Til Abha for å høre på Abba

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 28. aug 2024.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Kjører i gang et kort reisebrev til en destinasjon og med flyselskaper som ikke blir beskrevet så ofte her inne. Turen går til Abha, sør-vest i Kongeriket Saudi Arabia.

    Som nevnt i andre tråder, så tilbringer jeg størstedelen av høsten i Saudi Arabia, så da må man prøve å få utnyttet seg av muligheten til å se landet litt også.

    Abha kommer opp som en populær destinasjon, på grunn av sitt milde klima, der det ligger på 2300 meters høyde. I perioden jeg skal dit ligger temperaturen på 17-27 grader og med spredte regnbyger, som er ganske behagelig i forhold til de 40+ gradene jeg har blitt vant med i Dammam/Al Khobar.

    Turen går med flyadeal og flynas, med følgende tidspunkter:

    29.08:
    DMM-AHB, F3 437, 22:35-00:50 (+1)

    31.08:
    AHB-DMM, XY 738, 16:40-18:40

    IMG_5055.jpeg

    Navnet på hotellet jeg har booket står bare på arabisk på booking.com, så satser på at jeg finner fram.
     
    Earl, Calling, tobeornot999 and 21 others like this.
  2. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,108
    Likes mottatt:
    7,324
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske nærme det området i Jemen som kontrolleres av Houtiene?
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke så langt ja, men skal være i trygg avstand.
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Noen timer før avgang hoppet jeg i en uber på hotellet jeg bor på i høst og satte kursen mot DMM. Turen tok ca 40 minutter gjennom tidvis ganske øde landskap.

    Kom fram til DMM og fant raskt fram til innenriksterminalen, som ligger en trapp ned fra utenriksterminalen.

    Sikkerhetskontrollen gikk raskt unna og jeg var inne i den relativt beskjedene terminalen. IMG_5058.jpeg

    IMG_5057.jpeg

    Litt diverse butikker og enkle serveringsplasser. Fant med en Tim Hortons og spiste et lite kakestykke.
    IMG_5059.jpeg

    Det er to lounger her. Flynas og Saudia. Det får bli Saudia på neste tur (når SAS har kommet seg inn i SkyTeam), slik at jeg kan utnytte meg av denne.
    IMG_5061.jpeg

    En drøy time til avgang!
     
    Earl, EndreD, Calling and 15 others like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Som med de fleste plasser i Saudi Arabia så er det «hakke tenner»-kaldt innendørs. Flyplassen er ingen unntak. Heller tvert imot. Det var raskt på med genseren etter at jeg kom inn døren.
    IMG_5064.jpeg
     
    Earl, EndreD, Calling and 9 others like this.
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Boading startet på oppsatt tid. Bussgate denne gangen.

    Etter en kort busstur var vi framme ved flyet. En 7 år gammel A320.
    IMG_5065.jpeg

    IMG_5066.jpeg

    Greit interiør og ok- beinplass.
    IMG_5067.jpeg

    Rett etter avgang ble det utdelt en vannflaske som jeg ikke hadde klart å avbestille når jeg bestilte turen. Jeg sluknet like etter det og sov til rett før landing.

    Under innflyvning var det selvfølgelig en mor med et lite bare som måtte bruke toalettet. Det var ikke mange minuttene igjen før landing før de kom ut derfra.

    Behagelig landing på AHB like før oppsatt rutetid. De knotet veldig med å få trappen bort til flyet, så ble stående en stund før vi kom oss av gårde. IMG_5068.jpeg

    I Abha var det behagelig 18 grader når vi landet. Det er noe annet enn de 40+ gradene jeg har blitt vant med den siste måneden.

    Bussgate også her, men tror ikke bussen kjørte mer enn 100 meter før vi var framme ved terminalbygget. Relativt liten flyplass det var rett gjennom og inn i en taxi til hotellet.
     
    Earl, EndreD, Calling and 19 others like this.
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde booket to netter på Beauty Rose Hotel. Utelukkende valgt på grunn av lokasjon og pris. Fikk et rom i tredje etasje som var helt ok.
    IMG_5069.jpeg

    IMG_5070.jpeg

    IMG_5071.jpeg

    Det var først morgenen etter at jeg oppdaget at det ikke er sluk i dusjen ..

    IMG_5072.jpeg

    Det er to sluker andre plasser på badet da. Praktisk ..
     

    Attached Files:

    Last edited: 06. sept 2024
    Earl, EndreD, Sonictravel and 14 others like this.
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Startet første dag med å bestille en uber til Soudah National Park, som ligger rundt 2800 meter over havet. Avtalte med sjåføren om å kjøre meg rundt i et par timer mot cash-betaling. Eldre herre som kjørte meg rundt og stoppet der det måtte passe.
    IMG_5077.jpeg

    IMG_5083.jpeg

    IMG_5091.jpeg

    IMG_5094.jpeg

    IMG_5096.jpeg

    Traff også på litt aper!
    IMG_5107.jpeg IMG_5111.jpeg IMG_5137.jpeg IMG_5144.jpeg IMG_5149.jpeg

    Virkelig et vakkert område! Relativt rolig trafikk, så hadde sikkert gått fint å leie bil og kjøre selv, men behagelig å bare sitte på.
     
    Earl, EndreD, Sonictravel and 19 others like this.
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Etter Soudah kjørte vi til Sahab National Park.

    Stoppet først innom et marked på vei dit.
    IMG_5171.jpeg IMG_5172.jpeg

    Sjåføren ville ha meg til å kjøpe en voldsom stråhatt, men fikk avverget det.

    IMG_5174.jpeg IMG_5177.jpeg IMG_5178.jpeg


    Fint på toppen, men litt kjølig så måtte ta på meg jakka.
    IMG_5179.jpeg

    På vei ned stoppet vi i en grønn og frodig dal.
    IMG_5195.jpeg

    Etter det gikk turen tilbake til Abha.
     
    Earl, EndreD, Sonictravel and 20 others like this.
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Ble sluppet av på hotellet og kastet fra meg jakka på rommet før jeg turet ut i Abha’s gater. Halvveis uten mål og mening.

    Først ned langs Art Street og Flowers Park.
    IMG_5202.jpeg IMG_5203.jpeg

    Så videre ned til sentrum for å finne meg noe til lunsj. Dessverre var mye stengt (grunnet fredag og sikkert tidspunktet på dagen jeg var der). Fant noe ok- mat som ikke er noe å skrive hjem om.

    Veien gikk videre gjennom Abha’s gater. Møtte på en regnbyge her, men gikk akkurat forbi en matbutikk når det begynte, så søkte tilflukt der.
    IMG_5207.jpeg

    Endte så opp på Shamsan Historical Castle.
    IMG_5208.jpeg IMG_5209.jpeg IMG_5211.jpeg

    Også her var det stille og rolig, så etter en runde rundt bygget tok jeg en uber tilbake til hotellet.
     
    Earl, EndreD, Sonictravel and 13 others like this.
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en times tid på hotellet tok jeg en uber til The Dabbab Walkway.

    Tydelig at det er forskjell på bilsikkerhet her i forhold til i Norge. Her henger barna ut takluken på biler som kjører
    IMG_5212.jpeg

    Dabbab Walkway ligger het i utkanten av Abha og tilbyr fantastisk utsikt utover fjellene. IMG_5213.jpeg IMG_5217.jpeg

    Fikk med meg solnedgangen her, før jeg tok en ny uber til High City. Et relativt nybygd område som ligger et kort stykke fra Dabbab Walkway, men grunnet hvordan veiene her er bygd opp, måtte vi ta turen rundt hele byen for å komme oss hit.

    Hyggelig område med mye caféer. Startet med dessert denne dagen. Ostekake!
    IMG_5218.jpeg

    Deretter gikk jeg bort til Arkoon og spiste middag. Ble en gryte med grønnsaker og kylling. Veldig god.
    IMG_5219.jpeg

    Etter middag gikk jeg en tur rundt i High City.
    IMG_5221.jpeg IMG_5222.jpeg

    Utsikt til Green Mountain.
    IMG_5224.jpeg IMG_5228.jpeg

    I High City’s gater.
    IMG_5229.jpeg

    Etter litt roaming rundt i High City fant jeg ut at det var enklest å gå tilbake til hotellet. Bare over en gangbro og så rett ned langs en motorvei.

    Er en del kommersiell bebyggelse i Abha som er stengt. Mulig de nybygde områdene har skylden for det.
    IMG_5230.jpeg
     
    Earl, EndreD, Sonictravel and 13 others like this.
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdagen startet med 5 km løpetur i Flowers Park. Veeeeldig behagelig å løpe i 20 grader og lett skydekke. Selv 2240 meter over havet.
    IMG_5231.jpeg

    Tilbake på hotellet for en dusj og pakking av sekken. Utsjekk er 14.00, som er ganske finfint, men sjekket ut tidlig for å slippe å dra tilbake senere.

    Etter utsjekk ble det frokost på Al Areesh (hvor jeg sitter i skrivende stund).
    IMG_5238.jpeg

    5 timer og 34 minutter til flyet går. Får prøve å utnytte den tiden.
     
    Earl, EndreD, Sonictravel and 12 others like this.
  13. Onico

    Onico Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Veldig, veldig gøy å se reisebrev fra et område jeg aldri har hørt om eller tenkt over. De fjellveiene der må jo sikkert være episk gøy å kjøre med motorsykkel eller lignende
     
    mathiasfe liker dette
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,501
    Likes mottatt:
    7,369
    Bonuspoeng:
    183
    Nydelig reisebrev så langt, men hvor blir det av ABBA??? Jeg føler meg nesten lurt her. :p
     
    Kristian, RoadKing and Upsaker like this.
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Etter frokost gikk jeg mot demningen i Abha.
    IMG_5240.jpeg

    IMG_5241.jpeg IMG_5242.jpeg

    Demningen grenser mot bydelen New Abha på den ene side. Herfra går det en taubane som blant annet stopper i High City.
    IMG_5245.jpeg

    IMG_5246.jpeg

    Videre forbi taubanen kommer man til Abha Palace Hotel. Skiltet her har sett bedre dager .. IMG_5248.jpeg

    Var bare inne i resepsjonen, men ser ut som et storslått hotell som ikke har blitt vedlikeholdt særlig mye (annet enn rengjøring) siden det ble bygd.

    Området i New Abha består av noe som ser ut som et forlatt resort. Hele bydelen virket veldig øde generelt.
    IMG_5250.jpeg IMG_5251.jpeg

    Etter å ha gått rundt i New Abha en stund tok jeg en uber til Shada Archeological Palace. Også her var det ganske øde. Er et museum der som jeg er usikker på om var åpent eller ikke.
    IMG_5252.jpeg

    Jeg gikk videre derfra til Andalus Park. Like ved parken ser man et eksempel på det store fokuset som er på Vision 2030 i hele Saudi Arabia.
    IMG_5254.jpeg

    Igjen en ganske øde park, med det som virket som en nedlagt fornøyelsespark. Satt meg på en benk i skyggen her og slappet av en stund.
    IMG_5255.jpeg

    Har jo teaset om å høre på Abba, så selv om jeg ikke er en særlig utpreget Abba-fan, så måtte jeg utnytte meg av siste mulighet til å høre på Abba i Abha mens jeg satt i parken.
    IMG_5256.png

    Håper @jvsandem er fornøyd nå :p
     
    Earl, Upsaker, EndreD and 7 others like this.
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    1 time og 50 minutter før avgang bestilte jeg en uber til flyplassen.
    IMG_5257.jpeg

    Ankom der ca 1,5 timer før avgang og det viste seg å være alt for tidlig. Det er en liten flyplass og alt er på bakkenivå. Inne ved et stappfullt gate-område etter 5 minutter.
    IMG_5258.jpeg

    Her var det et par cafe’er, en souvernir-butikk og Al Baik (Saudi Arabias versjon av KFC).

    På denne lille flyplassen har de prestert å gjort alle gatene til buss-gate, selv om alt er i gåavstand fra terminalbygget. Det gjorde prosessen med å boarde 2 A330’er (som tok av omtrent samtidig) ganske langtekkelig. De skulle til Riyadh og Jeddah. IMG_5259.jpeg IMG_5260.jpeg

    Etter at Saudia-sine fly var ferdig boardet var det endelig min tur å ta bussen 100 meter bort til flynas sitt fly.
    IMG_5262.jpeg

    Ganske moderne interiør her.
    IMG_5263.jpeg

    Jeg betalte ikke for å reservere sete og da måtte det ende som det jo gjør: jeg havnet i et midtsete. IMG_5265.jpeg

    Men det var overraskende god beinplass og jeg med mine 182 cm (183 på en god dag) kunne strekke beina godt ut.

    Serveringen startet like etter avgang med å dele ut vann. Så en runde med vogna. Ganske godt utvalg av div mat, drikke og snacks. Til slutt var det en runde med tax free-vogna.

    Det er enkelt å skjønne at man er i Saudi Arabia når man ser utover kabinen:
    IMG_5266.jpeg

    Landet omtrent på rutetid og jeg hoppet rett i en uber inn til Dhahran.
    IMG_5267.jpeg

    Oppsummering:

    Abha er virkelig en destinasjon jeg kan anbefale. Fantastisk natur, hyggelige mennesker og god mat. Skulle gjerne likt å hatt et par dager ekstra her for å utforsket området mer. God grunn til å komme tilbake.

    Klimaet gjør det ekstremt behagelig å gå rundt på denne tiden av året. På vinteren kan det bli ganske surt her og til og med komme snø.

    Takk for følge og sees kanskje igjen på neste utflukt (da med SAS i SkyTeam og flyvninger med Saudia).
     
    Earl, Upsaker, Darkcho and 8 others like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,007
    Likes mottatt:
    33,189
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er litt treg, hva var det med kabinen som identifiserte Saudi?
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    10,825
    Bonuspoeng:
    183
    Hodeplaggene som stikker opp lengre fram i kabinen er noe man kanskje ikke ser så veldig mange andre plasser.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden