoeng:
    183
    Baggasjen vår har blitt borte på vei til USA, og håper noen har svar på et par spørsmål.

1. Vi pakket det meste av sko og klær i den ene kofferten for 2 voksne og 1 barn, og leker, utstyr, bleier osv i den andre. Det er selvfølgelig kofferten med klær som har blitt borte. Når det står at forsikringsselskapet dekker inntil 5.000 pr person og ikke pr koffert, antar jeg vi kan kjøpe nødvendige klær, sko og toalettsaker for inntil 15.000 totalt?
    2. Kofferten har vært borte i ca 10 dager nå. Hvis den ikke kommer til rette innen 21 dager og anses tapt, skal vel hele koffertens innhold dekkes selv om vi har måttet kjøpe en del klær og sko? Det gjøres ikke fratrekk for summen vi har kjøpt for?
    3. Hvordan regnes verdien av det man har mistet? For å være ærlig husker jeg jo ikke nøyaktig hva som var i kofferten.

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    2. Merk at flyselskapet er skyldig for en verdi opptil 1,288 XDR. Reiseforsikringen må eventuelt dekke resten. Jeg hadde en slik sak i fjor, men kjøpte ingenting før de 21 dagene, så jeg vet ikke om det gjøres fradrag. I mitt hode gir det dog mening at forsikringsselskapet/flyselskapet gjør fradrag for hva de allerede har dekket. Hovedregelen er at man skal få dekket ting en gang. Merk også at enkelte flyselskap reduserer utbetalingen ved forsinket bagasje om man kjøper noe som er ment å vare.
    Fra LH sine sider
    • Items that you can continue to use (e.g. clothes) will be reimbursed at a rate of 50%, while toiletries or single-use items will be reimbursed at 100%.*

* Exceptions apply to the USA and Canada due to local legislation (US DOT and CTA).

3. Du lister enkelt og greit opp hva du hadde i kofferten. Merk at du får dekket verdien av innholdet, ikke hva det koster å kjøpe nytt. If sendte meg et skjema hvor man fyller inn hva man hadde i kofferten, kjøpstidspunktet og pris. Selv hadde jeg ganske god oversikt over hva jeg hadde med meg. Kjøpstidspunket satte jeg ikke mer nøyaktig enn til årstall, pris etter husk/kvittering/banktransaksjoner. Husk å liste opp selve kofferten også.
    If dekket i mitt tilfelle ubegrenset, men gjorde fratrekk for 1,288 XDR. De gjorde også en skjønnsmessig vurdering av innholdets alder og trakk fra en prosentandel av den beregnede verdien. Sistnevnt var helt innenfor det man må forvente.
    Jeg anbefaler deg å kun liste det du med stor sannsynlighet vet er i kofferten. Da slipper du en eventuell situasjon hvor kofferten kommer til rette og forsikringsselskapet sjekker hva du faktisk hadde med deg.

Jeanette liker dette
  3. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,916
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville sjekket både reise- og innboforsikringenes vilkår for beregningsgrunnlag. Hadde en sak hvor det tross 3.000 kr i egenandel var bedre for meg å bruke erstatningsreglene fra innbo (15% ved alder over 5 år for «restekategorien»), kontra reiseforsikringen som ville avskrevet 10% årlig opptil 80% for samme.

biaop and Jeanette like this.
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,863
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for utfyllende svar. Så vidt jeg kan se er ikke dette omhandlet i forsikringsselskapets vilkår. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at man ikke skal få erstattet koffertens innhold fullt ut selv om man har måttet kjøpe "nødklær". Hva man får tak i på reisemålet og kan akseptere å gå med mens man er på ferie, er ikke nødvendigvis samsvarende med klærne i kofferten.

Ikke veldig enkelt å huske alle klær og sko for 3 pax i en full XL koffert - enda mindre hvor og når tingene ble kjøpt. Men får gjøre et ærlig forsøk om det blir enden på visa. :rolleyes:

5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Med Gjensidige fikk vi ikke fradrag for de 5000 per pers. Fikk heller ikke fradrag for alder på klærene / tingene.

Sonictravel liker dette
  6. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    501
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mistet en av to kolli med SAS SK på vei hjem til OSL. Meldte i fra på flyplassen, og fikk PIR. Etter 21 dager meldte jeg så en en "lost baggage claim" til SAS.
    Nå har det gått 60 dager og status i SAS sitt tracing system er fortsatt "TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER".
    Jeg meldte også krav til reiseforsikringsselskapet etter 21 dager.
    Så jeg tenker jeg har gjort alt riktig her.
    • SAS bruker fryktelig lang tid, dette burde være enkelt. Hver purring tar ca. to uker å få svar på, og jeg får kun generiske svada svar som dette: "Please be assured that we have informed the relevant department regarding your concern. We will get back to you as soon as we receive any information."
    • Reiseforsikring nekter å behandle saken i påvente av SAS. De begrunner dette med at SAS sin erstatining skal komme til fratrekk før de kan betale ut noe. Jeg har forsøkt å arrgumentere med at SAS følger en standard utbetaling, så de kan bare behandle saken nå, og trekke fra maks standard utbetaling. Men kommer tilsynelatende ingen vei med de.
    Jeg synes dette virker svært urimelig. Jeg har hatt mange reele utlegg selv om dette var på hjemreisen. Det er en rekke ting jeg hadde med som toalettartikler som jeg trenger også når jeg kommer hjem, og som derfor måtte erstattes.

Revurderer selvfølgelig mitt kundeforhold til begge selskap etter dette.
    Er (kun) EB sølv, og dette var en bonusreise i plus/business dersom det skulle ha noe å si.

Noen råd eller erfaringer? Hvor lang tid kan det ta å få behanldet en claim hos SAS (de vet jo tydeligvis ikke dette selv)?

Last edited: 26. nov 2025
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke SAS, men likevel relevant tenker jeg. SN mistet (destruerte) kofferten min i fjor vår. Enden på visen ble at If (europeiske) sendte meg et skjema jeg kunne fylle ut med innholdet, inkludert pris og kjøpsdato. If tok totalsummen, trakk fra et skjønnsmessig beløp pga alder og deretter trakk fra 1,519 SDR, som er flyselskapet sitt ansvar ref Montreal-konvensjonen. If hadde som regel at de ikke gjorde utbetaling før den var savnet i typ 6 uker, men betalte ut selv om LH/SN ikke hadde gjort opp sin del, som tok lenger tid. Tok faktisk så lang tid at jeg fikk slengt etter meg en god del miles, så det var en win.

Erlingni liker dette

Del denne siden