Tips til første bonusreise (med CT)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Nibenay, 20. juni 2018.

  1. Nibenay

    Nibenay Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Undertegna har tilslutt klart å karre seg opp i over 200k eurobonuspoeng og samtidig akkurat passert nok omsetning på amex til å få sin første CT. Nå er eg ganske så newbie innenfor dette (vær snill med forkortelser :)), så eg har noen litt generelle spørsmål i håp om at de erfarne på forumet her kan gi noen tips.

    I utgangspunktet så flyr eg relativt lite (og kun på cattle-class innen EU) og har kun de siste 6 mnd vært "flink" med å spare opp bonuspoeng. Originalt var tanken å kunne spare opp litt for å få noen gratis flyturer innen eu, men etter ein samtale med kollega som er inne i dette, så forstår eg at det man tjener på er å bruke poengene på business/first class på lengre reiser. Slik sett vurderer eg å bruke poengene på ein tur til Hawaii for meg og min bedre halvdel der man får oppleve litt mer luksus enn vanlig.

    1) Er det stor forskjell på business og first class? Eg ser at man kan spare ein del poeng ved å ta business istedet for first class, og eg er usikker på om eg klarer å spare sammen såpass poeng pr år at eg klarer ein langtur med CT.

    2) Kva verktøy finnes for å få finne ledige flights? (edit: funnet, sånn går det når man leser litt for fort rundt på jobb..) Når kan man bestille? Min kollega nevnte det var verd å ta turen innom LH sin terminal i Frankfurt, og at LH slipper first class plassene 2 uker før avreise.

    3) Han nevnte også at man kan bestille turen på business i forkant og så prøve å lete opp first class når det nærmer seg, og få dette booket om. Er det lett å gjøre?

    3) Er Hawaii eit greit reisemål mht til å bruke bonus+CT? Nå blir jo reisen ein del av opplevelsen, så om det er gode grunner til å velge eit annet reisemål (eventuelt spesifikke flyselskap?)

    Annet?

    Takk for all hjelp!
     
    Last edited: 20. juni 2018
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Gi Nibenay inn med forkortelser! :D

    Neida.... Var bare litt humor som gikk igjennom hodet mitt når jeg leste de første setningene :)
     
    Nibenay liker dette
  3. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    veeegard liker dette
  4. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Hawaii. Du kan jo prøve å finne OSL-FRA-LAX/SFO-HNL.

    Da kan du kanskje få LH F fra Frankfurt til vestkysten av USA.
     
    watchaddicted and indahla like this.
  5. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Til spørsmål 1, ja det er ganske stor forskjell på business og first. Mye mer rockestjerne-faktor i F. Når det er sagt, hvis du har flydd lite eller ingen business tidligere er også det helt fantastisk. En tanke kan jo være å ta første ct-turen i business også øke på etterhvert.
     
  6. Nibenay

    Nibenay Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Anton80 - funny funny :D

    Takk for tipsene så langt. Eg tok ein kikk på united for å bare sjekke opp det med first class.. Er det "first saver award" eller "first every day award" man skal kikke etter ledige seter på før man ringer og bestiller turen?
     
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Du må se etter «saver award»
     
  8. Nibenay

    Nibenay Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Uff, da var det ikkje så mange muligheter for ledige plasser for First Saver Awards, men når har eg fleksibel jobb og kan nå alltids flytte på eventuelle ferier på kort varsel. Eg ser jo at mange får dette til likevel her på forumet, så burde vel finne noe i framtiden. Takker igjen.
     
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Du må se opptil 350 dager frem i tid. Men også under 14 dager da Lufthansa ikke legger ut sine F billetter før 14 dager før utreise
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    14 dagers regelen gjelder ikke lenger. LH F er tilgjengelig for booking hele året, men det dukker også opp mer etterhvert som det nærmer seg i noen tilfeller.
     
  11. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Ehh... det vinduet ble vel lukket etter en liten måned?
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, er ikke lenge siden jeg fikk beskjed om ledige seter til ICN i Lh F på høsten

    Rettelse: hørte på telefonen med Tallinn.
     
  13. rajabass

    rajabass Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei. Jeg ser at du og flere refererer til "telefon med Tallinn". Mener du da SAS sitt kundesenter, avdeling Tallinn eller er det snakk om andre booking-tjenester, lokalisert i Tallinn. Og hvorfor akkurat Tallinn? Har de spesialkompetanse på f.eks. bonusreiser eller First/Business eller andre gode tips? Input mottas med takk! :)
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    «Tallinn» er nummeret du må ringe for å kunne bestille reiser med Amex companion ticket (CT). Reiser uten CT kan bestilles via vanlig SAS kundeservice. «Tallinn» sitter i Tallinn og er spesialiserte på å booke EB-reiser og er på det jevne flinkere enn SAS kundeservice til å finne greie routinger. Men som oftest også noe mer rigide å forholde seg til med tanke på tolkning av regelverket.

    Alternativt kan du selv bestille på nett, men komplekse routinger og/eller førsteklasse må uansett bestilles over telefon.
     
  15. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Dumt svar, men hvis jeg finner ingen Award tickets Oslo - lax på nett, vil Tallin kunne finne?
     
  16. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Neppe. LAX er en vanskelig destinasjon og som oftest må du være svært tidlig ute.
    Men koster ikke rart å ta en telefon, og plutselig har du flaks
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,623
    Likes mottatt:
    34,797
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet ikke hvor du har søkt eller om du primært ser etter SAS eller *A billetter. Men hvis du finner riktig kundebehandler hos Tallin ( agentrulletspillet altså) så er det vel reelle muligheter for at de finner en rute du ikke har sjekket eller funnet selv, primært hvis du er ute etter *A billetter.
     
  18. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Enig at LAX er en vanskelig destinasjon men jeg finner ledige seter til SFO for eks. i februar eller mars fra Oslo. Vi vurderer å reise i september så kanskje satse jeg på å finner billetter 2-3 måneder før.
     

Del denne siden