Tenn ett lys, det er første søndag i advent.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kjeeli, 28. nov 2021.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,194
    Likes mottatt:
    22,509
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det er SAS MC dobbeltpoeng weekend kan jo jeg ta en dobbel på dagstråd fronten denne helgen :)
    Før dere fortsetter å lese, kan dere gå på kjøkkenet å lage en French toast også kalt Arme riddere på norsk i anledning National French Toast Day til frokost.

    Jødene verden rundt kan starte feiringen av Hanukka eller Channukka som det også kalles, det er en åtte dager lang jødisk høytid der man feirer gjeninnvielsen av templet i Jerusalem.
    Det er nok mange som husker Ross utkledd som beltedyr i Friends for å introdusere Hanukka for sønnen Ben

    b5.png

    @ArthurDent og andre som bor i Kristiansand kan forvente en dag med snø eller sludd.
    @Eddie47 på solkysten kan nyte en skyfri himmel i dag, bare å ta seg en tur ut @Eddie47 .
    Ser ut som @Upsaker kan nyte solen i Ålesund også.
    Hvis @LN-FHU har tidlig ankomst fra Kongens by, kan han se opp på en skyfri himmel og kjenne -7-8 grader på huden i Trondheim.
    Bodø får nok litt snøvær i dag, Tromsø kan få ett glimt av solen som er under horisonten rundt kl 10 før det kommer til å snø resten av dagen.
    På toppen av Norge altså Nordkapp vil få det skyfritt i dag.

    Hva som har skjedd tidligere på årets 332 dag kan dere lese her.
    1520 Ferdinand Magellan seiler igjennom Magellanstredet utenfor Sør-Amerika, og blir den første europeer som ser Stillehavet. Stredet er 310 Nm og var hovedfartsåren for dampskip fra Atlanterhavet til Stillehavet frem til Panama kanalen åpnet i 1914.

    b1.png

    1893 Som første land i verden kunne Kvinner på New Zealand få lov til å stemme for første gang under Parlamentsvalget.

    1912 Albania erklærer seg selvstendig fra Det osmanske rike og feirer nasjonaldag i dag.
    Gratulerer med dagen!

    1943 Aula-brannen var en brann i aulaen i Universitetet i Oslo, denne startet like før Tyskerne skulle arrangere en konsert der. Tyskerne benyttet brannen som et påskudd for å arrestere og deportere studentene ved universitetet. 1166 personer ble arrestert, av disse ble 644 personer sendt til leirer i Tyskland. 17 av de døde under oppholdet.
    I 1949 kom det frem at det var personer i kretsen rundt den illegale avisen London-Nytt hadde stått bak ildspåsettelsen på initiativ av motstandsmannen Petter Moen fra Drammen.

    1960 Mauritania kan også løfte flagget og feire nasjonaldag, Hipp Hipp Hurra!

    1968 John Lennon blir bøtelagt for uautorisert besittelse av narkotika, boten var på £150.
    1974 John Lennon har en gjesteopptreden på en Elton John konsert i Madison Square Garden, dette blir hans sist konsertopptreden.
    Lucy In The Sky With Diamonds


    1987 Den 7 år gamle Boeing 747-244BM Combi maskinen fra South African Airways med flight nr 295 TPE-MRU-JNB

    b3.png

    styrter i havet øst for Mauritius etter en brann i lasterommet og 159 mennesker omkommer.
    Etter en omfattende bergingsaksjon ble den svarte boksen funnet på 4900 meters dyp, årsaken til brannen forblir ubesvart.

    1994 Norge avholder folkeavstemning om EU-medlemskap resultatet ble

    b4.png

    2002 200 millioner hadde besøkt Eiffeltårnet

    2016 LaMia Airlines flyvning 2933 flytype Avro RJ85 med det brasilianske fotballaget Chapecoense styrtet ved Medelin, 6 personer overlevde og 71 personer omkom.

    b2.png

    Tidlig i etterforskningen regnes det for sannsynlig at flyet har gått tomt for drivstoff. Flyvningen var helt maksimalt av flyets rekkevidde, de unnlot å gjennomføre en planlagt mellomlanding for etterfylling av drivstoff etter forsinkelser. På ulykkesstedet utbrøt det heller ingen brann og motorene så ut som at de ikke hadde vært i gang da de traff bakken. Det ble heller ikke funnet drivstoff på krasjstedet

    Bursdager
    Jon Rønningen blir 59 år, To OL gullmedaljeer fra Seoul 88 og Barcelona 92
    Clas Brede Bråthen blir 53 år Tidligere hopper med Bronse i junior-VM 1986, nå landslagssjef for Norges hoppgutter.
    Silje Nordnes blir 37 år
    Gratulerer så mye med dagen!

    Ruben og Rut kan kose seg med riskaker

    b6.png

    I anledning navnedagen.

    Ha en trivelig søndag folkens!
     
    Upsaker, Calling, Earl and 21 others like this.
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,222
    Bonuspoeng:
    183
    God søndag!

    Tente bålpanna, får være bra nok?
    Absint ved bål, som erstattning for manglende varslet nordlys så ble det noe grønt i glasset…
    Får ta en mental reise til van Gogh’s sfære heller enn å være på et fly akkurat nå.

    Ha en fin kveld :)
     
    Calling, Earl, OyvindN and 11 others like this.
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    God søndag, mens dere er oppe i lufta så er jeg nede under vann og under bakken på ett grottedykk i Mexico :)

    IF.jpg

    Bildet var fra i går og i dag når jeg sånn ca kl 16:00 Norsk tid så skal jeg dykke en seksjon av "The bird Cage" :cool:

     
    Calling, Earl, SayWhat and 15 others like this.
  4. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    God morgen fra terrassen på et svært fredelig BA North Gallery på LHR T5. Å drikke kaffen mens man skuer ut over en stor flyplass som sakte våkner til liv en søndag morgen (første avgang er om en halvtime), er ikke det verste man kan gjøre.
     
    Upsaker, Calling, Earl and 15 others like this.
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,897
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra Sølvbyen. Vi som har sovet litt lenger må også melde oss på. På utsiden pynter 5 cm nysnø landskapet, på innsiden er det fyr i ovnen og kaffe i koppen. Snart frokost.

    Ha en fin adventsøndag,
     
    Earl, SayWhat, OyvindN and 9 others like this.
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    God føremiddag frå Sunnfjord. Fint og klart ute medan minstemann ligg oppå meg og småsøv. Då vert det råd å lese litt på IF. Sjølv om klokka nærmar seg 10 har eg berre fått ein einaste kaffikopp innanbords. Harde tak.

    Seinare skal det julehandlast med SASMC til avkommet. Dårlig med trumfinngang dei siste dagane. Får håpe det kjem seg til veka, og ikkje minst at den nye virusvarianten tek ein tidleg (og permanent) juleferie.
     
    Calling, Earl, SayWhat and 11 others like this.
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,899
    Likes mottatt:
    57,535
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen!
    Jeg har fått kaffe på sengen, og hunden har hørt noe som er boffe-verdig utenfor. Tror det er naboen som pynter med julelys.

    Her har det snødd 0,2 mm, så skiene får stå urørt på låven noen dager til. :p

    Ha en deilig søndag!
     
    Calling, Earl, SayWhat and 9 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,698
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra solkysten.. og som @kjeeli sa .. her er et vakkert vær!
    Dagen har egentlig vart en stund ..
    Kl 06:23: Morfar? Er du våken? Kan jeg se barne-TV nå?
    T-We er en velsignelse
    CEF8529B-AE32-4D5E-A097-30A9180CF68B.jpeg
     
    Upsaker, Calling, Earl and 10 others like this.
  9. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen!

    Frokost fortært, varme i peisen og kaffe i koppen :)

    Mindre enn en uke siden en var på tur til LAX men er allerede klar for ny tur - om det hadde kommet på banen :p

    Veldig greit å holde seg mer eller mindre til norsk tidssone når en var der såpass kort tid. Ikke ofte en tar joggetur kl 0400 da men fikk sett mange av byens hjemløse :/ Traff forøvrig på en annen jogger også - med munnbind faktisk - amerika du amerika :p
     
    Upsaker, Calling, Earl and 10 others like this.
  10. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,498
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen, foreløpig i bingen på hjemmebane.

    Blir langtur med snuten i dag, må skore noen poeng før det blir reising igjen i morgen. Ser ut for å bli borte hele uka så det må trampes noen km i dag.
     
    Upsaker, Calling, Earl and 8 others like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    God formiddag fra Olja også.

    Ser det er kaldt på fastlandet og det er det sannelig her ute også. Snøbygene står i kø, men det er heldigvis lite som legger seg ombord. Ståldekk og snø blir fort veldig glatt...
    Var ute og jobbet litt tidligere i dag og fikk med meg en vakker soloppgang mellom skyene og snøbygene, men ser nå at bildet jeg tok med min nye fancy EX sikre mobiltelefon jeg har fått utlevert ikke yter rettferdighet til fargene som var.

    IMG_20211128_084834.jpg

    Fartøyet dere ser på bildet er den fast oppankrede FSO'en Martin Linge B som fungerer som mellomlager for oljen som blir tatt opp her på feltet. Siste oppdatering fra Equinor er at det produseres gass og olje her på feltet for ca 100 millioner NOK om dagen, så det blir vel litt til statskassa også.

    Ha en fin-fin søndag!
     
    Upsaker, Calling, Earl and 16 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    God snart ettermiddag fra godstolen. Litt treg morgen skal snart bli noen flere timer på jobb, og litt siste listen BF/BW/CM shopping.

    Takk til @kjeeli som tar seg tiden til å sette fokus på dagen i dag.

    @Laffen, god svømmetur. Bruker du et dykkefirma du er spesielt fornøyd med så si gjerne fra. Er i området og trenger et bad om en 14 dagers tid.

    Åpent spørsmål til forum.

    Er reegifting lov med årets julegaver? Altså de du har fått i hus i Desember 21 men vet du ikke trenger/vil ha? Eller må de åpnes på julaften, legges i en skuff og så gis videre i 2022?
     
    Upsaker, Calling, Earl and 5 others like this.
  13. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    God ettermiddag fra LH loungen på BER. Slett ikke verst, tross korona og det eneste positive en har å si om denne flyplassen. Vel, rulletrappene ser ut til å endelig være i orden da :p
     
    Upsaker, Calling, Earl and 8 others like this.
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Likheten mellom Corona og en telefon til SAS?
    - De rykker stadig fremover i køen!
    .
    Snart er det din tur, men helst ikke denne uken som blir første lh-flight siden mars 2020…
    Lurer på om jeg har blitt hypokonder, kjenner etter alt som kan minne om symptomer :)
     
    Calling, Earl, RoadKing and 5 others like this.
  15. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    God ettermiddag fra Senator-loungen på HAM. Lite belegg men det samme gode utvalget man forventer der. Poengene fra fredagens flighter har kommet på konto, 3.750x4, og PIR-rapporten er klar for firsikringsselskapet. Ground crew i Hamburg klarte å forsinke bagasjen min med 32 timer, med bisettelse samme dag jeg reiste ned ble det hurtigkjøp av ny dress, skjorte og slips hos Sinus midt i Hamburg. Anbefales hvis man er i beit for antrekk, regner med at avdelingene i de andre tuske storbyene er like bra.
    Nå venter HAM-CPH-OSL, satser på at bagasjen kommer frem sammen med oss denne gangen!
     
    Upsaker, Calling, Earl and 6 others like this.
  16. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    God formiddag/ettermiddag fra Montreal. Her har den første snøen lagt seg, det er grisekaldt, men godt vær og god stemning likevel.

    20211128_173215416_iOS.jpg

    Virker ikke som det er noen tradisjon med verken adventsstjerne eller adventsstake her, har ikke greid å finne noen av delene i butikkene, men skal alltids greie å snekre sammen noe provisorisk for å holde tradisjonen i hevd.

    Håper alle har hatt en god søndag og weekend.
     
    Upsaker, RoadKing, themichael and 8 others like this.
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    What?! Pakka du ikke adventsstake, julestjerne og julekalender med deg? Hva med rampenisse da - har de det der borte? :confused:
     
    lMartin and Eddie47 like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Ah, gode minner fra grottedykking. Vi fikk kun en tur i Dos Ojos, men det er noe eget med grottedykk
     
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Nisser i alle former og fasonger er det god tilgang på, også rampenisser.
     
    Travellingalf liker dette
  20. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    God aften fra Budapest. En tung dag etter altfor mye god mat og litt for mange GT'er i går, klokka ble neste 4 på morgenkvisten før jeg fant veien til senga...

    Og evigunge Sandem fyller 58. Det må nesten være lov til å nevne det. :)
     
    kjeeli, Calling and RoadKing like this.
  21. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Gratulerer med dagen:)
     

Del denne siden