Tips: En uting, eller et nødvendig onde?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 20. sept 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Marriott vil hjelpe sitt rengjøringspersonale med å få mer tips fra gjestene. (se forsiden: http://bonusfeber.no/marriott-vil-du-skal-tipse-personalet/)

    Er det greit at arbeidsgiver kan gi en lav lønn og forvente at tips skal være hovedinntektskilden til de ansatte?

    Hva gjør du når det kommer til tips når du er på farten i inn- og utland?
    Eller har du en god historie i forbindelse med det å gi tips?

    Kjør debatt!
     
    Last edited: 20. sept 2014
    AndersB liker dette
  2. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er totalt mot det. Rett og slett skatteunndragelse.
     
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er også i mot det. Det er etter min mening så utrolig kynisk at arbeidsgiver gir kunden et brev, som i praksis sier "vi betaler ikke våre ansatte nok til å få endene til å møtes, så derfor ber vi dere om å legge igjen noen mynter til de". Trist opptreden.
     
    SASDC8 liker dette
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg misliker tips, kontanter og lønninger man ikke kan leve av like mye. Så om noen lurer er det bare å spørre hvor mye jeg misliker en av delene...
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er enig i et tips ofte blir rotete og uoversiktlig, særlig når det skal være en del av lønna. Tips som en gest/belønning når det har vært super service synes jeg er greit.

    I en del land og bransjer så får ansatte påslag på lønn fordi myndighetene regner med at de får tips. I en del land så blir tips som kommer på regningen/betales me dkort tillagt skatt og arbeidsgiveravgift. Det mest horrible jeg var med på i så måte var på en restaurant i London der de hadde en lang forklaring om at "Vi må betale skatt og arbeidsgiveravgift av tipsen. Ønsker du at betjeningen skal få et bestemt beløp så må du legge på xx % på tipsbeløpet"
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Var ute for en gang i London at restauranten hadde lagt på en post som het Service på regningen, og da jeg da spurte om det da dekket all tips, prøvde de seg på at nei, det var bare ekstra for at kjøkkenet kom med brød og smør og at toalettet var rent osv. Makan til svindlere!

    I Tyskland forventes det at man gir tips til frisøren. Men jeg kan godt gi noen euro ekstra når klippen koster 12 euro. Hadde den kostet 50 derimot.......
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Synes Marriott utspillet er skikkelig kleint.

    Om jeg kunne velge ville jeg hatt en kultur der tips ikke var obligatorisk, men at man ga noe når servicen var spesielt god. Det Amerikanske systemet er litt klomsete å forholde seg til. Men man får veldig god service der borte, så det kan muligens finnes en sammenheng? I så fall er jeg helt med.

    Mitt tipseregime der borte:

    - Orger kofferter til bil - USD1-2 per koffert
    - Fikser meg taxi - USD1-2
    - Rengjøringsdame - USD2-3 på vanlig hotell og USD5 på luksushotell
    - Drinker i lounger - USD1
    - Kaffesjapper og kiosker - Ingenting
    - Restaurant - 15-20% av beløpet før tax, med mindre de legger til service charge (ikke uvanlig når de hører jeg er europeer)
    - Valet parking - USD5

    Ellers pleier jeg å snakke med personalet hvis jeg skal sitte lenge på en kafe/restaurant og ha møter og ting, og ber dem si fra om de går av vakt så de kan få tipsen sin.

    Det er litt kukete dette her, men man blir jo vant med det. Det største forskjellen er nesten at her hjemme er det litt "skam" i dette med tips. Der borte snakker man om det som om det var været.
     
    tommy777 and SASDC8 like this.
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med flere her at Marriott sitt utspill er usmakelig. Det de rett og slett gjør er overføre ansvaret for at deres ansatte får nok betalt direkte til oss kunder. Minner litt om Northwest sine berømte brev til de ansatte som mistet jobben, der de anbefalte "dumpster diving so you can get the ends to meet"...

    http://www.nbcnews.com/id/14410893/...workers-told-go-dumpster-diving/#.VB6-iUt62vs

    Når det er sagt tipser jeg mer enn gjerne når jeg opplever god service, eller når jeg er i USA der lønningene i servicebransjen er så stusslige at det er nødvendig. Der borte er tipsregimet mitt som Fnate. I andre deler av verden prøver jeg så godt som mulig å sette meg inn i hvordan tipsregimet er i landet jeg besøker, og forholder meg etter beste evne til det.
     

Del denne siden