Jeg slenger ut en aldri så liten teori om hvordan det kan la seg gjøre å skaffe seg tax-freevarer uten å ha vært i utlandet. Om det er lovlig, er en annen sak. Slik kan det foregå: Man har en innenlandsbillett, tar en tur i for eksempel gullloungen på utland og nyter noen bobler eller lignende, og tar så rulletrappen ned mot tax-freebutikken. Der spør man en person som ser ut en som en pendler, eller en annen som er i ferd med å bare haste gjennom butikken uten å handle, om man kunne få dem til å kjøpe en flaske eller to med det man har i sikte. Vedkommende ber om å få varene forseglet for videre innenriksreise, og så vippser man pengene til vedkommende utenfor butikken og tar de forseglede posene med seg gjennom security og videre til sin destinasjon. Hva tenker dere om dette?
Det vil mest sannsynlig skli gjennom uten at du blir tatt, selv om det er ikke er lovlig. En kollega av meg ble tatt i kontroll i tollen for ca 10 år siden etter en dagstur til Køben hvor han handlet lovlig kvote trodde han, men siden han ikke hadde vært utenfor landet i 24 timer ble det et forelegg (tror det var 1200 kr den gang) samt beslaglagt gods. Sjansen for å bli tatt er nok svært liten dog.
En "tidligere InsideFlyer" ble også tatt ved ankost OSL etter en MR til LHR. Vedkommende hadde kjøpt tobakk både ved utreise og innreise, hadde selvsagt ikke vært ute av landet i over 24 timer... Det kan vel også nevnes at han var ganske brisen ved ankomst...
Om du først tenker å gå til utenriks kan du vel like så godt kjøpe deg en billett eller to utenriks, så handler du bare på de og går tilbake til Norge. Like ulovlig som ovennevnt, men enklere i praksis å gjennomføre enn å skulle haije noen til å handle for seg som den gangen man var 15 år Sjansen for å bli stoppet i tollen er liten, men det kommer nok litt an på hvordan du ser ut, tar deg ut og hva du har med deg. Kjenner noen andre enn forummedlemmet som har vært på dagstur og blitt stoppet. Kommer du med en liten laptop bag og taxfree poser er det ganske åpenbart hva du prøver deg på..
Snus er hvert fall litt billigere, men det smarte er å kjøre til Strømstad, handle der, gratis båt til Sandefjord hvor snusen ombord er enda billigere og så hjem Dette forutsetter selvsagt at man bor i teigen, men jeg regnet på dette og kjøper jeg kvote med tobakk og alkohol så er turen dekket. Hvis man i tillegg handler det er mye å spare på så er det plussprosjekt. Jeg kjøper alltid mer øl enn kvoten, men toller inn. Avhengig av type øl så sparer jeg mellom 5 og 35 kr ølen på en slik tur
Jeg er ikke juridisk ekspert, men det er viktig å merke seg at slike handlinger kan potensielt være i strid med lover og regler knyttet til tax-free kjøp og avgifter. Det anbefales å følge loven og unngå tvilsomme metoder.
Det er billigere med det er ikke mange hundrelapper man sparer. Man sparer mest på sprit. Så en god Gin sparer man vel 300ish på. Kombiner det med heinemann sin bursdags voucher så sparer man en hundrelapp til. Få kona til å gjøre det samme så har man spart 800,-