Tips i lounge?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av magicbyte, 12. juli 2018.

  1. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Lurer litt på om noen her tipser i lounge? Tanken har egentlig aldri slått meg engang?!?

    Men grunner til at jeg spør er at jeg nå befinner meg i LH Frankfurt First Class Terminal - og mannen som bemannet badet hintet VELDIG etter tips...

    Prøvde da å tenke om jeg har opplevd liknende, og det har nok vært situasjoner hvor bartendere osv veldig diskre har lagt opp til at det er mulig (bare at jeg aldri har tatt hintene).

    Ps. Jeg tipset ikke fyren... han klaget over at alle ville bade i dag, og det var så mye jobb for han... var jeg sikker på at jeg ikke bare ville ha en dusj? Måtte også spørre etter anda mi...

    Ellers har terminalen vært en meget hyggelig opplevelse :)
     
    DanH, Snacky, Shyneno and 3 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det ville jeg meldt inn til LH sentralt som upassende, både holdning og hint om tips.

    https://www.lufthansa.com/no/en/Feedback

    Du får ikke noe goodwill ved å melde det inn lokalt.

    "According to LH policy, FCT staff are not allowed to accept gratuities."
     
    Last edited: 12. juli 2018
    Snacky, Markal, Shyneno and 3 others like this.
  3. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Har aldri gitt tips i lounge. Men vi er i USA for øyeblikket og her tipser vi hele tiden uten at vi egentlig vet hva som er forventet....Men selv i amerikanske lounger har vi ikke oppfattet at det var forventet med tips.
     
    Last edited: 12. juli 2018
    Wiolenze liker dette
  4. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    I United sine lounger står det fremme tips-glass i baren, og jeg har inntrykk av at det er fast rutine å tipse en dollar for (gratis) drinker. Jeg har som regel aldri kontanter på meg, og holder meg derfor unna baren, for å unngå kleine situasjoner.
     
    Ombo liker dette
  5. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Uups..... da må vi kanskje begynne med å tipse der også......
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,612
    Bonuspoeng:
    293
    Sist jeg var i Turkish loungen på IAD var det en ny amerikansk bartender og mange tipset .... 1$ eller så ...

    Jeg tipset ikke, de hadde jo sluttet med ekte bobler .....
     
    Snacky liker dette
  7. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har brukt å tipse i barer (inkl lounge) i USA, aldri ellers :)
     
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis noen serverer meg en drink i USA tipser jeg, uansett som det er en bar eller en lounge.

    Ben Schlappig har skrevet noen ord om tipsing, selv om jeg neppe ville tipset lige generøst som han.
     
    NoLimit and Ombo like this.
  9. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Tipser aldri i en lounge, aldri....
     
    Snacky liker dette
  10. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,340
    Bonuspoeng:
    183
    Mener dette er ett nei, selv om det er lagt opp til det i Uniteds sine lounger i US.
     
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    derfor jeg elsker japan :-D
     
    Snacky, Markal, indahla and 2 others like this.
  12. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Om man ikke tipser i lounge i USA er man kjip nordmann. Tipsen er lønnen til de ansatte. Minimum en dollar per bestilling. Har en ikke cash går det helt fint å tipse med kort (da slår de inn et kjøp på 0.01 dollar).
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Etter noen ganger i både FCT, FCL og FCL i MUC må jeg si at det svakeste punktet i LH sin service er staff som er på bad/dusj-avdelingen. Dårlig engelsk og generelt lite imøtekommende. Joda, det er noen som stråler. Men utrolig ustabilt.

    F.eks i forrige uke hvor jeg nærmest måtte trygle om å få en badeand. Kunne jeg få til min sønn også? Nei. Så han måtte pent gå å hente selv. Ikke et smil.

    Ja, det er bagateller. Men om jeg hadde betalt 90 000 kr for billetten min ville jeg forventet mer. Kan da ikke koste mye å produsere de endene heller...

    Leier de inn denne servicen fra en tredjepart tro?
     
    Snacky liker dette
  14. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Har selv bestilt et par hundre av disse. De koster rundt EUR 0,5 - 1,5 pr. stk med logotrykk.

    AF8AF8CB-26FB-49F1-9FF7-E3BFA1FE31EB.jpeg
     
    DanH, Hanen, Insomnia4u and 1 other person like this.
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Kun i USA. Tipsar ein dollar per eining eg bestiller, har skjønt at dette er norma i loungane der.

    Det ein kultur eg ikkje har noko til overs for, men har vel berre bestemt meg for at eg må innfinne meg med den.
     
    Supersergei liker dette
  16. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Syntes det er utrolig kjipt av nordmenn som ikke tipser i USA og andre land hvor de lever av tipsen. Jeg også hater å tipse om det ikke har vært meget god service uansett hvor jeg er, men samtidig har jeg tatt et valg å reist til en annen kultur. Da mener jeg at jeg må tilpasse meg, ikke omvendt. De fleste har vært borte i eller hørt om nyrike (f.eks russere eller kinesere) på 5 stjerners hotell som oppfører seg ufordragelig. Jeg mener dette ikke er noe verre enn å unlate å tilpasse seg tipskulturen. Når det utgjør hele lønnen i praksis til den ansatte og varene er priset deretter bør dette følges.
     
  17. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
  18. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett nabopassasjeren på en Domestic usa flight i First tipse flyvertinnen 20 dollar.. syntes det var i overkant
     
  19. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Følger logikken med at det for enkelte yrker er forventninger om tips i forhold til hvordan de lønnes, men å skulle gi 15-20% blir nesten litt hinsides om man tillater seg å bestille et godt måltid med en god flaske vin til. Mulig det bare er meg....
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tipser vanligvis i USA, også på lounge. Men ombord i flyet på Dom F??? Aldri i livet, har ikke tenkt tanken en gang, og aldri sett noen gjøre det.
    Sikker på at hun var amerikansk?
     

Del denne siden