Tillatt sendt bagasje

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrt, 30. aug 2023.

Tags:
  1. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Jeg har følgende reise:
    OSL-FRA-BKK-(Økonomi)-TPE
    TPE-BKK-CPH-OSL

    Alt i business utenom leg BKK-TPE. Alle med Thai utenom LH ned til FRA og SK fra CPH til OSL.
    Det jeg stusser jeg litt over er:
    På veien til får jeg på alle legs:
    1 under setet
    + 40 kg


    På veien hjem får jeg derimot TPE-BKK-CPH:
    1 under setet
    + 2 Bagasje / 23kg

    CPH-OSL:
    1 under setet
    + 1 håndbagasje / 8kg
    + 4 Bagasje / 23kg

    Det siste er vel fordi jeg er EBD og dermed har nettsiden fått seg med dette og jeg kan ha mer bagasje. Siden det er andre er Thai, får jeg +20 kg nedover og +1 stykk bagasje maks 23 kg på vei hjemover.

    Er det normalt med forskjellig bagasje begrensning på veien ut vs tilbake når man reiser så å si med samme selskap? o_O
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    På sas.no og i sas-appen må all spesifikasjon av bagasje for andre selskaper enn SAS tas med en klype salt. De klarer aldri å implementere det riktig :p Du kan prøve å åpne bookingen under my bookings på thaiairways.com. Det er fasit, men jeg gjetter på at du har 40kg per pers på hjemreisen også.
     
    stekus and mrt like this.
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    113
    Kan se ut som SAS ikke er heeelt på jordet :eek:
    Screenshot 2023-08-30 at 14.15.03.png
    Screenshot 2023-08-30 at 14.15.14.png
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, kanskje det. Men jeg vil tro 23kg som det står hos SAS er feil. Ifølge nettsidene til Thai airways er det 32kg per kolli, ikke 23 kg som gjelder for business class hvis man har bagasje etter antall kolli og ikke antall kg.

    Screenshot 2023-08-30 at 14.26.57.png

    32kg er forøvrig maksgrensen per kolli også hvis man har det andre systemet. Forskjellen er bare at man kan ha flere kolli med lavere vekt.
     
    Last edited: 30. aug 2023
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    113
    Good catch! Det er jo fint. Pleier å ha mer hjemover enn på utreise
     
  6. cire913

    cire913 Medlem

    Innlegg:
    144
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    32kg per koli gjelder kun til og fra USA/Canada for biz eller first, til og fra Europa biz kan vi ha mak kun 40kg+20kg ekstra om vi har gullkort eller oppe status.
     
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det jeg trodde også, men for @mrt så står det noe annet i bookingdetaljene på thaiairways.com. Det kan såklart også være feil.. men minst 40kg har man.
     
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    844
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det weight concept er 40kg. Men på retur står det kolli…
     
  9. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Siden tråden heter "tillatt sendt bagasje" og ikke er spesifikt rettet mot et/flere flyselskap prøver jeg meg med følgende post (ikke et spørsmål per se).

    Jeg skulle sende mine foreldre BGO-CPH-AUH-CMB for et par dager siden hvor første leg var SK (Go) og de to siste var EY (biz). Turen booket hos EY. For de to siste leg-ene stod det skrevet 35 kg i innsjekket bagasje og 12 kg i håndbagasje, mens det var tomt i bagasjefeltet hos SAS.

    Ringer inn for å dobbeltsjekke hva som er riktig for SK (man skulle jo anta at samme bagasjeregler også da gjelder for SAS?) og får følgende fire (!) forskjellige svar fra de ulike kundebehandlerne:

    1) Første kar jeg ringer mener man ikke (!) har noe (!) bagasje. Her skjønner jeg null og niks, og virket som jeg var siste innringer før han skulle av vakt og han la på da jeg spurte mer inngående om hvorfor.
    2) Neste behandler mener at SAS aldri har hatt noe annet enn 8 kg håndbagasje og 23 kg innsjekket og at det dermed det er dette som gjelder for SAS. Jeg sier så at det er merkelig om det skulle variere innad på en reise og prøvde meg på en letthjertet kommentar om poenget var at man skulle handle mye sjokolade på CPH. Dårlig mottatt og hun la på.
    3) Tredje kundebehandler hadde ikke peiling på hva som gjaldt og ba meg ringe EY. Greit nok.
    4) Sistemann jeg pratet med meldte skråsikkert at det er den som flyr det lengste leg-et som bestemmer hele reisens bagasjevekt.

    Sistemanns mening ble også bekreftet av hun i check-in på BGO.

    Merkelig at det skal variere såpass mye hva angår kunnskap. Greit nok at det er ferie og sikkert mange vikarer på telefonen hos SK, men er tross alt om sommeren de fleste reiser.

    /rant over.
     
    jgroneng, freddyen and holmen like this.
  10. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Etter x-antall år som stuer i WGH og SGH (har byttet yrke nå), så er det ikke alltid like enkelt. MEN det som er sikkert er at det er lengste flight som styrer bagasjereglene (most significant carrier). Men det som er fakta hos SAS og Widerøe (frem til 2021 hvert fall) var at normal bagasje (koffert,bag, diverse) kunne ha en maksimal vekt på 32 kg. Var det over den vekta kunne vi, etter selskapet prosedyre, nekte innsjekk av bagasjen. Prøv å forklar det til noen som skal ha med seg masse verktøy på et oppdrag og verktøyeska veier mer enn 32 og ingen mulighet til flere bagasjer. Sportsutstyr kunne veie mer av en eller annen grunn. Var det noe som var over 32 skulle det per definisjon sendes som frakt, da blir det lastetoleransen til gulv+surremuligheter som bestemmer.

    Så over til problemstillingen som til tider kommer frem. Noen selskap tillater 35-40 kg per kolli i deres prosedyrer. Og da må man lese på prosedyrene til de selskapene man har handling på, oppslagsverket er stort. De lagt opp ca likt, men det er nå en gang noe forskjellig innhold. Og jeg kan bortimot garantere at opplæring til samtlige nye vikarer muligens ikke er like bra som de som har jobbet i 10-20 år. Og man hører mye rart på kundeservice for å si det forsiktig. I tillegg byttet vel SAS handling på noen stasjoner i Norge, slik at det er vel Aviator som har dem. Som igjen kan føre til manglende kunnskap spesielt opp mot partnerselskap da partnerselskap er noe nytt for dem.
     
    Are, Rapolo, Thomas123 and 7 others like this.
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    671
    Likes mottatt:
    1,363
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende og interessant (og lærerikt!) svar.

    La ikke ut posten for å henge ut noen akkurat, men litt irriterende når man får såpass forskjellige svar. Én ting er også når man reiser selv, men når man sender ut andre og mindre reisevante folk bør ting være 100 % på stell. Men som du sier er det nok mye å huske på i så henseende.

    Jeg hadde også hørt at det var most significant carrier som styrte baggasjetotalen, og det var grunnen til at jeg ringte inn. Håpet var ikke å måtte surre rundt med HUACA alle veier. :p

    Men de kom seg velberget frem med all bagasje innabords. Så får vi se på returen. :cool:
     
    tobeornot999 liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,140
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Det var veldig informerende og interessant fra @sunshine, takk for informasjonen!

    Min generelle leveregel, siden jeg flyr sykt mye og nesten aldri sjekker inn bagasje, er at alt inntil 32 kg går bra på ett kolli hvis jeg først skal sende baggasje.

    Forsåvidt kortversjonen av hva @sunshine skrev også.

    Av feks SAS får jeg tildelt nesten 100 kg baggasje hver gang (EBG, og 23 kg x4) som jeg aldri bruker, men hvis man er uheldig treffer man en agent som sier ingen bags kan veie mer enn 23 kg....

    Så da jeg nylig ville sjekke inn 1 koffert fordelt på hele familien, og jeg alene hadde kvote på 100 kg, sa sure damen i gull-skranken på OSL at jeg måtte betale overvekt fordi kofferten var 27 kg.

    Kanskje riktig etter reglene, men helt meningsløst at jeg måtte betale dem 480 kr ekstra når jeg hadde 60 ubrukte kilo jeg kunne sjekket inn gratis hvis jeg hadde én koffert til. Hun var ny, og sjekket med en kollega - som sa at sånn var reglene. Så jeg betalte.

    Jalla flyselskap og ingen service å snakke om. I gull innsjekk, altså. Ingen krise å forlate SAS, som jeg uansett gjør nå når de går til ST.
     
    Last edited: 21. juli 2024
    jgroneng liker dette
  13. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,331
    Likes mottatt:
    1,509
    Bonuspoeng:
    113
    De siste 4 årene har jeg når jeg reiser 1 trillekoffert med 4 hjul og 2-3 sportsbagger (evt duffel) som kan foldes sammen inni den store og utvides ved behov (typisk scenario: reiser ned med lite, skal shoppe en del der jeg er og ha mer med på returen). Perfekt i slike scenarier som dette her. Og gjerne gjennomføre særs demonstrativt foran de i skranken såfremt man ikke har kø bak seg. Hadde baggen veid 40 kg så kunne jeg forstått det, men 4 kg over 23 som er helt standard er unøvendig. Baggene stables fint på håndtaket til trillekofferten, så slipper ofte bæring.
     
    jgroneng and tobeornot999 like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,140
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Lurt triks, og det går jo an spesielt hvis man tenker å kjøpe ting på reisen uansett.

    I mitt tilfelle reiste jeg hjemover med litt mindre enn på utreisen, akkurat slik jeg antok.

    Kanskje jeg bør sende gull hos SAS en mail. Men svaret er nesten alltid at de beklager, men ikke kan gjøre noe. Og som nevnt sier helt sikkert reglene max 23 kg pr kolli. Selv om jeg kunne hatt 100 kg all in all uten å betale ekstra.

    En av mange grunner til at jeg foretrekker British Airways. De svarer, er løsnings orienterte, og slenger ofte på noen Avios poeng fordi passasjeren ikke hadde optimal opplevelse...
     
    jgroneng and TravelManBiz like this.
  15. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    967
    Bonuspoeng:
    93
    Relatert til emnet på denne tråden;

    Fløy med SAS til LHR og videre med Thai til BKK i økonomi. Sto 20kg på bagasje pr person i booking på som stemmer ifølge nettsidene til Thai. I tillegg skal gull som to av oss har gi 20 og ekstra pr person. Altså 100 kg totalt for følget på 3. Men ved innsjekk på automat kom det opp 7 bagasje a 23 kg, som stemmer for SAS, så betydelig mer enn det man egentlig har av "kvote".
     
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,813
    Likes mottatt:
    12,050
    Bonuspoeng:
    183
    Ein ting ein må passe litt på er at 32kg kolli visstnok kun gjelder langdistanse, eller vertfall utanom norden. Har alltid brukt maks 32kg som regel, veldig ofte er bagasjen au under 23kg. Men i fjor når me skulle til Sverige på ferie, så var baggen rett i underkant av 25kg. 1stk bag fordelt på oss begge, lærte da at her har bolaget egne reglar i norden eller nord europa? Så her var det ein regel eg ikkje hadde fått med meg, har reist verden rundt i godt over 10år. Men da lite i norden med tyngre bagasje tydelegvis….
    Men eg kunne hatt 4x23kg men 1x25kg, det var nei.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Hos SAS gjelder 32 kg kun business, og dermed også kun interkontinentalt. Det utøves nok som regel goodwill når man er litt over grensen, men har en haug med ekstra Plus og statuskolli. Sist jeg reiste hadde vi 11 på deling og sjekket inn to kolli godt under og ett kolli med en drøy kilo over 23kg. Måtte på betjent innsjekk istedenfor bagdrop, men de skulle ikke ha noe.
     
    Last edited: 23. juli 2024
  18. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer at 32 er for langdistanse og 23 er Norden/europa. Det var alltid så gøy å stable disse noe tunge koffertene, var ikke alltid «ledig» på gulvet på flyet og da måtte det opp i høyden. Ikke alle har sliding carpet, eller de nye båndene som går inn i flyet (gjelder 737/320 og andre «små fly»). Større fly har jo heldigvis container hvor ting er enklere på flere vis
     
    Spielhaug and snus_mumrikken like this.
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Har opplevd akkurat det samme på OSL.
    Diamant i Plus. Kvote på ugg mange kolli á 23, men par kilo over på en eneste liten koffert og bla opp, takk skal du ha..
    Synes man skal kunne utvise litt skjønn i slike tilfeller.
     
    tobeornot999 liker dette
  20. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Til og med Ryanair klarte å utvise skjønn for oss denne uken, så håper virkelig SAS kan det samme for sine status medlemmer. Hadde en koffert på 24.6 kg, og en på 15 kg blank. Kvoten vår var 2x20kg - positiv innsjekkingsopplevelse med Ryanair!
     
    Sonictravel liker dette

Del denne siden