Tilbakemeldinger til SAS - hva er du fornøyd og misfornøyd med?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bjørn Helge, 22. sept 2014.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    813
    Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    I forbindelse med fellesmailen som ble sendt til SAS i forrige uke har vi fått en god dialog med sentrale personer i SAS-ledelsen. Snorre Andresen (VP for produktutvikling) har oppfordret oss til å komme med innspill, som vi først samler her for å sende samlet over.

    Har foreløpig følgende punkter på listen (det vil selvfølgelig bli renskrevet før det oversendes til SAS):
    • Inkonsekvent ombordprodukt, særlig i Plus. Manglende samsvar mellom hva som kommuniseres til kunder og crew. Den ene dagen blir man avkrevd betaling for et glass vin, neste dag er det gratis.
    • Forbedring av Plus-produktet generelt. Bedre mat, mindre "plast og papp", bedre produkt mellom Nord-Norge og Sør-Norge (ruter over 1,5t?).
    • Varierende kunnskapsnivå hos kundeservice. Får bl.a. ofte feil svar gjennom chat-en på sas.no.
    • Prioritert bagasje og boarding blir ikke alltid gjennomført på en god måte. Varierende fra stasjon til stasjon.
    • Bonusbilletter for Star Alliance-partnere bør være mulig å booke selv på nett.
    • Standarden på innenriksloungen i Oslo bør bli mer lik de øvrige loungene. Stusselig med plastglass og pappfat.

    Og noen positive tilbakemeldinger:
    • Oppgraderingen av longhaulproduktet ser veldig bra ut.
    • App-en fungerer stort sett veldig bra, og blir stadig videreutviklet.
    • Positivt med satsing på EuroBonus 2.0, fast track, diamantnivå, "Goodie bag", gi bort gull-/sølvkort etc.

    Hvis du har innspill er det bare å komme med dem i denne tråden.
     
    tommy777 and SASDC8 like this.
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    705
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Som EBG som reiser mye OSL-TRD-OSL må jeg si at produktet har løftet seg vesentlig bare det siste året. Med fast track og innlandslounge på OSL, relativt konsistent pritag, fast track på TRD og bonuspoeng, har SAS virkelig klart å differensiere seg fra Norwegian til det bedre. Produktet i dag rettferdiggjør helt klart de hundrelappene i prisforskjell det er ofte er mellom SK og DY, noe det definitivt ikke gjorde for kort tid tilbake.

    Ellers meget bra initiativ, bra jobbet og hyggelig at SAS er positive til videre dialog!
     
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    *Vann i glass skal være gratis. Det er alt for smållig å poengtere at kaffe & te er gratis, mens ting som en vannflaske koster 20 kr. Særlig det svenske crewet er heite på å poengtere dette hver eneste gang de presenterer menyen mellom Oslo og Arlanda. Bryr meg ikke om at det evt går utover mersalget av cola eller juice.
    *Vi trenger to stk på gate, særlig på utlandsrutene. Stakkars han eller hun som står alene på Oslo-Arlanda og skal takle 141 pax ved forsinkelse.
    *Det er mye krakkelerte vinduer på 737-flyflåten for tiden. Det utgjør ingen sikkerhetsrisiko, og trenger egentlig ikke byttes ut - men det er så sjuskete og unødvendig å la stå på allikevel :) I tillegg kan man gjerne ha litt mer fokus på slitte seter med plastikkdeksler eller annet som henger og slenger. Et helhetlig inntrykk er verdt mer enn kostnaden av å fikse det (og jeg vet bedre enn mange andre hvorfor det ikke alltid blir fikset ASAP: travle flyschedules og det kan ikke fikses før man tar en B-sjekk (evt A-sjekk for enkle problemer)).

    Positivt
    *Gi ut mer gratis reklamestæsj :D Made in China plastikk-greier som folk kan feste på baggasje eller bilen, gratis reklame og det koster seriøst ingen ting å lage :) Og folk liker det. Jeg veit det!
    *Cabin-crewet virker utrolig gjennomført for tiden, de er veldig serviceinnstilte og gjør det beste ut av hva de har å jobbe med. Har merket en stor forskjell fra FØR go/plus til etter :)
    *SAS har noen vanvittig stødige kapteiner som jeg tror er av europas beste på praktisk flyvning og profesjonalitet /uhemmet skryt/
    *Meget god kvalitet på snackset innen Norge, men som nevnt, vi trenger mat til Tromsø og Alta :p Og den maten skal ikke være den ekle pizzaen eller wraps, det skal være salat.
    *SAS appen er helt genial. Vet ikke hvordan jeg reiste uten!
     
    Last edited: 22. sept 2014
  4. Hobo hobos

    Hobo hobos Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Seteval burde vore mogleg å velge gjennom "my bookings" på sas app, for dei med EBG/D (tidlegare enn innsjekk).
     
    Bjørn Helge and Jørgen like this.
  5. Henning

    Henning co-founder Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Det bli mulig å legge inn bonusprogram i bookingen online. Det er helt utrolig at dette ikke er mulig.
     
    TOS_EBG, Bjørn Helge and SASDC8 like this.
  6. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Negativt:

    - Det bør også være mulig å velge seter online på SAS-flighter i Plus på en Star Alliance Award booking (Booket gjennom EuroBonus!)... Måtte ringe inn for å få valgt sete (vil jo ikke havne i midtsete ved check-in).

    - Det virker også som at EBG-nummer ikke legges inn i bookingen på *A awards heller, og det er umulig å legge det inn noe sted. Da forsvinner jo de ekstra perks'ene man har som *G, som f.eks. raskere ombooking ved uforutsette hendelser, matbestilling før de uten status i business class, etc.

    Positivt:

    - Maten i SAS Business til PEK i sommer var fantastisk god. Stor forbedring fra mine tidligere flighter i SAS Business de siste par årene. (Men serveres fremdeles med plasten på)

    - De flightene jeg har hatt i år, så har blokkert midtsete fungert på 90ish% prosent av gangene, så håper det kommer tilbake snart.

    - Servicen ombord har vært skikkelig bra, både på innenriks/Europa ruter og på IC.
     
    Last edited: 23. sept 2014
    tommy777, Bjørn Helge and SASDC8 like this.
  7. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med det meste som er blitt sagt, men føyer til noen punkter "for good measure" :)

    Minus:
    - Opplæringen av spesielt cabin crew må bli bedre slik at de blir mer konsekvente, både når det gjelder glass med vann, men også nå det gjelder å ta korrekt betalt for varer man kjøper når jeg ikke flyr Plus. I det ene øyeblikket koster en flaske vann 20 kroner, og på neste flight slår den den inn som mineralvann og tar 25. Det kan ikke være så vanskelig å lære seg å bruke kortautomatene til SAS, selv om jeg et de er noe hersk.
    - Bedre recognition ombord for Diamond og EBG, som f.eks takk for at du flyr så mye med oss
    - Gate agents må bli bedre på oppgradering fra Go til Plus på SH ruter. Når virker det som om det er hetl Bingo hvem som blir oppgradert, og på mine 30+ flyvninger med SAS i Go så langt i år har jeg blitt oppgradert to ganger. Har selv booket Plus og hadde en kollega i Go som er EBG som ikke ble oppdatert, mens den unge jenta som ble min setekammerat (så mye for softblock) som reiste på ungdomsbillett ble det.
    - Status må også komme med på bonusreiser.
    - Opplever fremdeles mye krøll med bookinger på SAS.no.

    Pluss:
    - Fasttrack på OSL for innelandspax. Herregud så mye tid og frustrasjon jeg sparer på det! Det er det beste titaket SAS noen gang har gjort for meg som kunde.
    - Innenlandsloungen kommer også høyt på listen, selv om stolene og serveringen ikke er all verden, er det et stor pluss at det finnes.
    - Poengopptjening innenlands :)
    - Servicen ombord er blitt merkbart bedre de siste 24-36 månedene, og yngre crewmedlemmene som er kommet til har virkelig vært et friskt pust i kabinen :)
     
    Last edited: 23. sept 2014
    tommy777, Islending and Bjørn Helge like this.
  8. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Det har dukket opp på mine award reiser.
     
  9. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Åltsåååååå. Den der blir fort gammel når folk flyr ofte.

    De gjør det jo på Lufthansa longhaul og, mulig det bare er mine norske reflekser som slår til, men jeg synes det eeeeer såååååå kleint å handshake med purser.

    Min mentalitet ombord er litt mer sånn leave-me-alone
     
  10. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Okey kanskje det ikke er for alle, men jeg ville satt pris på noen form for recognition, om enn bare et smil. Trenger definitivt ikke å være et handshake ;)
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Senior Medlem

    Innlegg:
    453
    Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med en høytaler-annonsering slik som det f.eks. Delta hvor lojalitetskunder "takkes for lojaliteten"? Jeg syntes den er fin.
     
    SASDC8 liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    What? Er den fin? Den er jo helt lavmål! :)
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror seteblokkering er tilbake???

    Alle setene rundt meg er blokket :D
     
    Jørgen and Islending like this.
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare bihulene som har tåket til synet ditt, egentlig er det en gruppe folk som fant ut de skulle omringe deg der bake..... :D :D :D :cool::cool:
     
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Bevismateriale:
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      128.7 KB
      Visninger:
      54
    Jørgen and SASDC8 like this.
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes kanskje dette var i overkant mye blokkering. For meg holder det om de holder midtsetet ledig så lenge som mulig (men selvsagt flott at man slipper å få stolen foran ned i ansiktet/laptopen, og at man kan legge seg bakover uten å måtte bekymre seg for å belaste passasjeren bak med det samme...)... ;)
     
    SASDC8 and Cecilie like this.
  17. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Du er en enkel sjel. Jeg vil sitte i midtsete med blokkerte seter på hver side, setet foran og bak skal også være blokkert. Jeg har trossalt gullkort, og det er sykt vanskelig å få...

    Forøvrig supert om det er tilbake, men avventer mail fra SAS før jeg begynner feiringen.
     
    Last edited: 24. sept 2014
    Bjørn Helge, TOS and Cecilie like this.
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Altså... Såpass synes jeg man kan forvente. DYKWIA?!? ;)
     
    TOS and SASDC8 like this.
  19. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom det ikke koster noen ting å lage må vel det gå på bekostning av lønningene til de kinesiske arbeiderne som produserer det?
    Om SAS skal produsere reklamestæsj er det helt rimelig at det produseres i skandinavia, den tid de er et skandinavisk selskap.

    Hadde vært utrolig behagelig om jeg gav meg f*** i om hvorvidt ting var laget av underbetalte kinesiske arbeidere og ikke tenker miljø når man handler "made in china"-unødvendig plastikk. Men somsådan gjør man, fordi man prøver å gjøre verden til et bedre sted å leve og bo i.

    Takk for meg ;)
     
    Last edited: 24. sept 2014
  20. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Ooooooooohhhh, der tok du meg virkelig..... Shit. Jeg som sitter på en macbook og iphone og har koss porta pro og mye annet billigdritt. Har en topp fra h&m på meg, og tror du pinade ikke den såkalte merkedongerien min også er made in India? Har aldri sagt jeg er perfekt, så den får du heller ta med deg inn til neste forum-møte så kan vi snakke om det uten at misforståelser og keyboards kommer mellom oss ;)
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden