Sokkene har fått kjørt seg i dag. (Hvis det er lov å si?) Nesten 20k skritt gjennom byen i alle retninger.
På vei til stasjonen her i Shinjuku ventet jeg på grønn mann for å krysse gaten. Så oppdaget jeg at det var en trapp ned, og tilsvarende opp på andre siden. Da tenkte jeg at jeg kan jo bare krysse under bakken i stedet for over bakken? Og det nede under bakken, der var det en hel verden! Kjøpesenter på størrelse med Sandvika Storsenter (nesten iallfall..) Dette er sikkert noe alle vet, men jeg har ikke oppdaget det de gangene jeg har vært her tidligere. De var snille og hadde hengt opp et kart med Floor Guide. (Problemet var at overskriften var det eneste som var på engelsk..)
Fant denne restauranten, jeg lurer på om den er oppkalt etter byen i Tyskland?
Så skjønte jeg at denne underverdenen fortsatte, og fortsatte, og fortsatte.. Man kan omtrent leve hele livet under her, tror jeg.
Dette kartet viser omfanget av underjordiske ganger, og jeg husker nå at vi gikk under bakken omtrent hele veien fra Hyatt Regency en gang vi bodde der. (Nederst ved parken)
Så tok jeg JR til Shibuya, og ruslet litt rundt der. Hadde tenkt til å drikke kaffe på Starbucks og se på fotgjengerne i krysset, men Starbucks er stengt frem til august. Så da ble det ramen på mitt faste sted oppi gaten i stedet. Alltid digg!
Etter lunsj dro jeg videre til Ginza, hvor jeg så på alt jeg ikke har råd til (og heller ikke ville brukt penger på). Mye folk i gatene, og hovedgaten var stengt av som gågate. Trivelig.
Endelig fikk jeg meg kaffe også.
Litt hvile på hotellrommet nå, før jeg skal ut og jakte på mat og en øl. (Eller fem)
Last edited: 27. jan 2024