Til Washington DC for å hilse på Donald

Tråd i 'Reisebrev' startet av MadsVaHa, 08. aug 2017.

  1. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    En liten beretning om årets sommerferie.

    Først vil jeg bare si at mine poeng egentlig er forbeholdt reiser i F. Men når madammen ønsker Ferietur til USA midt på sommeren, må man ty til kreative metoder for å løse dette. Prisene på billettene i cash var hinsides, eco var ikke priset så alt for høyt, men dette utgår med skyhøye kneløft på langdistanse. En liten runde innom United for å sjekke forholdene hvordan tilgjengeligheten til USA var midt på sommeren. Her var det særs lite å hente, eneste åpningen var Washington DC, har aldri vært der før så dette måtte sjekkes ut.

    En 20 minutters telefonsamtale med Stefan på kundeservicen hos SAS var alt som skulle til før jeg var 220000 poeng og 6k fattigere. Han fant fort frem utreisen som gikk med B747-8 fra Frankfurt. Hjemreisen var det verre med, her kunne han tilby meg eco med United fra EWR. Takk men nei takk, tenkte jeg. Plutselig var det opphisselse i stemmen til Stefan, Systemet hadde oppdatert seg, nå kunne vi fly A333 til München i Biz istedenfor. Helt Perfekt, alt er bedre enn eco og München er en av mine favoritt flyplasser i Europa.

    Reisen vil gi meg en to nye streker på Flightdiary og en ny flytype, nemmelig B747-8i kanskje den nest vakreste maskinen etter A346.

    Vil bare rette en stor takk til noen selskaper som gjorde denne turen mulig.

    SAS for å ”gi” bort billige langdistanse plus billetter.
    Kiwi og Meny for den daglige handelen og Trippeltrumf
    Viatrumf som har gitt meg en trang til å kjøpe masse unødig drit for poengenes skyld.
    X-antall kredittkort som bringer inn gode poeng hver mnd.

    Ruten ble da som følgende:
    • SAS Plus TRD-OSL 737-700
    • En natt på Radisson blu Gardermoen
    • Lufthansa business OSL-FRA A321
    • Lufthansa Business FRA-IAD B747-8i i andre etasje.
    • Fem netter på The mayflower Hotel DC
    • Lufthansa Business IAD-MUC A333
    • Lufthansa Business MUC-OSL A321
    • SAS Plus OSL-TRD b737-700
    Vil bare beklage at det ikke kommer til å bli alt for mange bilder. Noen blir det.

    Flighten til Oslo skulle ikke gå før utpå kvelden, så avreisedagen ble drevet av en lite produktiv arbeidsdag og panikk pakking. Dette bildet forklarer det med pakkingen godt.

    reiseb2.jpg
    Bilen ble avlevert de staute karene på Sandfærhus og plutselig var vi inne i den tommeste terminalen jeg noen gang har sett. Det var ingen ved innsjekk og kun to personer i sikkerhetskontrollen. Bagasjen ble avlevert og boardingkort utskrevet, liker å ha de på papir som et minne og hvis noe går skeis.
    Vurderte et sekund å benytte meg av den ordinære sikkerhetskontrollen, men har man fordeler så må man benytte seg av disse.
    En liten tur i bollebua for å fylle på med noen tomme kalorier og litt dispenserjuice. Boarding startet på avgangstid pga. sent innkommende fly. Helt full go-kabin men i plus var det fem personer fordelt på seks rader. Flytid på 40 min, en cola zero konsumert og landing 15 min forsinket oppsummerer denne innenlandsturen godt.

    Pri-bagasjen kom som vanlig sist på båndet. Alt som har med bagasje å gjøre går saktere på nye Gardermoen, bra jobba!.
    Kjap spasertur bort til Radisson Blu, ble ønsket velkommen som Gull-medlem men oppgraderingen uteble.
    Standardrom med de fasiliteter du måtte trenge med god størrelse på rommene til å være flyplasshotell. Ikke mer å si om den saken, bortsett fra en sabla god burger på room service menyen.
    fgh.png
    Spennende utsikt!

    ghjk.jpg
    Snadder!

    Neste morgen bars det nok en gang tilbake til Gardermoen for hoveddelen av turen. Kjapp innsjekk i gullskranken (må berømme sommervikarene) disse yter bedre service og er mye blidere enn de som vanligvis vokter denne. Nei jeg drar ikke alle under en kam og jeg var nok sikkert bare heldig.
    Frokosten ble inntatt i gullstua, ingenting slår rundstykker med egg og bubbel i glasset.
    Som flynerd ble jeg lettere amorøs når jeg så at det var en av Lufthansas retro-fly som skulle fly oss til FRA.

    flyt.png
    Litt uklart bilde men en flott maskin.
    20170721_113250.png
    Standard bildet...
    Dessverre ingen matbilder.

    Litt forsinket ut i fra Osl. Serveringen startet raskt etter at setebeltelyset var slukket. Her ble det servert varme brød, et brett med pålegg (oster og skinke) og müsli/yoghurt. Helt ok for en to timers flyvning i Europa. De skal ha pluss for blokkert midtsete med et lite bord i midten. Det eneste de får stryk for er at gardinen ble holdt åpen mellom Biz og Eco, dette medførte at de fra bak i flyet benyttet seg av toalettet fremme. Makan til frekkhet. Flighten gikk med til å glede seg til å dele en mimosa med Stuttfeiten i Frankfurt. Han lovde mimosa og jeg hadde masa meg til badeand. Gleden fikk seg en real knekk når vi landa 10 minutter sent i FRA, og med en taxe-tur til München gikk tiden fort. Hadde i utgangspunktet en joggesko transfere på 1t og 20min. Selvfølgelig bus-gate, dette er bare stas når man bli henta i Porsche ikke når man blir stua sammen i en buss som aldri gikk. Vi parkerte ved B-Gates, de som kjenner FRA vet at det er en god del avstander. @Stuttfeiten var så elskverdig at han møtte oss ved passkontrollen før Z-gates. Han var verken stutt eller tjukk, ikke så han ut som en mannlig versjon av Marry Poppins heller. Mannen har en fetisj på paraplyer må vite. Et alt for kjapt men trivelig møte ble gjennomført og jeg ble en badeand rikere, nok en gang Tusen takk.

    Neste avsnitt: jeg blir gitt falske forhåninger. Vet ikke når dette avsnittet kommer men det kommer :)
     
    Travellingalf, pgaa, KRS and 47 others like this.
  2. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Strålende start. Takk for at du deler!
     
    MadsVaHa liker dette
  3. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,014
    Likes mottatt:
    6,505
    Bonuspoeng:
    183
    Donald er visst på en (velfortjent??) 3-ukers ferie, men sender du han en tweet får du sikkert en hjertelig velkomstmelding...

    God tur!
     
    MadsVaHa and Anita like this.
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Vær så god, og sjølv takk for eit trivelig møte. Eg ser fram til det neste og satsar på at vi har betre tid då.

    Så langt kjenner eg hovudtrekka i manuset her, men frå no av startar spenninga. Eg ser fram til resten av historia! :)
     
    MadsVaHa and NoLimit like this.
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig. Flott start :):) Keep it coming...
     
    MadsVaHa liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Super start. Gledes til fortsettelsen :)
     
    MadsVaHa liker dette
  7. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Lovende start dette, men hvis dere likevel skal rusle rundt i Washington, det kan være bryet verdt å ta en tur innom Chinatown. Jeg var der for snaue ti år siden, og gikk inn i bydelen fra "museums-siden" ( Naturhistorisk/Smithsonian og romfartsmuseet...som jo kan være verd et besøk i seg selv). Ikke særlig langt inne i CT var det en Thairestaurant inn i et slags portrom. Ikke mye bling og krampaktig Thai-effekter, men du allstyrendes for et kjøkken! Vi var en håndfull som bestilte litt på lykke og fromme i menyen (og smakte litt på hverandres retter) .... Det var så godt at en kunne svelge tunga!
     
    DanH, MadsVaHa, NoLimit and 1 other person like this.
  8. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Flot start. Glæder mig allerede til næste bid.
     
    MadsVaHa liker dette
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Du var nok blant de heldige og møtte ikke "Siri"o_O
    https://insideflyer.no/forums/threa...ing-om-inkompetent-insjekkingspersonell.8396/
     
    MadsVaHa liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal bli spennende å følge med på denne videre, særlig med den cliff-hanger du avsluttet første del med...
     
    MadsVaHa liker dette
  11. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Flott start, gleder meg til videre fortsettelse :)
     
    MadsVaHa liker dette
  12. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler baren på hotellet Hay Adams på det varmeste. Hotellet er det som ligger nærmest White House og nede i kjelleren på stedet "Off the record" finner man mange ansikter kjent fra politikken. Dessuten har de utrolig kule drikkebrikker (coasters) der med karikaturtegninger av amerikanske kjendiser. Når mat og drikke i tillegg er top notch, så er stedet definitivt verdt et besøk.
     
    MadsVaHa liker dette
  13. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for hyggelige ord og gode tips :) Turen er allerede gjennomført så disse tipsene blir spart til en senere anledning :)
    Neste del er under produksjon og bli postet om ikke så lenge!
     
    Xflipper and Kristian like this.
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    stort fly.jpg
    Ikke mitt bilde dessverre.

    Makan hvor stor og grasiøs B747-8i er, det nest vakreste flyet i mine øyne. Vi gikk om bord som de siste gjennom dør L1. Ble møtt av noen flotte og smilende vertinner, etter et kjapt blikk på billetten ble vi sendt til venstre og inn i F-kabinen. Fraulein hadde sett feil på billettene våre, etter som vi satt på rad tre til FRA sendte hun oss til venstre og til sete 3A. Hun sa at vi hadde hele raden for oss selv. Måtte fortelle henne at vi egentlig satt på loftet, ville ikke være til bry for de passasjerene som egentlig hadde setene. Viste seg at ingen skulle ha de :(. Hun beklaget veldig at hun hadde sett feil og gitt undertegnede falske forhåpninger. Selv om jeg egentlig ikke hadde noen grunn til å føle at jeg ble gitt falske forhåpninger, følte jeg at jeg var så nær men samtidig så langt i fra..

    Slukøret gikk jeg gjennom C-kabinen og mot trappen som førte mot loftet. Skuffelsen som egentlig ikke er noen skuffelse ble raskt snudd når jeg kom opp. Selv om Lufthansa ikke har de mest moderne setene og konfigurasjonen er det noe spesielt med annen etasje. Ikke er det mange setene og det hele føles egentlig ganske privat og eksklusivt. Hadde booket de bakerste setene for å få best mulig oversikt over kabinen foran meg. Er en nyfiken sjel som liker å få med meg ting som skjer.
    trapp.png
    Trappen opp til loftet.
    kabin.png
    kabinen.
    bubbel.png
    Bublene ble servert sammen med et glass vann for å slukke tørsten etter intervalldraget gjennom terminalen. Frøkna gikk for bubbel og juice.

    Annen etasje var så godt som full, men hele den bakerste raden forble ledig, disse to setene ble benyttet som soverom under turen.

    Overraskende kjapp Taxe-tur til å være Frankfurt, to fly i kø før en lang rulletur mot skyene. Utrolig stille og behagelig, litt mer trøkk enn lillebror 400 også. Kapteinen brukte god tid for å få flyet opp i marsjhøyde, etter 25 minutter ble setebeltelyset slukket. Kapteinen kom på høyttaleren og kunne informere om flotte flyforhold og en flytid på 7t og 50 min. Fraulinene gikk raskt i gang med drikkeserveringen, liker ikke restaurantkonseptet, med bestilling før de går til galley for å ordne varene. Her liker jeg at de kommer med vognen, det går raskere. Ja jeg vet at det skal gi en restaurantfølelse og en følelse av eksklusivitet, men jeg foretrekker effektivitet på en flyvning på knapt 8 timer.
    vinge.png

    Fortsatte med bubbel og en obligatorisk GT. Nøttene var kalde og oversaltet, egentlig ingen høydare (Lær av bolaget).

    Geitostkuler til forrett, veldig bra. Det ble også servert en ferdig og litt slapp salat, nok en gang honnør til bolaget som faktisk serverer denne fersk fra vognen. Lufthansa sin smakte ikke like bra og salaten og grønnsakene var dvaske og slappe.
    ost.png
    Kylling i tomatsaus til hovedrett, så som så.
    middag.png
    Oster og Creme brulee til dessert, veldig bra. Akkompagnert av en god dessertvin.
    Pga smaken ble det ikke noe bilde av denne retten ;)

    Lufthansa leverer på det jevne i middagsserveringen. Forretten og desserten skal de ha skryt for, hovedretten var som sagt så som så. Hovedretten ble akkompagnert av en fransk rødvin av ukjent opphav, minnes at denne faktisk passet veldig bra til. Gikk med tre glass av denne i løpet av turen. Utrolig hvordan et godt glass vin kan fikse en middelmådig hovedrett og humøret generelt. Lever etter mottoet at livet er for kort til å fly eco og drikke dårlig vin.

    Kabinen ble ryddet, ble faktisk fire! timer på øyet. De skal ha skryt for store og gode puter, veldig gode å hvile hodet på. Setene var veldig gode å ligge i, men hvis naboen er en fremmed, kan det bli noe kleint at beina konstant berører hverandre. Dette slapp jeg unna da jeg benyttet nabosetet som seng. Det befant seg et amenity kit i setet, dette inneholdt det vanlige slik som, sokker, øyebind, ørepropper, fuktighetskrem, lypsyl og tannkrem/kost. De skal ha skryt for at det var to mintpastiller og brillepuss. På toalettene fantes det kluter med godlukt, barberhøvel og kremer. Klutene og kremene var nyttinge for å føle seg fresh til landing. Oppbevaringen ved vinduet var også veldig praktisk da setet i utgangspunktet har lite oppbevaring. Store og dype bokser du kan fylle med de merkeligste ting. I midtkonsollen var det også en liten oppbevaringsboks, her var det også hodetelefoner av typen Bose, kudos til Lufthansa. Dog uten støydemping, minus for at det ikke var inngang til vanlig minijack, mulig den var der men jeg fant den ikke. Kunne tenkt meg å bruke mine egne Qc 25. Tok meg en tur ned i kjelleren, her var det glissent i den store business-kabinen, premium-eco var nesten full og i Eco satt de som sild i tønne. Prøvesatt Premium-eco setene er par minutter, de var faktisk ikke så ille å sitte i. Bare så dumt at Lufthansa priser disse relativt høyt.

    Frokosten kom på bordet, husker ikke helt va det var men innbiller meg at det var noe asia-inspirert dynket i ingefær. Men veloppdratt som jeg er så gikk også dette ned uten de store klagene.

    Landet 25 min før rutetid i Washington. Lufthansa er ikke det beste produktet på markedet men de leverer jevnt over bra og er solide, du vet hva du får og det får du gang på gang. B747-8i var en utrolig bra maskin å fly, neste gang blir det i nesen. Fikk endelig prøvd de Kule bil/togene som frakter passasjerene på Dulles. En artig liten detalj disse. Kjapt gjennom immigrasjonen og rett i en taxi inn mot sentrum, pga. en del trafikk tok turen en drøy time. Sjåfør fra Afghanistan som hadde masse røvere på lur så turen gikk forholdsvis raskt.

    Neste avsnitt: Jeg skal bo på et historisk hotell.
     
    pgaa, Eddie47, tommy777 and 19 others like this.
  15. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Dette minte meg på da jeg fløy i andreetasje på LH A380 FRA-MIA. Følte for å strekke litt på bena og gå meg en tur ned trappen og gjennom førsteetasje. Kom gjennom til P-eco og ble nærmest hudflettet av en flyvertinne. "Get back to your class!!!".

    Uhøflig, men utenom det har jeg fint lite å utsette på mine flyturer med LH.
     
    MadsVaHa liker dette
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler, venter spent på neste del :)
     
    tommy777 and MadsVaHa like this.
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det klart for oppholdet.
    Hotellet som var booket i Washington var The Mayflower Hotell. Det ligger på den nest mest fasjonable adressen etter det Hvite hus i følge de selv. Det åpnet dørene i 1925 og har holdt fasjonable gjester som: Franklin D. Roosevelt, Obama familien, JFK pluss elskerinne, Monica Lewinsky og selvfølgelig undertegnende. Et skikkelig elskerinne hotell der presidentene fikk være i fred å gjøre sine plikter.
    fasade.png
    Rask innsjekk med litt problemer da de ikke fant reservasjonen min, en kjapp telefon og dette var i orden. Fikk rom i 10 etasje, et stort rom med to dobbeltsenger, man deler da ikke seng før man er gift. Rommet hadde alle de fasiliteter som man kunne forvente. Minibaren var tom men var til gjengjeld iskald, noe som ikke alltid er vanlig. Ac´en bråka litt, men ikke noe å sette fingeren på. Trimrommet på hotellet var noe av det bedre jeg har sett. Masse frivekter, 7 møller og annet utstyr for å gjøre treninga best mulig. Trening etter på ferie er faktisk veldig godt, kan ikke risikere å bli for lat. looby.png
    Lobby området. Store saler til messer og konferanser innover.
    gang.png
    Stort og fint rom. relativt nyoppusset
    seng.png
    Store og gode senger. Som sagt så deler man ikke seng før etter ekteskapet, evt at det er godt med litt alburom i blant. Hotellet var et veldig populært konferansehotell, det ble avholdt flere forskjellige konferanser under oppholdet vårt. De skal få skryt for rask og stabil Wifi, negative var at dette koster 12 daler dagen. På grunn av litt hassel under innsjekk ble jeg påspandert denne.
    Washington er nok ikke den første byen som faller i hodet på folk når de tenker sommerferie. Det er egentlig ikke et naturlig reisemål på sommeren for oss heller. Men etter at turen var gjennomført satt vi igjen med masse flotte minner og opplevelser. Det er en veldig viktig by med masse severdigheter.

    I og med at Washington bød på 37 varme og 80% luftfuktighet foregikk de to første dagene mest mulig innendørs. Madammen ønsket som damer flest å shoppe, kan ikke si at jeg var spesielt negativ når SAS mc ga doble poeng på valuta. Inne i selve Washington var det ikke så alt for mange butikker å finne. Tyson Corner Mall ble avlagt et besøk, Et svært kjøpsenter som ligger 20 minutter utenfor byen med metro. Senteret huset nærmere 300 butikker som solgte alt fra himmel til jord. Kortet var nærmest rødglødende når vi satte oss på metroen tilbake til byen.
    favoritt butikk. .png
    Undertegnede i fult fart mot favoritt butikken selvfølgelig utstyrt med paraply.

    Det som er flott med nordmenn i statene er at man våkner tidlig og legger seg sent. Dette gir muligheter til å besøke de store severdighetene før hordene av asiatisketurister kommer med selfiestanga si.
    Noe annet som er positivt med å våkne tidlig er at temperaturen er spiselig.
    Jeg er stor fan av å bruke apostlenes hester når jeg er på tur, så det blir en god del gåing som transport middel. en flott måte å få sett byen på pluss holde vekta sånn nogenlunde normal.

    Nå vil jeg legge ved et lite bildedryss med kommentarer. Et bilde sier mer en tusen ord og er i mine øyne like interesant som ”så gjorde vi” og ”så gikk vi dit” Ikke at jeg ikke liker tekst altså, men det begynner å bli en stund siden turen og hukommelsen begynner å bli litt dårlig. Pluss at jeg er lat ;)
    donald.png
    Som tråden tilsier var jo målet med turen å avlegge Donald et besøk. Dette var dessverre det nærmeste jeg kom. Makan til frekkhet, han hadde til og med tweetet om at han var hjemme.
    marine one.png
    Marine one på vei inn til det Hvite hus for å hente Donald.
    Ford´s Theater.png
    Ford`s Theater, stedet der Abraham Lincoln ble skutt i 1865.
    Det kommer en ny tråd i morgen eller en annen dag pga antall bilder. Stay tuned :) Takk for tålmodigheten og flotte ord så langt, dere er en flott gjeng!
     
    Maggie, Kristian, mathiasfe and 17 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Supert!
     
    MadsVaHa liker dette
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    I tråd med hotellets historie vil jeg anta Victoria Secrets posen på bildet er til elskerinnen? ;)
     
    MadsVaHa liker dette

Del denne siden