Marriott vil hjelpe sitt rengjøringspersonale med å få mer tips fra gjestene. (se forsiden: http://bonusfeber.no/marriott-vil-du-skal-tipse-personalet/) Er det greit at arbeidsgiver kan gi en lav lønn og forvente at tips skal være hovedinntektskilden til de ansatte? Hva gjør du når det kommer til tips når du er på farten i inn- og utland? Eller har du en god historie i forbindelse med det å gi tips? Kjør debatt!
Jeg er også i mot det. Det er etter min mening så utrolig kynisk at arbeidsgiver gir kunden et brev, som i praksis sier "vi betaler ikke våre ansatte nok til å få endene til å møtes, så derfor ber vi dere om å legge igjen noen mynter til de". Trist opptreden.
Jeg misliker tips, kontanter og lønninger man ikke kan leve av like mye. Så om noen lurer er det bare å spørre hvor mye jeg misliker en av delene...
Jeg er enig i et tips ofte blir rotete og uoversiktlig, særlig når det skal være en del av lønna. Tips som en gest/belønning når det har vært super service synes jeg er greit. I en del land og bransjer så får ansatte påslag på lønn fordi myndighetene regner med at de får tips. I en del land så blir tips som kommer på regningen/betales me dkort tillagt skatt og arbeidsgiveravgift. Det mest horrible jeg var med på i så måte var på en restaurant i London der de hadde en lang forklaring om at "Vi må betale skatt og arbeidsgiveravgift av tipsen. Ønsker du at betjeningen skal få et bestemt beløp så må du legge på xx % på tipsbeløpet"
Var ute for en gang i London at restauranten hadde lagt på en post som het Service på regningen, og da jeg da spurte om det da dekket all tips, prøvde de seg på at nei, det var bare ekstra for at kjøkkenet kom med brød og smør og at toalettet var rent osv. Makan til svindlere! I Tyskland forventes det at man gir tips til frisøren. Men jeg kan godt gi noen euro ekstra når klippen koster 12 euro. Hadde den kostet 50 derimot.......
Synes Marriott utspillet er skikkelig kleint. Om jeg kunne velge ville jeg hatt en kultur der tips ikke var obligatorisk, men at man ga noe når servicen var spesielt god. Det Amerikanske systemet er litt klomsete å forholde seg til. Men man får veldig god service der borte, så det kan muligens finnes en sammenheng? I så fall er jeg helt med. Mitt tipseregime der borte: - Orger kofferter til bil - USD1-2 per koffert - Fikser meg taxi - USD1-2 - Rengjøringsdame - USD2-3 på vanlig hotell og USD5 på luksushotell - Drinker i lounger - USD1 - Kaffesjapper og kiosker - Ingenting - Restaurant - 15-20% av beløpet før tax, med mindre de legger til service charge (ikke uvanlig når de hører jeg er europeer) - Valet parking - USD5 Ellers pleier jeg å snakke med personalet hvis jeg skal sitte lenge på en kafe/restaurant og ha møter og ting, og ber dem si fra om de går av vakt så de kan få tipsen sin. Det er litt kukete dette her, men man blir jo vant med det. Det største forskjellen er nesten at her hjemme er det litt "skam" i dette med tips. Der borte snakker man om det som om det var været.
Enig med flere her at Marriott sitt utspill er usmakelig. Det de rett og slett gjør er overføre ansvaret for at deres ansatte får nok betalt direkte til oss kunder. Minner litt om Northwest sine berømte brev til de ansatte som mistet jobben, der de anbefalte "dumpster diving so you can get the ends to meet"... http://www.nbcnews.com/id/14410893/...workers-told-go-dumpster-diving/#.VB6-iUt62vs Når det er sagt tipser jeg mer enn gjerne når jeg opplever god service, eller når jeg er i USA der lønningene i servicebransjen er så stusslige at det er nødvendig. Der borte er tipsregimet mitt som Fnate. I andre deler av verden prøver jeg så godt som mulig å sette meg inn i hvordan tipsregimet er i landet jeg besøker, og forholder meg etter beste evne til det.