Sas begynner ta betalt for setevalg i SAS Business

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lars J, 17. okt 2023.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183

    The current price concept for pre-reserved seats will be updated as charges will be added for pre-seating on the following additional areas and service classes:

    • SAS Business Intercont
    • SAS Plus Intercont
    • SAS Plus Intrascand
    • SAS Plus Europe
    - Sales start 18 October 2023

    - Travel from 23 October 2023

    BOOKINGS MADE BEFORE 18 OCTOBER 2023

    Customers who have booked their tickets before 18 October 2023, original seating rules will be applicable.

    Updated on 16 Oct 2023 at 11:23 CEST


    Gjelder ikke for EBG, eller høyere status

    https://www.sassalesinfo.com/travel-extras/seating/pre-reserved-seat
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Du glemte det viktigste:

     
    Meursalt, Earl, magnusant and 5 others like this.
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,217
    Likes mottatt:
    4,308
    Bonuspoeng:
    113
    De som kommer fra markedslinjen på blårusseskolen holder ofte lav profil. Spesielt de som driver med revenue management på flyselskap. Det kan være lurt av de :mad:
     
    NoLimit, Henrik, Kaffen and 2 others like this.
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg misliker jo at "no-frills" sakte men sikkert rulles ut til Business og Plus.
    Men det er noe positivt med det også. Når de fleste må betale for å reservere sete i Plus, så øker sjansen for softblock for EBD. Setene blokkeres normalt 72 timer før avgang. Blir setereservasjon gebyrbelagt for flere passasjerer, så kan dem ikke reservere nabosetet (gratis) før softblock blir aktivert.
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Synes egentlig unbundling generelt er greit, spesielt når LTG kommer godt ut av det.

    Eneste jeg mener er at reisefølge med barn og kanskje par burde få velge seter sammen gratis, men da kanskje «dårlige» seter.
     
    The_Dude liker dette
  6. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    43
    God nyhet for oss statuskunder. Det er vi som er lojale og bruker penger i selskapet.
    Resten bør betale…
     
    kaijoar liker dette
  7. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Spørs hvor mye de kan ta bort før SAS Plus blir verdiløs og man gidder ikke å betale ekstra for det.
     
    RoadKing, Shyneno, petrate and 2 others like this.
  8. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er delt på hva jeg mener om dette. Bra for statuskunder, indeed. Samtidig er det ganske drøyt å betale 1299,- for å reservere et sete du har betalt 12.000-17.000 kroner for i utgangspunktet.
     
    Shyneno, NoLimit, Cumulus and 8 others like this.
  9. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Ganske vanvittig å måtte betale 1299,- for å reservere et sete når man har betalt for business ja. En av grunnene til å booke business/plus/flex er jo å slippe diverse ekstrakostnader for alt.
     
  10. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal reise med datteren på samme booking innenlands om noen uker.
    Forstod ikke hvorfor jeg ikke fikk lagret seter sammen.

    Senere forstod jeg at jeg fikk velge seter fra rad 11, men hun kun fra rad 16. Dette vistes ikke i apoen, hennes sete ble bare ikke lagret.
    Men på sas.no så rad 11-16 fulle ut da jeg valgte hennes navn. Det skal nevnes at rad 11-16 var tilnærmet vidåpne med mitt navn...
     
  11. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Dessverre har jo mange andre selskap vist at dette er en modell folk finner seg i når de blir tvunget til det.
     
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Surt for folk uten status, men dette er jo bare nok et grep i SAS sin strategi hvor det skal lønne seg å være lojal samtidig som de skal dra inn noen ekstra kroner.
    Om man ser mot Swiss og troneseter (som jeg syns er dårligere seter) så er det enda dyrere å reservere.

    Wifi og ombordstigning i gruppe 1 forsvant nylig, nå må man betale for sete også, argumentene for at statusløse skal gidde å reise i plus begynner å bli få.
     
    magnusant and themichael like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje de prøver å rendyrke Plus som en klasse for oss som har status? :p
     
    RoadKing, magnusant and Flyrlavt like this.
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Snart blir det rebranding til SAS Gold Plus :cool:
     
    Andyfly, Kristian and holmen like this.
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Star* Gold har vel ikke setevalg så det er også en måte å straffe amerikanerne og tyskerne som stjeler våre seter.

    En glede som ikke varer lenge, ettersom sky elite+ har setevalg, en fordel som vi dog vil glede oss over når vi slipper å å betale for sete på KLM.
     
    magnusant liker dette
  16. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Syntes dette var godt skrevet. SAS prøver å kutte seg til profitt, når det de burde gjøre er å double down på det som funker. De fleste kunder er statusløse, og da må man tilby noe ekstra for å bli valgt av denne kundegruppen. Pris er den største driveren, SAS kan ikke fortsette å være dyrere, samtidig som produktet blir dårligere. Flex billetter med Norwegian begynner å bli mer og mer attraktivt, spesielt på reiser som går fra steder hvor det ikke finnes lounge.
    [​IMG]
     
    Kristian, Shyneno and magnusant like this.
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,961
    Likes mottatt:
    5,773
    Bonuspoeng:
    183
    Ut fra prislisten skal SAS kun ta betalt for «extra leg room» i SAS Plus på long haul. Dette må vel være setene på første rad? Antar resten av kabinen kan velges uten ekstra kostnad som før.

    SAS business er mer interessant. Her er det oppført «preferred seats» og «extra leg room seats», med en høyere pris for «preferred seats». Kanskje de skal ta ekstra betalt for de mer private vindusetene på partallsrader?
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lurer veldig på hva som er kategorisert som legroom, preferred seats etc..
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,961
    Likes mottatt:
    5,773
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, strengt tatt kan alle seter i Plus/Business være extra legroom, litt avhengig av hva det sammenlignes med :D
     
    holmen liker dette
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    335
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kan jo ikke helt klare å se hvorfor jeg skal fly SAS Plus med status en gang, så jeg er spent på hvem som skal betale for det etter hvert. Utover en snack på enkelte strekk, litt poeng og fleksibilitet (om jeg velger den dyreste versjonen), så har man jo det meste annet inkludert uansett. For meg som Diamant funker Go Light like greit, med unntak av om jeg skal ha mye bagasje med. Jeg skjønner ikke at de ikke prøver å løfte Plus-produktet med ekstra goder for statuskunder, framfor å helle gjøre seg mindre og mindre attraktive for alle..
     

Del denne siden