The Nordic Milehigh megado

Tråd i 'Reisebrev' startet av milehigh, 10. okt 2013.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Ja overskriften høres jo ut som en flygende swingersklubb, men fullt så ille var det ikke. Heldigvis, med nesten bare menn om bord på MD-80n ville det ikke vært noe særlig stas. Mer om den biten senere…

    Mega-DO er jo noe alle miles and points freaks i det minste har hørt om, så da det ble annonsert en Mega Do med utgangspunkt i Oslo, med samling på Plaza, kun noen minutter hjemmefra var jeg ikke vond å be.

    DO-en startet med en liten pre-DO med en kjenning fra USA som kom inn en dag tidlig. Intet var vel da mer naturlig enn en liten road trip og en liten milesmaximizing talk. Det var en småkjølig høstdag da Køben-balja klappet til kai. Roadsteren tok ikke en oversized carry-on US style, så vi droppet innom meg for å droppe den, før vi tok turen innom en av Oslo største attraksjoner og hilste på sinnataggen.

    På morgenkvisten hadde jeg lagt om til vinterdekk da det var snø på Valdresflya!! Turen gikk inn til Geiranger og videre over Trollstigen, før vi fant ut at vi like godt kunne ta turen non stop hjem. Det ble vel ca 16 timers non stop kjøring- med unntak av fergen, bensin, bilder og junk food. Ettersom alle vet at yankeene ikke kjører med pinne, kan dere gjette hvem som tok hundevakta….

    Vekkerklokken ble satt på for å bjeffe noen timer etter sen hjemkomst . Club Carlsson hadde annonsert online quiz for oss med 25K CC til de de 20 første med alt riktig. Ved hjelp av google ble det en feil på fruen, og alt riktig på meg. (vanligvis er det mer som I dont need Google- my wife knows everything!)

    Vel etter noen timer til i bingen, og en Oslo sighseeing skulle festen- eh DO-en starte på Plaza. Overflod av alko hadde vært lovet en rekke ganger. Det var annonsert mat også så middagen ble droppet. Skuffelsen var derfor påtagelig ved ankomst Plaza kun noen akademiske kvarter etter frislipp. Det var som en gourmetrestaurant i Berlin i Mai 45- fullstendig tomt. Jeg trodde knapt mine egne øyne. De gode nyhetene var imidlertid at med en slik start på arrangementet kunne det bare gå en vei- opp! Og det gjorde det. Resten av kvelden ble brukt sammen med en mindre gruppe til å promotere norsk nasjonalmat- og drikke. Dvs pizza og øl på Dolly DImples. Defintivt en hyggelig aften, som tok altfor tidlig slutt- da «noen» en gang i tiden hadde fått det merkelige påfunnet at vi selv på en supershorthaul innaskjærs skulle ta av før anstendige folk hadde satt på kaffen.

    Plaza som var eventhotellet har jo en grei beliggenhet, sentralt og ved flytoget. Folk var imidlertid litt varierte på om de var fornøyd med hotellet. Kanskje influert av den underdimensjonerte after noon teaen? Men hotellet har ikke levert senere heller. De har ikke klart å poste poeng til de som bodde der i skrivende stund. Synd for hotellet med en del misnøye, men hovedansvaret må nok arrangøren ta som hadde satt tak på barregningen. Kanskje ukjent med norske alkopriser? Det var nok mange av våre venner fra over there også som fikk seg noen overraskelser. Morsomt var jo skiltet foran hovedinngangen som annonserte 365 kr med fet skrift. Rimelig synes jo de fleste til de fikk forklart at det sto med liten skrift at det gjaldt parkering.

    Flytoget derimot var en topp sponsor og utstyrte alle med flytogbillett til OSL avreisedagen. Flytoget er tross sin alder og pris tross alt faktisk høyt på listen over verdens beste flytog.

    DO-en hadde en relativt sakte progresjon, da det var et salig kaos på dedikert skranke på Gardermoen. Jeg tenkte at sånn var det vel å fly charter. Omtrent som en brødkø fra land vi ikke liker å sammenligne oss med og tidsepoker long gone.

    Restene av alkohylene fra dagen før fikk man iallfall tid til å riste av seg. Og da SAS aksepterte at SK gullkunder selv på charter kunne bruke fast track og gå rett i lounge var det mange som ble glade. I og med at man kan ta med gjest på gullkortet begge steder tror jeg de fleste kunne benytte dette. Muligens knapt med tid til lounge for de et stykke bak i innsjekkingskøen men. Anyway stemningen begynte å stige i laget som fant veien til loungen. Sjelden har vel dragene smilt bredere til chartergjester.

    Etter en kjapp frokost bar det til nærliggende gate. Vi følte oss straks velkommen, pyntet og beflagget som flyet var, og med en besetning i strålende humør. Full honnør fra (og til) brannmannskapene som sto i æresvakt under taxing og spylte oss. En kort tur til Arlanda, men rakk uansett et par flasker musserende. Nesten som 17. mai frokost. Opplegget på Arlanda var flyttet fra en hangar til gull-loungen. Passet meg utmerket, slappe av i en deilig sofa etter en lang whY-tur, videre forfriskninger- selv om ølflaskene viste seg å være svindel (=lettøl), og ikke minst internett, som ble brukt til å verve en håndfull+++ bonusfebermedlemmer rett før utløpet av vervekonkurransen.

    I tillegg var det tre representanter for Eurobonus tilstede, men personlig må jeg si det var meget skuffende. Ingen mikrofon og stinn brakke så det var for mange vanskelig å høre. I tillegg hadde vel speakeren knapt noe å si. Flere gode spørsmål ble stilt, og de ble elegant henvist til en av de to hjelperne. Spørsmålene ble stort sett besvart med «det ser vi på», og innholdet hadde sikkert vært bedre om man hadde plukket ut en random person ute i terminalen for å svare!? Ingen av de kunne gi meg et visittkort. Kanskje de faktisk hadde plukket noen tilfeldige? Spesielt siden et av svarene var at de så på mulighetene for å fjerne drivstofftillegg på partnerawards, og ble besvart som nevnt over; "det ser vi på". Det eneste som har skjedd i ettertid rundt alle spørsmålene er at SAS har øket drivstofftillegget på partnerflights (UA). Svindel i mine øyne, når UA ikke charger det selv.

    Uansett godt forsøk av SAS, i ekte olympisk ånd- hvor det viktigste ikke er å vinne men delta. Det gjorde de fullt ut, og sendte med oss noen hyggelige swagbags på vei til gate. Et par interessante guidebøker til biblioteket hjemme. En lang tur tilbake til gate, og nå skulle DOen virkelig begynne. ARN-CPH via polarsirkelen og Bodø var en liten detour.
     
    Last edited: 30. okt 2013
    Islending liker dette
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Selv med lang erfaring med god knekk i tennisalbuen på diverse champagneflighter (les: international long haul first class) skulle dette bli en fuktig seanse. Vi glemte relativt snart at vi satt i Y da trillevognene kom i skyttetrafikk. Grunnpromillen hadde vi jo med oss om bord. Sprudlende betjening og sprudlende selvbetjening. Diverse konkurranser og litt sightseeing over oljekysten.

    Ellers vanket det også SAS-pins med mottoet «Today is my favourite day».

    IMAG0370.jpg

    Jeg hadde tatt hintet fra kvelden før og forberedt meg for BYO-flighten. Når borddamen festet pin`en på ryggen, og forsvant bakover med et lurt smil var det ikke lenger noen grunn til å vente med å leve opp til bonusfeberkallenavnet. En fordel med MD-80 er at det er litt mindre folk bakover mot de to elskovsredene (også omtalt som Nordic Do). Så deler av ferden ble derfor tilbragt med en innlagt blanding av kama sutra og yoga. Hadde for øvrig også en pin fra Hard Rock med deres velkjente «Love all- serve all» men måtte nøye meg med å blunke til flyvertinnene som sto i kø. Mulig det var deres siste sjanse på MD-80?

    IMAG0333.jpg

    Vi kom i grunnen kjapt gjennom CPH over i ventende busser som tok oss den korte turen til Radisson Blu Scandinavia. Ettersom vi var litt forsinket fra ARN var det knapt med tid ved innsjekk før kveldens fantastiske mottagelse skulle begynne. Club Carlson hadde gjort en fantastisk jobb, og vi var alle oppgradert til toppstatus, concierge før DO-en begynte. De gjorde en topp jobb også på hotellet med å oppgradere mange, oss inkludert til en junior suite/familie rom.

    Hotellet var forresten prøvehotell for internett innsjekk med en boks hvor du tastet kode og fikk nøkkel. Spennende, men dette virket foreløpig ikke skikkelig.

    20130922_232822.jpg

    Mottagelsen var lagt til et perfekt rom for en slik gruppe. CC hadde sponset en virkelig bra kombo av mat og drikke. Åpen bar med dansk lynne er alltid en vinner. Og flott og variert mat, tom inkludert kaviar. Svart gull i mine øyne. Tror det gikk med en boksJ Kanskje ikke så mange som hadde fått det med seg. Etter mye kos var det tid for taler og premier. CC kastet en million poeng til oss (20x25K for quiz og 10x 50k for feedback), og tok seg tid til feedback både under mottagelsen og etter. Samt hadde noen virkelig fine luggage tags pent innpakket til alle.

    Herfra og ut blir det noe mer blurry, men en stor gjeng tok en spicy thai middag på hotell restauranten, før mange samlet seg i toppbaren.

    Lørdag morgen før alle skulle hver til sitt var det et forsøk på felles frokost av god nordisk standard med utdeling av pysjamas (Mega DO t-skjorte), og diverse premier fra utlodding og bonusfeberdeltagelse.

    CC har også i ettertid vært raske med å poste premier, og bonuspoeng for de som bodde på begge hoteller. Så da gjenstår bare noen skypesos ala EB.


    For å oppsummere en vellykket DO kan det vel sies som man gjorde om de gamle F1 festene- Hvis man husket noe fra festen så hadde man ikke vært der! Jeg har fått god hjelp av mobil, kameraer og medreisende til å rekonstruere dette.
     
    Last edited: 30. okt 2013
    sander, Roberto and Skogens kongle like this.
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man ikke laste opp bilder direkte? Må man laste opp bildene et eller annet sted for så å kun legge inn link- som henter bildet? Mulig det er bedre uten bilder hehe.
     
    Thore Holm Hansen liker dette
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Har du fprsøkt "Last opp fil"-knappen ;)
     
    milehigh liker dette
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Takk. Jeg fant det nå. Startet med å laste opp et bilde. Mulig det bare ikke var intuitvt i hovedmenyen der man kan klikke "image" og må legge inn URL. For å laste opp må man tydeligvis nederst og først velge flere alternativer?
     

Del denne siden