Tips til smart røykvarsler etc. til hytte?

Tråd i 'Off-topic' startet av Gullars, 31. des 2020.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Har gått til anskaffelse av hytte. Trenger i den forbindelse nye røykvarslere, og tenkte da at det er greit å skaffe noe som kan styres via app — og aller helst da et univers som man etterhvert kan koble på varmekilder, kamera, alarm, dørlåser og andre typer sensorer.

    Jeg bruker i det daglige iPhone, og kunne derfor gjerne gått for noe som kan kobles mot Apple Homekit. Men det virker som om utvalget der er ganske skralt, så kanskje jeg heller burde gå for Google Home? Eller finnes det andre tilsvarende systemer som er vel så bra?
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Har Google Nest både hjemme og på hytta. Men ikke koblet opp mot Apple Homekit ennå. Vurdere å investere i denne:
    https://www.starlinghome.io/
     
    Gullars liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,642
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville frigjort meg fra å tenke på hva som kan kobles mot Apple HomeKit, men heller tenkt på å samle først i en sentral hjerne, deretter koble deler av det mot Apple HomeKit for å enkelt få oversikt.

    Home Assistant er gull hvis du vil mekke selv. Hvis ikke er Homey et godt alternativ som lar deg kombinere på tvers av produsenter og f.eks. ha røykvarsler fra A, dørsensorer fra B, varmeovn fra C og vindmåler fra D, men bruke alle disse sammen.
     
    Gullars liker dette
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke interessert i å scripte og stresse på. Vil bare ha noe enkelt slik at jeg kan styre varmekabler, alarmer, røykvarslere og etterhvert kanskje noe overvåkning fra en app.

    Homey virker ikke så dumt. Er det bedre enn Google Home?
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,642
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som du er godt i målgruppen for begge, og så er det bare å finne ut hvor mye man legger ned i det. Det fine med Homey er at du kan automatisere - Google Home er et mer reaktivt stemmestyrt system som klarer å samle mye, men det gir ikke muligheter for automatisering.

    Når det er sagt, for en hytte har du kanskje mindre behov enn for en vanlig. Jeg setter veldig pris på å kunne ha lys som justerer seg basert på tid på dagen og aktiveres ved bruk av bevegelsessensorer, legge på tidsskjema og feriemodus på varmeovnen som normalt ikke ville kunne gjort det utenom fra egen app, Sonos-lyd som følger meg rundt i rommene, eller styre ting basert på flere inputverdier/parametere/tilstander fra andre smartenheter - det er langt utenfor det Google Home klarer, men innenfor Homey sin sfære. Det fine er at du med høy sannsynlighet enkelt kan gå fra GH->Homey, men andre veien er vanskeligere.

    GH får du nok ikke eksponert ut mot HomeKit på noen god måte, men du klarer nok en del av det med Homey. Men felles for begge er at du får det samlet i én app og ikke i 5-6 forskjellige!
     
    Gullars liker dette
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bruker selv Netatmo Smart Røykvarsler.

    https://www.netatmo.com/no-no/security/smoke-alarm

    Denne fungerer fint med HomeKit.
     
    Gullars liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,807
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir nok Homey på meg :)

    Huben i seg selv er ganske dyr, men mye finansieres faktisk av at den støtter Develco sine røykvarslere. Disse får man for 499,- per stk, og på tre røykvarslere har man da nesten dekket inn hele huben når man legger til grunn prisene på røykvarslere som funker mot Apple HomeKit eller Google Home.

    Slenger på fire termostater til varmekablene, så er vi godt i gang :)
     
    Henrik liker dette

Del denne siden