Tilgang til fast track OSL

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av milehigh, 18. april 2017.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ønsker å sjekke mulighet til å bruke fast track på OSL når man flyr BA. Lurer på om OW sapphire og opp/tilsv kan bruke fast track, og evt om innsjekk kan ustede fast track pass.

    osl.no lister opp BA som et av selskapene med avtale men sier ikke noe videre om bookingklasser, status etc. De skriver at man må kontakte flyselskapene.

    Ok, ringer BA sitt nummer oppgit på osl.no (815 33 142) men kommer da kun til et av fire internasjonale call-sentre. Hun gir meg nummer til BA OSL, men det viser seg å være til Avinor (64812000). Hun sier at jeg må kontakte Menzies som er handling agent for BA, og oppgir tre numre (64820829/30/41). Alle har svarer som oppgir å være ifm bagasjehandling. Når jeg endelig får svar på -41 er det også et call center utenlands med norsk med kraftig aksent for å si det pent, men hun oppgir kun å handle DY, så må ringe -30.
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt kan callsenteret i utlandet, kun engelskspråklig, på tlf -30 ikke uttale seg om annet enn bagasje.
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,667
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har BA Sølv (Sapphire) og har tilgang til fast track når jeg flyr med BA på økonomi. Tror ikke klassen har noe å si for dette. Men jeg får ikke lov å ta med meg en gjest gjennom fast track. Men ofte går det jo like fort i den vanlige køen...
     
  4. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, har jo family track også som sjelden har kø, samt wheelchair assistance.

    Men var en episode hvor BA sølv ikke ga fast track, og vakten sa innsjekk måtte lage fast track pass (som iflg ham alle selskaper på OSL skulle kunne), hvilket ble benektet av innsjekk.
     
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Du skal ha tilgang til Fast track hvis du flyr i Club Europe uansett status, og med BAEC Silver eller Gold uansett booking klasse (samme gjelder for inngang til OSL lounge).

    Men etter at BA flyttet innsjekk til T2 så er det veldig langt å gå til fast track så normal sett går jeg bare igjennom i den nye sikkerhetskontrollen for der har jeg så langt aldri opplevd noe særlig kø ;)
     
    milehigh liker dette
  6. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Er kanskje moot etter flytting av innsjekk pr nå.

    Lounge for silver/sapphire og gold/emerald er greit, likeså fast track med biz. Jeg hadde Y award til LHR med status kort før jul, men statusen hjalp ikke for fast track da. Vakten sa jeg måtte tilbake til innsjekk (som da var like ved) for å få et pass,som iht ham kunne lages av alle carriers på OSL. Dette var ukjent i C innsjekk og de kunne ikke hjelpe. Vi hadde family track uten kø, så på den turen hadde det intet å si.
     
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Synes dette høres ut som typisk for vekterne i fast track, de lager litt sine egne regler fra gang til gang...
     
    Scandipendler and milehigh like this.
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å melde inn dette til flyselskap og/eller Avinor, slik at de gjøres oppmerksom på problemet og kan få bukt med det. Det er mye rart blant fast track-personalet på OSL og der og da har man sjelden tid til å ta opp kampen mot tullballet deres. Desto viktigere å være hevngjerrig.
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Vi fikk 3000 avios hver fra BA etter div oppfølging. Men det er nok mest for å få slutt på maset og ikke bukt med problemet.
     
  10. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal ut å fly med Qatar neste uke på biz. Hvilken fasttrack benytter man da, hvis de fortsatt har fasttrack på OSL? På Avinors nettside står det i hvert fall det, men ikke nærmere spesifisert. Ikke at jeg dør av å stå i en vanlig kø, men hadde vært greit å slippe unødig nærkontakt med den gemene hop:p
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183

    Fikk dette svaret fra Avinor:
    "Jeg har snakket med BA og fått til svar at det er kun gullmedlemmer og de som reiser business som har tilgang til fast track. BA innsjekk utsteder ikke fast track pass, men dette kan kjøpes hos Gardermoen Servicesenter på område 9. Fast tracken er på område 7, og innsjekken på område 1 så i mange tilfeller er det raskere å bruke vanlig sikkerhetskontroll ved område 3."

    Du skriver at BA sølv også gir fast track. Sikker? Lounge selvsagt.
     
    NoLimit liker dette
  12. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    De har fastrack...bruk den vanlige.
     
  13. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svaret!
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Er det nå 3 fast track på OSL?
    • En på den nye avgangsterminalen?
    • SAS sin nye?
    • Den gamle lengst borte?
     
  15. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Den i den nye avgangsterminalen er kun for Norwegian.

    De to andre er den gamle og SAS sin nye.
     
  16. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Litt kjipt, er jo denne som er nærmest flytoget
     
  17. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel 10-20 meter forskjell på den og SAS sin.
     
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant... jeg har nå ihvertfall kommet igjennom med sølv, så har funket for meg, men har som sagt ikke testet i 2017 siden de nå har flyttet innsjekk til nye terminalen og da har jeg ikke giddet gå hele avgangshallen på langs kun for å gå i fast track... får kanskje teste neste gang jeg skal ut å fly nå da
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    9,141
    Bonuspoeng:
    183
    Får jeg fast track som *G med SAS go? Og hvor skal jeg i så fall gå? Står, og jeg siterer, "Fast Track available at OSL security", men mener å huske at noen har hatt trøbbel med dette
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,685
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det får du i SAS Fast Tracken.
     
    anders82 liker dette

Del denne siden