Tilbakemeldinger til SAS - hva er du fornøyd og misfornøyd med?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bjørn Helge, 22. sept 2014.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    I forbindelse med fellesmailen som ble sendt til SAS i forrige uke har vi fått en god dialog med sentrale personer i SAS-ledelsen. Snorre Andresen (VP for produktutvikling) har oppfordret oss til å komme med innspill, som vi først samler her for å sende samlet over.

    Har foreløpig følgende punkter på listen (det vil selvfølgelig bli renskrevet før det oversendes til SAS):
    • Inkonsekvent ombordprodukt, særlig i Plus. Manglende samsvar mellom hva som kommuniseres til kunder og crew. Den ene dagen blir man avkrevd betaling for et glass vin, neste dag er det gratis.
    • Forbedring av Plus-produktet generelt. Bedre mat, mindre "plast og papp", bedre produkt mellom Nord-Norge og Sør-Norge (ruter over 1,5t?).
    • Varierende kunnskapsnivå hos kundeservice. Får bl.a. ofte feil svar gjennom chat-en på sas.no.
    • Prioritert bagasje og boarding blir ikke alltid gjennomført på en god måte. Varierende fra stasjon til stasjon.
    • Bonusbilletter for Star Alliance-partnere bør være mulig å booke selv på nett.
    • Standarden på innenriksloungen i Oslo bør bli mer lik de øvrige loungene. Stusselig med plastglass og pappfat.

    Og noen positive tilbakemeldinger:
    • Oppgraderingen av longhaulproduktet ser veldig bra ut.
    • App-en fungerer stort sett veldig bra, og blir stadig videreutviklet.
    • Positivt med satsing på EuroBonus 2.0, fast track, diamantnivå, "Goodie bag", gi bort gull-/sølvkort etc.

    Hvis du har innspill er det bare å komme med dem i denne tråden.
     
    tommy777 and SASDC8 like this.
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Som EBG som reiser mye OSL-TRD-OSL må jeg si at produktet har løftet seg vesentlig bare det siste året. Med fast track og innlandslounge på OSL, relativt konsistent pritag, fast track på TRD og bonuspoeng, har SAS virkelig klart å differensiere seg fra Norwegian til det bedre. Produktet i dag rettferdiggjør helt klart de hundrelappene i prisforskjell det er ofte er mellom SK og DY, noe det definitivt ikke gjorde for kort tid tilbake.

    Ellers meget bra initiativ, bra jobbet og hyggelig at SAS er positive til videre dialog!
     
  3. Hobo hobos

    Hobo hobos Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Seteval burde vore mogleg å velge gjennom "my bookings" på sas app, for dei med EBG/D (tidlegare enn innsjekk).
     
    Bjørn Helge and Jørgen like this.
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det bli mulig å legge inn bonusprogram i bookingen online. Det er helt utrolig at dette ikke er mulig.
     
    TOS_EBG, Bjørn Helge and SASDC8 like this.
  5. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Negativt:

    - Det bør også være mulig å velge seter online på SAS-flighter i Plus på en Star Alliance Award booking (Booket gjennom EuroBonus!)... Måtte ringe inn for å få valgt sete (vil jo ikke havne i midtsete ved check-in).

    - Det virker også som at EBG-nummer ikke legges inn i bookingen på *A awards heller, og det er umulig å legge det inn noe sted. Da forsvinner jo de ekstra perks'ene man har som *G, som f.eks. raskere ombooking ved uforutsette hendelser, matbestilling før de uten status i business class, etc.

    Positivt:

    - Maten i SAS Business til PEK i sommer var fantastisk god. Stor forbedring fra mine tidligere flighter i SAS Business de siste par årene. (Men serveres fremdeles med plasten på)

    - De flightene jeg har hatt i år, så har blokkert midtsete fungert på 90ish% prosent av gangene, så håper det kommer tilbake snart.

    - Servicen ombord har vært skikkelig bra, både på innenriks/Europa ruter og på IC.
     
    Last edited: 23. sept 2014
    tommy777, Bjørn Helge and SASDC8 like this.
  6. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med det meste som er blitt sagt, men føyer til noen punkter "for good measure" :)

    Minus:
    - Opplæringen av spesielt cabin crew må bli bedre slik at de blir mer konsekvente, både når det gjelder glass med vann, men også nå det gjelder å ta korrekt betalt for varer man kjøper når jeg ikke flyr Plus. I det ene øyeblikket koster en flaske vann 20 kroner, og på neste flight slår den den inn som mineralvann og tar 25. Det kan ikke være så vanskelig å lære seg å bruke kortautomatene til SAS, selv om jeg et de er noe hersk.
    - Bedre recognition ombord for Diamond og EBG, som f.eks takk for at du flyr så mye med oss
    - Gate agents må bli bedre på oppgradering fra Go til Plus på SH ruter. Når virker det som om det er hetl Bingo hvem som blir oppgradert, og på mine 30+ flyvninger med SAS i Go så langt i år har jeg blitt oppgradert to ganger. Har selv booket Plus og hadde en kollega i Go som er EBG som ikke ble oppdatert, mens den unge jenta som ble min setekammerat (så mye for softblock) som reiste på ungdomsbillett ble det.
    - Status må også komme med på bonusreiser.
    - Opplever fremdeles mye krøll med bookinger på SAS.no.

    Pluss:
    - Fasttrack på OSL for innelandspax. Herregud så mye tid og frustrasjon jeg sparer på det! Det er det beste titaket SAS noen gang har gjort for meg som kunde.
    - Innenlandsloungen kommer også høyt på listen, selv om stolene og serveringen ikke er all verden, er det et stor pluss at det finnes.
    - Poengopptjening innenlands :)
    - Servicen ombord er blitt merkbart bedre de siste 24-36 månedene, og yngre crewmedlemmene som er kommet til har virkelig vært et friskt pust i kabinen :)
     
    Last edited: 23. sept 2014
    tommy777, Islending and Bjørn Helge like this.
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det har dukket opp på mine award reiser.
     
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Åltsåååååå. Den der blir fort gammel når folk flyr ofte.

    De gjør det jo på Lufthansa longhaul og, mulig det bare er mine norske reflekser som slår til, men jeg synes det eeeeer såååååå kleint å handshake med purser.

    Min mentalitet ombord er litt mer sånn leave-me-alone
     
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Okey kanskje det ikke er for alle, men jeg ville satt pris på noen form for recognition, om enn bare et smil. Trenger definitivt ikke å være et handshake ;)
     
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med en høytaler-annonsering slik som det f.eks. Delta hvor lojalitetskunder "takkes for lojaliteten"? Jeg syntes den er fin.
     
    SASDC8 liker dette
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    What? Er den fin? Den er jo helt lavmål! :)
     
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror seteblokkering er tilbake???

    Alle setene rundt meg er blokket :D
     
    Jørgen and Islending like this.
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Bevismateriale:
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      128.7 KB
      Visninger:
      54
    Jørgen and SASDC8 like this.
  14. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes kanskje dette var i overkant mye blokkering. For meg holder det om de holder midtsetet ledig så lenge som mulig (men selvsagt flott at man slipper å få stolen foran ned i ansiktet/laptopen, og at man kan legge seg bakover uten å måtte bekymre seg for å belaste passasjeren bak med det samme...)... ;)
     
    SASDC8 and Cecilie like this.
  15. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Du er en enkel sjel. Jeg vil sitte i midtsete med blokkerte seter på hver side, setet foran og bak skal også være blokkert. Jeg har trossalt gullkort, og det er sykt vanskelig å få...

    Forøvrig supert om det er tilbake, men avventer mail fra SAS før jeg begynner feiringen.
     
    Last edited: 24. sept 2014
    Bjørn Helge, TOS and Cecilie like this.
  16. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Altså... Såpass synes jeg man kan forvente. DYKWIA?!? ;)
     
    TOS and SASDC8 like this.
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom det ikke koster noen ting å lage må vel det gå på bekostning av lønningene til de kinesiske arbeiderne som produserer det?
    Om SAS skal produsere reklamestæsj er det helt rimelig at det produseres i skandinavia, den tid de er et skandinavisk selskap.

    Hadde vært utrolig behagelig om jeg gav meg f*** i om hvorvidt ting var laget av underbetalte kinesiske arbeidere og ikke tenker miljø når man handler "made in china"-unødvendig plastikk. Men somsådan gjør man, fordi man prøver å gjøre verden til et bedre sted å leve og bo i.

    Takk for meg ;)
     
    Last edited: 24. sept 2014
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det kan bli gammelt dersom de gjør det på short haul og ser store problemer med implementeringen siden det på flighter mellom feks ARN-OSL kan vare haugevis med EBG og opp.

    På longhaul synes jeg det er helt konge. Ikke handshake, men at purseren kommer og introduserer seg og sier. "Velkommen ombord, takk for din lojalitet, Frk Larsen. Dersom det er noe jeg kan gjør at flighten din skal bli mer konge, let me know".

    Synes også det er greit at EBG og opp kan få velge maten ombord først så man får sitt førstevalg garantert selv om man er på siste rad. (selvsagt ikke ett problem med SAS kort :p)
     
  19. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg flyr nesten kun innenlands og i stor grad pendling (som jeg betaler selv) Ja jeg får igjen penger på skatten, men for å ha en forholdsvis grei likviditet så kjører jeg alltid GO. Jeg kunne virkelig ønske at de kunne være litt runde kantene for EBG/EBD, som flyr GO, når folk kommer tidligere til flyplassen enn forventet. JA jeg kan godt betale kr.500,- i ombookingsgebyr, men kr.1.500 på toppen fordi jeg var tidlig ute å bestill fly er å ta i litt. Det behøver heller ikke være alltid, men når det er rom for det. Sist gang dette skjedde så var det et arrangement som var ferdig 3 timer før jeg trodde. Hadde siste flyet ut fra OSL til BGO. Jeg kom opp 1 time før nest siste fly gikk. Spurte om jeg kunne bytte mot å betale kr.500,-; Nei, det gikk kun hvis det hadde vært trangt med seter på mitt fly. Siden det var god plass så fikk jeg ikke lov. At de gjør det, det vet jeg, for hun ringte til sjefen sin for å sjekke, men når han så min status (EBG med ca.60 flyvninger i året, men nesten kun GO) så ble det nei.

    • VELDIG fornøyd med Fast Track Bergen/Trondheim
    • Føler at prioritetstag fungerer hver gang jeg sjekker inn på maskin og leverer på selvbetjening (VIKTIG at det fortsetter slik)
    • BRA med innenlandslounge i Oslo, men kan godt sprite den opp litt (ut plastikk, inn et par matalternativer)
    • SAS-app, KNALLERT ! (men akkurat nå er jeg irritert da den nekter å legge inn nye bestillinger automatisk, alle må legges inn manuelt. Har vært sånn i litt over en måned).
     
    Last edited: 25. sept 2014
  20. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Jevnt over så fungerer SAS godt for meg som reiser mest innenlands, og litt ut i Europa. SAS Plus passer dessuten godt til min arbeidsgivers reisepolicy, men jeg har noen punkter som må forbedres likevel:
    • Det blir ulogisk at man kan få servering av mat når man flyr 1:45 fra AMS, men ikke når man flyr 1:50 fra TOS. Sulten bryr seg fint lite om at flyet ikke krysser landegrensene, og på rutene til/fra Nord-Norge så bør det være mulig å få noe annet enn muffins og Pringles.
    • Innenfor servering så må også utvalg og crew være forutsigbare og konsistente. Meny-kortet fremstår i dag bare som et forslag på hva det kan tenkes at man får servert, og man har i realiteten ingen valgmulighet.
    • Det bør også kunne bli mulig å endre flex-billetter som er kjøpt via et reisebyrå, uten å måtte gå tilbake til reisebyrået. Om det er merkostnad, så bør man da virkelig kunne betale denne direkte til SAS. Denne begrensningen senker verdien på flex-billettene mye.
    Men det er også endel positive ting:
    • SAS-appen fungerer glimrende, iallefall på iPhone. Med passbook blir det genialt.
    • Crew er stort sett blide og hyggelige.
    • Priority bagasje fungerer bra på de fleste destinasjoner, også når det kun er merket priority fra automaten.
    • FastTrack for Gold/Diamond er en stor fordel.
    • Lounge på innenriks, den fungerer rimelig bra.
     
    tommy777, Scandi and KristianSk like this.

Del denne siden