Tips til PC oppgradering?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 11. sept 2015.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har innsett at min PC har begynt å komme opp i alderen..
    Om jeg ikke husker feil bygget jeg den før guttungen ble født og nå går han på skolen...

    Så da er det kanskje påtide å skifte ut innmaten, men jeg har fullstendig mistet både oversikt og interesse for hardware, men noen andre her inne har sikkert oversikt.
    Så, er det noen som kan gi meg gode tips til hva jeg burde kjøpe?
    Ideelt sett 3-5000 kr.

    Har en bra power supply 800w eller noe slikt.
    Har en 120GB SSD som egentlig er litt liten
    Vil ha greit skjermkort til å spille GTA i 15 minutter hver andre helg :) Må ha 2xDVI.
    Vil ha 16 GB ram, hater å gå tom for ram...
     
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Er det snakk om å oppgradere det du har eller skifte ut hele greia?
     
  3. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket bruk ? kontor, multimedia/spill ?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har lurt på å kun skifte skjermkort da det er mest kritisk, har brent 2 stk..
    Men finnes jo knapt kort som passer til kortet lenger, express 2.0 eller hva det nå heter, så da tenkte jeg kanskje at det var lurt å skifte hele dritten :)
    Har et Radeon 4870 og det var jo et rimelig hissig kort når jeg kjøpte det, så vil ha noe som banker dette i støvlene :)
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Brukes 95% til kontor, skal også brukes til relativt tunge word-dokumenter. Husker jeg var overrasket over hvor treg pcn var når jeg skrev masteroppgaven.
    5% skal brukes til å spille GTA når jeg er full og alle sover i huset, har neppe tid til så mye mer men jeg vil ha muligheten..
    Kjører 2x1920x1080 om det skulle ha noe å si..
     
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Radeon 4870 var et gromkort når det ble lansert, men når 95% av tiden brukes på papirflytting så kan fort hende at du må leve med et mid-range skjermkort hvis du skal overhale maskinen. Selv med denne restriksjonen kan skjermkortet fortsatt knekke 2000,-.

    Prosessor og RAM blir fort viktigere når du har haugevis av enorme dokumenter å pløye gjennom.
     
  7. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Til side med all vagheten min, The Corporal under PC-anbefalingen til diskusjon.no er et greit utgangspunkt. Du vil kanskje oppgradere til mer minne og toppe med Intel i-54460 under panseret, da skal den dra unna det meste. Samt sende budsjettet i dass.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    hmm ja.. i3 virker trist når jeg allerede har 4 kjerner..
    Kikket litt på oppgraderingspakker hos komplett og et par andre og ser at det vil komme rundt 5kfor en i7 uten skjermkort.
    Det svir litt men det er kanskje en bedre løsning for å ha en maskin som holder i nye 6+ år...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet med nytt skjermkort er at bios'n på ditt gamle motherboard mest sannsynlig ikke skjønner hva du har skvisa inn. Og oppgradering av et 6-7 år gammal bios? Vel...
    Da bør det bli nytt motherboard.

    Dessuten, ethvert standard skjermkort takler glatt det du måtte slenge til det av word doc. Tekstbehandler er ingen utfordring.

    I hele tatt, for en maskin som benyttes hovedsaklig til kontorarbeid? Skreddersøm lønner seg ikke, 800watt power og high profile skjermkort er totalt bortkastet. Sorry, men det er de brutalt sanne fakta.

    Så spørsmålet blir vel, hvor ofte er du full og alene? Er det verdt de ekstra dalerne?
     
    Last edited: 13. sept 2015
    Adrian E liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo et godt spørsmål, men samtidig, om man kun kjøpte det man hadde reelt sett brukt for ville detaljhandelen som vi kjenner den ikke eksistert :)

    Det er ikke ofte det er et behov, men så kjøper man jo etter muligheter og ikke etter gjennomsnittlig behov..

    I går først fant jeg ut at GTA V er sluppet til pc, så det gir en indikasjon på hvor ofte jeg spiller..

    Fant et gammelt ubrukt skjermkort på loftet så jeg fikk testet GTA IV EFLC i går, artig nok det. Men gikk ikke helt glatt på 1280x1080 eller hva det var for noe.

    Pcie 3.0 skal visst være bakoverkompatibel med 2.0 så mulig det kan være noe å hente i nytt kort.. Har en q6600 og en hissig vifte så klarer vel å kjøre på 3ghz til spillbruk.. Men nå kommer vi snart til et punkt hvor jeg bruker All tid på å få det til å funke istedenfor på GTA.. Hehe...
    Og jeg vil ha nytt vinskap. Det blir også dyrt..
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis PCen funker bra til annet enn spill er kanskje en PlayStation like greit å kjøpe, bare til GTA? Såvidt jeg har skjønt krever det passe mye futt for å kjøre bra.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg faktisk også vurdert, men jeg liker egnetlig ikke konsoller, og jeg har nå tatt livet av totalt tre skjermkort i denne PCn.
    Både mitt 4870 og begge 4850 som jeg kjørte crossfire i mediaspilleren engang...
    Tror de dør pga gammel kjølepasta og overoppheting, samt en defekt vife..

    Det gamle kortet jeg fant er vel forsåvidt ok, men det har bare 1x DVI og VGA på 1920x1080 ser ape ut,,
     
  13. Hobo hobos

    Hobo hobos Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    FPS-spel på konsoll, er for meg eit mareritt :) der må det PC til
     

Del denne siden