Til Bangkok på loftet hos Singapore og EVA hjem igjen!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 17. jan 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Væskebalansen kommer ikke av seg selv! Dessuten er det mye mygg her… IMG_3634.jpeg
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    På fredag var vi på sightseeing i utenfor Hua Hin. Litt forvirring om oppmøtested siden vi bor i Villa har vi egen resepsjonen, men vi gikk til hovedresepsjonen mens guiden og bilen var i den andre resepsjonen. Det ordnet seg etterhvert ..

    Første stopp var den gamle jernbanestasjonen her i Hua Hin. IMG_3586.jpeg IMG_3585.jpeg Den ble bygget i 1923 sammen med jernbanehotellet, dagens Centara hvor vi bor, og golfbanen.
    Kongen hadde sommerslott i Hua Hin og det ble derfor bygget egen VIP Lounge for kongen og hans følge når de kom eller reiste fra Hua Hin. IMG_3590.jpeg
    Denne skal nå restaureres og bli en form for museum.
    Det er bygget en ny jernbanelinje og ny stasjon, toget til Bangkok tar 6 timer mens bil tar 3 timer.
    Kongen er sluttet å ta toget, han kommer med helikopter ..

    Så var det ut på hovedveien mot Myanmar, jeg nevnte for guiden at vi ikke hadde med oss pass, hun kunne berolige oss om at vi ikke skulle så langt.
    Vi kjørte til Wat Huay Mongkol
    https://www.renown-travel.com/daytripshuahin/wathuaymongkol.html

    En kjempestor statue av en av Thailands mest kjente munker. Han levde for ca 400 år siden og var kjent for sine mirakler .. han gjorde bl.a saltvann til ferskvann (vår var mye kulere han gjorde vann til vin). IMG_3593.jpeg IMG_3603.jpeg
    Nedenfor statuen står det to svære elefanter i utskåret tre … de skal man gå under buken på i flere runder for lykke og glede IMG_3601.jpeg

    Etterpå kjørte vi til Apeberget, nei ikke det i østre deler av Oslo, men Monkey Mountain Hua Hin
    https://www.renown-travel.com/daytripshuahin/huahinmonkeymountain.html
    Der bor det bl.a 500 ville apekatter 27d65e50-b46e-4786-894c-a3915eddaa86.jpeg
    Oppe på dette fjellet var det meningen å sette opp en svær statue, kanskje munken(?), men etterhvert ble det klart at det var for værutsatt og derfor står bare fundamentet igjen til spott og spe IMG_3608.jpeg
    Og under står steinplatene med navnene på de som donerte penger til fiaskoprosjektet .. IMG_3611.jpeg
    Fremsiden på fundamentet IMG_3612.jpeg
    Utsikten mot Hua Hin bukten IMG_3606.jpeg
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for fin rapport @Eddie47 :) Toget fra Hua Hin til Bkk tar ca 3:30 med de nye sporene, ikke 6 timer.
     
    Eddie47 liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,258
    Bonuspoeng:
    293
    Det går direkte til BKK?
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det var guiden sine ord ..
     
    Insomnia4u liker dette
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Til Bang Sue Grand Station ja :) Den nye togstasjonen i Bangkok. Her er det bl.a tilrettelagt for høyhastighetstog fra Kina når det tid kommer.
     
    phileas liker dette
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, før så var det visst mye forsinkelser pga enkeltspor. De har nå bygget dobbeltspor slik at togene går uavhengig av hverandre. Her kan du se de nye tidene
     
    Eddie47 liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det er herlig luksus å ha eget basseng!
    Morgenbad og kaffe, sol og medisin (magemedisin)!
    Utallige leger (alle mine fastleger og @drsyk )mener at maten ute i verden er variert og derfor trengs det stabiliserende medisiner, fruen tar youghurt og jeg tar alltid noe sterkere. Nå er det blitt en lokal rom!

    Livet er travelt her i østen!
    I går var vi på sightseeing og så var vi hos skredderen for prøve bukser, nei de var ikke klar for prøving, kom igjen om to timer.
    Hjemme i villaen gikk strømmen og du verden hvor varmt og klamt det ble inne, hvordan klarer man seg her uten AC?

    Når elektrikeren kom stakk vi, da var det tid for Loungetid med småsnacks og malariamedisin, tøft liv!

    Tilbake til skredderen …. der hang det en bukse til prøving, den passer ikke meg sa jeg. Mannen i butikken insisterte på at den var sydd etter mål til min atletiske og flotte kropp, og at jeg måtte prøve … jeg fikk den etterhvert opp og den var trang som et pølseskinn. Altså ikke min bukse!
    Stor oppstandelse, sjefen ble oppringt og han kom etter en stund. Nye mål ble tatt av sjefen og de stemte med de målene han selv hadde tatt tidligere ….
    Ja men vi har 4 bukser til deg i fabrikken ….
    Javel? Hvis de ikke passer skal jeg ikke ha dem!
    «Det er sikkert en forveksling vi har så mye å gjøre …..»
    «Kom igjen i morgen så har vi bukse til prøving!»
    Litt som helseministere: «Jeg har da ikke gjort noe galt!!»
    Noen må gå!

    På hotellets Coast Beach resaurant var det i går fiskeaften, der kunne vi velge mellom laks, tunfisk og seabas.
    Laks kan vi spise hjemme, men kanskje den her er ferskere en den vi får fra Lerøy på den lokale Kiwien??
    Vi valgte tunfisk medium-rear og den var aldeles nydelig.

    I dag er planen å prøve bukse (eller å kansellere bestillingen) og så skal vi besøke en ny venn av oss fra Bergamo i Italia!
    Carlo heter han og driver en italiensk restaurant rett utenfor hovedporten til hotellet …. der er det deilig mat og svært god service!
    I tillegg fikk jeg en nydelig grappa på huset
    18e14cb5-b69f-47de-aeaa-661856c175ec.jpeg
     
    Last edited: 31. jan 2024
    Henrik, Hanen, Kvalvaag and 30 others like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,518
    Likes mottatt:
    36,912
    Bonuspoeng:
    293
    For en nydelig gjengivelse av benklærpassiaren! :D
     
    Eddie47 liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsettelsen på skreddersydde bukser:
    Velkommen tilbake sir! Nå er vi minst 100% sikre på at vi har de rette buksene som du skal ha.
    Er du helt sikker? YES SIR!
    Skeptisk med en gang . de samme buksene som i går ..
    Smilene og høflighetsfrasene forsvant da jeg kom ut av prøverommet .. sjefen kjente rundt og mente at det de hadde sydd ut i livet måtte sys inn igjen ..
    Buksen passet ikke!
    Jeg har fire like bukser klar til deg!
    Klarer du å få dem tilpasset min flotte og atletiske kropp før 6.februar?

    «Jeg kan gi deg pengene tilbake, men da må du love å ikke skrive noe på TripAdvisor for det er der jeg får kundene fra ..»
    Eddie fikk depositumet tilbake i penger, ingen bukser, men EuroBonus poeng for Saga MC kort ..
     
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    3,471
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøp av av klær fra skredder i Thailand er etter min erfaring litt lotto :) Har best erfaring med å ta med meg en skjorte, bukse/jakke som du trives med og be dem lage eksakte kopier med stoffer av høy kvalitet. Lykke til med videre kjøp og nyt ferien videre. Ps Om det ikke blir noen skredder klær på deg vil jeg anbefale at du kjøper skjorter fra Jim Thompson (egen butikk på flyplassen i Bangkok / samt eget fabrikkutsalg i Bangkok.
     
    Eddie47 liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,258
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk sydd meg en ullfrakk, veldig fornøyd.
     
    Kristian liker dette
  13. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,087
    Likes mottatt:
    14,794
    Bonuspoeng:
    183
    Fint å se at dere har funnet tonen for HuaHin. Det er ingen by med mye fart og spenning, men godt egnet for avslappet egenpleie. Og eget basseng er virkelig gull verdt.

    Vi er alltid et par ganger hos Carlo, og vi er innbilske nok til å tro at han kjenner oss igjen. I hvertfall den utadvendte halvparten av oss. Ellers har vi prøvd oss i Hagi, som er ok. Og der fikk vi en gang diskret hint om en rett vi burde ombestemme oss på. Hun ble vår venninne, og vi har senere vært på hjemmebesøk.

    Skreddersøm kjøper jeg aldri, ei heller i Østen. Men har gjort et forsøk i HoiAn/Vietnam, og da tror jeg cm og tommer var blitt byttet om. Buksa var meget romslig. Den ble hanket inn, dog ble det raffinerte snittet noe skadelidende. Men lykke til.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har allerede vært hos Jim Thompson i Bangkok og kjøpt noen småting!
    Jeg har forøvrig svært god erfaring med dresser og skjorter sydd til meg i Thailand og var derfor optimist når de tok mål her .. forskjellen er bare tidligere var det indiske skreddere som kom på kontoret mitt på Lysaker torg og tok mål og hadde med stoffprøver. Uten prøving kom dressene og skjortene i pakke på kontoret etter noen uker og alt passet perfekt.
     
    AirMags, Avixlo, Kristian and 3 others like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er at de som tar mål ikke er de som syr. Det blir gjort på fabrikker, ofte de samme som syr for mange "utsalgsbutikker" med indere. Skredder er jo ikke akkurat en beskyttet tittel :)

    Tar litt tid å finne en god som er pålitelig. Jeg har hatt samme i 15 år, og som nå er sjef for en hel fabrikk med mange ansatte. Pleier å stikke innom av og til. Ganske fascinerende å se hele prosessen. Det er separate folk som syr jakke, bukse og skjorte. De leverer kun til USA/Europa (via agenter som tar mål du nevnte @Eddie47) men ønsker dessverre ikke nye enkeltkunder i Bkk.
     
    AirMags, Kristian, Calling and 2 others like this.
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Var hos Carlo i går og ble tatt imot som gamle og kjære venner. Kom litt før «bordet vårt» var ledig og ble budt på prosecco i baren mens vi ventet.

    Jeg hadde siden vi var der sist skrevet en svært god anmeldelse på TripAdvisor og sjefen takket for den.
    Vi ble behandlet som konger ..

    Var anmeldelsen bevisst? Ja!
    På samme måte som tips til «house keeping» første dagen
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    I Hua Hin har de et eget grisehus hvor det hver kveld formentlig arrangeres grisefest! IMG_3691.jpeg
    … for den yngre garde: Grisefest var noe som ble arrangert på Mallorca og andre steder i «syden» på 1970 tallet ..

    Er dette stedet åpent eller stengt?Det ser heller ikke ut som om de er ferdig med juledekorasjonen .. 20.dag jul er noen dager siden IMG_3687.jpeg

    På veien er det mye rart å se, i et veikryss stoppet denne karen foran oss og han hadde en hund i ryggsekk på ryggen og en hund løs på fanget.
    Alle skal med som de sier i Arbeiderpartiet IMG_3683.jpeg
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har vært og sett på Kongen som var modellen til Yul Brynner i filmen «The King and I» fra 1956.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kongen_og_jeg_(film)
    Til denne filmen var det Jim Thompson (omtalt tidligere) som leverte silkestoffene, thaisilke, som ble brukt. Denne filmen har hatt stor betydning for eksport av silke fra Thailand.

    Modellen altså Kong Rama IV av Siam var en produktiv mann, han hadde 82 barn, sannsynligvis med et utall koner og konkubiner.
    Kong Rama IV var også den som avskaffet slaveriet i Thailand.
    0b5ddfa4-4fa9-49ec-b9ba-79d0e3425ac4.jpeg

    Fruen fikk i oppgave å ta et bilde som skulle illustre «The King and I», men hun bommet på kongene og tok Kong Rama V i stedet. a25fe97b-01da-4437-b7d6-755304c3cab0.jpeg
    Kong Rama V var mer produktiv en forgjengeren, ikke sikker på om den IV var faren eller fetteren.
    Kong Rama V fikk 120+ barn, man var ikke sikker på det eksakte tallet.

    Alle disse svære kongestatuene står i en nydelig og velstelt park på militært område. IMG_3673.jpeg
     
    Last edited: 03. febr 2024
    Baldrick, EgilSk, AirMags and 23 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,258
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
    Eddie47 liker dette
  20. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    25,620
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var på grisefest på Casa Antonios, Granka i 2000.
    For de som eventuelt har lyst til å teste ut en gammel slager, har nå muligheten de neste 14 dagene.
    http://hitnoje.com/?page_id=1751
     
    Kristian and Calling like this.

Del denne siden